[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:29

Je zou haast denken dat zo auto nog van voor 2010 is met zo verbruik :x
Mijn Mazda 3 doet met trailer 1 op 11 :=

Merexa

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:43

Die van mij komt uit 2006 :P Een nieuwere was voor mij eerst even te duur en gebruik hem ook bijna alleen voor de trailer.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:52

opvallende observatie uit het vakantieverkeer vanaf zuid-frankrijk naar Nederland: bijna alle caravans hadden of een BMW-5serie of een Audi 4 of 6 ervoor rijden.... ik begon er op een gegeven moment op te letten en vond het absoluut opvallen.... OK, zegt verder niet zo heel veel, toen ging ik in de autotrack carbase kijken en met een motorinhoud boven de 2.0 en een trekgewicht meer dan 1800 (of eigenlijk zelfs 2000 kg) kwamen er idd vooral BMW 5 (of groter ) of Audi 4 (of groter) naar boven. Of het was de hitte... :-) omdat onze Skoda Octavia TDI 2.0 inmiddels er ruim 420k kilometers op heeft zitten fantaseert manlief al over een vervanger, en keek naar de mercedes C-klasse (vanaf 2009).. Nu hebben we al een hele goede trekauto (jeep grand cherokee), maar dan toch. het blijft een leuke discussie wat beter te doen: nieuwe reis/trekauto (tweedehands), die ook wel minder zuinig mag zijn, met een kleintje ernaast (bijv. Up of Fiesta), of voorlopig de autoś in de benen houden..... repareren is vaak goedkoper dan een andere

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:52

vladimir1979 schreef:
opvallende observatie uit het vakantieverkeer vanaf zuid-frankrijk naar Nederland: bijna alle caravans hadden of een BMW-5serie of een Audi 4 of 6 ervoor rijden.... ik begon er op een gegeven moment op te letten en vond het absoluut opvallen.... OK, zegt verder niet zo heel veel, toen ging ik in de autotrack carbase kijken en met een motorinhoud boven de 2.0 en een trekgewicht meer dan 1800 (of eigenlijk zelfs 2000 kg) kwamen er idd vooral BMW 5 (of groter ) of Audi 4 (of groter) naar boven. Of het was de hitte... :-) omdat onze Skoda Octavia TDI 2.0 inmiddels er ruim 420k kilometers op heeft zitten fantaseert manlief al over een vervanger, en keek naar de mercedes C-klasse (vanaf 2009).. Nu hebben we al een hele goede trekauto (jeep grand cherokee), maar dan toch. het blijft een leuke discussie wat beter te doen: nieuwe reis/trekauto (tweedehands), die ook wel minder zuinig mag zijn, met een kleintje ernaast (bijv. Up of Fiesta), of voorlopig de autoś in de benen houden..... repareren is vaak goedkoper dan een andere

Eigenlijk moet je kijken wat je nog vangt voor die Skoda bij inruil.
Probleem is (of juist niet) dat goed onderhoud niet echt terug komt in de inruilprijs maar wel in de levensduur als je ermee door rijdt.

Maar als je dan iets kleins ernaast wil, omdat die Jeep je iets te hard zuipt, neem dan iets leuks: https://www.autohuisede.nl/occasions/bm ... 48572.html

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:53

Hij zet er wel best wel uitgewoond uit die BMW := Zou eerder prijs van 2.000,- verwachten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:55

Blussem schreef:
Hij zet er wel best wel uitgewoond uit die BMW := Zou eerder prijs van 2.000,- verwachten.

Daarom zal die Punto wel verkocht zijn en deze niet......

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 22:01

Ikke, helemaal waar, bij de Skoda hebben we 320k zelf onderhoud gedaan en weten echt wel wat er mee is. Maar jij kent manlief en die wisselt nog al wel eens van welke auto leuk zou zijn ;-) ik zit het lekker even uit en kachel lekker even door met de jeep....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 22:18

Er is niks mis met rondkijken en als het leuk genoeg is, waarom ook niet :D
Dat het er dan niet goedkoper op wordt weet ie ook wel maar het comfort van een C-klasse is ook van een ander kaliber dan de Octavia.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:47

Ik ben op zoek naar een andere auto - heb nu een diesel die 1500 kg mag trekken maar dat vind ik op termijn te weinig en misschien liever benzine en een automaat.
Ik vind een Jeep Cherokee echt stoer maar vraag me af hoe betrouwbaar deze is plus het verbruik. Ook in aanschaf zijn ze duur, zal wel iets met die Young timer regeling zijn?
Nu zag ik ook een Subaru Forester 2.5 liter benzine die 2k mag trekken, maar daar zijn de automaten erg schaars, staat er nu 1 in NL te koop dus weet niet of dat handig is?
Iemand een mening over beide auto’s?

