[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yellomofoon

Berichten: 2021
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:35

ikke schreef:
Yellomofoon schreef:
Ik rij met een Freelander HSE voor onze Ifor HB506 deluxe, heb 1x met 2 paardjes gereden (paardjes van 1.58 & van 1.62) en dat voelde ik wel aan de auto, maar volgens de berekeningen mocht het nog wel...

Ik doe dat ook niet meer omdat ik me toch veiliger voel als ik nog wat overschot qua laadgewicht heb.
Dus nu ga ik op wedstrijd met mijn paardje van 1.58 en dat voel ik eigenlijk niet aan de auto.

Trailer is gewogen op 877kg

Freebee I of Freebee II?
Freebee I mag maar 2000kg trekken, dus met 877kg trailer houdt je dan nog 1123kg over. Dat is niet veel voor twee paarden.


Tweede versie van de 1, en inderdaad, maar waren ook maar 2 kleine en fijne paarden, maar zoals gezegd doe ik dat ook niet meer omdat ik het voelde aan de auto. En ook vriendin van het paard van 1.62 heeft er nu een gekocht van 1.68 (3jarige) dus die gaat onze trailer niet op omdat we de kleine 2paards hebben!

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:39

Nouuuuu, vandaag toch maar besloten om andere banden onder de frontera te zetten want hij stond alweer vast in de achtertuin.
Hiermee is alweer deze stelling ontkracht:

Huertecilla schreef:
De luxe SUVs van vandaag hebben laagprofiel banden me een hoge snelheidsindex en er mag geen hogere band of lage snelheidsindex gemonteerd worden.
De banden in het filmpje zijn 235/75 x 15 met een Q index = max. 160 km/u.

Gelukkig is voor het habitat van de SUV een m&s band grof genoeg.
De moraal van dit verhaal is dat het van een weiland wegkomen met de trailer van een SUV geen wonderen verwacht moeten worden.


Het is ons iig heel duidelijk geworden dat de SUV met hoge snelheid wegbanden dankzij zijn vermogen om "mee te denken" zich stukken beter redt in de blub dan een oude 4x4 met semibanden.

Uppojono

Berichten: 3686
Geregistreerd: 10-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:43

Ik heb een Mercedes E200 oldtimer en trek daarmee mijn 1,5 paardtrailer. Mijn trailer weegt geladen 1200 kg en mijn auto mag 1500kg trekken. Hij trekt het echter niet makkelijk en is dus ook geen aanrader voor als je langere afstanden met je trailer aflegt.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:51

Anoniem schreef:
Nouuuuu, vandaag toch maar besloten om andere banden onder de frontera te zetten want hij stond alweer vast in de achtertuin.

(...)

Het is ons iig heel duidelijk geworden dat de SUV met hoge snelheid wegbanden dankzij zijn vermogen om "mee te denken" zich stukken beter redt in de blub dan een oude 4x4 met semibanden.


In dat geval kan ik je de BF Goodrich Radial T/A KO echt aanraden. Die bevalt ons tot nu toe in ieder geval meer dan prima, zowel op de weg als in de prut. Op de weg een iets hoger brandstofverbruik en iets meer bandenruis dan de Goodyear Wrangler HP's die we als zomerband gebruiken, maar niet echt oncomfortabel. In ruil daarvoor hebben we wel off-road eindeloos meer grip gekregen.

sdi
Berichten: 468
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:00

Of als je iets minder geld wilt uitgeven, kun je een paar General Grabber AT2 er onder leggen. Nadeel van de Grabber AT2 is dat ze een vrij zachte wang hebben en daardoor gevoelig zijn voor de juiste bandenspanning (3 bar) met trailer. Wel goede grip op gras en zo. Heb tot voor kort een frontera gehad met ook die anden Goodyear Wrangler AP, deze later vervangen door de General banden.

