[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rensju

Berichten: 1647
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:08

ikke schreef:
rensju schreef:
Nissan x-trail met een Ifor williams hb511.

Kom maar op! :P

Kom maar op wat???
[quote]

Ik verwacht(te) adviezen dat dat helemaal niet verstandig is met 2 paarden erin, ben er wel benieuwd naar.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:25

rensju schreef:
Ik verwacht(te) adviezen dat dat helemaal niet verstandig is met 2 paarden erin, ben er wel benieuwd naar.

Ligt maar net aan welk bouwjaar/type het is, wat voor blok erin ligt, 2WD of 4WD, banden... Zonder die info is er niets zinnigs over te zeggen bij een merk en model auto waarbij het, afhankelijk van dergelijke cruciale details, twee kanten uit kan vallen.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:58

Klopt.
Ben er zo vrij zeker van dat ik (Mitsu Pajero, m&s-banden) in achterwielaandrijving verder in modder kan rijden dan mijn vader met zijn XC60 - permanente 4x4 maar 'gewone' baanbanden.

Maar ik ben tevreden van een Pajero, dus daar kan je ook altijd eens naar kijken, Amable.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:25

Anoniem schreef:
"Weetikveel dat je dat handmatig in moet schakelen B-) ", kreeg ik net te horen toen hij weer binnen kwam nadat hij had gekeken wat voor vrijloopnaven erop zitten :+


Handgeschakeld is onhandig maar het werkt wel altijd.
´Automatische´ hebben zowel voor als nadelen.
Het meest gebruiksvriendelijke zijn van binnen inschakelbare.
Bij die van ons is dat gekoppeld aan het bijschakelen van de voorwielaandrijving. Er zitten sensoren voor controle van het vastzetten in de naaf. Als er iets niet volledig inschakelt in bak of wielen, gaat het ´4wd´ lampje niet van oranje naar groen.
Heel interessant systeem ook; een electronisch gestuurde, electrisch geschakelde, pneumatisch bediende, mechanische aandrijving.

Stond vandaag een V12 Touareg met 235/85 serie MTs op de parkeerplaats in het dorp.
+:)+ grondspeling gelijk en kijk dán heb je wat aan de electronische tractiecontrole!
Zó kan je zo´n bak wel gebruiken offroad hier.
RUIG! Had het dák vol modder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:41

Huertecilla schreef:
Handgeschakeld is onhandig maar het werkt wel altijd.
´Automatische´ hebben zowel voor als nadelen.


We zijn er inmiddels achter dat we bij toeval het beste model eruit hebben, die handmatige blijkt het meest betrouwbaar. En het blijkt een GLS te zijn dus veel luxe... al ben ik nog steeds op zoek naar al dat luxe :') , als ik het tegen ben gekomen zal ik het ff melden.

Huertecilla schreef:
Stond vandaag een V12 Touareg met 235/85 serie MTs op de parkeerplaats in het dorp.
+:)+ grondspeling gelijk en kijk dán heb je wat aan de electronische tractiecontrole!
Zó kan je zo´n bak wel gebruiken offroad hier.
RUIG! Had het dák vol modder :D


Als je er nog 1 kan gebruiken dan weet je hem te vinden. Zet een paar van die banden onder een Touareg of Q7 en je hebt idd een monster met vindbare luxe :P

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:08

Anoniem schreef:
Als je er nog 1 kan gebruiken dan weet je hem te vinden. Zet een paar van die banden onder een Touareg of Q7 en je hebt idd een monster met vindbare luxe :P


We hebben al twee hier ideale bakken. Beiden met zoveel luxe dat ik er zelfs al een zekering uít gehaald heb om een ´electronische beslisser´ uit te schakelen.

Onze LandRover met 90 achterop heb ik afgelopen week verkocht.
Zag natuurlijk ´toevallig´ een Nissan Patrol met 80 achterop. Als ik er op let zie ik er aardig wat van rondrijden, van autos met een max. snelheid van slechts 80 achterop. De Seat uitvoering van de Fiat Fiorino bijvoorbeeld ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:10


Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:34

Anoniem schreef:
Soms wil het oog ook wat

en qua functionaliteit een 10 die SUV's!


