[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VWestra

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:11

En vraag anders bij beide de specificaties de trekhaak op.

Wat ik nog wel dacht toen: beter bij een plek waar ze dit vaak doen dan ergens waar ze dit bijna niet monteren.

Succes met keuzes maken. De bmw is wel een trekauto hoor ik

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:16

Wij hebben bij kwikfit de trekhaak laten monteren. bij Peugeot zelf vroegen ze ruim het dubbele, en toen we vroegen waarom zeiden ze dat een kwikfit waarschijnlijk in veel grotere aantallen de trekhaken inkoopt en dit de hele dag door doet, en zij daardoor goedkoper kunnen aanbieden. We hebben gewoon een Brink trekhaak en hij trekt al een jaar super *\o/*. Dat zal wellicht bij BMW net zo werken.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:08

Zijn hier al mensen die een hybride of electrische auto overwegen voor hun trailer?
Met de huidige brandstof prijzen en mijn gebruik, ik rijd weinig op de snelweg, zou electrisch wel een goed idee zijn. Maar voor een dagje wedstrijd heb ik toch meer aan mijn diesel.
De keuze is ook nog niet enorm en wat er is aan electrisch dat mag trekken kost meteen een vermogen. Dus.. wie heeft er ervaring/tips?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:16

Ik snap niet dat iedereen zo overstuur is over de benzineprijzen.... is even een stijging van 10%....
Maar onderhoud en vooral afschrijvingen zijn echt veel duurder.
Het meest voordelige is nog altijd om in je auto door te rijden.

Trekken met een EV, dan kom je wel in de duurdere EV's. Dat geld moet je maar net beschikbaar hebben voor de aankoop van een auto.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:41

Een hybride doet het ook perfect. Wij zijn nog steeds blij met onze V60, een van de weinige (enige?) diesel hybrides.

De accu laden is ook niet gratis, afhankelijk van je contract scheelt het niets tot max vijf cent per km.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:46

joelledsr schreef:
Zijn hier al mensen die een hybride of electrische auto overwegen voor hun trailer?
Met de huidige brandstof prijzen en mijn gebruik, ik rijd weinig op de snelweg, zou electrisch wel een goed idee zijn. Maar voor een dagje wedstrijd heb ik toch meer aan mijn diesel.
De keuze is ook nog niet enorm en wat er is aan electrisch dat mag trekken kost meteen een vermogen. Dus.. wie heeft er ervaring/tips?

Ik heb een Model X (100D) voor de trailer gehad. Inmiddels verkocht en weer een diesel maar dat lag aan de mankementen van de auto :')
De X mag 2250 kg trekken. Ik ga wekelijks naar het bos (+/- 190 km). In de zomer is dat geen probleem maar in de winter haalde ik het echt net. Ik vind elektrisch sowieso fijner rijden dan diesel en voor de trailer helemaal. Alleen nu met een diesel is het wel een verademing dat ik niet meer op de range hoef te letten.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:31

We hebben sinds oktober een Volvo xc 60 hybride occasion gekocht. Mag 2100 kg trekken. Kan 35-40 km elektrisch rijden zonder trailer. Met trailer ongeveer 20-25 km. Ik rijd zonder trailer vaak niet meer dan 40 km, dus elektrisch. Lange afstanden springt de benzinemotor bij. Was wel ff een investering, maar heerlijke auto. Betaal minder motorrijtuigbelasting en binnenkort opladen met zonnepanelen en we kunnen in België tanken. Scheelt allemaal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:03

Animae schreef:
Hi allen, ik heb een vraag en hoop dat iemand mij van advies / ervaringen kan voorzien. Wij hebben ons oog laten vallen op een BMW 330i touring (2016) en willen hier ook af en toe een paardentrailer mee trekken (max 3-4 keer per jaar). Max trekgewicht is ok: 1800 kg, dus 1,5 paards zou moeten lukken. 252 PK en voldoende koppelvermogen, dus dealer voorziet geen problemen.

We moeten er dan alleen nog wel een (afneembare) trekhaak onder laten zetten. Ik heb vernomen dat Brink trekhaken van goede kwaliteit zijn, het opvragen van een offerte leert me dat dit ongeveer 800-900 euro gaat kosten. Een originele BMW trekhaak komt op zeker 2500 euro.

Toch gaat kwaliteit en de veiligheid van mijn paard boven de prijs en vind ik het nog wel spannend: een trekhaak laten monteren om daar 1500 kg mee te trekken. :D

Heeft iemand dit eerder laten doen en hoe is dat bevallen? Is een Brink trekhaak een betrouwbare keuze?

