[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 02:09

Mijn volvo v40 van 2000 rijdt reedt anders wil 1 op 13~14.

Als voor 1,5 paards is zou je ook voor oud v40 kunnen kijken met een twee liter blok. Zijn ook niet kapot te krijgen maar wel net wat goedkoper in gebruik en wegen belasting.

ikke

Berichten: 38752
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:03

Blussem schreef:
Mijn volvo v40 van 2000 rijdt reedt anders wil 1 op 13~14.

Als voor 1,5 paards is zou je ook voor oud v40 kunnen kijken met een twee liter blok. Zijn ook niet kapot te krijgen maar wel net wat goedkoper in gebruik en wegen belasting.

Een V70 is 200 - 300kg zwaarder, heeft fors meer power in het vooronder en in mijn geval AWD.

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:54

amyz schreef:
Ik heb BE en een 2-paards westfalia, maar in de praktijk kan ik het aantal keren dat ik twee paarden mee heb op twee handen tellen. Heb een Arabier, zelden iets groters/zwaarders mee. Dus per se 2000kg trekken hoeft eigenlijk niet...
Ivm wegenbelasting blijf ik het liefst onder de 1450kg auto, 1 klasse zwaarder kan maar liever niet.
Verbruik vind ik niet héél interessant, al moet het wel leuk blijven :+

Of je nu 1x per jaar de trailer met twee paarden er achter hebt of elke dag, de auto moet het kunnen en mogen trekken. En wat overhouden, daarom zou ik een relatief lichte auto niet aan willen raden voor een tweepaards. Anders is het toch een beetje een "ik rij maar 2x per jaar op een paard, daarvoor hoef ik geen cap op te zetten."

Tweepaardstrailer weegt werkelijk (dus niet leeggewicht op papier) al snel richting 900 kg. Tel er twee paarden van 450 kg bij op en je zit al aan de 1800. Beetje reserve en 1900 kg trekgewicht is toch wel nodig.

Gewoon een dikke Benz ervoor. Die dingen kosten geen drol, rijden prima en mogen en kunnen die trailer vlot trekken. Bijvoorbeeld https://link.marktplaats.nl/m1588824166. Ik heb een tijdje zo'n 3,2 V6 gehad, mis 'm af en toe nog wel eens.

Andere opties zijn BMW 5-serie, Hyundai Santa Fe, vast ook wel een Mondeo of Passat die meer mag trekken. Op Gaspedaal en Autotrack kun je trekgewicht als zoekcriterium invullen.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:33

Vergeet de Mitsubishi pajero’s en L200’s niet.

Waar een Volkswagen crafter 4x4 met aanhangwagen nog vast zat afgelopen weekend (iets met 4 kuub zand op een aanhangwagen) en met moeite weggeraakte bergop in zand zonder, hadden zowel de oude mitsu als de nieuwe amarok V6 er geen problemen mee.

Overigens met diezelfde combi toch eens goed moeten remmen omdat opoe op het laatste moment besliste dat hij toch echt wel dringend naar de Action wou, en dan besef je hoe fijn het is dat je auto controle heeft over je aanhangwagen en niet omgekeerd.

amyz

Berichten: 7032
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:19

Rex_Rolfo schreef:
amyz schreef:
Ik heb BE en een 2-paards westfalia, maar in de praktijk kan ik het aantal keren dat ik twee paarden mee heb op twee handen tellen. Heb een Arabier, zelden iets groters/zwaarders mee. Dus per se 2000kg trekken hoeft eigenlijk niet...
Ivm wegenbelasting blijf ik het liefst onder de 1450kg auto, 1 klasse zwaarder kan maar liever niet.
Verbruik vind ik niet héél interessant, al moet het wel leuk blijven :+

Of je nu 1x per jaar de trailer met twee paarden er achter hebt of elke dag, de auto moet het kunnen en mogen trekken. En wat overhouden, daarom zou ik een relatief lichte auto niet aan willen raden voor een tweepaards. Anders is het toch een beetje een "ik rij maar 2x per jaar op een paard, daarvoor hoef ik geen cap op te zetten.".


