[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5561
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:41

Gaspedaal.nl of bovenstaande lijst geeft een idee van mogelijke modellen. Heb je een specifieke auto op het oog dan voor de zekerheid vragen naar het attest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:17

Intussen met de nieuwe europese platen (met dat mooie 1-XXX-XXX) zijn ze inderdaad weer persoonsgebonden. Maar het is niet verplicht. Je kan bijvoorbeeld je wagen verkopen en de nummerplaat insturen. Dan hoef je geen wegenbelasting te betalen. Koop je x aantal weken/maanden later een auto, dan kan je gewoon een nieuwe aanvragen. Die heb je vaak al de dag nadien in huis, tenzij je 's avonds laat de aanvraag indient of net voor/tijdens een weekeinde.

Ik heb bijvoorbeeld al een nummerplaat of 6 versleten :+

s0173957

Berichten: 5588
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:09

Mja, zal zijn, dag nadien...
4 weken gewacht hier, net vandaag aangekregen :+
Wagen ingevoerd vanuit Duitsland en dikke merde.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:36

Wat denken jullie van deze combinatie:

Maximaal trekgewicht geremd 1350kg
Massa leeg auto 1350kg
Kogeldruk 75kg
136 pk
220 nm bij 1250 rm
Trailer is een 1,5 paards aluminium met een ledig massa van 540 kg.
Paard dat er in gaat is een slanke KWPN van 650kg.

ikke

Berichten: 38933
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:26

Romeo2007 schreef:
Wat denken jullie van deze combinatie:

Maximaal trekgewicht geremd 1350kg
Massa leeg auto 1350kg
Kogeldruk 75kg
136 pk
220 nm bij 1250 rm
Trailer is een 1,5 paards aluminium met een ledig massa van 540 kg.
Paard dat er in gaat is een slanke KWPN van 650kg.

Klinkt niet verkeerd. Waar zitten die 136 paarden ongeveer in het toerengebied?

Ik zou je trailer met paard wel even nawegen. Met 1350kg heb je niet de wereld aan marge. Dan moet je toch wat zekerder weten dat het klopt.

Sosha

Berichten: 3146
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Waarland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:02

Ik hou altijd een marge aan van min 200 kg minder werkelijk totaalgewicht dan TTM met een B-rijbewijs combinatie.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:26

Ik heb een E rijbewijs :)

Overigens lees ik net dat het maximale geremde gewicht bij een hellingshoek van 12% gemeten is.

Rex_Rolfo

Berichten: 5561
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:54

Zou een slanke warmbloed de 650 kg halen? Inschatting of weegschaal?

ikke

Berichten: 38933
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:06

Rex_Rolfo schreef:
Zou een slanke warmbloed de 650 kg halen? Inschatting of weegschaal?

Als ie de 1,80 haalt wel :)) :))

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:16

ikke schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Zou een slanke warmbloed de 650 kg halen? Inschatting of weegschaal?

Als ie de 1,80 haalt wel :)) :))


Ik bedoelde trouwens echt maximaal dat gewicht hoor! Het is een slank formaat van 1.65 en niet zwaar gebouwd.
Ik reken liever ruim omdat ik niet op de weegbrugtben geweest. Is helaas ook geen optie omdat

1. Het een nieuwe auto is en er geen proefmodel met trekhaak beschikbaar is

2. Mijn trailer nu nog aan de andere kant van NL staat

3. Mijn paard ook aan de andere kant van NL staat

Lastig wegen helaas... daarom benieuwd hoe jullie tegen de prestaties van de motor aankijken.

Bij de 3500 toeren komt de 136pk volledig los trouwens. Het is een automaat die ik ga kiezen trouwens.

ikke

Berichten: 38933
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:28

Romeo2007 schreef:
Ik bedoelde trouwens echt maximaal dat gewicht hoor! Het is een slank formaat van 1.65 en niet zwaar gebouwd.
Ik reken liever ruim omdat ik niet op de weegbrugtben geweest. Is helaas ook geen optie omdat

1. Het een nieuwe auto is en er geen proefmodel met trekhaak beschikbaar is

2. Mijn trailer nu nog aan de andere kant van NL staat

3. Mijn paard ook aan de andere kant van NL staat

Lastig wegen helaas... daarom benieuwd hoe jullie tegen de prestaties van de motor aankijken.

Bij de 3500 toeren komt de 136pk volledig los trouwens. Het is een automaat die ik ga kiezen trouwens.

