[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:35

RR heeft ergens een lijstje geplaatst maar elke iets grotere middenklasser voldoet in principe aan jouw wens.

Neem wel een versie met wat meer dan de cheapest-of-the-list-motor. 150 - 160pk wil je toch wel graag hebben; een 5 of 6-cilinder is aan te bevelen boven een 4-cilinder maar een harde wet is dat niet. Probeer wel onder de 100pk per liter te blijven. Ook geen wet maar hoe meer vermogen er uit een liter inhoud geperst wordt, hoe harder de motor op z'n donder krijgt als je alle paarden aanspreekt.
Die paarden zitten dan meestal erg hoog in het toerengebied, richting 5000 - 6000 toeren en je moet goed opletten hoeveel daarvan overblijft bij 3000 toeren. Dat vindt je nergens terug maar een blok dat 80pk per liter eruit trekt, heeft vaak een vlakkere vermogen-toerenkromme en dus meer power bij lager toerental dan een blok dat 120pk uit een liter perst.

Ik had ooit een 1000cc 3-cilinder ecoboost Ford Focus met 125pk gehuurd, maar dat ding kwam in de heuvels van north Yorkshire niet naar boven. Die moest ik ver boven de 4000 toeren jagen voordat er wat power los kwam, waar de oude Pinda met z'n 1000cc 4-pitter en een schamele 45pk wel naar boven liep zonder dat de pin door de bodem moest.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:00

bcd94 schreef:
Ik ben opzoek naar een auto welke minstens 1500 kg mag trekken.
En dan liefst ook nog eentje die niet al te duur is in de wegenbelasting/verzekering.
En ook nog een beetje lief voor mijn portemonnee is aan de pomp :P

Zoek ik naar een speld in een hooiberg of moet dit lukken?

Ben al bij 2 dealers geweest maar nog niet geslaagd.
Hier in dit topic ook het een en ander gelezen maar ik ben er nog niet over uit.
Ik heb geen haast maar zou wel erg leuk zijn als we van het voorjaar lekker op pad kunnen wanneer we willen.

Iemand goede tips?

Subaru Forester!! Op papier mag die van mij, uit 2001, 1500 kg trekken. Ding trekt ook minimaal 2000 kg en hoger met twee vingers in zijn neus. Auto mishandel ik goed, maar hij rijdt altijd, echt altijd. Het is dat ik op papier echt een andere auto moet, dat ik overstap naar een andere auto binnenkort.

Wegenbelasting ben ik misschien 5 tientjes per maand aan kwijt en benzine vind ik hem ook niet heel erg opvallend in slurpen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 01:51

bcd94 schreef:
Ik ben opzoek naar een auto welke minstens 1500 kg mag trekken.
En dan liefst ook nog eentje die niet al te duur is in de wegenbelasting/verzekering.
En ook nog een beetje lief voor mijn portemonnee is aan de pomp :P

Zoek ik naar een speld in een hooiberg of moet dit lukken?

Ben al bij 2 dealers geweest maar nog niet geslaagd.
Hier in dit topic ook het een en ander gelezen maar ik ben er nog niet over uit.
Ik heb geen haast maar zou wel erg leuk zijn als we van het voorjaar lekker op pad kunnen wanneer we willen.

Iemand goede tips?

Mazda cx5
1 op 17 moet je er wel mee kunnen halen en is niet zo zware auto wat ik wegenbelasting scheelt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 02:43

Weegt trouwens 1365 kg en mag 2000kg trekken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 07:41

Blussem schreef:
Weegt trouwens 1365 kg en mag 2000kg trekken.

Als je de dieselversie kiest. Benzine is 1800 kilo.

Blussem

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 07:56

Dankje, dat had ik niet gezien.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 08:41

Geeft niet. Ik orienteer me momenteel op een trekauto op benzine, anders had ik het ook niet geweten.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:09

@ ikke bedankt voor de info daar kan ik wat mee. Ik ben echt een leek op auto gebied dus weet niet goed waar ik op moet letten.

Subaru forester en de mazda cx5 zouden zeker wel geschikt zijn voor mij denk ik.

