[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:52

Volgens mij mag die combi inderdaad niet met B rijbewijs omdat je maar max 1300 mag trekken.
Je kan de trailer wel terug laten keuren, zolang je dan maar onder de 720 kilo blijft met laden (ik zou dat een stuk lager nemen, maar met 550 lijkt me geen punt.)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:59

Bedankt voor je snelle antwoord :D Zo'n vermoedden had ik inderdaad al :P Dan maar ff gaan kijken voor een andere oplossing :P

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:13

Dat klopt niet. Je kan de vraag niet beantwoorden. Voor b rijbewijs moeten de totale toegestane massa van beide (auto en aanhanger) opgeteld onder de 3500kg blijven. Je hebt die niet gegeven van de auto, dus je kan de vraag niet beantwoorden.

Verder moet de auto kunnen trekken wat erachter hangt, met een paard van 550 kg zou dat moeten kunnen. Let wel even op dat de trailer werkelijk weegt wat er op de papieren staat, dat hoeft namelijk niet altijd zo te zijn. Verder is er een hele mooie FAQ hier op Bokt, waar je dit kan lezen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:15

DJZ schreef:
Auto: Massa rijklaar 1325, max toegestane ahw geremd 1300
Trailer: Max gewicht ca 1350, ledig gewicht 580kg, netto laadvermogen 770.

PB even kenteken auto en kenteken trailer, dan zoek ik het voor je op.

Sosha schreef:
Volgens mij mag die combi inderdaad niet met B rijbewijs omdat je maar max 1300 mag trekken.

Niet correct, dat wil alleen maar zeggen dat de trailer niet tot maximaal laadvermogen beladen mag worden.

Er ontbreekt essentiële informatie: de maximaal toegestane massa van de trekkende auto. Dat plus de 1350 kg van de trailer bepaald of je B of BE nodig hebt.

Doorsnee auto heeft een laadvermogen van ca 500 kg, dan kom je op iets van 1850 kg MTM auto. Het exacte toegestane gewicht staat op de kentekenkaart. 1850 + 1350 = 3200 kg. Blijft onder de 3500 kg, mag dan met alleen B bestuurd worden. Dit is echter een inschatting nav massa rijklaar, dus geen garantie voor deze specifieke auto!!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:39

De toegestane max massa van de auto is 1800 :)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:42

DJZ schreef:

Dan is mijn berekening 1800+1350= 3150 dus zou het wel mogen toch? Omdat je onder 3500 zit

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:46

Ik zat/zit te twijfelen ivm toegestane trekgewicht auto 1300 en max laadvermogen trailer 1350.. de combi zelf blijft inderdaad wel onder de 3500... Maar gewicht trailer + paard blijft wel weer onder die 1300...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:17

Sterre98 schreef:
DJZ schreef:

Dan is mijn berekening 1800+1350= 3150 dus zou het wel mogen toch? Omdat je onder 3500 zit

Ja, mag met alleen B.

De aanhanger met inhoud mag niet zwaarder zijn dan 1300 kg omdat deze auto niet meer mag trekken. Dat heeft echter niets met rijbewijs te maken, voor iemand met BE geldt hetzelfde.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:28

Okee top +:)+ Super bedankt _/-\o_

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:40

Nu zegt men mij net in de garage dat de trailer die ik kocht maximaal 2700 kg kan trekken en dat ik dus verplicht ook een wagen moet ervoor hebben die minstens dat gewicht kan trekken. Is dit zo in België?

Ik dacht, als ik 1000 kg trailer heb en er 800 kg paard op zet, dan is de beladen massa 1800 waardoor een auto die 2ton mag trekken ook voldoet .., maar volgens de garagist riskeer ik dan een boete

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:08

woemp schreef:
Nu zegt men mij net in de garage dat de trailer die ik kocht maximaal 2700 kg kan trekken en dat ik dus verplicht ook een wagen moet ervoor hebben die minstens dat gewicht kan trekken. Is dit zo in België?

Ik dacht, als ik 1000 kg trailer heb en er 800 kg paard op zet, dan is de beladen massa 1800 waardoor een auto die 2ton mag trekken ook voldoet .., maar volgens de garagist riskeer ik dan een boete

Varekaj!!!! Hoe zat dat ook alweer bij jullie??