Ik heb een wegklapbare trekhaak onder de BMW. Aanrader...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 14:20

Dees schreef:
Ik snap niet dat iedereen zo overstuur is over de benzineprijzen.... is even een stijging van 10%....
Maar onderhoud en vooral afschrijvingen zijn echt veel duurder.
Het meest voordelige is nog altijd om in je auto door te rijden.

Trekken met een EV, dan kom je wel in de duurdere EV's. Dat geld moet je maar net beschikbaar hebben voor de aankoop van een auto.

Ik was op zoek naar een andere auto omdat ik geen paard meer heb en een dikke diesel rij, wel op grijs kenteken. Bij diverse garages geweest tot ik een eerlijke verkoper trof die zei: lekker deze blijven rijden tot hij op is. Ja diesel is duurder maar een andere auto kopen is ook niet gratis. Je eigen auto oprijden is de goedkoopste optie voor nu.
Tja dat was even een reality check :D dus de dikke diesel blijft nog even. (Vriendinnetjes met paarden zijn daar wel blij mee)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:25

Goedenavond allemaal!

Ik ben langzaam aan het oriënteren voor mijn eerste eigen auto. Heb zowel mijn B als E rijbewijs al een aantal jaar en tot nu toe verwend geweest met het gebruik mogen maken van andermans auto´s :P

Nu ben ik op zoek naar een auto die qua aanschaf tussen de 3 tot 5 duizend zit en de mogelijkheid heeft tot (minimaal) een 1.5 paardstrailer te kunnen trekken. Ik heb niet specifiek voorkeur voor een bepaald merk.

Ik heb het topic deels wat doorgelezen, maar ben benieuwd of er een lijstje met opties aangedragen kan worden :)

Ik hoor het graag!

Groetjes, Friesfanaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:33

Friesfanaat schreef:
Goedenavond allemaal!

Ik ben langzaam aan het oriënteren voor mijn eerste eigen auto. Heb zowel mijn B als E rijbewijs al een aantal jaar en tot nu toe verwend geweest met het gebruik mogen maken van andermans auto´s :P

Nu ben ik op zoek naar een auto die qua aanschaf tussen de 3 tot 5 duizend zit en de mogelijkheid heeft tot (minimaal) een 1.5 paardstrailer te kunnen trekken. Ik heb niet specifiek voorkeur voor een bepaald merk.

Ik heb het topic deels wat doorgelezen, maar ben benieuwd of er een lijstje met opties aangedragen kan worden :)

Ik hoor het graag!

Groetjes, Friesfanaat.

https://www.autoweek.nl/occasions/?sort ... -2501-9999

Alles wat 1400+ aan de haak mag hebben en voldoende power om het ook te trekken en tussen 1000 en 5000 euro.
Succes.......

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:24

Omdat bokt alles weet, en de RDW en 3(!) garages mij niet verder kunnen helpen.

Mag/ kan deze auto een trailer met 1 paard trekken?
VW Caddy, 2.0 diesel, maar 1400 kilo trekken.
Geen idee waar ik de koppel etc kan vinden, maar volgens mij moet dat iig kunnen.

Maar is mijn trekhaak ook geschikt? Omdat er diverse types zijn, en niet elke trekhaak kan een trailer trekken. Nou denk ik niet dat dit een trekhaak voor een fietsen drager is, maar ik ben liever 100% zeker. Deze sticker zit naast de trekhaak:

Afbeelding

Edit: zojuist wel mijn reservewiel gevonden, haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:47

Hamvraag is vooral: wat weegt je trailer en wat weegt je paard?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:51

Dees schreef:
Hamvraag is vooral: wat weegt je trailer en wat weegt je paard?

Paard zal niet boven de 500 kg uitkomen, trailer weet ik niet, iemand leent mijn auto om mee te rijden. Dus dat is ergens hun verantwoordelijkheid.
Maar in de toekomst wil ik zelf ook gaan rijden met een trailer van 700 kg en een Haflinger, dus die situatie moet ook kunnen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:52

Vul je kenteken gewoon eens in bij een kentekencheck.
Daar staan de gewichten die je nodig hebt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:56

Onali schreef:
Vul je kenteken gewoon eens in bij een kentekencheck.
Daar staan de gewichten die je nodig hebt.

Qua gewicht kan het, maar is dit een normale trekhaak die dit trekken kan? Er schijnen namelijk ook trekhaken te zijn voor fietstendragers en daar kan je dan dus geen aanhanger aanhangen.
De RDW kon me wel vertellen dat de auto 1400 kilo trekt, maar over de trekhaak konden ze niets zeggen. De garage ook niet.
Maar 80 kilo kogel druk is aardig wat meende ik gevonden te hebben. Kan alleen nergens vinden waar die D waarde voor staat?

