Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:45

BMW X5 trekt alles en lekker luxe :P

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:46

Als je toch op zoek bent naar een andere auto, en je wilt beslist niet je E halen, dan zul je toch echt op zoek moeten naar een zwaardere auto.

Ik zou iig niet blij zijn als je bij mij aankomt dat je mijn trailer een 10-20 kg wilt laten terugkeuren.

Waarom willen mensen hun E niet halen?
En vervolgens wel met eenzelfde combinatie rijden als mensen welke wel een E hebben gehaald.
Ik blijf het een kromme regeling vinden.
En ben dan ook blij dat straks alles boven 750 kg verplicht is zijn/ haar E te halen.
En daar zal ook wel een stijging in de kosten bij zitten.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:51

Ik rij met mn Opel Astra 1.8 en 1 1/2 paards erachter van 700kg paardje wat erin staat is rond de 550kg. Past perfect!
Heb natuurlijk wel me E achter B. ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:52

Annastacia, Ik ben het volledig met jou eens! Alleen, hoe lang banketstaaf ze al niet over het verplicht stellen van E-B bij > 750kg

Frank, als je even terugleest, ging het over een illigale combi zonder E. Waarom zou ik dan niet iets over de E mogen uitleggen? Liever dat dan mensen met een illigale combi zonder enig verstand van zaken de weg op te laten gaan, met alle gevolgen van dien?!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:53

Citaat:
En ik snap niet waarom je niet gewoon je E haalt.
Binnenkort worden de regels verandert en moet je voor elke aanhanger boven de 750 kg je E hebben. Je kunt het dan beter maar alvast hebben, want dan zullen de prijzen voor het E rijbewijs ook wel wat omhoog gaan natuurlijk.
Je kunt wel lekker met je B rijbewijs willen rondrijden, maar je hebt dan totaal geen ervaring opgedaan met het rijden met aanhangers.

Je kunt wel de trailer terugkeuren, maar dat bemoeilijkt de verkoop ook, dan moet je hem later weer terugzetten op het oude gewicht. Ik geloof dat het iets van 60 Euro kost, dus dat zou dan 120 Euro zijn die je moet uitgeven. Kun je beter nog een paar honderd meer uitgeven en direct je E halen waar je de rest van je leven plezier van hebt.

Snap ik helemaal, maar ik heb niet zo even 1-2-3 600 euro klaarstaan voor een E.
Regels zijn er om je aan te houden, anders waren ze al aangepast dus waarom niet?

En zoals ik al gezegd heb, maar dat heb je wellicht dan niet gelezen, ben ik wel van plan les te nemen.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:51

een toyota RAV4 voor een böckman comfort 2 paards trailer.
vorige week netjes mijn E gehaald, dus we kunnen on tour! :D

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:34

Lisette1987 schreef:

Sorry, maar dan moet ik je toch even uit de droom helpen.
Een RAV4 is niet geschikt voor een twee paards trailer.
De meeste types mogen maar 1500 kg trekken, de nieuwste mogen wel 2 ton trekken.
Maar allemaal, mogen ze niet voldoende kogeldruk hebben, dit is allemaal 75/80 kg.

Rijden met een twee-paards trailer mag dus niet met deze auto.

Dit is zo'n typische wanna-bee terreinwagen, lijkt heel wat, maar is het simpelweg niet.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:14

Wij hebben een Toyota Carina GTSI om een 1,5 paardstrailer te trekken..
Ook hebben we nog een Suzuki Vitara JLX om die paardentrailer te trekken..
Mijn eigen autootje, een Toyota Starlet kan het niet.. :+

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:21

stefanvi schreef:
Je kunt wel lekker met je B rijbewijs willen rondrijden, maar je hebt dan totaal geen ervaring opgedaan met het rijden met aanhangers..

Haha! Jij denkt dat je van die paar uurtjes les en daarna een examen ook maar iets leert? Welnee!
Goed met een trailer rijden leer je alleen door te DOEN! De rijscholen laten je met aanhanger erachter bijna zo rijden als een auto zonder...