Heb de Pirelli's onder de Nissan Terrano nog niet in de nattigheid hoeven te gebruiken. Kan je dus niet vertellen hoe die reageren op nat/blub.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:05

Anoniem schreef:
Nouuuuu, vandaag toch maar besloten om andere banden onder de frontera te zetten want hij stond alweer vast in de achtertuin.
Hiermee is alweer deze stelling ontkracht:

Huertecilla schreef:
De luxe SUVs van vandaag hebben laagprofiel banden me een hoge snelheidsindex en er mag geen hogere band of lage snelheidsindex gemonteerd worden.
De banden in het filmpje zijn 235/75 x 15 met een Q index = max. 160 km/u.

Gelukkig is voor het habitat van de SUV een m&s band grof genoeg.
De moraal van dit verhaal is dat het van een weiland wegkomen met de trailer van een SUV geen wonderen verwacht moeten worden.


Het is ons iig heel duidelijk geworden dat de SUV met hoge snelheid wegbanden dankzij zijn vermogen om "mee te denken" zich stukken beter redt in de blub dan een oude 4x4 met semibanden.

Zou dat wellicht iets zeggen over de kwaliteiten van de chauffeur...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:58

ikke schreef:
Zou dat wellicht iets zeggen over de kwaliteiten van de chauffeur...........


Nou nee, het is echt wel een bandenprobleem samen met een auto die zijn vermogen op het verkeerde wiel zet. We denken dat er iets stuk is. Eén achterwiel graaft zich in terwijl de andere 3 helemaal niks doen. We hebben hem er maar met de Q7 uit getrokken.
Weet iemand de voorwaarden van een frontera om hem uit te lezen? Hij maakt geen contact, kan zijn dat hij een bepaalde volgorde wil voor het uitlezen.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:33

Anoniem schreef:
ikke schreef:
Zou dat wellicht iets zeggen over de kwaliteiten van de chauffeur...........


Nou nee, het is echt wel een bandenprobleem samen met een auto die zijn vermogen op het verkeerde wiel zet. We denken dat er iets stuk is. Eén achterwiel graaft zich in terwijl de andere 3 helemaal niks doen. We hebben hem er maar met de Q7 uit getrokken.
Weet iemand de voorwaarden van een frontera om hem uit te lezen? Hij maakt geen contact, kan zijn dat hij een bepaalde volgorde wil voor het uitlezen.

Er is op zich niks raar aan een zich ingravend achterwiel. Sterker nog, voor een echte 4x4 kan het een volstrekt normale reactie zijn..........
Blijft die factor chauffeur dus nog even overeind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:02

Een ingravend wiel oke, maar de voorwielen draaien ook niet, 1 graaft zich in, de andere 3 vallen stil. Is dat normaal? -O- Kan het me niet voorstellen. Knappe chauffeur die hem er dan uit krijgt. Niemand die de eventuele volgorde voor de uitleesprocedure kent van de OBDlink?

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:30

Anoniem schreef:
Een ingravend wiel oke, maar de voorwielen draaien ook niet, 1 graaft zich in, de andere 3 vallen stil. Is dat normaal? -O- Kan het me niet voorstellen.

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar ik weet niet precies hoe de 4x4 van een Frontera in elkaar steekt.
Als de Frontera een volwaardige 4x4 heeft, inkl tussendiff, en je spert dat tussendiff niet, dan graaft een wiel zich in en de rest blijft staan. Even de rem licht indrukken wil dan weleens effect hebben.........
Indien het spinnende wiel met de handrem stil te zetten is, wil het ook wel helpen om de handrem iets aan te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:55

ikke schreef:
[naam] schreef:
Een ingravend wiel oke, maar de voorwielen draaien ook niet, 1 graaft zich in, de andere 3 vallen stil. Is dat normaal? -O- Kan het me niet voorstellen.

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar ik weet niet precies hoe de 4x4 van een Frontera in elkaar steekt.
Als de Frontera een volwaardige 4x4 heeft, inkl tussendiff, en je spert dat tussendiff niet, dan graaft een wiel zich in en de rest blijft staan. Even de rem licht indrukken wil dan weleens effect hebben.........
Indien het spinnende wiel met de handrem stil te zetten is, wil het ook wel helpen om de handrem iets aan te trekken.


Ik zou hem bijna weer vastzetten in de tuin :P ;)
Maar jij kent dus ook het uitleesprotocol niet? Het lijkt wel een staatsgeheim.. ..

edit:
OBDlink werkt blijkbaar niet op een frontera, we moeten andere software bestellen.

