[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:55

Elfie schreef:
Iemand nog tips voor een geschikte trekauto met hybride motor of elektrisch? In de lijst van Sizzle vind ik er amper terug... mijn trailer man vind minimum 2000 kg trekkracht noodzakelijk om veilig op weg te kunnen...).

Hybrides komen er natuurlijk de laatste jaren steeds meer, ik durf zo niet te zeggen hoe oude de Sizzle-lijst is. Volvo V60 twin engine mag 1800 kg trekken. Anderhalf paards met kwpn-er doet ie met speels gemak. Nadeel betreffende LEZ is misschien dat het een diesel-hybride is.

Let er op dat trekKRACHT en maximaal trekGEWICHT weinig met elkaar te maken hebben. Eerder kwam een Caddy voorbij met 69 pk die 1400 kg mag trekken. Genoeg auto's met 150+ pk die amper 1200 mogen trekken. Trekgewicht heeft namelijk ook veel met constructie te maken: je wilt niet dat een te zware aanhanger de auto in tweeën trekt.

Afbeelding

Niello
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:29

Elfie schreef:
Iemand nog tips voor een geschikte trekauto met hybride motor of elektrisch? In de lijst van Sizzle vind ik er amper terug. Zou minimaal 2000 kg moeten kunnen trekken (met 1800 kg kan ik mss ook uit de voeten maar mijn trailer man vind minimum 2000 kg trekkracht noodzakelijk om veilig op weg te kunnen...)

Nu er steeds meer LEZ zones komen in België en ook Wallonië binnen enkele jaren een volledige LEZ zone wordt, zou ik toch in die richting willen kijken voor mijn volgende auto...

Ik rij nu met een Toyota Rav4 2.2 diesel AWD en ben hier zeer tevreden van maar de hybride versie hiervan mag helaas amper 1650 kg trekken...

Heb dezelfde wensen, maar nog niets kunnen vinden wat past.

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:56

Wordt een hybride niet gewoon gezien als een benzine resp. diesel? Dan is elke euro5 of 6 verbrandingsmotor net zo geschikt als een hybride.

Zover mij bekend is de enige volledig elektrische auto die twee ton of meer mag trekken de Tesla model X.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:21

Waar staat bij rdw/overheid wat je daadwerkelijk achter een auto mag hangen?

Auto mag Max 1500, trailer mag Max 1600
Ik weet dat er nogal veel discussie is over of dat nu wel of niet mag, vandaar dat ik op jacht ben naar linkjes/verwijzing wat het antwoord is. Kon het niet echt duidelijk vinden :)

ikke

Berichten: 38752
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:53

f4bjheu schreef:
Waar staat bij rdw/overheid wat je daadwerkelijk achter een auto mag hangen?

Auto mag Max 1500, trailer mag Max 1600
Ik weet dat er nogal veel discussie is over of dat nu wel of niet mag, vandaar dat ik op jacht ben naar linkjes/verwijzing wat het antwoord is. Kon het niet echt duidelijk vinden :)

Dat antwoord staat gewoon in de FAQ:
Technische regels voertuigen tot 3500kg TMM:
Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a lid1

Hier wordt geregeld wat een auto mag trekken. De wetgever heeft het hier nergens over TMM maar over "maximum te trekken massa"

Houdt die twee termen uit elkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:06

Elfie schreef:
Nu er steeds meer LEZ zones komen in België en ook Wallonië binnen enkele jaren een volledige LEZ zone wordt, zou ik toch in die richting willen kijken voor mijn volgende auto...


Wohoooow... Whut? Wallonië een LEZ? Ik heb ergens een hele grote afslag gemist denk ik, dat dit nieuw is voor mij? Dan ben ik met mijn huidige Pajero sport ook de pineut -O-
En aangezien mijn Ifor een leeggewicht heeft van 900kg en 2 paarden van grofweg 1000kg samen (ruim gerekend) vind ik 2200-2500 mogen trekken toch een minimum... Maar dat vind je ook al niet meer zo makkelijk.