Toevallig vandaag met de auto van een stalgenootje haar paard naar de kliniek gebracht, peugeot 307, die trok het ook prima.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:59

bcd94 schreef:
Iemand goede tips?

Waar zit je te zoeken? Bij nieuwe auto's, occasions van een jaar of 4-6 of is het budget beperkt tot een duizendje of 3-4? Het is allemaal mogelijk (met paarden dat laatste eerder dan het eerste :') ) en maakt nogal verschil in advies.

Nederland of België? Hoeveel km per jaar rij je ongeveer?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:28

Rex_Rolfo schreef:
bcd94 schreef:
Iemand goede tips?

Waar zit je te zoeken? Bij nieuwe auto's, occasions van een jaar of 4-6 of is het budget beperkt tot een duizendje of 3-4? Het is allemaal mogelijk (met paarden dat laatste eerder dan het eerste :') ) en maakt nogal verschil in advies.

Nederland of België? Hoeveel km per jaar rij je ongeveer?

Het budget is wel wat beperkt, zo rond de 4000 euro + verkoop/inruil oude auto waar we rond de 3000 voor zullen krijgen. Dus we zoeken een auto van max 7000.
Minder is altijd leuk natuurlijk maar hij moet vooral degelijk en betrouwbaar zijn.
Her en der een krasje/vlekje enz ook geen probleem. Paarden en honden auto dus die vlekjes komen toch wel :o

Ik woon in Nederland en rij tussen de 15000 en 20000 km per jaar

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:34

Met die kilometers zat je net rond het omslagpunt diesel of benzine. Veel mensen vinden diesel fijner trekken maar ze zijn de laatste jaren een beetje in het verdomhoekje gekomen. Vooral de wat oudere auto's krijgen daar mee te maken dus kijken wat de beperkingen zijn met milieu zones en roettax. Ze zijn niet meer zo heel populair maar LPG is misschien ook nog een optie. Met de moderne installaties heb je nauwelijks of geen vermogensverlies.

Mijn standaard advies is een Mondeo, Passat of b.v. Mazda6 met een fatsoenlijke motor erin. Met je budget moet je een hele fatsoenlijke met niet al te gekke km stand kunnen vinden. Mocht je die al aan de zware kant vinden dan kun je nog naar C4 of Megane kijken, al weet ik zo niet hoeveel trekgewicht uitvoeringen binnen je budget hebben. De actuele Megane is best een royale auto met dito eigen gewicht. Eentje van een jaar of 15 zal wat kleiner en lichter zijn.

De komende jaren nog interessant maar niet binnen je budget: hybrides met <50 gr CO2/kg. Die vallen nu nog onder halftarief wegenbelasting waardoor een Mitsubishi Outlander PHEV of Volvo V60 twin engine leuk rijden is. Die laatste is ook nog eens een zuinige euro6 diesel dus de moeite waard voor mensen die 15-20K/jr rijden. De korte stukken op de accu en de langere op de dieselmotor. Werkt perfect.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:13

Maar mogen die hybrides dat ook trekken? En wat doet de wegenbelasting?

De benzinehybride van de RAV4 mag (in sommige gevallen?) maar 750 kilo trekken, wat schrikbarend weinig is in vergelijking tot zijn fossiele broertjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:18

Ik heb de Volvo V60 plug in hybrid summum gehad en die mocht 1800 kg trekken en wegenbelasting was half tarief. De auto weegt leeg 1849 kg.
Overigens is de actieradius niet om over naar huis te schrijven hoor. De auto geeft 50 km aan maar je haalt in de zomer hooguit 25-30 en dat vooral op binnendoor wegen.
Voor de trailer vond ik ‘m echt heel fijn! Mijn 1,5 p werd met gemak getrokken. Ik vind het nog steeds jammer dat die auto weg is maar hij ging zoveel mankeren (met 6 jaar) dat we hem verkocht hebben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:29

Ik heb al 40+ gehaald puur op de accu ;)

Maar belangrijkste voordeel is idd het halftarief (mag ook wel want door de accu is ie ook aardig zwaar) en dat je kleine stukjes -even boodschappen doen en zo- niet met een koud dieselblok hoeft te doen. Voor de rest gewoon lekker dieselen. Met trailer zet je 'm op 4wd, dan drijft de elektromotor de achterwielen aan en de dieselmotor de voorwielen.