Het gaat dus echt alleen om de trekhaak

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:40

Trekhaken die niet geschikt zijn om te gebruiken als trekhaak... dat is nieuw voor mij :D Klinkt in mijn oren als onzin.

Maar goed, als je twijfelt, waarom rij je dan niet even langs een (vw) garage? Een garagemonteur kan je makkelijk informeren en dan weet jij precies wat jij hebt.
Via Bokt blijft dat gissen.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:41

eilleen333 schreef:
Omdat bokt alles weet, en de RDW en 3(!) garages mij niet verder kunnen helpen.

Mag/ kan deze auto een trailer met 1 paard trekken?
VW Caddy, 2.0 diesel, maar 1400 kilo trekken.
Geen idee waar ik de koppel etc kan vinden, maar volgens mij moet dat iig kunnen.

Maar is mijn trekhaak ook geschikt? Omdat er diverse types zijn, en niet elke trekhaak kan een trailer trekken. Nou denk ik niet dat dit een trekhaak voor een fietsen drager is, maar ik ben liever 100% zeker. Deze sticker zit naast de trekhaak:

[ [url=m/kRkDtx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: zojuist wel mijn reservewiel gevonden, haha!

Staat op de kentekenkaart hoeveel de Caddy mag trekken.
Die gewicht staat dus vast, met 1400kg mag je auto 3036kg max wegen.
Is een formule voor D (9,40)=Gewicht auto X Gewicht aanhang (1400) X9,81 (zwaarte kracht)/Gewicht auto+Gewicht aanhang.
Weeg je Caddy bijvoorbeeld 1400kg, geeft dat als koppel 1,4x1,4x9,81/(1,4+1,4) D=6,867 en dat ligt onder de maximale koppel van D=9,40.
Gewicht aanhang is inclusief gewicht paard natuurlijk.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:01

Dees schreef:
Trekhaken die niet geschikt zijn om te gebruiken als trekhaak... dat is nieuw voor mij :D Klinkt in mijn oren als onzin.

Maar goed, als je twijfelt, waarom rij je dan niet even langs een (vw) garage? Een garagemonteur kan je makkelijk informeren en dan weet jij precies wat jij hebt.

Denk ik ook …

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:23

Optiwolk schreef:
Dees schreef:

Denk ik ook …

Dat zou je denken. Maar die hadden ook geen idee. “Welke idioot zet een lichte trekhaak onder zo’n auto? Nee, dat kan vast wel denk ik.” Ja, toen ging ik twijfelen.
Hoewel ik deze auto specifiek heb gekocht voor dit doeleind, dus het zou ook wel karig zijn als het niet kon.

JAZZ thanks! Ik zit dus helemaal goed zo! Top! Kunnen ze mooi met de auto op stap. (Tijd niet gesproken maar leuk dat je hier nog rondhangt!!)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:45

Dees schreef:

Ja, die bestaan.
Ze zijn vrij simpel herkenbaar aan een klein palletje bovenop de kogel.

Ze zijn inderdaad bedoelt voor fietsendragers e.d. op elektrische auto's, bijvoorbeeld.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:23

Ik ga nu zakelijk rijden Seat Tarraco hybrid, mag 2000
Kg trekken, ruil wel in een tiguan diesel dus ben benieuwd! Heb een twee paards trailer en ga meestal alleen op pad met mijn ijslander

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:30

Ook ik ben mij naan het oriënteren voor een andere auto voor mijn 2 paards-trailer.
Rij nu een Nissan Navarra Diesel mag 3000 kg trekken en is een super auto maar hij wordt slecht en kreeg het advies eens naar wat anders uit te kijken.

Ivm de kosten wegenbelasting toch aan het kijken naar een benzine die 2200 kg mag trekken(trailer mag maar 1100kg laden door zware zadelkamer)
Maar ik wil wat vermogen overhouden

Maar ben zo gewend aan mijn Pick up

Alessa88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:34

He!

Ben weer ff uit de run geweest. Maar…. Zaterdag komt de nieuwe bolide! *\o/*

Het is een Mazda CX-5 2.5 benzine AWD geworden uit 2015. Kreeg de laatste 10K er voor een Volvo CX40 T4 niet door bij vriendlief. _/-\o_

192 PK
258 koppel
Automaat

Behalve voor de ritjes met trailer heb ik ook zin hem mee op vakantie te nemen. En de ellende van onze Astra achter ons te laten. Kan niet wachten tot de sleutel af te geven }>

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:55

Gefeliciteerd Alessa!