[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rockey

Berichten: 7581
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:43

Somebody_ schreef:
Mijn topic is helaas gesloten door de moderators, vandaar opnieuw mijn oproep.

Ik ben op zoek naar een auto/terreinwagen, die gemakkelijk een 2 paardstrailer, met 2 paarden erin kan trekken. Dat betekent dat we een auto zoeken, die tussen de 3.000 en 3.500 kg mag trekken.
Als jullie goede merken/uitvoeringen weten, hoor ik het graag!


Hummer ;)

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:46

Het best natuurlijk een range rover, discovery of een defender (al is dat laatste niet echt comfortabel). Sommige jeeps (grand cherokee) kunnen ook met gemak 3500 trekken.
Een goede dodge RAM trekt ook fluitend de meest zware trailers, maar je moet zo'n auto maar net willen.

Personenauto's die het kunnen zijn er niet veel, maar een Q7 of een touareg komt een heel eind.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:49

tinkersjakie schreef:
Somebody_ schreef:
Mijn topic is helaas gesloten door de moderators, vandaar opnieuw mijn oproep.

Ik ben op zoek naar een auto/terreinwagen, die gemakkelijk een 2 paardstrailer, met 2 paarden erin kan trekken. Dat betekent dat we een auto zoeken, die tussen de 3.000 en 3.500 kg mag trekken.
Als jullie goede merken/uitvoeringen weten, hoor ik het graag!


Landrover!!!!

Als je liever in je auto rijd, dan er onder ligt om te sleutelen: Nissan Patrol GR. Het "nieuwe" 4-cilinder 3 liter Di-blok is sterker dan de oude 2.8 TDi 6-in-lijn, maar ik heb toch wel een zwak voor het geluid van die laatste.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 01:38

ikke schreef:
tinkersjakie schreef:
Landrover!!!!

Land Rover >;) :D

Enne, iets specifieker graag. Dit:

Afbeelding

is ook een Land Rover, maar niet erg geschikt voor de gestelde eisen......


Sorry hoor maar zit op mijn telefoon en die maakt van zichzelf nog weleens woorden :D

Ok niet echt duidelijk maar ga er ook niet vanuit dat mensen naar een 80 gaan kijken
Bedoelde meer een Disco of een Range.

Toch mag mijn vaders 88 lightweight best wat trekken wat ik me kan heugen (durf niet zo meer te zeggen wat) staat al voor een tijdje in de garage om helemaal gerestaureerd te worden. Maar echt comfie rijden is het niet :D

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 03:58

rockey schreef:
Somebody_ schreef:
Mijn topic is helaas gesloten door de moderators, vandaar opnieuw mijn oproep.

Ik ben op zoek naar een auto/terreinwagen, die gemakkelijk een 2 paardstrailer, met 2 paarden erin kan trekken. Dat betekent dat we een auto zoeken, die tussen de 3.000 en 3.500 kg mag trekken.
Als jullie goede merken/uitvoeringen weten, hoor ik het graag!


Hummer ;)


Veilig ook nog?

DAF YA126 en Hummer inderdaad.

Maar..... 2 paarden en een trailer 3500 kilo >;)

Ik heb hier een 100% metalen luxe kar voor twee andalusiërs en dat komt rijlkaar samen op 1600 kilo.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 03:59

tinkersjakie schreef:
Maar echt comfie rijden is het niet :D


Inherent veilig :)* *\o/*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 04:01

Eirikur schreef:
maar ik heb toch wel een zwak voor het geluid van die laatste.



De Rover V8 en de Mercedes IDI 5-cil turbo winnen dat met de handen op de rug ;)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 04:06


sdi
Berichten: 468
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:48

Uitgaande van nieuw of 2e hands allen in diverse prijzen en uitvoeringen verkrijgbaar en mogen 2800 of meer kg trekken.
Toyota Landcruiser
Mitsubishi Pajero
Nissan Patrol
Nissan Terrano II
Landrover Defender
Range Rover
Landrover Discoveyr
Dodge Ram 1500
Audi Q7
BMW x5
VW toureg
Mercedes G
Mercedes ML
Jeep Grand Cherokee
etc.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:59

wij hebben hier een ssanyoug korando 2.8 td er voor staan.
mag 3500 kg trekken

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:35

Suzuki grand vitara.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:00

De Grand Vitara mag geen 3500 of meer trekken, die mag maximaal 1850 kg trekken (tenzij dat in eens veranderd is)

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:32

Grand Vitara diesel 1.9 die ik heb gezien mocht 2000 kg trekken.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:07

marjoleinft schreef:
wij hebben hier een ssanyoug korando 2.8 td er voor staan.
mag 3500 kg trekken


SsangYong en het is 2,9.

