Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:woemp schreef:Nu zegt men mij net in de garage dat de trailer die ik kocht maximaal 2700 kg kan trekken en dat ik dus verplicht ook een wagen moet ervoor hebben die minstens dat gewicht kan trekken. Is dit zo in België?
Ik dacht, als ik 1000 kg trailer heb en er 800 kg paard op zet, dan is de beladen massa 1800 waardoor een auto die 2ton mag trekken ook voldoet .., maar volgens de garagist riskeer ik dan een boete
Varekaj!!!! Hoe zat dat ook alweer bij jullie??
Even voor de duidelijkheid: In Nederland is dit Niet Waar.
Maar aangezien de wet in België op details afwijkt van de NL-wetgeving, durf ik dat als Nederlander niet stellig te beweren voor de Belgische regels.
Rex_Rolfo schreef:Welkom terug dan maar![]()
Vraag is meer of tmm hoger mag zijn dan trekgewicht bij rijbewijs B. Dus bv auto tmm 1950 kg, trekgewicht 1300 kg met trailer tmm 1500 kg.
Als je toch terug moet keuren omdat je bv een trailer tmm 1600 kg hebt gekocht kan het idd discussie schelen om dan maar meteen 1300 kg te nemen ipv 1500 of 1550 kg. Maar stel je gaat met een geleende aanhanger op pad..
Rex_Rolfo schreef:Welkom terug dan maar![]()
Vraag is meer of tmm hoger mag zijn dan trekgewicht bij rijbewijs B. Dus bv auto tmm 1950 kg, trekgewicht 1300 kg met trailer tmm 1500 kg.
Als je toch terug moet keuren omdat je bv een trailer tmm 1600 kg hebt gekocht kan het idd discussie schelen om dan maar meteen 1300 kg te nemen ipv 1500 of 1550 kg. Maar stel je gaat met een geleende aanhanger op pad..
Varekaj schreef:Ik vraag me soms af... Er zijn zo ontzettend veel trailers op de markt, in allerhande soorten, maten en gewichten. In NL kan je best makkelijk terugkeuren. Waarom kopen mensen niet gewoon voor hun eigen gemak een trailer waarvan de tmm niet hoger is dan wat de auto mag trekken? Scheelt een hele hoop rekenwerk en gepuzzel en discussies en dan hoef je alleen te zorgen dat je rijbewijs klopt.
Varekaj schreef:@neile: een Ford Mondeo met trailer 2700 is toch geen probleem bij een BE? Zolang je lading en trailer maar niet meer wegen dan je mag trekken zit je goed. Had je met B gereden, dan had je wss wel een probleem gehad.