
Doorslaggevend voor mij was het trekvermogen maar ik kon niet echt kieskeurig zijn met 3 dikbillen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alessa88 schreef:Hoi allemaal!
Omdat wij een totale pechauto hebben gaan we toch op zoek naar een andere auto.
Ik heb wel een shortlist, maar mijn partner is het niet eens met de prijzen van die autos![]()
O.a. een Toyota Rav4, Volvo CX40 of Kia Sportage leken mij wel puik. Vooral omdat deze ook wel in mild hybride te krijgen zijn. Omdat we naast de trailer er vooral korte ritjes mee maken kan dat het gemiddelde verbruik wel lekker laag houden.
Ik heb me inmiddels helemaal suf gelezen op internet over waar je eventueel op moet letten. Dus mijn vraag: Wat is bij jullie de doorslag geweest, behalve verbruik?- Hoe hebben jullie rekening gehouden met een minimale kogeldruk (advies is 75-100)
- Hoe hebben jullie rekening gehouden met de koggel (advies voor caravans is toch wel min 250Nm)
- Hebben jullie rekening gehouden met het 75% advies?
Er komt een 1,5 trailer met een max 500kilo (afhankelijk van jaargetijde) pony achter. Reken dat zo op 1200 kilo.
Alessa88 schreef:@ikke
Onze Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Sport leek op papier leuk, maar is dat dus niet![]()
Heb me toen vooral blind gestaart op trekgewicht en samengestelde massa met de trailer (<3500). Ook heeft die best een mooi kogeldruk (95) alleen hangt de trekhaak volgens mij echt te laag waardoor ik het gevoel van een naar voren hellende trailer heb (en dus onrustige pony). Maar ook na 2,5 jaar >€3500 aan reparaties is het mooi geweest![]()
![]()
Helaas toen niet deze lijst gezien https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/themapaginas/auto-fiets-reizen/automankementen_2019.pdf![]()
Ik neig dus zelf MEGA naar de RAV4 (ook al was ik eerst Volvo XC40). Komt in een AWD versie. Enige minpunt vind ik aan de RAV4 dat die dus niet de 100 kogeldruk haalt. Blijkt een super betrouwbare auto te zijn en slurpt meer op lange stukken dan korte. Wat weer handig is omdat stal <10km verderop is. Dus verbruik verwacht ik laag voor zo een bak op lange termijn.
Maar...! Kia doet het jaar op jaar ook erg goed op verschillende lijsten. De monteur in mijn garage is ook erg over Kia te spreken.
Een Kia Niro https://www.autoweek.nl/kentekencheck/XB-594-K/ voldoet bijvoorbeeld ook aan de meeste punten behalve dan de 75% regel (1400 leeg met 1200 trailercombi - 85%). Maar hij is dus vaak €10K goedkoper redelijk jong tegenover een RAV4 of CX40 (mild-hybrid).
Dus ik vraag me af welke compromis ik misschien moet maken.
ikke schreef:...
Behandeling, of zo je wil, mishandeling doet zeker zoveel voor een auto.
Gezien je ideeën zou ik me niet zo druk maken om gewichten; die 75kg kogeldruk voldoet echt wel en als zo'n auto 1500kg of meer aan de haak mag hebben, komt het meestal wel goed.
Waar het vooral om gaat is welk vermogen je hebt bij 2500 - 3500 toeren. Elektrische ondersteuning is minder afhankelijk van het toerental omdat een elektromotor nogal anders reageert en in z'n belastingskrommes zit dat een benzinemotor.
Daarbij moet je een bezinemotor eigenlijk niet meer dan 80% belasten; waar je een Diesel gerust op 90% kunt belasten, graag zelfs, is beter en een elektromotor kun je gerust 110% belasten, gebeurt er nog steeds niks.
Ga je dan zo'n opgeblazen 1400-tje op 90% belasten en ook nog eens niet in z'n toeren jagen, daar waar de power zit, dan stromen de rekeningen binnen.
Rex_Rolfo schreef:Een trailer leunt in rust helemaal niet zo zwaar op de trekhaak. Bovendien zitten de achterwielen bij een Yaris vlak voor de trekhaak waardoor er nauwelijks hefboom is. Natuurlijk zal de auto wat in de achtervering zakken als er een trailer met paard op de trekhaak rust. Maar niet meer dan met een paar zakken voer in de kofferbak.
boemel schreef:Ik heb een 1,5 paards trailer en moet rekening houden met een auto die 1500kg mag trekken.
Trailerritten zijn een zeldzaamheid hier, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben.
Heb een Ford Focus 1.6 benzine. Deze is normaal 150pk, maar na chiptunen 190pk en heeft ook een hogere koppel.
Trekhaak hebben we er bij aankoop op laten zetten.
Ik heb er een heerlijke auto aan, die zuinig rijdt 1:17 (zonder trailer) en die me verder niet al teveel geld gekost heeft.
