[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:13

Wij hebben een Skoda Octavia voor de trailer, vind de Volkswagens en Audi's ook fijn trekken. Staat er bij Roest niets voor je?

LadyFiesta
Berichten: 731
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:59

Hier een Mazda CX5 2.0 die 1.800 mag trekken. Superfijn.
Hiervoor een Mazda 6 2.0 die 1.500 mocht trekken, van 2006. Heel sterke goede auto, ingeruild terwijl hij het nog heel goed deed met 215.000 op de teller.
De CX 5 trekt net wat makkelijker weg als ik bijvoorbeeld tussen twee vrachtwagens uit wil, maar veel scheelt het niet.
Ik heb een zware oude Ifor erachter en een KWPN'er.
Hier een Mazda fan en als je geen mega budget hebt sluit ik me aan bij wat eerder is genoemd: ga voor een oudere Mazda 6.

bcd94
Berichten: 736
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:36

00000000 schreef:
Wij hebben een Skoda Octavia voor de trailer, vind de Volkswagens en Audi's ook fijn trekken. Staat er bij Roest niets voor je?



Bij roest wil ik nog gaan kijken maar nu is alleen de werkplaats open ivm de nieuwe maatregelen.

Ik ben net voor de nieuwe regels wel nog ergens wezen kijken, die hadden een kia sportage staan, kan 1600 kg trekken.
Hij reed fijn, alleen niet zo zuinig in verbruik, zonder trailer erachter rijd ie 1 op 10/11.
Dus dat is nog een twijfelpuntje.

Ik heb ook wel van mensen gehoord dat der auto een bepaald gewicht mocht trekken maar in de praktijk bleek dat het helemaal niet zo n beste trekauto was dat vind ik ook wel lastig.

Ik heb ergens anders op de website ook nog een citroen Picasso en een renault megane gezien die het mogen trekken maar helaas is het nu lastig om te gaan kijken ivm de lockdown.

Ik heb nu een klein zuinig autootje en snap wel dat zo n zware auto gewoon meer verbruikt maar ik had wel gehoopt iets zuiniger uit te komen dan 1op10

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:43

Auto's als een Sportage zijn ook vrij hoog, die moeten een groter gat in de lucht maken en die weerstand kost sowieso brandstof. Met een lagere auto (mondeo, passat, mazda6 enz) heb je dat wat minder. Veel zuiniger dan 1 op 13-14 zal het niet worden, al heeft je rechtervoet en het gebruik (korte ritten, veel optrekken/afremmen) ook veel invloed op het gebruik.

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:44

bcd94 schreef:
00000000 schreef:
Wij hebben een Skoda Octavia voor de trailer, vind de Volkswagens en Audi's ook fijn trekken. Staat er bij Roest niets voor je?



Bij roest wil ik nog gaan kijken maar nu is alleen de werkplaats open ivm de nieuwe maatregelen.

Ik ben net voor de nieuwe regels wel nog ergens wezen kijken, die hadden een kia sportage staan, kan 1600 kg trekken.
Hij reed fijn, alleen niet zo zuinig in verbruik, zonder trailer erachter rijd ie 1 op 10/11.
Dus dat is nog een twijfelpuntje.

Ik heb ook wel van mensen gehoord dat der auto een bepaald gewicht mocht trekken maar in de praktijk bleek dat het helemaal niet zo n beste trekauto was dat vind ik ook wel lastig.

Ik heb ergens anders op de website ook nog een citroen Picasso en een renault megane gezien die het mogen trekken maar helaas is het nu lastig om te gaan kijken ivm de lockdown.

Ik heb nu een klein zuinig autootje en snap wel dat zo n zware auto gewoon meer verbruikt maar ik had wel gehoopt iets zuiniger uit te komen dan 1op10

Nope, een goede trekauto heeft een potent motorblok (en dito vermogen) en je zult dus meer benzine moeten verstoken om die power ook beschikbaar te hebben.