Oh! Ik heb dat best onduidelijk omschreven ja :=
Ik bedoel absoluut niet dat ik dan 2 paarden laad terwijl het eigenlijk niet mag namelijk! Ik bedoelde dat ik extra trekgewicht best kan missen en dan gewoon alleen maar 1 paard laad. Ik heb er ook maar 1, dus de mensen die een keer met me mee willen met paard kunnen ook een andere oplossing bedenken :+

Juist daarom het idee van een lichtere auto, maar wél sterk en veilig genoeg om mijn tweepaards met één arabier er in te trekken :D

Santa fe rijd ik nu (grijs), fantastische auto, maar die geel rijden wordt huilen met de pet op qua kosten :')
Op zich staat er idd genoeg te koop wat iets mag trekken, maar welke zijn nou ook echt fijne trekauto's én een beetje low maintenance?
Ik vond de Nissan bijvoorbeeld onderin de toeren echt tekort komen, ondanks dat ie 2ton mocht hebben. Om over de onderhoudskosten nog maar te zwijgen := Had ik heus ook pech hoor, je weet nooit wat je treft met een tweedehands auto, maar ik wil niet weer elke maand bij de garage staan. Die mitsubishi mankeerde echt nóóit wat....

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:05

Oudere autos zijn doorgaans de Volvo met groter motor blokken een vrij veilig keus. Wil je wat vrij nieuws dan vindt ik de Mazda's met een 2 liter skyactive motors erg interessant. Naar mijn beleving zijn de Mazda's tot 2016 nog niet zo vol gestopt met elektronica als de andere moderne autos wat ten goed komt van onderhouds kosten en betrouwbaarheid. In die autos hebben je nog bijv gewonen ouderwetse handrem, en in je zekering kastje zitten ook nog gewone relais die je zo kunt om pluggen voor een ander, en zo zijn meer dingen die in die autos nog vrij basic zijn gebleven.

neile

Berichten: 2016
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:47

Hoi Amyz,

Ik heb hetzelfde. Een tweepaardstrailer maar 1 paard dat getrokken moet worden. In een enkel geval kan ik nog wel een kleine pony meenemen, maar verder moeten anderen maar voor eigen vervoer zorgen ja. :) Ik heb een Ford Mondeo 2liter, waar ik érg tevreden van ben! Hij trekt mijn Ifor met gemak.

amyz

Berichten: 7032
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:41

Ik zou wel nieuw willen, maar dat laat het budget helaas niet toe :') En op zich is dat niet erg want net wat je zegt: niet zo vol geramd met snufjes (...die stuk kunnen).
Volvo lees ik veel over inderdaad! Zijn daar nog types die ik moet vermijden of specifieke aandachtspunten? Is een hogere km stand acceptabeler omdat ze langer mee lijken te gaan?

Dank voor de tip! Zag idd een paar mondeo's voorbij komen! Issie ook leuk in onderhoud? Ik ben altijd heel trouw geweest aan de Aziaten, dus een ford zou een hele omschakeling zijn := Klinkt alsof t een fijne trekauto is ook, en dat vind ik wel belangrijk... wil niet meer met slakkengang de tunnel uit tuffen, maar ik geloof dat dat m (mede) in de pk's zit?

neile

Berichten: 2016
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:02

Ik ben geen autokenner. Hij trekt de mijne erg vlot. Onderhoud is me tot nu toe ook niet tegengevallen. Echt achtergrondinformatie kan ik je er niet over geven, want daar ben ik zelf te weinig van op de hoogte. Van ikke leerde ik dat vooral de koppeling meespeelt in het uit een tunnel geraken?

Hij heeft uiteraard geen 4x4, ik rij er enkel mee over de baan natuurlijk.

ikke

Berichten: 38752
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:54

Optiwolk schreef:
Vergeet de Mitsubishi pajero’s en L200’s niet.

Waar een Volkswagen crafter 4x4 met aanhangwagen nog vast zat afgelopen weekend (iets met 4 kuub zand op een aanhangwagen) en met moeite weggeraakte bergop in zand zonder, hadden zowel de oude mitsu als de nieuwe amarok V6 er geen problemen mee.

Overigens met diezelfde combi toch eens goed moeten remmen omdat opoe op het laatste moment besliste dat hij toch echt wel dringend naar de Action wou, en dan besef je hoe fijn het is dat je auto controle heeft over je aanhangwagen en niet omgekeerd.

Belg hè?

In NL kun je bijna twee V70's rijden tegen één L200 of Pajero.
Technisch heb je wel gelijk maar qua kosten ligt dat in België vooralsnog een pak gunstiger dan in NL, gezien amyz niet de indruk wekt de auto zakelijk te kunnen rijden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:44

amyz schreef:
. wil niet meer met slakkengang de tunnel uit tuffen, maar ik geloof dat dat m (mede) in de pk's zit?