Tijdens het honden uitlaten hebben we net besloten om morgen de auto weer terug te zetten in de tuin en te kijken wat hij doet bij het bijremmen. Wij weten ook niet hoe die 4x4 werkt, we dachten dat de voorkant ook mee zou moeten doen. En aangezien het uitlezen nog niet gaat gaan we de tuin dan maar verder vernielen. De banden zijn iig niet oke, op internet noemen ze ze sjoelstenen, 1x rondspinnen en het profiel zit vol en ze zijn zo glad als een sjoelsteen :')
Dus we gaan sowieso maar eens kijken naar die BF Goodrich Radial T/A KO of General Grabber AT2 banden.

Ikzelf ben niet zo'n offroadrijder maar meer een asfalt-racer. Ik zie er de lol niet zo van in om een 4x4 te kopen en dan vervolgens allerlei fratsen te moeten uithalen om die 4 wielen door de blub te krijgen. Dan kan je m.i. net zo goed met een lelijke eend op pad gaan. Wat heb je aan 4x4 als er 3 uitvallen wanneer er 1 begint te slippen??
Dan heb ik veel liever een auto met 4x4 die de kracht wel op het juiste wiel zet als hij ergens dreigt te gaan spinnen, die het netjes voor je oplost zodat je paarden achterin de trailer er niet de dupe van worden, ik hoef dat gestress niet :n
Zal mischien wel meer een mannending zijn? Speluhh!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-12 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:32

Anoniem schreef:
ikke schreef:
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar ik weet niet precies hoe de 4x4 van een Frontera in elkaar steekt.
Als de Frontera een volwaardige 4x4 heeft, inkl tussendiff, en je spert dat tussendiff niet, dan graaft een wiel zich in en de rest blijft staan. Even de rem licht indrukken wil dan weleens effect hebben.........
Indien het spinnende wiel met de handrem stil te zetten is, wil het ook wel helpen om de handrem iets aan te trekken.


Ik zou hem bijna weer vastzetten in de tuin :P ;)
Maar jij kent dus ook het uitleesprotocol niet? Het lijkt wel een staatsgeheim.. ..

Check dan eerst hoe het zit met de 4x4!
Nee, helaas, ik weet ook niet hoe het uitleesprotocol werkt.
De Frontera is een badge-engineeringsprodukt van Isuzu; misschien zet dat je in de richting?

Die OBDs goed uitlezen valt nog niet mee. Ik heb voor mijn 4x4 ook nog geen echt goede set gevonden, die ook nog enigsinds betaalbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:42

ikke schreef:
Check dan eerst hoe het zit met de 4x4!Nee, helaas, ik weet ook niet hoe het uitleesprotocol werkt.
De Frontera is een badge-engineeringsprodukt van Isuzu; misschien zet dat je in de richting?

Die OBDs goed uitlezen valt nog niet mee. Ik heb voor mijn 4x4 ook nog geen echt goede set gevonden, die ook nog enigsinds betaalbaar is.


Ja dat dacht ik ook al, maar mannen!!! AARRGGHH!!!
Kopen en meteen ermee rondbreken :P

sdi
Berichten: 468
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:40

@repelsteel
Wat voor frontera heb je? BOuwjaar, motorisering en uitvoering?
De 1e en facelift van de 1e serie, gemaakt van tot en met 1997 heeft een klassieke 4wielaandrijving zonder sper. Dus standaard achterwielaandrijving en alleen bij gladheid/ losse ondergrond de 4x4 te gebruiken. Alleen een handmatige tussenbak en afhankelijk van de uitvoering automatische of handmatige vrijloopnaven op de voorwielen. Bij mijne zat een instrutie over de 4x4 bediening in achter de zonneklep van de bestuurder.

De 2e versie van de frontera, vanaf 1998 - 2004 heeft een soort vacuumsysteem voor de 4x4, maar met standaard alleen achterwielaandrijving. Dit systeem geeft vaak storingen.