Overigens kan het wel relatief goedkoper maar dan moet je geen fancy wanna-bee terreinauto nemen maar een auto die het al jaren goed doet met reputatie als trekauto. Dat zijn de Mondeo's, Passat's, V70's en nog zo een stel grotere middenklassers die meer power hebben, meer mogen trekken maar niet meer zuipen dan een Sportage.

bcd94
Berichten: 736
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:06

Bedankt daar kan ik wat mee!
Ga ik zeker naar kijken.

Snap dat ik niet super zuinig uit kan komen met zo n auto hoor maar 1 op 10 of 1 op 14 scheelt uiteindelijk toch wel veel

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:12

Volvo s40 van 2001 deedt 1 op 13
Mazda 3 van 2015 1 op 18. Het kan wel ;)

bcd94
Berichten: 736
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:29

Bedankt voor jullie reacties.

Heb op internet nog wat auto s bekeken en het is me wel duidelijk dat de kia sportage het niet gaat worden.

Ik zag vandaag een Opel astra 1.6 turbo sport automaat voorbij komen, valt zeker binnen mijn prijsklasse en nog niet zo extreem veel kilometers erop.
Iemand hier ervaringen mee?
Heb wel wat caravan ervaringen gelezen maar die hadden allemaal minder gewicht erachter hangen dan dat ik erachter wil gaan hangen.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1121
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:59

Een audi a4 station wagon
Afbeelding


Hoeveel mag de trailer max wegen met een d pony als je met een rijbewijs b wilt blijven rijden?

Hilli

Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:30

1460 kilo

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:31

1460kg, ook op papier!

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:31

Die trailer mag maximaal 1460 mógen wegen! ;)

XRuby_SymmyX

Berichten: 1121
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:05

Bedankt voor de antwoorden! Nog iets anders waar ik op moet letten?

EdkingEnzo

Berichten: 3476
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:07

Ik hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen. Ik heb net mijn kleine Peugeotje verkocht om plaats te maken voor een grotere auto. Ik zoek een auto voor mijn tweepaardstrailer, dus eentje die min 2000kg mag trekken.
Ik zoek er een tot bj 2005 met twee zitplaatsen (grijs kenteken), diesel, liefst automaat maar geen pre. De Landrover Freelander komt veel voorbij, zijn er hier mensen met ervaring? Ik las al ergens dat je wel naar de Td4 moet kijken. De Freelander is redelijk betaalbaar en mag tot 2000kg trekken. Maar zijn ze betrouwbaar? Of is er een grote kans op veel onderhoud (kosten)?

Wat voor auto hebben jullie die mogelijk in mijn zoekresultaat past?

Busjes komen ook veel voorbij, maar ik vind dat zelf toch iets minder mooi/handig. Auto's zoals de Freelander, Jeep Cherokee, Mercedes ML, Toyota landcruiser, Suzuki Vitara, Nissan Terrano vind ik zelf wat mooier. Alleen zijn deze moeilijker te vinden in de prijsklasse waar ik zoek, of ze mogen niet genoeg trekken..

Sterre98

Berichten: 6543
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:22

Ik heb zelf een Hyundai Santa Fe.
Wel benzine, handgeschakeld en uit 2002.

Maar mag 2000 trekken en gaat ook soepel!

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:18

EdkingEnzo schreef:
Ik hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen. Ik heb net mijn kleine Peugeotje verkocht om plaats te maken voor een grotere auto. Ik zoek een auto voor mijn tweepaardstrailer, dus eentje die min 2000kg mag trekken.
Ik zoek er een tot bj 2005 met twee zitplaatsen (grijs kenteken), diesel, liefst automaat maar geen pre. De Landrover Freelander komt veel voorbij, zijn er hier mensen met ervaring? Ik las al ergens dat je wel naar de Td4 moet kijken. De Freelander is redelijk betaalbaar en mag tot 2000kg trekken. Maar zijn ze betrouwbaar? Of is er een grote kans op veel onderhoud (kosten)?

Wat voor auto hebben jullie die mogelijk in mijn zoekresultaat past?

Busjes komen ook veel voorbij, maar ik vind dat zelf toch iets minder mooi/handig. Auto's zoals de Freelander, Jeep Cherokee, Mercedes ML, Toyota landcruiser, Suzuki Vitara, Nissan Terrano vind ik zelf wat mooier. Alleen zijn deze moeilijker te vinden in de prijsklasse waar ik zoek, of ze mogen niet genoeg trekken..