RR: alleen de Tesla X mag 2000 aan de haak dacht ik ja. Maar dacht ook dat je dan maar een radius hebt van pakweg 200km...

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:10

Varekaj schreef:
RR: alleen de Tesla X mag 2000 aan de haak dacht ik ja. Maar dacht ook dat je dan maar een radius hebt van pakweg 200km...

Generator op de dissel monteren :P

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:35

Wat houdt LEZ zone in?

Mijn 20 jaar oude bezine slurpervoldeet trouwens al aan de euro 4 norm.Bij de website van Gent komt uit dat ik met deze auto daar nog steeds mag rijden tot 31 december 2027.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:38

Lage Emissie Zone. Vooral nadelig voor oude(te) dieselmotoren

Narcissa

Berichten: 3245
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:39

Wij zijn aan het kijken naar een nieuwe auto voor de trailer. Ons oog is gevallen op een Ford Mondeo 2.0, mag 1800 trekken. We hebben een tweepaardstrailer met TMM 1600kg (640 kg leeggewicht, kleine smalle Draver en IJslandertje staan erop).

Is dat veilig en verantwoord? Zo niet, hoeveel trekkracht is wél verantwoord?

rensju

Berichten: 1647
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:16

Graag ervaringen met volvo XC90 als trekauto (zag al 1 negatieve een pagina geleden) Ik kan bovenstaande auto van bekenden kopen, benzine automaat.

Trailer is een ifor511, voor lange ritten kan ik een bus lenen. Korte ritten wil ik dan achter de volvo.
Laatst bijgewerkt door rensju op 12-11-20 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:21

Narcissa, met 940km laadvermogen zou ik me eerder afvragen of je überhaupt je dravertje en ijslander samen in de trailer mag duwen...

Narcissa

Berichten: 3245
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:35

Het zou moeten kunnen, 640kg leeg en de paarden wegen samen max 900, ik gok 850. Willen het ding binnenkort wel eens op de weegbrug zetten, en de paarden ook, om zeker te zijn... Is een Atec 2paardstrailer.

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:46

Narcissa schreef:
Wij zijn aan het kijken naar een nieuwe auto voor de trailer. Ons oog is gevallen op een Ford Mondeo 2.0, mag 1800 trekken. We hebben een tweepaardstrailer met TMM 1600kg (640 kg leeggewicht, kleine smalle Draver en IJslandertje staan erop).

Dat moet prima gaan met twee vrij lichte paardjes. Maar 640 kg leeg is vrij weinig, ik vermoed dat de trailer helemaal kaal is gewogen. Zonder mat, zonder tussenschot enz. Meten is weten, paarden opladen en de zaak op een weegbrug zetten. Als het over de 1600 kg gaat (teruggekeurd?, want vrij laag voor een 2paards) ben je overbeladen.


rensju schreef:
Graag ervaringen met volvo XC90 als trekauto (zag al 1 negatieve een pagina geleden) Ik kan bovenstaande auto krijgen, benzine automaat.

Zoals hierboven genoemd kan de versnellingsbak gevoelig zijn. De 2.5 liter heeft een 5-traps automaat, die zou behoorlijk betrouwbaar moeten zijn. De 2.9 liter heeft een 4-traps automaat. An sich ook niet slecht mits correct onderhouden. En daar heeft het wel eens aan ontbroken. De mensen van Asset (die link die ik eerder stuurde) zijn XC90 specialist, die weten precies waar ze op moeten letten.

neile

Berichten: 2016
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:52

640 kilo voor een draver en een ijslander, al was de draver smal... Ik blijf dat toch wel heel weinig vinden. Rekening houdende dat mijn paard vorig jaar, PRE, maar toen een slungeltje, toen al 450 woog...