Niet als je de tank vult of achter het stuur gaat zitten :D

Twee ton is echt wel genoeg voor een SY Korando. Het ding weegt nl. goed 1850 kilo.
De Musso kan veilig iets meer trekken, maar echt geen 2500 kilo, laat staan 3,5 ton.
Dat was gewoon 8)7 marketing door de NL importeur.
Maar goed, dat bedrijf bestaat dan ook niet meer.

Let wel, wij hebben

Afbeelding

en zijn er _/-\o_ over, maar staan ook met twee voeten op de grond.

Neem toch gewoon het eigen gewicht van de auto en reken 80 tot 110% (afhankelijk van de geschiktheid van de auto) daarvan als verantwoord trekgewicht met paarden in een trailer.
Het maakt niet uit of het technisch zwaarder mag; alles wat je er meer achter hangt is een compromis met de veiligheid van de paarden :)*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:13

annastasia schreef:
Grand Vitara diesel 1.9 die ik heb gezien mocht 2000 kg trekken.



...en zalig veilig dat dit is :x

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:48

Hallo allomaal
Ik heb nog een vraagje ivm met de kogeldruk van mijn trailer..
Ik woon in Belgie en het enige wat op de papieren van mijn trailer staat is het type koppeling
Namelijk: 4 bol en het type is AL-KO Kober AK300S.
Ik weet dus niet wat de kogeldruk is.. Na wat opzoeken kwam ik hierop uit: http://www.kampeermarkt.com/Al-ko-Koppe ... K-300.html
Hier staat dus dat de maximale kogeldruk 120 kg is.. Betekent dit nu dat ik een auto moet hebben met een kogeldruk vana 120 kg?
Want dat is toch best veel? De trailer is van 2011 en ik heb me laten vertellen dat nieuwe trailers juist een lagere kogeldruk hadden..
Het gaat om een XXtrail Stinger..
Ik zou het graag meten, maar mijn personenweegschaal heeft nogal wat afwijking, bovendien weet ik niet zo goed hoe, en ik heb een 3jarig paard dat continu schraapt dus durf het ook niet met paard erop te meten.. Hoop dat jullie me kunnen helpen want ben echt ten einde raad!

ikke

Berichten: 38801
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:03

Cowgirltjuh schreef:
Hallo allomaal
Ik heb nog een vraagje ivm met de kogeldruk van mijn trailer..
Ik woon in Belgie en het enige wat op de papieren van mijn trailer staat is het type koppeling
Namelijk: 4 bol en het type is AL-KO Kober AK300S.
Ik weet dus niet wat de kogeldruk is.. Na wat opzoeken kwam ik hierop uit: http://www.kampeermarkt.com/Al-ko-Koppe ... K-300.html
Hier staat dus dat de maximale kogeldruk 120 kg is.. Betekent dit nu dat ik een auto moet hebben met een kogeldruk vana 120 kg?
Want dat is toch best veel? De trailer is van 2011 en ik heb me laten vertellen dat nieuwe trailers juist een lagere kogeldruk hadden..
Het gaat om een XXtrail Stinger..
Ik zou het graag meten, maar mijn personenweegschaal heeft nogal wat afwijking, bovendien weet ik niet zo goed hoe, en ik heb een 3jarig paard dat continu schraapt dus durf het ook niet met paard erop te meten.. Hoop dat jullie me kunnen helpen want ben echt ten einde raad!

Je vraagt toch ook niet of je auto opeens 3000kg moet kunnen trekken, omdat de koppeling dat aan kan!!
Bij de kogeldruk (vertikale last op de kogel) gaat het erom dat de feitelijke (statische) waarde van de aanhanger niet hoger is dan de toegestane vertikaallast van de autotrekhaak, er vanuit gaand dat de koppeling meer mag hebben als de trekhaak, zoals in dit geval.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:15

Jaa dat snapte ik ook al toen ik het schreef.. Ik heb het een beetje dom geformuleerd..
Ik weet dat meten weten is, maar ik durf met mijn 3jarige (nog zeer onrustig als de trailer stilstaat) echt niet de kogeldruk van mijn trailer te meten..
Ik zoek namelijk een auto die mijn tweepaardstrailer kan/mag trekken..
Mijn trailer weegt 800 kg.. De bedoeling is om 90 % van de tijd met 1 paard erop te rijden, maar ik wil de mogelijkheid voor een 2e paard liefst wel openhouden..
Het verbruik van de auto moet minimaal 1:10 zijn en het beste is beter! Daar ik dagelijks toch wel zo'n 100 km durf te rijden met de auto..
De trailer zal zo'n 4x per maand gebruikt worden.