Als je die 2k echt nodig hebt, zou een Freebee I niet mijn eerste keuze zijn, evenmin als een Vitara, om dezelfde reden. Ze hebben te weinig eigen gewicht als het mes eens echt op tafel komt. Freebee II doet het beter; weegt toch die 300kg meer die het verschil maken.

Mercedes ML en Toyota Landcruiser zijn meer dan prima auto's maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan dan een Freebee I of Vitara. Dat geldt ook voor de Cherokee, die als Diesel een stuk lastiger te krijgen is, de wereld aan power mist en niet altijd even simpel te onderhouden tenzij je de weg in het wereldje van Jeep weet.

Land Rover met jouw eisen zou ik een vroege Disco III nemen.

Maar wat is er mis met de grotere middenklasser a la de V70? Moet je iets jonger zoeken, vanaf 2007, maar wel vindbaar als grijs kenteken en mag ook 2k aan de haak. Audi, Ford, Mercedes en ook BMW hebben hun versie daarvan, ook niet zoveel mis mee.

Wat ik zou doen met jouw eisen? Ik kocht een oude liefde terug: Transporter T3 met een 1900 TD erin <3

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:31

Rex_Rolfo schreef:
Zie de "Sizzle-lijst":

Sizzle schreef:
Handige link gevonden met gewichten per model vanaf 1800 kg.
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf

V70 ook als grijs kenteken beschikbaar? Ik heb wel eens een Megane met verhoogd dak gezien, geen Volvo. Bij een XC90 is dat ook niet nodig, van zichzelf hoog genoeg.

2005 ivm youngtimer regeling? Je kunt een jongere ook op privé zetten, als je 10% van de kilometers zakelijk rijdt mag je toch profiteren van de voordelen grijs kenteken. Geen bijtelling, wel kun je jezelf 19 ct per zakelijke km vergoeden.

EdkingEnzo

Berichten: 3476
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:48

ikke schreef:
Als je die 2k echt nodig hebt, zou een Freebee I niet mijn eerste keuze zijn, evenmin als een Vitara, om dezelfde reden. Ze hebben te weinig eigen gewicht als het mes eens echt op tafel komt. Freebee II doet het beter; weegt toch die 300kg meer die het verschil maken.

Mercedes ML en Toyota Landcruiser zijn meer dan prima auto's maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan dan een Freebee I of Vitara. Dat geldt ook voor de Cherokee, die als Diesel een stuk lastiger te krijgen is, de wereld aan power mist en niet altijd even simpel te onderhouden tenzij je de weg in het wereldje van Jeep weet.

Land Rover met jouw eisen zou ik een vroege Disco III nemen.

Maar wat is er mis met de grotere middenklasser a la de V70? Moet je iets jonger zoeken, vanaf 2007, maar wel vindbaar als grijs kenteken en mag ook 2k aan de haak. Audi, Ford, Mercedes en ook BMW hebben hun versie daarvan, ook niet zoveel mis mee.

Wat ik zou doen met jouw eisen? Ik kocht een oude liefde terug: Transporter T3 met een 1900 TD erin <3


Thanks voor je uitgebreide berichtje! Echt 2000 kg zal ik niet snel aan komen. Mijn trailer weegt 766 kg en mijn paard weegt 570kg. Als ik wel twee paarden vervoer zal het tweede paard niet zwaarder zijn dan 600kg. Dus dan kom ik max op 1900kg.

Ik heb zelf verder niet zo veel verstand van auto's, dus kwa merk, onderhoud, kosten.. Kan je me alles wijs maken :+ De andere merken die je noemt zou ik ook prima vinden, alleen kijk ik tot ongeveer 4000,-

Verder zal ik niet meerdere dagen per week met de trailer rijden, ene keer misschien wat vaker dan de ander, maar ik ga niet wekelijks naar les. Verder eigenlijk alleen kleine afstanden met de auto, maar als het blijkt dat dit me te veel kost, kan ik ook met de fiets of scooter. Ben wat dat betreft een klein beetje verwend, altijd met de auto kunnen :Y)

Uit jouw berichtje lijkt dat jij er wel aardig verstand van hebt, op wat voor sites raadt jij aan om te kijken? En juist bij een dealer of privé?