En nogmaals... Dit topic gaat over trekauto's! Er zijn genoeg topics over welk rijbewijs/rijlessen/welke auto achter welke trailer discussies!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:24

Frank schreef:
stefanvi schreef:
Je kunt wel lekker met je B rijbewijs willen rondrijden, maar je hebt dan totaal geen ervaring opgedaan met het rijden met aanhangers..

Haha! Jij denkt dat je van die paar uurtjes les en daarna een examen ook maar iets leert? Welnee!
Goed met een trailer rijden leer je alleen door te DOEN! De rijscholen laten je met aanhanger erachter bijna zo rijden als een auto zonder...
En nogmaals... Dit topic gaat over trekauto's! Er zijn genoeg topics over welk rijbewijs/rijlessen/welke auto achter welke trailer discussies!

Nou mijn rijschool niet hoor!! Moest voor m'n gevoel meer in de spiegel kijken naar wat die aanhanger deed dan voor me op de weg!
Bovendien heb ik veel theoretische dingetjes geleerd die mijn ouders niet eens wisten terwijl die al jaren met aanhanger mogen rijden.
Tuurlijk het handig worden met zo'n aanhanger leer je door te doen, net als autorijden zelf. Maar je moet echt wel wat dingen weten en leren die je met een B rijbewijs niet leert. Ik zou zelfs iedereen die het E er nog bij heeft gekregen aanraden een paar lessen te nemen!

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:31

stefanvi schreef:
Lisette1987 schreef:

De meeste types mogen maar 1500 kg trekken, de nieuwste mogen wel 2 ton trekken.
Maar allemaal, mogen ze niet voldoende kogeldruk hebben, dit is allemaal 75/80 kg.

Dit is zo'n typische wanna-bee terreinwagen, lijkt heel wat, maar is het simpelweg niet.

ik zal het even na kijken maar
met de koop hebben we het laten nakijken, de koop van de trailer, maar ook bij de koop van de auto of deze set legaal is of niet, en als het goed is mag het bij deze auto wel.. het is een nieuwere versie, met wat aangepaste dingetjes.. ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:25

Moderatoropmerking:
Graag ontopic houden, dus over welke auto je voor de trailer hebt. Voor vragen en discussies over E-rijbewijs, zijn meerdere, andere topics over te vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:31

Lisette1987 schreef:
stefanvi schreef:

ik zal het even na kijken maar
met de koop hebben we het laten nakijken, de koop van de trailer, maar ook bij de koop van de auto of deze set legaal is of niet, en als het goed is mag het bij deze auto wel.. het is een nieuwere versie, met wat aangepaste dingetjes.. ;)

Er zijn meer verkopers die niet denken aan de kogeldruk dan dat ze dat wel doen. Ik kijk dus niet verbaast op wanneer uiteindelijk blijkt dat het niet klopt, ondanks alle zorg die je betracht hebt bij je keuze.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:36

Dat van de RAV; kogeldruk weet ik niet; maar de oudere types is ook ons gezegd dat ze maar 100 of 1100 kilo mogen trekken. Nieuwere versies mogen wel meer trekken (ik dacht van 2000 kg) Ander nadeel van deze auto vinden wij dat de achterdeur dus ook echt een deur is, of te wel; met een beetje pech tegen het steunwiel komt. Of is dat in de praktijk anders?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:29

redison schreef:
Of is dat in de praktijk anders?

Dat hebben veel 4X4's.
Onze Nissan Terrano heeft dat ook. Je leert er mee leven :D

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:08

Frank schreef:
redison schreef:
Of is dat in de praktijk anders?

Dat hebben veel 4X4's.

Klopt onze Suzuki Vitara heeft dat ook..
Niet echt een "probleem" maar wel even opletten hoever de deur open kan.. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:16

ikke schreef:
Er zijn meer verkopers die niet denken aan de kogeldruk dan dat ze dat wel doen.