Outlander phev mag 1500 aan de haak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:48

Rex_Rolfo schreef:
Ikheb al 40+ gehaald puur op de accu ;)

Maar belangrijkste voordeel is idd het halftarief (mag ook wel want door de accu is ie ook aardig zwaar) en dat je kleine stukjes -even boodschappen doen en zo- niet met een koud dieselblok hoeft te doen. Voor de rest gewoon lekker dieselen. Met trailer zet je 'm op 4wd, dan drijft de elektromotor de achterwielen aan en de dieselmotor de voorwielen.

Dat heb ik nooit gehaald. Maar die auto mankeerde zoveel dat het me niet zo verbazen als de accu ook niet helemaal goed was.
Ik heb ‘m volgens mij 4 jaar gehad en de actieradius liep ieder jaar terug. De kosten werden ook op gegeven moment niet leuk meer en toen de aircopomp voor de zoveelste keer kapot ging, hebben we ‘m weggedaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:01

Chinese* meuk hè 8)7

Aircopomp toen we 'm net drie weken hadden. Ben de Volvo dealer nog steeds erkentelijk dat ze die daags na het melden onder coulance vervangen hebben. De auto kwam niet eens bij hen vandaan! Is er nu wel in onderhoud, voor wat hoort wat ;)

* sinds 2010 is Volvo onderdeel van Geely

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:06

Rex_Rolfo schreef:
Chinese* meuk hè 8)7

Aircopomp toen we 'm net drie weken hadden. Ben de Volvo dealer nog steeds erkentelijk dat ze die daags na het melden onder coulance vervangen hebben. De auto kwam niet eens bij hen vandaan! Is er nu wel in onderhoud, voor wat hoort wat ;)

* sinds 2010 is Volvo onderdeel van Geely

Of afgeknepen onderhoud?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:29

Bepaalde dingen -zoals die airco pomp- is gewoon echt slecht. Er schijnen V60's te zijn die al met de derde of vierde pomp rijden. De oplossing van de dealer was dan wel weer heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:28

Rex_Rolfo schreef:
Bepaalde dingen -zoals die airco pomp- is gewoon echt slecht. Er schijnen V60's te zijn die al met de derde of vierde pomp rijden. De oplossing van de dealer was dan wel weer heel goed.

Bij ons 3x vervangen in 4 jaar tijd. Gelukkig wel onder garantie.
Voor de rest was het een fijne auto :')

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:15

Nou, ik vind bizar slecht en dan is auto ook nog maar 6 jaar oud. Half tarief is leuk tot over tweejaar. Dam betaal je scheel en als je hem weg doet dan krijg je hem niet meer aan de straatstenen kwijt.

Wil toekomst proef zijn dan zou ik voor benzine auto gaan met 2 liter blok. BTW, de mazda CX5 is volgens ANWB de meest waarde vaste auto op het moment.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:28

Wat is jullie mening over een Renault Megane (scenic) voor een 1 (1/5) trailer met een max trekgewicht van 1300 kg?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:56

Welke? Er zijn zo godsgruwelijk veel verschillende gemaakt tussen 1837 en nu ;)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:23

Hahhaa, geen idee :P Ergens tussen 2000 en 2006?? Heb echt geen idee :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:11

Ik heb jaren met een Megane voor een trailer gereden.
Eerste was een sedan LPG 2.0 uit 2004. Trok prima, zeker als je overschakelde naar benzine! Later met een hatchback diesel 1.5. Die vond ik wat minder fijn, maar trok 'm ook goed genoeg.
Trok een 1,5 paards met een haflinger erin. Totaalgewicht zat rond de 1100kg.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:50

Ik ben vandaag wezen kijken bij een garage waar ze een peugeot en mazda hadden staan die geschikt zouden kunnen zijn, helaas niks geworden. De mazda had erg veel beschadigingen op de lak, hoeft geen probleem te zijn alleen de prijs was daar niet naar.
In de peugeot een rondje gereden maar reed niet zo fijn, trok erg langzaam op en maakte best veel herrie dus ik vertrouwde het niet.
Nu verder kijken bij een andere garage