De auto moet dus tweedehands vindbaar zijn voor 8000 euro max. Echte luxe hoef ik niet in mijn auto..
Ik heb door het verbruik dus liever geen jeep zoals jullie kunnen begrijpen..

Zoals ik hier ergens een berekening kon vinden met die tussen de 4% en 10% van de kogeldruk kom ik er op uit dat met 2 paarden erop ik een auto van zo"n 90 kg kogeldruk nodig heb, en dat met 1 paard erop ik aan 75 kg genoeg zou hebben..
Nu is mijn oog dus gevallen op een VW Passat (maar 75 kg kogeldruk) en een bmw 525d touring (90 kg kogeldruk)
Maar ik sta open voor alle auto's, als het maar veilig is, maar het verbruik is voor mij gewoon ontzettend belangrijk aangezien ik veel km's maak..
Aangezien ik in Belgie woon wordt ik belast op motorinhoud en niet op gewicht van de auto..

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:42

Even ter info: Nu staat er een SsangYong Actyon voor.. Vind het een vreselijke rotbak!
Auto is belange niet stabiel, auto is 4jaar oud: de tandwielen van de achteras zijn gebroken: reparatie kost 2000 euro (rijd dus nog steeds met kapotte rond, vanaf 70 km/u denk je dat ik ga opstijgen, echt waar, het lawaai van een vliegtuig)
Als ik mijn trailer eraanhang, springt de helft van de tijd de zekering waardoor de automaat niet meer uit de P stand gaat.. En ook de bougie's van de auto zitten op rare plaatsen.. Nee ik ben echt geen SY fan!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:50

Cowgirltjuh schreef:
Even ter info: Nu staat er een SsangYong Actyon voor.. Vind het een vreselijke rotbak!
Auto is belange niet stabiel, auto is 4jaar oud: de tandwielen van de achteras zijn gebroken: reparatie kost 2000 euro (rijd dus nog steeds met kapotte rond, vanaf 70 km/u denk je dat ik ga opstijgen, echt waar, het lawaai van een vliegtuig)
Als ik mijn trailer eraanhang, springt de helft van de tijd de zekering waardoor de automaat niet meer uit de P stand gaat.. En ook de bougie's van de auto zitten op rare plaatsen.. Nee ik ben echt geen SY fan!


Je formuleert wel meer een beetje vreemd over de wonderlijke wereld van een autoexpert *\o/*

Jammer voor je dat je zo´n negatief beeld / ervaring hebt. Het is op zich een ideale auto als trekker.

De zekering springt door het aansluiten van de stekker van de aanhanger. Dat ligt in geen geval aan de auto :)*
Voorspelt niet veel goeds over degene waar de auto bij in onderhoud is.

De bougies zitten in de cilinderkop. Altijd. Grappig dat bij jullie de benzine-uitvoering rijdt. In veel landen is alleen de diesel te koop. Die benzine-uitvoering heeft fijn vermogen voor een aanhanger. Ideáál met een automaat.

Stuurgedrag van een Actyon is inderdaad niet zo stabiel als van een personenauto maar als een terreinwagen; dat is het namelijk; een coupé carrosserie op een ladderchassis

Afbeelding

Geweldig sterk.
Lage carosserie, korte achteroverbouw = ideaal.
Ook nog benzine/automaat...
Een voor aanhanger trekken conceptueel meer geschikte auto is nauwelijks te vinden.