Dat is gewoon marketing; een kwestie van reductie.

http://www.youtube.com/watch?v=yRXOGoJgS0Q

Mbt banden; wanneer je voor terrein een set banden zoekt is INSA-Turbo een perfecte en betaalbare oplossing.

rensju

Berichten: 1647
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:44

Eirikur schreef:
rensju schreef:
Ik verwacht(te) adviezen dat dat helemaal niet verstandig is met 2 paarden erin, ben er wel benieuwd naar.

Ligt maar net aan welk bouwjaar/type het is, wat voor blok erin ligt, 2WD of 4WD, banden... Zonder die info is er niets zinnigs over te zeggen bij een merk en model auto waarbij het, afhankelijk van dergelijke cruciale details, twee kanten uit kan vallen.


Geloof dat ie zowel op 2 als 4wd kan, 2.2 liter motor denk ik. Maar hij trok het goed gelukkig, we zaten qua lading wel iets over de 2000kg heen. Twijfelde eerst erg om het te doen, m'n pa zei dat het wel kon.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:04

rensju schreef:
Twijfelde eerst erg om het te doen, m'n pa zei dat het wel kon.


Ach het zijn je paarden maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:26

Huertecilla schreef:
rensju schreef:
Twijfelde eerst erg om het te doen, m'n pa zei dat het wel kon.


Ach het zijn je paarden maar


Zow wat een tamme reactie, ik had eerder een heel relaas verwacht ;)

Bedoel je de INSA-Turbo Ranger? Die vind ik het meest lijken op de eerder genoemde General en Goodrich.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:17

HC moet vast nog op dreef komen in dit nieuwe jaar :D , wellicht nog wat naweeen van de oud & nieuw viering...................

In ieder geval voor een ieder nog de beste wensen voor 2012!!

Maar laat ik dan eens wat anders vragen:
Wat zijn goede winter- en all weatherbanden?
Maat 16 inch of 17 inch

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:02

Anoniem schreef:
Zow wat een tamme reactie, ik had eerder een heel relaas verwacht ;)


Ze weet best wat veilig is. Waar geen wil is, is geen weg.



Citaat:
Bedoel je de INSA-Turbo Ranger? Die vind ik het meest lijken op de eerder genoemde General en Goodrich.


Zeij hebben laagdrempelig een brede keus aan profiel.
Van inderdaad ´standaard´ AT en MT tot (door)ontwikkeling van een breed aanbod profielen.
Hun TractionTrack is een doorontwikkeling van de TracEdge en de Sahara een zeer effectieve mix van de Michelin XS en XL.
De SpecialTrack is een gemoderniseerd profiel of radiaalkarkas van de Firestone SAT (onbetwiste tereinkampioen diagonaalband).
Dit alles voor prijzen die *\o/* zijn.
Verder zijn het ecologisch verantwoorde banden.

Ik weet uiteraard niet wat julie willen/verwachten van dit type banden, maar ze hebben met reden een snelheidsindicator.
Ook is de grip op asfalt onvergelijkbaar met straatbanden; door het grovere profiel is er niet alleen minder rubberoppervlak op het asfalt maar veel belangrijker is dat het rubber anders van samenstelling moet zijn opdat de noppen heel blijven.
De verschillende fabrikanten sluiten daarbij allemaal nét andere compromissen met grip/integriteit/slijtage.

Modderpluggers kunnen zomaar 50% meer remweg opleveren en ook met sturen en op de skid-pad heb je die hoeveelheid tractie minder. Voor vierwiel-driften op een rotonde helemaal *\o/* , maar voor rijden in randstadverkeer -O-
Samengevat; wees HEEL terughoudend met straatgebruik van terreinbanden onder een auto zoals een Touareg.
Koop liever een set extra velgen met serieus terreinprofiel-banden dan een straatcompromis.