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:07

EdkingEnzo schreef:
ikke schreef:
Als je die 2k echt nodig hebt, zou een Freebee I niet mijn eerste keuze zijn, evenmin als een Vitara, om dezelfde reden. Ze hebben te weinig eigen gewicht als het mes eens echt op tafel komt. Freebee II doet het beter; weegt toch die 300kg meer die het verschil maken.

Mercedes ML en Toyota Landcruiser zijn meer dan prima auto's maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan dan een Freebee I of Vitara. Dat geldt ook voor de Cherokee, die als Diesel een stuk lastiger te krijgen is, de wereld aan power mist en niet altijd even simpel te onderhouden tenzij je de weg in het wereldje van Jeep weet.

Land Rover met jouw eisen zou ik een vroege Disco III nemen.

Maar wat is er mis met de grotere middenklasser a la de V70? Moet je iets jonger zoeken, vanaf 2007, maar wel vindbaar als grijs kenteken en mag ook 2k aan de haak. Audi, Ford, Mercedes en ook BMW hebben hun versie daarvan, ook niet zoveel mis mee.

Wat ik zou doen met jouw eisen? Ik kocht een oude liefde terug: Transporter T3 met een 1900 TD erin <3


Thanks voor je uitgebreide berichtje! Echt 2000 kg zal ik niet snel aan komen. Mijn trailer weegt 766 kg en mijn paard weegt 570kg. Als ik wel twee paarden vervoer zal het tweede paard niet zwaarder zijn dan 600kg. Dus dan kom ik max op 1900kg.

Ik heb zelf verder niet zo veel verstand van auto's, dus kwa merk, onderhoud, kosten.. Kan je me alles wijs maken :+ De andere merken die je noemt zou ik ook prima vinden, alleen kijk ik tot ongeveer 4000,-

Verder zal ik niet meerdere dagen per week met de trailer rijden, ene keer misschien wat vaker dan de ander, maar ik ga niet wekelijks naar les. Verder eigenlijk alleen kleine afstanden met de auto, maar als het blijkt dat dit me te veel kost, kan ik ook met de fiets of scooter. Ben wat dat betreft een klein beetje verwend, altijd met de auto kunnen :Y)

Uit jouw berichtje lijkt dat jij er wel aardig verstand van hebt, op wat voor sites raadt jij aan om te kijken? En juist bij een dealer of privé?

Volgens sommigen begrijp ik er helemaal niks van; ik rijd Land Rovers :D :D maar niet voor dagelijks transport, daar heb ik een oude V70 voor, dat volgens anderen dan weer onverantwoord is :D

Ik kijk zelf gewoon op Marktplaats, gaspedaal.nl en autoscout24 maar er zijn meer sites.

Belangrijk is dat je iemand hebt die het kaf van het koren voor je kan scheiden. Overal wordt rommel aangeboden maar je kunt ook overal prima auto's vinden. Let goed op dat de prijs ergens op lijkt. Als bepaalde types voor 10k worden aangeboden en je vindt er opeens eentje van 7k, dan moet je toch even goed lezen.

Maar even zo vrolijk kocht ik het wrak van de eeuw, dacht ik, bleek ie klokgaaf te zijn! Alleen wat uiterlijk vertoon dat weliswaar niet door de APK kwam, maar de reparatie was minder dan de waardestijging over dat jaar......

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:49

ikke schreef:
Ik kijk zelf gewoon op Marktplaats, gaspedaal.nl en autoscout24 maar er zijn meer sites.

Bijvoorbeeld facebook, juist voor de auto's in het goedkopere segment is dat een prima medium.

EdkingEnzo schreef:
Echt 2000 kg zal ik niet snel aan komen. Mijn trailer weegt 766 kg en mijn paard weegt 570kg. Als ik wel twee paarden vervoer zal het tweede paard niet zwaarder zijn dan 600kg. Dus dan kom ik max op 1900kg.