En die pk's worden pas wakker als de motor toeren draait. Ik heb het wel eens uitgeprobeerd met een auto met vijf versnellingen: met de trailer er achter en beetje tegenwind reed ie in 4 zuiniger dan in 5. Door wat extra toeren werd het blok niet zo afgeknepen. Dus als je met flinke lading de tunnel uit of viaduct/brug op moet: desnoods even versnelling terug schakelen en gas op die lolly. Automaat in sportstand trekt vaak ook soepeler dan in standje zuunig.

amyz

Berichten: 7032
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:49

Neile: ik ben ook geen kenner hoor :+ maar juist fijn om ervaringen van iemand met dezelfde kennis te horen :D

Ikke: klopt helaas, compleet particulier rijden dus alle kosten komen volle mep voor eigen rekening. Vandaar ook de afweging om dan maar een paard mee te nemen en voor een wat kleinere/lichtere auto te gaan :D

Rex_Rolfo: ik geef toe dat ik wel vlot opschakel :') maar zijn er technische gegevens waar ik naar kan kijken? Toegegeven, ik zal niet gauw meer op 22% helling mét trailer stil komen te staan omdat ie zelfs in zn 1 te weinig kracht had, maar als het half kan wil ik wel graag genoeg power :=

ikke

Berichten: 38752
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:45

amyz schreef:
Neile: ik ben ook geen kenner hoor :+ maar juist fijn om ervaringen van iemand met dezelfde kennis te horen :D

Ikke: klopt helaas, compleet particulier rijden dus alle kosten komen volle mep voor eigen rekening. Vandaar ook de afweging om dan maar een paard mee te nemen en voor een wat kleinere/lichtere auto te gaan :D

Rex_Rolfo: ik geef toe dat ik wel vlot opschakel :') maar zijn er technische gegevens waar ik naar kan kijken? Toegegeven, ik zal niet gauw meer op 22% helling mét trailer stil komen te staan omdat ie zelfs in zn 1 te weinig kracht had, maar als het half kan wil ik wel graag genoeg power :=

Later schakelen. 3500 toeren draaien is niks mis mee, zeker niet met een trailer aan de haak (max power zit vaak bij 4000+ toeren).

Granoek

Berichten: 10750
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:36

Heeft hier iemand ervaring met het lager zetten van een trekhaak?
Wij hebben dus pas een nieuwe auto voor de trailer maar nu helt de trailer naar achteren omdat de trekhaak een stuk hoger zit. Ik kon blijkbaar wel de dissel van de trailer laten verhogen, maar dan zou ik hem al niet meer achter bv de Dodge van mijn vriend kunnen hangen. Hij heeft achter verschillende auto's prima gehangen maar de garage zei dat ze het vaker gehoord hadden bij deze modellen.

Een andere optie die ze gaven was de trekhaak lager zetten mbv een metalen plaat, is dat stevig en veilig? (duur?)

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:07

Wat is de huidige hoogte van de trekhaak? Hier zijn trouwens regels voor.

Granoek

Berichten: 10750
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:14

Oh oei dat wist ik zelfs niet. Ik durf hem er ook niet meer achter te hangen hoor.
Als ik me niet vergis hebben we hem op 57cm gemeten. De auto van mijn oom (Nissan patrol) was bijna 10cm lager. Hij heeft gehangen achter Renault trafic, Dodge ram, bmw x5 en eigenlijk altijd zonder problemen... Ik merkte de eerste keer dat ik hem er achter haakte al dat ik het wieltje véél verder omhoog moest draaien en toen hij er aan hing zag ik hem naar achteren hellen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:19

amyz schreef:
Ik zou wel nieuw willen, maar dat laat het budget helaas niet toe :') En op zich is dat niet erg want net wat je zegt: niet zo vol geramd met snufjes (...die stuk kunnen).
Volvo lees ik veel over inderdaad! Zijn daar nog types die ik moet vermijden of specifieke aandachtspunten? Is een hogere km stand acceptabeler omdat ze langer mee lijken te gaan?