Zorg er dan voor dat ie ook ergens richting die 3500 toeren loopt met een trailer aan de haak.

Mijn Range Rover V8 automaat liep 2100 toeren in 4-hoog. Dat was te weinig met twee paarden aan de haak. Vlak ging nog net maar de minste stijging begon de V8 te sputteren. Automaat terug drukken naar drie loste dat probleem prima op; dan liep ie 2600 toeren en trok het prima.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:41

Dan zal ik denk ik de automaat in sport moeten zetten zodat ie niet meteen gaan schakelen maar ook boven de 3000 toeren pakt. Dank voor de tip!

Nog even voor de check. Dit is een foto van mijn kentekenkaart van mijn trailer.
Massa rijklaar is 540 is toch hetzelfde als massa leeg? Ik keur het maximale toegestane gewicht dan terug naar 1300kg. Ik snap niet dat mijn trailer zo licht is... hij is wel aluminium dat wel!
Is trouwens een bockmann comfort uno esprit black en zilver 1,5 paards.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 22-08-20 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38933
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:46

Romeo2007 schreef:
Dan zal ik denk ik de automaat in sport moeten zetten zodat ie niet meteen gaan schakelen maar ook boven de 3000 toeren pakt. Dank voor de tip!

Dat kan een oplossing zijn.
Dit moet je gewoon uit proberen en kijken wat voor jouw combi het beste werkt.

Je referentie is wanneer je wat gas bij geeft, de auto meteen op moet pakken en versnellen.
De straatstenen hoeven echt niet in het rond te vliegen maar je moet wel merken dat de auto moeiteloos het commando volgt.

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:54

Ik zet mijn auto ook in de S stand met trailer erachter. Anders schakelt ie echt veel te snel door.
Ik kan niet met + of - handmatig schakelen, maar kan de automaat wel begrenzen.
Als ik hem op de S zet, gaat het goed :) dan trekt ie het fijnst.

Heb sinds 2 dagen last van schommelend toerental :(
Ben wel met m’n middendemper achter een drempel blijven haken. Die is nu zo lek als een mandje.
Krijgt ie nu verkeerde waardes door via de lambdasonder? Er brandt geen motormanagement lampje.
Ik moet deze week met de trailer op pad.
Wat kan ik checken?

Sosha

Berichten: 3146
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:34

Romeo2007 schreef:
Dan zal ik denk ik de automaat in sport moeten zetten zodat ie niet meteen gaan schakelen maar ook boven de 3000 toeren pakt. Dank voor de tip!

Nog even voor de check. Dit is een foto van mijn kentekenkaart van mijn trailer.
Massa rijklaar is 540 is toch hetzelfde als massa leeg? Ik keur het maximale toegestane gewicht dan terug naar 1300kg. Ik snap niet dat mijn trailer zo licht is... hij is wel aluminium dat wel!
Is trouwens een bockmann comfort uno esprit black en zilver 1,5 paards.


[ [url=m/IIDPza.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb ook naar die Bockman comfort uno gekeken, maar bij verschillende dealers noemen ze verschillende gewichten. Snap het ook niet helemaal.

ikke

Berichten: 38933
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:52

Chasey schreef:
Ik zet mijn auto ook in de S stand met trailer erachter. Anders schakelt ie echt veel te snel door.
Ik kan niet met + of - handmatig schakelen, maar kan de automaat wel begrenzen.
Als ik hem op de S zet, gaat het goed :) dan trekt ie het fijnst.

Heb sinds 2 dagen last van schommelend toerental :(
Ben wel met m’n middendemper achter een drempel blijven haken. Die is nu zo lek als een mandje.
Krijgt ie nu verkeerde waardes door via de lambdasonder? Er brandt geen motormanagement lampje.
Ik moet deze week met de trailer op pad.
Wat kan ik checken?

Dat is APK-afkeur hè :j

Het kan zijn dat de waarde van je lamda-sonde nu een beetje varieert waardoor het toerental wat gaat dansen.
Maar evengoed is het wat anders, bijvoorbeeld de stappenmotor.

cissy

Berichten: 20333
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:05

Romeo2007 schreef:
Nog even voor de check. Dit is een foto van mijn kentekenkaart van mijn trailer.
Massa rijklaar is 540 is toch hetzelfde als massa leeg? Ik keur het maximale toegestane gewicht dan terug naar 1300kg. Ik snap niet dat mijn trailer zo licht is... hij is wel aluminium dat wel!
Is trouwens een bockmann comfort uno esprit black en zilver 1,5 paards.


