Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wimmeltje

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:50

wij rijden met een kia sorento 2.5 diesel automaat mag 2800 kg trekken dus genoeg power over

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:08

ikke schreef:
Djilna schreef:
Nou, mij boeit het wel..
Ik wil nl het liefst een 4x4 voor mijn trailer, maar aangezien ik redelijk grote afstanden moet gaan overbruggen voor mijn nieuwe baan is een wat minder hard slurpend geval aantrekkelijk te noemen.

Mijn huidige Rocky (die 1 op 11 rijdt trouwens) heeft een kapotte cardanas, startmotor hapert sinds diezelfde dag en stuurhuis heeft speling en ik twijfel tussen reparatie of vervanging voor een andere wagen..

Indien vervanging is een andere 4x4, een busje of een station een optie.

Grote 4x4's zijn gewoon niet goedkoop in het verbruik, daar kunnen we heel kort over zijn. Overweeg voor woon-werk een klein koekblikje, Fiat Panda 4x4 of zo...... :D
Wat jij opsomt zou voor mij geen reden tot vervanging van de auto zijn. Twee zaterdagjes sleutelen doet een hoop, maar dat moet je wel kunnen/willen.

Dat zijn we dus nu ook maar van plan. We hebben een donorauto gevonden voor de as. Alleen ontstaat dan een nieuw probleem:
[EA-GZ] Autotransport, tips gevraagd

mariekjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:29

wij hebben een land rover freelander en hij kan het perfect trekken! :D

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 07:35

wij rijden met een mitsubishi l 200 mag 2700 kg trekken.
wij hebben daar een plateau aanhanger met velaagd chassis achter hangen waar ik een opbouw op heb gemaakt voor het vervoer van 4 pony's en de koets.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:36

renault megane

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:30

meiden, hopelijk val ik niet plompverloren het verkeerde topic binnen. Ik heb een vraag:

De ledige massa van onze auto is 1290 kg.

De maximum massa van de trailer is 1300 kg wat bestaat uit eigen gewicht 590 kg en laadvermogen 710 kg.

Ik denk dus dat ik een E combinatie heb, maar dat gaat dan alleen maar over die 10 kg dat de t.m.m. van de trailer over mijn auto komt?

En die "toegestane" maximum massa is dat automatisch je massa? Waar kijken ze naar als ze je staande houden???

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:34

Annebelle, je auto is inderdaad 10kg te licht om de trailer te mogen trekken zonder E achter B.

Als je wordt aangehouden en je geen stempel bij de E hebt, controleren ze het ledig gewicht van de auto en de MTM van de trailer op papier (dus 1300kg). Het maakt dus niets uit hoe zwaar de trailer op dat moment is.

Ledig gewicht auto > MTM trailer op papier en Ledig gewicht auto + MTM trailer < 3500kg

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:38

Thx, onder die 3500 blijven we natuurlijk makkelijk maar die 10 kg... _-:(
Naar het schijnt kun je de trailer terug laten keuren naar een mindere massa zodat het toch mag!

Weet iemand of je die t.m.m. dan met 20 kilootjes kan verlagen of gaat dat over 100 of 200 in 1x?

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:39

Jeep Cherokee *D

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:41

oh ik zal on topic blijven ;)

als het gaat lukken een Renault Laguna :*

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:42

Op de site van de RDW staan hier aanvraagformulieren voor. Volgens mij kan je het zelf invullen. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat, weet ik niet precies.

Ik persoonlijk zou je toch het E-rijbewijs adviseren. Je leert zo enorm sturen en je krijgt inzicht tijdens de lessen. Als je er een beetje feeling voor hebt, kan je met rond de 600 euro je E halen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:43

Ik weet het...het is handiger. Ik wil het door middel van losse lessen gaan leren. En veel rijden met een lege trailer met iemand die er verstand van heeft en me les geeft, als ik op die manier veilig kan rijden vind ik dat ok. Daar hoef ik dan niet perse 600 euro aan uit te geven ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:45

Check dan ook even het echte lege gewicht van de trailer op de weegbrug. En daarna met paard en hooi erin. Dan weet je zeker dat je onder het X gewicht van je teruggekeurde combi blijft!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:48

Blijf ik wel onder hoor denk ik, klein paardje ;)
En ze kijken toch alleen maar naar wat er op papier staat blijkbaar. Maar wel een slim idee van je!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:53

Mijn vorige trailer was 200kg!!! zwaarder dan op papier. Mijn nieuwe trailer 30 (ivm wat extra opties). Als je er 'per ongeluk' overheen gaat omdat je leeg gewicht veel hoger is en je bij een controle met weegbrug staat ben jij de l*l.

Better safe than sorry!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:11

ah op die manier, dus je bedoelt checken of die trailer dat leeg echt wel weegt zoals op papier staat, ik snap m ;)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:20

mo_van_dijk schreef:
Ik persoonlijk zou je toch het E-rijbewijs adviseren. Je leert zo enorm sturen en je krijgt inzicht tijdens de lessen. Als je er een beetje feeling voor hebt, kan je met rond de 600 euro je E halen.