Dank voor de tip! Zag idd een paar mondeo's voorbij komen! Issie ook leuk in onderhoud? Ik ben altijd heel trouw geweest aan de Aziaten, dus een ford zou een hele omschakeling zijn := Klinkt alsof t een fijne trekauto is ook, en dat vind ik wel belangrijk... wil niet meer met slakkengang de tunnel uit tuffen, maar ik geloof dat dat m (mede) in de pk's zit?

Ik neem aan dat je voor een bezine uitvoering gaat. Dan zal ik als jou was kijken voor een Volvo met een 2 liter blok of meer. Die zijn haast onverwoestbaar.

Maar mocht liever bij een Aziaat willen blijven, die Mazda's met 2 liter skyactive g moteren zijn erg gewild onder de caravan trekkers en doen hun job zeer goed.
De Mazda 3 mag 1.300kg trekker maar doet met gemak, de CX 5 met precies zelfde motorblok maar zonder begrenzing mag 1800kg trekken.

Hier de test van de ANWB
https://www.anwb.nl/auto/trekauto/treka ... v-1-klasse
Echter hebben ze daar CX3 getest, en let op die mag op papier 1200kg trekken wat net te weinig is.

Hoe de oudere Mazda's doen van voor skyactive g motoren generatie heb ik geen idee.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:23

Granoek schreef:
Oh oei dat wist ik zelfs niet. Ik durf hem er ook niet meer achter te hangen hoor.
Als ik me niet vergis hebben we hem op 57cm gemeten. De auto van mijn oom (Nissan patrol) was bijna 10cm lager. Hij heeft gehangen achter Renault trafic, Dodge ram, bmw x5 en eigenlijk altijd zonder problemen... Ik merkte de eerste keer dat ik hem er achter haakte al dat ik het wieltje véél verder omhoog moest draaien en toen hij er aan hing zag ik hem naar achteren hellen.


Even google.
Citaat:
Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten. Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten


57 centimeter lijk mij veelste hoog. Ik ken jou verhaal niet maar als je door je garage er onder heb laten zetten dan zou ik dit niet accepteren. Hoe ziet de huidige trekhaak constructie er uit?

Granoek

Berichten: 10750
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:28

Ja heb het nooit opgezocht omdat ik er nooit bij heb stilgestaan inderdaad. De auto is net een paar weken oud, de trekhaak is dus inderdaad bij de dealer er op gezet en ook door de dealer naar de keuring gebracht. Het is nu te donker buiten maar het ziet er uit zoals op dit plaatje van google:
https://www.mijnautoonderdelen.be/auto- ... ekhaak.htm

Maar het betreft dan een Renault alaskan. Ik ga hem zeker morgen na meten, maar we kwamen echt op 8-10cm verschil uit met de Patrol. Hij zit al in de onderste 2 schroeven bevestigd, de Renault dealer heb ik gebeld en die had het al eerder gehoord en dat hadden ze toen opgelost met een tussenstuk, een metalen plaat met 6 gaten, waarbij de bovenste 4 dus vastgezet worden in de huidige plaat en op de onderste 2 wordt dan de trekhaak geschroefd.

Ik vind het allemaal behoorlijk omslachtig dus daarom dat ik hier even kwam checken..

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:52

ikke schreef:
Optiwolk schreef:
Vergeet de Mitsubishi pajero’s en L200’s niet.

Waar een Volkswagen crafter 4x4 met aanhangwagen nog vast zat afgelopen weekend (iets met 4 kuub zand op een aanhangwagen) en met moeite weggeraakte bergop in zand zonder, hadden zowel de oude mitsu als de nieuwe amarok V6 er geen problemen mee.

Overigens met diezelfde combi toch eens goed moeten remmen omdat opoe op het laatste moment besliste dat hij toch echt wel dringend naar de Action wou, en dan besef je hoe fijn het is dat je auto controle heeft over je aanhangwagen en niet omgekeerd.

Belg hè?

In NL kun je bijna twee V70's rijden tegen één L200 of Pajero.
Technisch heb je wel gelijk maar qua kosten ligt dat in België vooralsnog een pak gunstiger dan in NL, gezien amyz niet de indruk wekt de auto zakelijk te kunnen rijden.