Bij paardentrailers, dubbelassers, ligt dat gelukkig anders. Daarbij is de hóógte van de kogel t.o.v. de koppeling van belang.
De informatie over enkelassige caravans is wat dit betreft niet van toepassing. Ook als een trekker 120 kilo kogeldruk mag hebben, is dat een belasting welke beter vermeden kan worden, ook die wagen rijdt beter, veiliger, met 30-35 kilo gewicht op de kogel.
Let op de hóógte van de koppeling(en). Het gewicht op de kogel is bij een dubbelsasser níet als bij een enkelasser!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:19

Tamara21 schreef:
Frank schreef:
Dat hebben veel 4X4's.

Klopt onze Suzuki Vitara heeft dat ook..
Niet echt een "probleem" maar wel even opletten hoever de deur open kan.. ;)

Mijn Discovery had nergens last van.
Range Rover is nog simpeler met z'n kleine bovenklepje........

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:20

Daarom zeg ik ook... Veel!
Niet allemaal :D

De deur van m'n 109 zit zo hoog, die raakt 'm ook niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:24

Frank schreef:
Daarom zeg ik ook... Veel!
Niet allemaal :D

De deur van m'n 109 zit zo hoog, die raakt 'm ook niet.

Maar die heeft dan weer een chronisch gebrek aan power :D

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:26

Idd! Daarom alleen maar voor rond de deur.
Naar de binnenbak enzo. Toch trekt hij het prima voor dat werk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:29

De Mercedes van mijn pa... Mercedes E 290 Turbodiesel. Super bak!!! Maar met de VW Transporter was ik ook zeer tevreden betreft aanhanger rijden...!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:34

Frank schreef:
Idd! Daarom alleen maar voor rond de deur.
Naar de binnenbak enzo. Toch trekt hij het prima voor dat werk.

Daar valt inderdaad niks van te zeggen. De specificatie is 4000kg; qua chassis is dat ook geen enkel probleem, alleen de 62pk van de Diesel of de 75pk van de benzinemotor zijn nou niet bepaald hemelbestormend :D :D
Wat zou zo'n 109 doen op de weg tussen Apeldoorn en Hoenderloo, voor de kenners: op die steile helling? Mijn Disco kon daar met twee ton aan de haak nog snelheid maken (in drie), zou een 109 die twee ton boven krijgen?

Beetje bizar is het natuurlijk wel dat 1800kg 109SW met 75 pk 4 ton aan de haak mag hebben, terwijl we doodleuk in ons eisenlijstje schrijven dat ie het dubbele vermogen zou moeten hebben.
Voor de koppelfreaks, 105Nm is nou niet bepaald "impressive" zeker wanneer je weet dat je daar 4000 toeren voor moet maken.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:43

Eerst een hele fijne, maar heel erg dure (in onderhoud) Landrover Defender gehad. Had nooit in de gaten of ik er nu wel of niet een trailer met 2 paarden achter had zitten :D , alleen deze was te duur in onderhoud, helaas ook niet zo betrouwbaar en voor lange afstanden echt niet geschikt.
Met pijn in mijn hart dus naar een alternatief gezocht, moest echt een fijne reiswagen zijn, met voldoende vermogen en trekkracht en natuurlijk ook veel ruimte om alles mee te nemen.
Inmiddels rij ik een (bijna nieuwe) Renault Espace en dat doet het ook super. Wel een diesel (TDI 150 pk) en kijk ook of je het nieuwste type hebt, die mogen wel in de diesel uitvoering je 2-paards MET paarden trekken. Dat mag het voor laatste type niet.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:50

Dieseltje idd.
De berg ken ik, met een ex uit Apeldoorn :D Mooie weg :j
Boven komt ie, maar met welke snelheid... Geen idee :D

Het voorlaatste type Espace met 2.2Dti mocht ook 2 ton trekken. Hoe het met de kogeldruk zit weet ik niet.