Mbt de ´gebroken tandwielen´; daarmee rijden, laat staan blíjven rijden, is onslim en dat is een understatement. Een compliment aan de techniek dat je er nog mee rijdt :)*
Eigenlijk is het enige probleem van/met SY het dealernetwerk. De autos hebben nogal wat heerlijke maar ongebruikelijke technische oplossingen en erg veel a-technische eigenaars zijn op onnodige hoge kosten gejaagd door met het merk onervaren garages.
Een voorbeeld is het diagnose-apparaat. Dat is echt geweldig high-tech maar je hebt er wél een specifieke uitlezer met merk-/modelspecifieke software voor nodig; de Jastec Co. SCAN-100:

Afbeelding

Ga naar een met het merk goed bekende, ervaren garage. ASAP!

p.s. de differentieel tandwielen kosten 70 en 90 Euro.

p.p.s. mbt de prijs van kroon/pignon-set hoeft niet meer dan 150 Euro te bedragen.

p.p.p.s. Zelfs als het hele differentieel als eenheid met huis en al vervangen wordt (wat nú wel nodig zal zijn) is dat voor 300-500 in Duitsland te koop. Is hetzelfde als van de Kyron.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-02-12 12:08, in het totaal 4 keer bewerkt

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:57

Afbeelding

*D

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:42

Huertecilla, waaruit leid je af dat er bij ons benzines van rijden? Wij hebben ook een diesel hoor..
Verder ga ik contact met je opnemen via pb, want jij weet er duidelijk veel meer van als ik!

Even over die zekering.. Het ligt ook niet aan mijn trailer, bij geen enkele andere auto gebeurt het, plus de trailer is gloednieuw, daar is echt niets mis mee.. Heb heel de bedrading laten nakijken.. Het probleem is dat bij mij de verlichting ook aangesloten zit op de stopzekering..
A) Dat mag/hoort normaal niet..
B) Dat contactdoosje heeft bij onze SY Actyon geen pinnetje zodat je het er niet verkeerd in kunt doen
C) Zelfs als hij goed is aangesloten en ik de auto lang laat draaien met de lichten aan (zodat ik mijn paard in het donker kan opladen)
dan kan het ooit zijn dat als ik terug wil vertrekken dat dat kreng dus niet meer uit de P stand gaat.. Dan is de zekering dus weer oververhit en gesprongen,
terwijl ik er daarvoor al een uur mee kan hebben gereden en hem honderd keer kan hebben gestart..
Enige voordeel -> Ik weet tegenwoordig wel wat over zekeringen..

Over die tandwielen is ons verteld dat het niet zo veel kwaad kon.. Heb dat altijd raar gevonden, maar omdat het vinden van een nieuwe as/tandwielen quasi onmogelijk bleek (tenzij van een schadeauto, waarvan de as met 90 % kans een opdonder had gekregen en dan nog steeds 1700 euro bleek te kosten)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:16

Cowgirltjuh schreef:
Huertecilla, waaruit leid je af dat er bij ons benzines van rijden?


Jij schrijft dat de Actyon bougies op rare plaatsen heeft :)*

Je schrijft nu dat het een diesel is. Welnu, geen wonder dat je de bougies niet kan vinden :D

Citaat:
Het probleem is dat bij mij de verlichting ook aangesloten zit op de stopzekering..


:?

De aansluitschemas van stekkerdozen voor aanhangers zijn ´gehomologeerd´. Blijkbaar is dat bij jou bij montage van de trekhaak niet correct gedaan of zijn de zekeringen niet aangepast bij de extra verbruikers.
Zoals ik al schreef heeft dit NIETS met de standaard auto van doen.

Citaat:
Enige voordeel -> Ik weet tegenwoordig wel wat over zekeringen.


Bij een stroom hoger dan hun ´waarde´, smelt de interne verbinding.
Wanneer je meer gebruikers op dezelfde zekering zet, dan is de stroom hoger. Wanneer dat hoger is dan de voorziene waarde, dan smelt de zekering. Dat is geen probleem maar goéd.

Blijkbaar is er iets niet correct aangsloten bij het plaatsen van de stekker of zijn de zekeringen niet aangepast bij de extra gebruikers.
Nogmaals; laat er een kúndig persoon naar kijken.


Citaat:
Over die tandwielen is ons verteld dat het niet zo veel kwaad kon.


Dan was er niets ´kapot´.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:55

Ik vraag me af waarom Cowgirltjuh op zoek was naar de bougies! :D

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:33

Maar het gaat over de gloeibougies he! Niet over de gewone.. De gloeidingen die je nodig hebt voordat je een diesel start! ;) Misschien heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt..

Over die montage van de trekhaak.. Deze zat er standaard op en de auto is bij een dealer gekocht.. Waarschijnlijk hebben we dus gewoon een ongelukkig exemplaar?