Even voor de duidelijkheid: In Nederland is dit Niet Waar.
Maar aangezien de wet in België op details afwijkt van de NL-wetgeving, durf ik dat als Nederlander niet stellig te beweren voor de Belgische regels.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:11

Ook niet. Want mijn trailer heeft een zwaarder toegelaten gewicht dan mijn auto mag trekken. Be rijbewijs. 1800 kg voor de auto en HB505 dus voor 2 paarden. Ik mag er enkel mijn paard mee trekken voor mijn auto.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:24

ikke schreef:
woemp schreef:

Maar aangezien de wet in België op details afwijkt van de NL-wetgeving, durf ik dat als Nederlander niet stellig te beweren voor de Belgische regels.

Zijn dit soort dingen niet tegenwoordig Europese geregeld?

Of kan zo zijn wanneer je met nl legale combinatie de grensovergaat dat je daar opeens E rijbewijs moet hebben bijv.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:20

In België is dit dus ook niet waar. Uw garagist heeft het dus fout voor, Woemp. Hier een HB506 die 2700 kg mag laden en auto ervoor die 2 ton mag trekken. Wel BE rijbewijs.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:44

Blussem schreef:

Of kan zo zijn wanneer je met nl legale combinatie de grensovergaat dat je daar opeens E rijbewijs moet hebben bijv.

Diverse landen waaronder België mag je met rijbewijs B (van voor bepaalde datum?) een 125 cc motor rijden. Die Belg mag inderdaad niet met zijn/haar motor in NL rijden.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:57

Rex_Rolfo schreef:
Blussem schreef:

Diverse landen waaronder België mag je met rijbewijs B (van voor bepaalde datum?) een 125 cc motor rijden. Die Belg mag inderdaad niet met zijn/haar motor in NL rijden.

Klopt, maar dit staat ook op het rijbewijs, dat dit enkel in België is. Of iig op de oudere, papieren vodjes. De moderne bankkaartmodellen ben ik niet zeker.
De BE staat echter wel op het “Europese” gedeelte.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:04

ikke schreef:
woemp schreef:

Even gezocht in het topic:
Voor rijbewijs
TMM auto + TMM trailer < 3500 = B
TMM auto + TMM trailer >3500 = BE

Laadvermogen trailer
TMM trailer - eigen gewicht = dit mag er nog in aan gewicht.
Zowel TMM als eigen gewicht (ledig gewicht) staan op je papieren.

Sleepvermogen auto
Sleepvermogen geremd = maximale wat je aan je trekhaak mag hangen. Zie papieren van de auto.
De TMM van je trailer mag hoger zijn dan wat je max. mag slepen, maar de TMM van de trailer mag niet > dan de TMM van de auto.

Op pad met de trailer
Zorg voor het correcte rijbewijs
Zorg dat je trailer niet overladen is
Ledig gewicht trailer + gewicht lading < of = aan wat de auto max. mag trekken.
TMM trailer < of = aan TMM auto.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:46

Interessant, die laatste regel (TMM trailer <= TMM auto) heb ik hier in Nederland nog nooit gehoord.
Geldt dat alleen voor B of ook voor BE in België?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:04

LoveBodin schreef:
Interessant, die laatste regel (TMM trailer <= TMM auto) heb ik hier in Nederland nog nooit gehoord.
Geldt dat alleen voor B of ook voor BE in België?

Nope, die regel bestaat helemaal niet, heeft ook nooit bestaan.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:12

Het moet zijn TMM trailer <= lege gewicht van trekkende voertuig. Echter is deze regel zo 8 jaar geleden afgeschaft waardoor je nu ook met een lichter auto een ander halfs paard trailer kunt trekken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:34

Voor rijden zonder E achter B, is inderdaad begin 2013 afgeschaft. Sindsdien moet de 3500 kg grens het in zijn eentje doen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:01

Maar rij je dan ook echt veilig ? Als de TTM auto veel lager is dan die van de Trailer ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:08

Zolang je m niet tot zn max MTM volstopt en je auto het aankan wat je er wél in stopt, dan wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:19

Sosha schreef:
Maar rij je dan ook echt veilig ? Als de TTM auto veel lager is dan die van de Trailer ?

Er zijn niet zoveel auto's die veel meer mogen trekken dan hun eigen gewicht EN als combi onder de 3500kg TMM blijven.

Veiligheid zit 'm niet in de gewichten maar in het handelen van de chauffeur.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:30

ikke schreef:
Veiligheid zit 'm niet in de gewichten maar in het handelen van de chauffeur.

Oww nou daar kan je je behoorlijk in vergissen, maar dan zal je waarschijnlijk inderdaad ook niet binnen de letter der wet bezig zijn.