[ [url=m/IIDPza.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zet m op de weegbrug, check en dubbelcheck! Ze wegen zelden wat op papier staat.

KellyR

Berichten: 1653
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:23

Romeo2007 schreef:
Dan zal ik denk ik de automaat in sport moeten zetten zodat ie niet meteen gaan schakelen maar ook boven de 3000 toeren pakt. Dank voor de tip!

Nog even voor de check. Dit is een foto van mijn kentekenkaart van mijn trailer.
Massa rijklaar is 540 is toch hetzelfde als massa leeg? Ik keur het maximale toegestane gewicht dan terug naar 1300kg. Ik snap niet dat mijn trailer zo licht is... hij is wel aluminium dat wel!
Is trouwens een bockmann comfort uno esprit black en zilver 1,5 paards.


[ [url=m/IIDPza.jpg]Afbeelding[/url] ]


Benieuwd, waarom zou je hem terug willen keuren met E rijbewijs?

scooby09

Berichten: 2324
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Stroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:49

Ik vind hem vrij licht voor een Bockman.
Ik heb een aluminium Bockman Champ uno .
Die weegt echt op papier 760 kilo max massa is ook 1600 kilo.

Mijn Automaat heb ik altijd in de S staan met trailer achter.
En als ik de Eifel in ga en ik moet dalen zet ik hem ook wel op handmatig.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:12

KellyR schreef:
Romeo2007 schreef:
Dan zal ik denk ik de automaat in sport moeten zetten zodat ie niet meteen gaan schakelen maar ook boven de 3000 toeren pakt. Dank voor de tip!

Nog even voor de check. Dit is een foto van mijn kentekenkaart van mijn trailer.
Massa rijklaar is 540 is toch hetzelfde als massa leeg? Ik keur het maximale toegestane gewicht dan terug naar 1300kg. Ik snap niet dat mijn trailer zo licht is... hij is wel aluminium dat wel!
Is trouwens een bockmann comfort uno esprit black en zilver 1,5 paards.


[ [url=m/IIDPza.jpg]Afbeelding[/url] ]


Benieuwd, waarom zou je hem terug willen keuren met E rijbewijs?


Zodat mijn man 'm ook kan pakken als hij naar de vuilstort wil en hij heeft geen E.

Freyr
Berichten: 878
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:16

Omdat hier zoveel kennis zit:
Ik ben langzaamaan naar een andere auto aan het kijken. Alleen, waar kun je de toegestaande kogeldruk van de auto vinden? Op het plaatje naast de trekhaak weet ik, maar daar staat die niet altijd...

Mijn trailer wil ik de kogeldruk nog steeds even van wegen. Het betreft een Ifor Williams hbx506, dus ik ga uit van een kogeldruk rond de 100 kg. Van trailers is het ook niet online op te zoeken wat de kogeldruk is toch?

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:21

@Romeo2007

Ik heb mijn paard inmiddels laten wegen via paardenmeter.nl. KWPNer van 1,70m met aardige hals erop, niet echt type slank qua bouw. Ik schatte hem 700 - 750 kilo. Vandaag gewogen en hij was maar 640 kilo.

Als die van jou 1,65m en slank is, dan zit die eronder.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:57

esther_ess schreef:
@Romeo2007

Ik heb mijn paard inmiddels laten wegen via paardenmeter.nl. KWPNer van 1,70m met aardige hals erop, niet echt type slank qua bouw. Ik schatte hem 700 - 750 kilo. Vandaag gewogen en hij was maar 640 kilo.

Als die van jou 1,65m en slank is, dan zit die eronder.


Dank voor de input!

woemp
Berichten: 502
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 00:13

s0173957 schreef:
Je kan je kenteken meepakken naar een andere wagen, maar da's niet noodzakelijk.
Zo'n zaken kan je bij ons alleen opzoeken als je de chassisnummer hebt.


Ja en de helft van de mensen die je vraagt hoeveel hun wagen mag trekken, kan niet op die vraag antwoorden omdat ze het niet weten te vinden ;(

DJZ

Berichten: 3406
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:45

Hoii, ik heb ook een vraag over de volgende combinatie:

Auto: Massa rijklaar 1325, max toegestane ahw geremd 1300
Trailer: Max gewicht ca 1350, ledig gewicht 580kg, netto laadvermogen 770.
Er gaat een paard in van 500/550 kg (2 maanden geleden zat hij op 520).

Op papier ga ik er van uit dat deze combi niet mag met B rijbewijs. Klopt dit?