Heb zelf een model van 1997 gehad met handmatige vrijloopnaven en samen met een paar goede banden kom je echt heel ver in modderige velden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:18

sdi schreef:
@[naam]
Wat voor frontera heb je? BOuwjaar, motorisering en uitvoering?
De 1e en facelift van de 1e serie, gemaakt van tot en met 1997 heeft een klassieke 4wielaandrijving zonder sper. Dus standaard achterwielaandrijving en alleen bij gladheid/ losse ondergrond de 4x4 te gebruiken. Alleen een handmatige tussenbak en afhankelijk van de uitvoering automatische of handmatige vrijloopnaven op de voorwielen. Bij mijne zat een instrutie over de 4x4 bediening in achter de zonneklep van de bestuurder.

De 2e versie van de frontera, vanaf 1998 - 2004 heeft een soort vacuumsysteem voor de 4x4, maar met standaard alleen achterwielaandrijving. Dit systeem geeft vaak storingen.

Heb zelf een model van 1997 gehad met handmatige vrijloopnaven en samen met een paar goede banden kom je echt heel ver in modderige velden.


Wij hebben er ook 1 uit 1997, een 2 liter, uitvoering 55SUD2. Hoe dat zit met die vrijloopnaven weet ik niet. Zal morgen ook even kijken achter de zonneklep 8-)
Geen sper.... dat verklaart al een boel.
Dat bandenadvies gaan we sowieso even onder de loep nemen. Het is de bedoeling dat het niet te duur gaat worden maar wel functioneel blijft omdat wij zelf waarschijnlijk niet al te vaak in deze auto gaan rijden, hij gaat meer gebruikt worden door de tuinman e.d., maar die moet er dan wel met een aanhanger mee door de blub kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:48

sdi schreef:
Bij mijne zat een instrutie over de 4x4 bediening in achter de zonneklep van de bestuurder.


Niks achter de zonneklep gevonden -O-

sdi
Berichten: 468
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:25


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:33


xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:36

Wij hebben een Hyundai Terracan en daar gaat in de toekomst een 2 paards achter :D

Brittneyx

Berichten: 1912
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:38

Mercedes Vito 111 (achtertractie)
2 paards trailer
(meestal maar 1 paard op)

Amable

Berichten: 9743
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:40

Hmm, deze vraag komt vast heel vaak langs hier, maar 45 pagina's doorploeteren is echt een heleboel werk, vooral omdat het ook over heel veel andere zaken gaat, dus vergeef me Y;(

Ik heb in oktober mijn E-rijbewijs gehaald *\o/* Heb een fijne open Omega die de anderhalfpaardstrailer met 1 paard (uiteraard) prima trekt. Maar, nu wil ik graag met 2 paarden op stap kunnen en ben dus op zoek naar een auto die dat ook kan en wil. Ik heb alleen echt een vreselijke autoleek, die dingen moeten je van A naar B brengen en gewoon rijden. Welk merk en type dus 2000 of meer trekken mag heb ik echt geen idee van en dat maakt het vreselijk lastig zoeken op al die verkoop sites. Daarnaast, ik heb een bedrijfje in de paarden en wil de auto dus ook graag op grijs kenteken gaan rijden, lijkt me ook niet met elke auto zo maar mogelijk?
Uiteraard heb ik me al wat georienteerd, het liefst wil ik een beetje normaal formaat auto, dus niet zo'n megabak waar je 3 parkeerplaatsen voor nodig hebt. Alle 4x4's vind ik erg duur in verbruik, ze zullen vast super een trailer kunnen trekken, maar mijn beurs moet het ook nog kunnen trekken. Een busje is wel nog een optie, maar voorkeur gaat dus uit naar een meer formaat personen auto. 1 van de auto's die me aanspreekt is de Kia Carnival. Kunnen jullie me nog aan merk en type helpen waar ik op kan zoeken? Weten jullie nog leuke auto's te koop te staan? Of kunnen jullie me helpen aan zoek criteria zoals vermogen ofzo wat een auto hebben moet waardoor ik ook op andere sites kan zoeken als alleen autotrack?

Alvast super bedankt!!!

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:08

Anoniem schreef:
sdi schreef:
@repelsteel
http://www.streetlymotorclub.co.uk/one/Vauxhall_Frontera_Drivers_Manual.pdf

is wel in het engels, maar het klopt wel wat betreft de 4x4 bediening.