Als je met inachtname van de veilige gewichtsverhouding max 80 rijdt met een paardentrailer, dan is een set compromisbanden geen halsbreker. Vraag je meer, dan is wordt het de technisch zwakste schakel.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:08

Nou, aanstaand weekend hoop ik een proefrit te kunnen maken met een Hyundai ix 35 (2 liter versie).
Zal nog wel even zonder trailer zijn, maar ben toch benieuwd hoe dat rijdt.
Pas 1 oktober staat-ie in de planning, maar beter te vroeg dan te laat als ik de levertijden zie van tegenwoordig 8)7

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:09

josie schreef:
Wat zijn goede winter- en all weatherbanden?
Maat 16 inch of 17 inch


Dat is irrelevant. Dat is de vélgdiameter :)*

Voor tractie zijn druk en ´wrijvings´coëfficient de sleutelfactoren.
Ofwel;
de afrolomtrek en sectiebreedte, soort profiel en het materiaal, bepalen wat waarvoor een goede band is.

Hoe groter de afrolomtrek is, hoe groter de ´voetstap´ in rengterichting. Ook hoe lager de kracht welke nodig is om óver weerstanden te rollen.

Bij een gelijke afrolomtrek vraagt een grotere velgdiameter om een lager sectie% = stijvere wang. Dat is fijn voor stabiliteit, minder voor tractie.

sdi
Berichten: 468
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:59

@josie
Wat voor bandenmaat zoek je en voor wat voor auto/ gebruik?
je hebt namelijk 16" banden voor normale auto's of voor terreinwagens. Samengevat is je vraag niet specifiek genoeg om een duidelijk antwoord te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:12

Huertecilla schreef:
Ik weet uiteraard niet wat julie willen/verwachten van dit type banden, maar ze hebben met reden een snelheidsindicator.

Samengevat; wees HEEL terughoudend met straatgebruik van terreinbanden onder een auto zoals een Touareg.
Koop liever een set extra velgen met serieus terreinprofiel-banden dan een straatcompromis.


Niet gevreesd, ik ga er niet hard mee jakkeren :n
De banden zijn voor dit juweelkadavertje die we gekocht hebben voor vieze werkjes en waar hoofdzakelijk de tuinman mee gaat spelen.

Afbeelding

Is niet echt mijn ding, die autoAfbeelding
Ik ben niet zo into the lieslaarzen/waadpakken :')

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:25

Anoniem schreef:
De banden zijn voor dit juweelkadavertje die we gekocht hebben voor vieze werkjes en waar hoofdzakelijk de tuinman mee gaat spelen.


Niet echt een op terrein gerichte wagen (wielophanging/vering is de zwakke schakel) als basis, maar wel een príma multi-purpose klusbak. Polyester kap eraf en noppenbanden eronder inderdaad.
Koop ook rubber matten met opstaande rand in voeten-en laadruimte. Van de combi modder en bekleding word je niet vrolijk.

Die dingen hadden standaard 6.5Jx15 velgen maar het lijkt of deze de optionele 16" heeft.
Maakt niet uit: 235/85x15 of 235/75x16 in MT of TrackEdge profiel is *\o/* en geeft toch nog voldoende straatgrip. De MTs maken duidelijk meer herrie maar dat is bij het gebruik wat jij aangeeft niet relevant.
235/85x16 gaat waarschijnlijk vastlopen bij veel stuuruitslag.

Oh ja; beetje licht voor een paardenkar. Hóóguit 1,5 paards met twee andalusiers of zo.

Anoniem schreef:
Is niet echt mijn ding, die auto.
Ik ben niet zo into the lieslaarzen/waadpakken :')


Jeetje, en dit is al een ´soft-road´ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:41

Ik zei toch, ik ben een verwend nest :P
Of het moet hard over asfalt gaan.... of het gaat offroad waarbij ik er alleen maar in hoef te zitten en niks hoef te doen behalve proberen te blijven zitten en dan moet ik er met een halve hersenschudding weer uitkomen anders was het niet hefig genoeg :Y)

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:46

Anoniem schreef:
Ik zei toch, ik ben een verwend nest :P
Of het moet hard over asfalt gaan.... of het gaat offroad waarbij ik er alleen maar in hoef te zitten en niks hoef te doen behalve proberen te blijven zitten en dan moet ik er met een halve hersenschudding weer uitkomen anders was het niet hefig genoeg :Y)

Ik ben blij dat ik niet met je mee hoef te rijden.
Laat mij dan maar zelf rijden in dat uiterst onbetrouwbare engelse produkt.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:50