Vind je?
Ik hoefde alleen maar bochtje achteruit naar links te kunnen, rechts nooit gedaan. En ook alleen maar in een woonwijk waar je alle ruimte hebt.
In een woonwijk kan ik nu dus met gemak achteruit rijden, maar als het ergens heel smal is, dan moeten ze me toch echt helpen. :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:23

Dan heb jij bij de verkeerde instructeur gelest en heel veel mazzel gehad met je examinator!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:47

Nee hoor, geen mazzel met de examinator. :)
Het schijnt waar ik het heb gehaald altijd zo te zijn dat ze op een bepaald moment zeggen: We zijn verkeerd gereden, draai maar om. Je kunt dan dus altijd naar een splitsing/kruising rijden zodat je altijd linksom achteruit kunt. Dat is het makkelijkste en daarom hoefde je rechtsom niet te leren.

Maar het was idd wel makkelijker geweest als ze me beide kanten hadden geleerd.
Alleen heb je daar ook niet de tijd voor als je het in 1 dag wilt halen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:35

Als ik ooit geld genoeg heb dan staat er een VW Touareg voor de trailer. *D
Maar zover is het nog niet.

Mijn trailer is ook vast en zeker zwaarder als wat op papier staat.
Ik reken er altijd maar 100kg bij het ledig gewicht op.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:39

Ik heb nu een busje , maar waarschijnlijk ga ik hem weg doen.
En wil dus voor een auto gaan kijken, laag budget, maar wel ene wat een trailer aan kan anderhalfs is vldoende

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 06:51

AnnebelleVD schreef:
meiden, hopelijk val ik niet plompverloren het verkeerde topic binnen. Ik heb een vraag:

De maximum massa van de trailer is 1300 kg wat bestaat uit eigen gewicht 590 kg en laadvermogen 710 kg.

Ik denk dus dat ik een E combinatie heb, maar dat gaat dan alleen maar over die 10 kg dat de t.m.m. van de trailer over mijn auto komt?

En die "toegestane" maximum massa is dat automatisch je massa? Waar kijken ze naar als ze je staande houden???

Toen ik twijfelde over mijn combinatie met alleen mijn B rijbewijs heb ik via de site van de RDW een mailtje gestuurd met daarin mijn kentekens. Ik kreeg toen een net mailtje terug met daarin de gewichten en uitleg. Dan weet je het helemaal zeker :D

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:21

zodiacje schreef:
AnnebelleVD schreef:

Toen ik twijfelde over mijn combinatie met alleen mijn B rijbewijs heb ik via de site van de RDW een mailtje gestuurd met daarin mijn kentekens. Ik kreeg toen een net mailtje terug met daarin de gewichten en uitleg. Dan weet je het helemaal zeker :D

Hi, ja ik heb de RDW gister gebeld en dat wilde ze ook weten :j
Maar ik had de kentekens niet bij de hand, nu wel en nu heb ik het op de website opgezocht, dat kan ook.
Probleem is: die trailer is niet van mij, ik weet niet of zij er blij mee is dat ik m naar beneden laat keuren.
Ze gebruiken hem niet meer en de lampen zijn kapot, ik dacht: als ik nou die lampen laat maken, in ruil voor dat ik hem mag gebruiken...? Vind het zelf een goed idee maar als ik hem dan ook nog naar beneden laat keuren... hihi, dat moet ik echt even gaan overleggen :j
Ik snap gewoon niet waarom ze een Renault Laguna, die ik voor de trailer wil (on topic dus ;) ) niet gewoon 10 luttele kilo's zwaarder hadden gemaakt op papier...grrrrr

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:42

AnnebelleVD schreef:
Ik snap gewoon niet waarom ze een Renault Laguna, die ik voor de trailer wil (on topic dus ;) ) niet gewoon 10 luttele kilo's zwaarder hadden gemaakt op papier...grrrrr

En ik snap niet waarom je niet gewoon je E haalt.
Binnenkort worden de regels verandert en moet je voor elke aanhanger boven de 750 kg je E hebben. Je kunt het dan beter maar alvast hebben, want dan zullen de prijzen voor het E rijbewijs ook wel wat omhoog gaan natuurlijk.
Je kunt wel lekker met je B rijbewijs willen rondrijden, maar je hebt dan totaal geen ervaring opgedaan met het rijden met aanhangers.

Je kunt wel de trailer terugkeuren, maar dat bemoeilijkt de verkoop ook, dan moet je hem later weer terugzetten op het oude gewicht. Ik geloof dat het iets van 60 Euro kost, dus dat zou dan 120 Euro zijn die je moet uitgeven. Kun je beter nog een paar honderd meer uitgeven en direct je E halen waar je de rest van je leven plezier van hebt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:44

Opel Vectra station, betaalbaar en sterk genoeg!