Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Blussem schreef:Mijn volvo v40 van 2000 rijdt reedt anders wil 1 op 13~14.
Als voor 1,5 paards is zou je ook voor oud v40 kunnen kijken met een twee liter blok. Zijn ook niet kapot te krijgen maar wel net wat goedkoper in gebruik en wegen belasting.
amyz schreef:Ik heb BE en een 2-paards westfalia, maar in de praktijk kan ik het aantal keren dat ik twee paarden mee heb op twee handen tellen. Heb een Arabier, zelden iets groters/zwaarders mee. Dus per se 2000kg trekken hoeft eigenlijk niet...
Ivm wegenbelasting blijf ik het liefst onder de 1450kg auto, 1 klasse zwaarder kan maar liever niet.
Verbruik vind ik niet héél interessant, al moet het wel leuk blijven
Rex_Rolfo schreef:amyz schreef:Ik heb BE en een 2-paards westfalia, maar in de praktijk kan ik het aantal keren dat ik twee paarden mee heb op twee handen tellen. Heb een Arabier, zelden iets groters/zwaarders mee. Dus per se 2000kg trekken hoeft eigenlijk niet...
Ivm wegenbelasting blijf ik het liefst onder de 1450kg auto, 1 klasse zwaarder kan maar liever niet.
Verbruik vind ik niet héél interessant, al moet het wel leuk blijven
Of je nu 1x per jaar de trailer met twee paarden er achter hebt of elke dag, de auto moet het kunnen en mogen trekken. En wat overhouden, daarom zou ik een relatief lichte auto niet aan willen raden voor een tweepaards. Anders is het toch een beetje een "ik rij maar 2x per jaar op een paard, daarvoor hoef ik geen cap op te zetten.".
Optiwolk schreef:Vergeet de Mitsubishi pajero’s en L200’s niet.
Waar een Volkswagen crafter 4x4 met aanhangwagen nog vast zat afgelopen weekend (iets met 4 kuub zand op een aanhangwagen) en met moeite weggeraakte bergop in zand zonder, hadden zowel de oude mitsu als de nieuwe amarok V6 er geen problemen mee.
Overigens met diezelfde combi toch eens goed moeten remmen omdat opoe op het laatste moment besliste dat hij toch echt wel dringend naar de Action wou, en dan besef je hoe fijn het is dat je auto controle heeft over je aanhangwagen en niet omgekeerd.
amyz schreef:. wil niet meer met slakkengang de tunnel uit tuffen, maar ik geloof dat dat m (mede) in de pk's zit?
amyz schreef:Neile: ik ben ook geen kenner hoormaar juist fijn om ervaringen van iemand met dezelfde kennis te horen
![]()
Ikke: klopt helaas, compleet particulier rijden dus alle kosten komen volle mep voor eigen rekening. Vandaar ook de afweging om dan maar een paard mee te nemen en voor een wat kleinere/lichtere auto te gaan![]()
Rex_Rolfo: ik geef toe dat ik wel vlot opschakelmaar zijn er technische gegevens waar ik naar kan kijken? Toegegeven, ik zal niet gauw meer op 22% helling mét trailer stil komen te staan omdat ie zelfs in zn 1 te weinig kracht had, maar als het half kan wil ik wel graag genoeg power
amyz schreef:Ik zou wel nieuw willen, maar dat laat het budget helaas niet toeEn op zich is dat niet erg want net wat je zegt: niet zo vol geramd met snufjes (...die stuk kunnen).
Volvo lees ik veel over inderdaad! Zijn daar nog types die ik moet vermijden of specifieke aandachtspunten? Is een hogere km stand acceptabeler omdat ze langer mee lijken te gaan?
Dank voor de tip! Zag idd een paar mondeo's voorbij komen! Issie ook leuk in onderhoud? Ik ben altijd heel trouw geweest aan de Aziaten, dus een ford zou een hele omschakeling zijnKlinkt alsof t een fijne trekauto is ook, en dat vind ik wel belangrijk... wil niet meer met slakkengang de tunnel uit tuffen, maar ik geloof dat dat m (mede) in de pk's zit?
Granoek schreef:Oh oei dat wist ik zelfs niet. Ik durf hem er ook niet meer achter te hangen hoor.