Ja sorry, klopt. Deze zijn idd allemaal ingeschreven al lichte vracht (vergelijkbaar met grijs kenteken vroeger dacht ik) dus dat scheelt al een pak in taksen.
Overigens heeft dat niets met zakelijk/ particulier te maken in België, wel met laadruimte tov gebruiksruimte.
Zo is de Amarok en de Crafter zakelijk, de Pajero privé. Taksen zijn hetzelfde :)

s0173957

Berichten: 5555
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:37

Optiwolk schreef:
Ja sorry, klopt. Deze zijn idd allemaal ingeschreven al lichte vracht (vergelijkbaar met grijs kenteken vroeger dacht ik) dus dat scheelt al een pak in taksen.
Overigens heeft dat niets met zakelijk/ particulier te maken in België, wel met laadruimte tov gebruiksruimte.
Zo is de Amarok en de Crafter zakelijk, de Pajero privé. Taksen zijn hetzelfde :)



Toch nog eventjes... die particulieren zwieren ze er binnen dit en een paar jaar uit...
Ik rij ook zakelijk met een Amarok... veel goedkoper in taksen dan een (in aankoopprijs vergelijkbare) Mercedes C break (was optie 2).

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:26

Granoek schreef:
Ja heb het nooit opgezocht omdat ik er nooit bij heb stilgestaan inderdaad. De auto is net een paar weken oud, de trekhaak is dus inderdaad bij de dealer er op gezet en ook door de dealer naar de keuring gebracht. Het is nu te donker buiten maar het ziet er uit zoals op dit plaatje van google:
https://www.mijnautoonderdelen.be/auto- ... ekhaak.htm

Maar het betreft dan een Renault alaskan. Ik ga hem zeker morgen na meten, maar we kwamen echt op 8-10cm verschil uit met de Patrol. Hij zit al in de onderste 2 schroeven bevestigd, de Renault dealer heb ik gebeld en die had het al eerder gehoord en dat hadden ze toen opgelost met een tussenstuk, een metalen plaat met 6 gaten, waarbij de bovenste 4 dus vastgezet worden in de huidige plaat en op de onderste 2 wordt dan de trekhaak geschroefd.

Ik vind het allemaal behoorlijk omslachtig dus daarom dat ik hier even kwam checken..

Bij zo constructie kan het prima de trekhaak verlaagd worden met zo plaat. Dat zie je wel vaker.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:19

s0173957 schreef:
Optiwolk schreef:
Ja sorry, klopt. Deze zijn idd allemaal ingeschreven al lichte vracht (vergelijkbaar met grijs kenteken vroeger dacht ik) dus dat scheelt al een pak in taksen.
Overigens heeft dat niets met zakelijk/ particulier te maken in België, wel met laadruimte tov gebruiksruimte.
Zo is de Amarok en de Crafter zakelijk, de Pajero privé. Taksen zijn hetzelfde :)



Toch nog eventjes... die particulieren zwieren ze er binnen dit en een paar jaar uit...
Ik rij ook zakelijk met een Amarok... veel goedkoper in taksen dan een (in aankoopprijs vergelijkbare) Mercedes C break (was optie 2).


Dat is een probleem voor over een paar jaar... en ik gok dat dat zal zijn voor nieuwe aankopen, anders staat half Vlaanderen op hun Achterbenen.

ikke

Berichten: 38752
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 15:49

Optiwolk schreef:
s0173957 schreef:

Toch nog eventjes... die particulieren zwieren ze er binnen dit en een paar jaar uit...
Ik rij ook zakelijk met een Amarok... veel goedkoper in taksen dan een (in aankoopprijs vergelijkbare) Mercedes C break (was optie 2).


Dat is een probleem voor over een paar jaar... en ik gok dat dat zal zijn voor nieuwe aankopen, anders staat half Vlaanderen op hun Achterbenen.

Dat hoop ik dan voor je want in NL is het gewoon afgeschaft. De Disco op LPG werd hier ineens 3x zo duur in de wegenbelasting!

bcd94
Berichten: 736
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:59

Ik ben opzoek naar een auto welke minstens 1500 kg mag trekken.
En dan liefst ook nog eentje die niet al te duur is in de wegenbelasting/verzekering.
En ook nog een beetje lief voor mijn portemonnee is aan de pomp :P

Zoek ik naar een speld in een hooiberg of moet dit lukken?

Ben al bij 2 dealers geweest maar nog niet geslaagd.
Hier in dit topic ook het een en ander gelezen maar ik ben er nog niet over uit.
Ik heb geen haast maar zou wel erg leuk zijn als we van het voorjaar lekker op pad kunnen wanneer we willen.

Iemand goede tips?