Mijn zakjapanner komt al op 1936 kg. En die 766 van de trailer, is dat op papier of daadwerkelijk op de weegbrug gewogen?

Citaat:
Verder eigenlijk alleen kleine afstanden met de auto, maar als het blijkt dat dit me te veel kost, kan ik ook met de fiets of scooter.

Waarom dan de vraag naar grijs kenteken? Voldoe je aan de eisen om grijs te mogen rijden? Want als je per jaar niet veel rijdt kun je ook naar een auto op benzine kijken, is de keus enorm veel groter. Want dat is het belangrijkste, koop een goede auto. De technische staat is veel belangrijker dan de aanschafprijs. Ik sprak van de week nog iemand die vorig jaar een dikke bak kocht voor iets van 2500. Heeft er een paar duizend in gestopt om achterstallig onderhoud weg te werken maar er kwamen toch nog wéér nieuwe dingen boven. Heeft uiteindelijk besloten om maar het verlies te nemen, de auto is voor 2K naar de export gegaan #) |(

EdkingEnzo

Berichten: 3476
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:53

Grijs kenteken omdat de auto op het bedrijf van mijn vader komt :)

De trailer is niet officieel gewogen op een brug. Staat op papier, ik ga er vanuit dat dit klopt? Is dat niet zo?

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:01

EdkingEnzo schreef:
Grijs kenteken omdat de auto op het bedrijf van mijn vader komt :)
Geel kenteken kan ook op het bedrijf van paps. Scheelt de provinciale opcenten en verbruik is wat hoger. Heb je het echt goed doorgerekend? Wat met bijtelling en btw correctie kan zomaar dat privé rijden niet duurder is.

Citaat:
De trailer is niet officieel gewogen op een brug. Staat op papier, ik ga er vanuit dat dit klopt? Is dat niet zo?
Het leeggewicht op papier is vaak zo leeg mogelijk. Zonder mat, zonder tussenschot, zonder reservewiel, zonder eventuele zadelkamer. iFor is vrij accuraat met z'n opgaves, bij veel andere merken ligt het 'gebruiksklare' gewicht hoger dan het leeggewicht. Meten is weten.

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:45

Rex_Rolfo schreef:
Geel kenteken kan ook op het bedrijf van paps. Scheelt de provinciale opcenten en verbruik is wat hoger. Heb je het echt goed doorgerekend? Wat met bijtelling en btw correctie kan zomaar dat privé rijden niet duurder is.

Dat klopt niet. Grijs kenteken op bedrijf is echt fors goedkoper dan particulier.

Particulier benzine 1500kg is 134 euro per drie maanden

Bedrijf 1500kg zonder roettoeslag 96 euro per drie maanden.

Particulier benzine Utrecht 1500kg (geel kenteken) 210 euro per drie maanden

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:56

Alles is relatief ;)

Particulier diesel Utrecht 1500kg (geel kenteken) 412 euro per drie maanden
Particulier diesel met fijnstoftoeslag Utrecht 1500kg (geel kenteken) 476 euro per drie maanden

En bij een diesel van 2005 of ouder is die kans op fijnstoftoeslag erg hoog. In 2005 ging net euro4 in, fijnstof <0,005 gr/km is pas vanaf euro5 die in 2009 in ging.

bron: belastingdienst en wikipedia

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:04

Rex_Rolfo schreef:
Alles is relatief ;)

Particulier diesel Utrecht 1500kg (geel kenteken) 412 euro per drie maanden
Particulier diesel met fijnstoftoeslag Utrecht 1500kg (geel kenteken) 476 euro per drie maanden

En bij een diesel van 2005 of ouder is die kans op fijnstoftoeslag erg hoog. In 2005 ging net euro4 in, fijnstof <0,005 gr/km is pas vanaf euro5 die in 2009 in ging.

bron: belastingdienst en wikipedia

Niet onbelangrijk is het feit dat bij bedrijfskenteken niet gekeken wordt naar brandstof; hooguit de roettoeslag. Dus Diesel heeft hetzelfde tarief als benzine. Dat is nogal een cruciaal verschil, zoals ook uit jouw cijfers blijkt: 112 om 476 euro per drie maanden is toch wel merkbaar.....