Overigens wel Mondeo 2.0 Topauto! Heb dezelfde met een Ifor er achter, wel een zwaardere TMM dan jouw atec, voor mijn PRE. Topauto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 23:18

De trailer is 640 leeg, dus er mag 960 aan paard op. Dat is 480kg/paard. Daar zit je best snel aan.

Granoek

Berichten: 10750
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 23:29

Ik ben sinds vandaag compleet <3
Afbeelding
Renault alaskan, rijdt heerlijk en ik mag eindelijk weer met beide paarden tegelijk op pad! Zo blij mee :)

Narcissa

Berichten: 3245
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 02:12

Rex_Rolfo: kun je dat ergens zien of hij teruggekeurd is? Op de kentekenplaat staat overal 1600 als max.

Qua gewicht paarden denken we:
- IJslander wordt door DA op 350 geschat, ik neem het wat omhoog naar 375
- Draver: ik heb een KWPN gehad die iets groter maar dubbel zo breed was en die is door de kliniek gewogen op 492 in topconditie (tweede keer 470, toen was ze op gewicht maar spieren kwijt). Als ik daarmee vergelijk kan ik me niet voorstellen dat hij meer dan 475 weegt want hij is iets kleiner en zeer rank gebouwd (KWPN was ouder type, echt breed voor een warmbloed)
- Dat maakt tesamen 850, met leeggewicht van trailer erbij (640) totaal 1490.

We gaan het spul sowieso eerst op de weegbrug zetten, want als de combi met de paarden erin boven 1600 komt, moet er simpelweg een andere trailer komen en zoeken we daar weer de auto op uit, dat zal de Mondeo niet aankunnen.

Maar als ik het lees dan kan de Mondeo wel ALS!!! de combi erachter na weging max. 1600 blijkt te zijn?

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:58

Narcissa schreef:
Rex_Rolfo: kun je dat ergens zien of hij teruggekeurd is? Op de kentekenplaat staat overal 1600 als max.

Op de papieren staan twee gewichten. De technisch maximale massa en de toegestane maximale massa. Als toegestaan lager is dan technisch is ie terug gekeurd.

Qua totaalgewicht heb ik me vertrouwen in je opgave van je paarden dan van de trailer. Sommige fabrikanten zetten m zo kaal mogelijk op de brug. De "rijklare" trailer is dan een stuk zwaarder.

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:40

Veel plezier met je nieuwe auto granouk!

Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:37

Rex_Rolfo schreef:
Wordt een hybride niet gewoon gezien als een benzine resp. diesel? Dan is elke euro5 of 6 verbrandingsmotor net zo geschikt als een hybride.

Zover mij bekend is de enige volledig elektrische auto die twee ton of meer mag trekken de Tesla model X.


Blijkbaar is dat inderdaad dus zo Rex_Rolfo. Dan is het toch niet echt een voordeel om voor een hybride te kiezen, én ze zijn tweedehands nog eens een pak duurder dan een gewone diesel. We zullen dan toch maar weer op zoek moeten naar een diesel. Een Tesla X gaat het helaas niet worden :')

En ja, ik wist ook niet wat ik hoorde toen ik het nieuwtje vernam dat Wallonië een volledige LEZ zone wordt, Varekaj >;) Mijn diesel euro 4 zou wel nog tot 1/1/2026 binnen mogen.

Afbeelding

Amalarab

Berichten: 7536
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:04

Ik heb een oude VW Passat. Samen met de huurtrailer komt de TMM op 3470kg uit. Ik ga niet vaak met de trailer op pad maar wel makkelijk dat dit kan als nodig!

amyz

Berichten: 7032
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:01

Ik lees me scheel maar zie door de bomen het bos niet meer :=

Wegens overstap terug naar geel kenteken (benzine!) aan het oriënteren.
Ik heb BE en een 2-paards westfalia, maar in de praktijk kan ik het aantal keren dat ik twee paarden mee heb op twee handen tellen. Heb een Arabier, zelden iets groters/zwaarders mee. Dus per se 2000kg trekken hoeft eigenlijk niet...
Ivm wegenbelasting blijf ik het liefst onder de 1450kg auto, 1 klasse zwaarder kan maar liever niet.
Verbruik vind ik niet héél interessant, al moet het wel leuk blijven :+
Rij niet echt wekelijks met trailer op het moment, maar soms wel lange stukken, ook in buitenland.