Als ik me niet vergis hebben we hem op 57cm gemeten. De auto van mijn oom (Nissan patrol) was bijna 10cm lager. Hij heeft gehangen achter Renault trafic, Dodge ram, bmw x5 en eigenlijk altijd zonder problemen... Ik merkte de eerste keer dat ik hem er achter haakte al dat ik het wieltje véél verder omhoog moest draaien en toen hij er aan hing zag ik hem naar achteren hellen.
Citaat:Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten. Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten
ikke schreef:Optiwolk schreef:Vergeet de Mitsubishi pajero’s en L200’s niet.
Waar een Volkswagen crafter 4x4 met aanhangwagen nog vast zat afgelopen weekend (iets met 4 kuub zand op een aanhangwagen) en met moeite weggeraakte bergop in zand zonder, hadden zowel de oude mitsu als de nieuwe amarok V6 er geen problemen mee.
Overigens met diezelfde combi toch eens goed moeten remmen omdat opoe op het laatste moment besliste dat hij toch echt wel dringend naar de Action wou, en dan besef je hoe fijn het is dat je auto controle heeft over je aanhangwagen en niet omgekeerd.
Belg hè?
In NL kun je bijna twee V70's rijden tegen één L200 of Pajero.
Technisch heb je wel gelijk maar qua kosten ligt dat in België vooralsnog een pak gunstiger dan in NL, gezien amyz niet de indruk wekt de auto zakelijk te kunnen rijden.
Optiwolk schreef:Ja sorry, klopt. Deze zijn idd allemaal ingeschreven al lichte vracht (vergelijkbaar met grijs kenteken vroeger dacht ik) dus dat scheelt al een pak in taksen.
Overigens heeft dat niets met zakelijk/ particulier te maken in België, wel met laadruimte tov gebruiksruimte.
Zo is de Amarok en de Crafter zakelijk, de Pajero privé. Taksen zijn hetzelfde
Granoek schreef:Ja heb het nooit opgezocht omdat ik er nooit bij heb stilgestaan inderdaad. De auto is net een paar weken oud, de trekhaak is dus inderdaad bij de dealer er op gezet en ook door de dealer naar de keuring gebracht. Het is nu te donker buiten maar het ziet er uit zoals op dit plaatje van google:
https://www.mijnautoonderdelen.be/auto- ... ekhaak.htm
Maar het betreft dan een Renault alaskan. Ik ga hem zeker morgen na meten, maar we kwamen echt op 8-10cm verschil uit met de Patrol. Hij zit al in de onderste 2 schroeven bevestigd, de Renault dealer heb ik gebeld en die had het al eerder gehoord en dat hadden ze toen opgelost met een tussenstuk, een metalen plaat met 6 gaten, waarbij de bovenste 4 dus vastgezet worden in de huidige plaat en op de onderste 2 wordt dan de trekhaak geschroefd.
Ik vind het allemaal behoorlijk omslachtig dus daarom dat ik hier even kwam checken..
s0173957 schreef:Optiwolk schreef:Ja sorry, klopt. Deze zijn idd allemaal ingeschreven al lichte vracht (vergelijkbaar met grijs kenteken vroeger dacht ik) dus dat scheelt al een pak in taksen.
Overigens heeft dat niets met zakelijk/ particulier te maken in België, wel met laadruimte tov gebruiksruimte.
Zo is de Amarok en de Crafter zakelijk, de Pajero privé. Taksen zijn hetzelfde
Toch nog eventjes... die particulieren zwieren ze er binnen dit en een paar jaar uit...
Ik rij ook zakelijk met een Amarok... veel goedkoper in taksen dan een (in aankoopprijs vergelijkbare) Mercedes C break (was optie 2).
Optiwolk schreef:s0173957 schreef:
Toch nog eventjes... die particulieren zwieren ze er binnen dit en een paar jaar uit...
Ik rij ook zakelijk met een Amarok... veel goedkoper in taksen dan een (in aankoopprijs vergelijkbare) Mercedes C break (was optie 2).
Dat is een probleem voor over een paar jaar... en ik gok dat dat zal zijn voor nieuwe aankopen, anders staat half Vlaanderen op hun Achterbenen.