Bij dat laatste rijd ik ook niet zelf hoor, daar ben ik niet zo goed in... vandaar ook dat ik niks moet hoeven doen, anders overleeft niks en niemand het :')
Dan ben ik graag de passagier :D

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 03:04

ikke schreef:
Anoniem schreef:
Ik zei toch, ik ben een verwend nest :P
Of het moet hard over asfalt gaan.... of het gaat offroad waarbij ik er alleen maar in hoef te zitten en niks hoef te doen behalve proberen te blijven zitten en dan moet ik er met een halve hersenschudding weer uitkomen anders was het niet hefig genoeg :Y)

Ik ben blij dat ik niet met je mee hoef te rijden.
Laat mij dan maar zelf rijden in dat uiterst onbetrouwbare engelse produkt.........



Mijn funmobiel heeft een rolkooi met 2 cm. dikke schuimomkleding. Krijg ik nóg (offroad) klachten over gestoten hoofden. Tja...

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 04:48

Huertecilla schreef:
Die dingen hadden standaard 6.5Jx15 velgen maar het lijkt of deze de optionele 16" heeft.
Maakt niet uit: 235/85x15 of 235/75x16 in MT of TrackEdge profiel is *\o/* en geeft toch nog voldoende straatgrip. De MTs maken duidelijk meer herrie maar dat is bij het gebruik wat jij aangeeft niet relevant.
235/85x16 gaat waarschijnlijk vastlopen bij veel stuuruitslag.

Hmmzz... het kan best dat ik ergens onderweg iets gemist heb, maar qua bandenmaat ben ik bij de Frontera nog niet anders tegengekomen dan 235/75/15 (type X, tot '99) en 245/70/16 (type Y, > 2000). Valt trouwens nog niet mee ook om er (gebruikte) velgen voor te vinden. Die 6.5Jx15 lukt nog wel, maar je gaat nat op de ET38. Uiteindelijk ergens op de sloop een setje weten te scoren en mooi op laten knappen voor de winterbanden.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:22

Eirikur schreef:
Huertecilla schreef:
Die dingen hadden standaard 6.5Jx15 velgen maar het lijkt of deze de optionele 16" heeft.
Maakt niet uit: 235/85x15 of 235/75x16 in MT of TrackEdge profiel is *\o/* en geeft toch nog voldoende straatgrip. De MTs maken duidelijk meer herrie maar dat is bij het gebruik wat jij aangeeft niet relevant.
235/85x16 gaat waarschijnlijk vastlopen bij veel stuuruitslag.

Hmmzz... het kan best dat ik ergens onderweg iets gemist heb, maar qua bandenmaat ben ik bij de Frontera nog niet anders tegengekomen dan 235/75/15 (type X, tot '99) en 245/70/16 (type Y, > 2000).


Het gaat over het kopen van andere, meer terreinwaardige banden.
Voor meer terreingrip leg je het hógere banden onder!
Hogere band = meer bodemvrijheid.
Grotere afrolomtrek = minder rolweerstand in terrein.
Liefst 235/85x16 als dat past, dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:25

Eirikur schreef:
Huertecilla schreef:
Die dingen hadden standaard 6.5Jx15 velgen maar het lijkt of deze de optionele 16" heeft.
Maakt niet uit: 235/85x15 of 235/75x16 in MT of TrackEdge profiel is *\o/* en geeft toch nog voldoende straatgrip. De MTs maken duidelijk meer herrie maar dat is bij het gebruik wat jij aangeeft niet relevant.
235/85x16 gaat waarschijnlijk vastlopen bij veel stuuruitslag.

Hmmzz... het kan best dat ik ergens onderweg iets gemist heb, maar qua bandenmaat ben ik bij de Frontera nog niet anders tegengekomen dan 235/75/15 (type X, tot '99) en 245/70/16 (type Y, > 2000). Valt trouwens nog niet mee ook om er (gebruikte) velgen voor te vinden. Die 6.5Jx15 lukt nog wel, maar je gaat nat op de ET38. Uiteindelijk ergens op de sloop een setje weten te scoren en mooi op laten knappen voor de winterbanden.


Nou daar komtie dan:

Afbeelding