Dankjewel +:)+

Maar je moet op pag 71 wel tussen de regels door lezen om te begrijpen dat er dus geen tussendiff aanwezig is (dus niet over de verharde weg in 4L of 4H)
Dat de boel slipte kan dus twee dingen betekenen:
1) de freeweelhubs waren niet gelockt,
2) er is iets serieus kaduk aan de aandrijflijn.


Amable schreef:
Hmm, deze vraag komt vast heel vaak langs hier, maar 45 pagina's doorploeteren is echt een heleboel werk, vooral omdat het ook over heel veel andere zaken gaat, dus vergeef me Y;(

Ik heb in oktober mijn E-rijbewijs gehaald *\o/* Heb een fijne open Omega die de anderhalfpaardstrailer met 1 paard (uiteraard) prima trekt. Maar, nu wil ik graag met 2 paarden op stap kunnen en ben dus op zoek naar een auto die dat ook kan en wil. Ik heb alleen echt een vreselijke autoleek, die dingen moeten je van A naar B brengen en gewoon rijden. Welk merk en type dus 2000 of meer trekken mag heb ik echt geen idee van en dat maakt het vreselijk lastig zoeken op al die verkoop sites. Daarnaast, ik heb een bedrijfje in de paarden en wil de auto dus ook graag op grijs kenteken gaan rijden, lijkt me ook niet met elke auto zo maar mogelijk?
Uiteraard heb ik me al wat georienteerd, het liefst wil ik een beetje normaal formaat auto, dus niet zo'n megabak waar je 3 parkeerplaatsen voor nodig hebt. Alle 4x4's vind ik erg duur in verbruik, ze zullen vast super een trailer kunnen trekken, maar mijn beurs moet het ook nog kunnen trekken. Een busje is wel nog een optie, maar voorkeur gaat dus uit naar een meer formaat personen auto. 1 van de auto's die me aanspreekt is de Kia Carnival. Kunnen jullie me nog aan merk en type helpen waar ik op kan zoeken? Weten jullie nog leuke auto's te koop te staan? Of kunnen jullie me helpen aan zoek criteria zoals vermogen ofzo wat een auto hebben moet waardoor ik ook op andere sites kan zoeken als alleen autotrack?

Alvast super bedankt!!!

Grootste, dikste VW-bus die je je kunt permiteren. Hoe jonger hoe beter, liefst een T5 (doet 1:15 met 2ton aan de haak, proefondervindelijk vastgesteld)

rensju

Berichten: 1647
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:55

Nissan x-trail met een Ifor williams hb511.

Kom maar op! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:02

ikke schreef:
Dat de boel slipte kan dus twee dingen betekenen:
1) de freeweelhubs waren niet gelockt,


Whahahahahahaaa _O-
Ik heb er net 1 hier uit zitten lachen!!!! :')

We zijn eruit hoor!!
"Weetikveel dat je dat handmatig in moet schakelen B-) ", kreeg ik net te horen toen hij weer binnen kwam nadat hij had gekeken wat voor vrijloopnaven erop zitten :+
Stelletje domme verwende nesten of niet dan 8)7
We gaan er tegenwoordig al van uit dat het er wel op zal zitten en het ook wel vanzelf zal werken.
Ik ga ff wat lieslaarzen en lange armhandschoenen kopen, die zullen nog wel van pas komen _O-

@ Amable: je kunt op http://www.gaspedaal.nl/ zoeken, die site zoekt op alle autosites.
Een VW Tiguan met een wat zwaardere motor vind ik ook een leuke auto, mag ruim 2000 kilo trekken (ik geloof 2200 0f 2300 ofzo) en hij houdt zijn waarde beter dan een Kia. Maar zo'n VW busje is toch veel handiger voor je bedrijf, kun je heel wat meer spullen in kwijt voor het geval je ie mee moet slepen.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:14

rensju schreef:
Nissan x-trail met een Ifor williams hb511.

Kom maar op! :P

Kom maar op wat???


@Repelsteel: foutje, bedankt...... :)