Ik had een nissan x-trail en dat was een uiterst ongelukkig en vooral duur huwelijk := dáár voor had ik een mitsubishi l400 en die mis ik nog steeds. Ik heb dat ding echt grof mishandeld, weinig liefde gegeven, veel te zwaar belast en mee gesleurd...maar hij liet me nooit in de steek en kostte geen drol in onderhoud. Tegen de 4 ton klapte de koppeling er uit en inmiddels spijt dat ik dat niet gewoon heb laten repareren :+

Maar zoiets zoek ik nu weer.... een auto van een sober ras, beetje hufterproof. Ik rij op zich heel braaf, daar ligt t niet aan :D
Budget rond de 7000, en dan wil ik graag iets met zo min mogelijk op de teller waar ik, met een beetje liefde, jaaaaren lol van kan hebben.
Maar wat is dan 'zo min mogelijk'? Onder de ton? Onder de 1,5? 4x4 of niet? Hoe veel pk moet ik nou hebben? En hoe zit dat met koppel? Jongere auto met meer km of andersom? Ondergrens motorinhoud?

Zowel rav4 als grand vitara vind ik leuk, maar lees ik heel wisselende verhalen over... ik wil graag zo goedkoop mogelijk rijden (uiteraard :D ) maar niet ten koste van veiligheid.

Ik krijg een maagkwaal van deze zoektocht :+

ikke

Berichten: 38752
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:56

amyz schreef:
Ik krijg een maagkwaal van deze zoektocht :+

Ach, dat los je heel simpel op: Volvo V70 3.0 of 3.2 V6 van na 2006 (of 2007, wil ik even vanaf zijn) dan mogen ze 2 ton aan de haak hebben.
Redt je net niet binnen je gewichtsklasse, zo'n V70 doet 1600kg. Bij normaal gebruik is 1:10 haalbaar; geen tempelier dus en eigenlijk best zuinig voor zo'n slagschip van een auto. dat is meteen de keerzijde, het is een forse auto met dito rijgedrag. Je gooit 'm niet even de hoek om. Met AWD sleurt ie je dan wel weer overal uit.

https://www.gaspedaal.nl/volvo/v70?cmin=3000&srt=df-a

RR heeft vast nog meer nuttige tips maar ik heb daar even de puf niet voor, sorry :+

amyz

Berichten: 7032
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:06

ikke schreef:
amyz schreef:
Ik krijg een maagkwaal van deze zoektocht :+

Ach, dat los je heel simpel op: Volvo V70 3.0 of 3.2 V6 van na 2006 (of 2007, wil ik even vanaf zijn) dan mogen ze 2 ton aan de haak hebben.
Redt je net niet binnen je gewichtsklasse, zo'n V70 doet 1600kg. Bij normaal gebruik is 1:10 haalbaar; geen tempelier dus en eigenlijk best zuinig voor zo'n slagschip van een auto. dat is meteen de keerzijde, het is een forse auto met dito rijgedrag. Je gooit 'm niet even de hoek om. Met AWD sleurt ie je dan wel weer overal uit.

https://www.gaspedaal.nl/volvo/v70?cmin=3000&srt=df-a

RR heeft vast nog meer nuttige tips maar ik heb daar even de puf niet voor, sorry :+


Dank!!
Slagschip geen probleem, mijn rijstijl is na die nissan geschikt voor auto's van glas denk ik :')
En 1:10 prima. Zuiniger altijd fijn natuurlijk, maar trailertrekkers en 1:30 rijden gaat nu eenmaal niet samen :D

Alleen allemaal (flink) boven budget -O-