Rex_Rolfo schreef:Nu heb je die 190 pk ook niet dagelijks nodig, dan plakt het paard tegen de achterklep![]()
Belangrijk is inderdaad wél om de motor voldoende toeren te laten draaien. Bijna volgas bij laag toerental is veel belastender voor het motorblok dan hetzelfde vermogen bij hoger toerental. Persoonlijk zou ik zeggen niet onder de 2500 rpm laten komen, bij optrekken zelfs eerder niet onder de 3000.
ikke schreef:Rex_Rolfo schreef:Nu heb je die 190 pk ook niet dagelijks nodig, dan plakt het paard tegen de achterklep![]()
Belangrijk is inderdaad wél om de motor voldoende toeren te laten draaien. Bijna volgas bij laag toerental is veel belastender voor het motorblok dan hetzelfde vermogen bij hoger toerental. Persoonlijk zou ik zeggen niet onder de 2500 rpm laten komen, bij optrekken zelfs eerder niet onder de 3000.
Maar als die 190pk pas ergens bij de 6000 toeren beschikbaar is, heb je daar ook geen ruk aan. Idem voor koppel.
Simpele proef: als je gas bij geeft, moet er onmiddellijk wat gebeuren. Zo niet, draai je te weinig toeren.
Ooit zo'n 1000cc 125pk eco-boost-drama mee naar Yorkshire gehad. Dat ding kon daar helemaal niks tenzij je 4500+ toeren draaide, waar de oude Pinda met z'n schamele 45pk maar een fractie meer toeren hoefde te draaien om fluitend alle Yorkshire-heuveltjes te beklimmen!
Alessa88 schreef:ikke schreef:Maar als die 190pk pas ergens bij de 6000 toeren beschikbaar is, heb je daar ook geen ruk aan. Idem voor koppel.
Simpele proef: als je gas bij geeft, moet er onmiddellijk wat gebeuren. Zo niet, draai je te weinig toeren.
Ooit zo'n 1000cc 125pk eco-boost-drama mee naar Yorkshire gehad. Dat ding kon daar helemaal niks tenzij je 4500+ toeren draaide, waar de oude Pinda met z'n schamele 45pk maar een fractie meer toeren hoefde te draaien om fluitend alle Yorkshire-heuveltjes te beklimmen!
Maar waar moeten de PK's volgens jou al beschikbaar moeten zijn?
Mijn Opel blijkt pas 140PK bij 4900 toeren te doen. Dus idd wat slap.
Maar de koppel van 205Nm is wel al beschikbaar bij 1850 toeren. Dus de trekkracht komt ook altijd eerst (als ik zo wat kentekens check op autoweek bijvoorbeeld hebben de meeste hun volle PK pas bij of rond de 4000-5000 toeren).
Misschien rijdt ik ook gewoon niet genoeg in de toeren met die auto van mij. Maar maakt me ook een paasei herrie (vind ik dan) boven de 3000.
Oh... En nog geen antwoord op de belasting van de motor waar je eerder op wees. Snap die nog steeds niet.
Alessa88 schreef:Ik denk hem te snappen! Bedankt voor de uitleg ikke!Interessant.
Dus je wil gewoon eentje (even over benzine gesproken) tussen de 25000-3500 zijn koppel al heeft maar ook nog eens genoeg PK om alvast van zijn plek te krijgen. Nu snap ik dat spel met PK en Nm al wat beter denk ik. En dan is wat jij eerder aangaf bijvoorbeeld 150PK om dan op 80% minimaal 120PK te hebben.
ikke schreef:En dat is waar die eco-boost motorretjes het afleggen want die 80% zit dan ergens bij de 4500 toeren. In het "gewone" toerengebied, tot 3500 toeren, hebben die motoren helemaal 0 komma niks te melden. Een lege auto krijgen ze nog van plek, maar verder komen die naaimachientjes niet.
Marije_jiplover schreef:Ik moet zeggen dat ik met mijn Ford C-mac met ecoboost 1.0 motor verbaasd was over hoe soepel die van z'n plek kwam met 1150 kg (echt gewogen) aan de trekhaak en ook de heuvels in Limburg geen probleem mee had met de trailer erachter.
Natuurlijk niet een eerste keus trekauto, maar had geen inspraak in welke auto in van mijn werkgever kon rijden, dus ik moest het ermee doen. Want onze privé panda was natuurlijk helemaal geen optie.
Inmiddels is de benzine-auto door het werk vervangen door een EV(en nee, niet zo'n sjieke Tesla met voldoende trekkracht) en hebben we privé de panda ingeruild op een VW California met 185 pk en dan merk je idd wel enorm verschil. Maar het meeste verschil in rijden ervoer ik in het remmen en niet eens zo zeer met het wegrijden.
Ik heb toen de VW bus er eenmaal was nog slechts heel sporadisch de Ford C-max voor de trailer gehad, want eenmaal aan de kracht en dus ook het comfort van de bus gewend, vond ik die Ford niet fijn meer rijden voor de trailer. Maar ik heb toch ongeveer 3 jaar best veel trailer km met die Ford gemaakt.