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:06

Bedoel je een youngtimer jeep Cherokee? Ik heb Grand Cherokee uit 1993, benzine, automaat, 4.0l 6 cilinder (ZJ type). Wat ik uit m'n zoektocht begreep is het belangrijk om een specifiek blok te hebben, omdat niet alle motor types even betrouwbaar zijn. Degenen die nu nog rond rijden hebben inmiddels wat bewezen. Hij mag 3500kg trekken, maar is niet zuinig, met 1:7 houdt t wel op. Betrouwbaar vind ik m zeker, start altijd, doet t altijd, kan overal doorheen, maar je moet er wel lief voor zijn, en goed onderhouden (voor welke auto geldt dat trouwens niet....). Het zijn geen vreselijk goede auto's, geen Duitse kwaliteit zeg maar, is lelijk, hoekig, roest, rammelt, duikt in de bochten en zoals gezegd is tie niet zuinig. Het is wel de auto waar ik de breedste glimlach van kreeg tot nu toe, een krasje, vieze schoenen of deukje of een baal stro erin maakt allemaal niet uit en hij trekt als een tierelier. Als je minder dan 12k per jaar rijdt en er regelmatig een trailer achter knoopt heb je er de grootste lol mee...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:17

essie79 schreef:
Ik ben op zoek naar een andere auto - heb nu een diesel die 1500 kg mag trekken maar dat vind ik op termijn te weinig en misschien liever benzine en een automaat.
Ik vind een Jeep Cherokee echt stoer maar vraag me af hoe betrouwbaar deze is plus het verbruik. Ook in aanschaf zijn ze duur, zal wel iets met die Young timer regeling zijn?
Nu zag ik ook een Subaru Forester 2.5 liter benzine die 2k mag trekken, maar daar zijn de automaten erg schaars, staat er nu 1 in NL te koop dus weet niet of dat handig is?
Iemand een mening over beide auto’s?

Maar denk nu niet dat dat soepbarrel veel zuiniger is! Die haalt de 1:10 ook lang niet altijd.

Het punt met beide is onderhoud. Een soepbarrel is ietsje minder gevoelig daarop maar blijft evengoed een echte 4x4 (met mechanische overbrenging; niks siliconen-zooi) met dito bewegende delen en dus dito extra aandacht.
De oudere Cherokees die nu nog rond rijden, zijn vaker van het goede type en/of lange tijd voorzien van serieus onderhoud. Het goede type moet je aan de man van Vladimir1979 vragen; die heeft zich daar terdege in verdiept.

Van een goed onderhouden Soepbarrel ga je heel gelukkig worden maar als ie afgetrapt is, ga je er heel hard van huilen! Dat geldt ook voor die Cherokee en feitelijk voor elke auto.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:39

@Vladimir, bedoelde idd die vierkante jaren 90 variant, die vind ik zo cool.
En voor beide types geldt dus dat je een nette auto moet zoeken, zelf doen we altijd netjes grondig onderhoud want Alfa’s kunnen dat ook wel gebruiken ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:54

Die hebben wij gehad.
2l diesel dacht ik.
Zo eentje die je in het midden van de modder met een dubbele trailer erachter kon zetten, low gear op en gaan maar, zat nooit vast.
Weggedaan owv compleet opgeroest onderaan en niet meer door de keuring te krijgen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:24

essie79 schreef:
heb nu een diesel die 1500 kg mag trekken maar dat vind ik op termijn te weinig en misschien liever benzine en een automaat.

Al bij Mercedes en BMW gekeken? Achterwielaandrijvers dus mogen meestal redelijk wat trekken en automaten zijn er genoeg te vinden.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:29

Rex_Rolfo schreef:
essie79 schreef:
heb nu een diesel die 1500 kg mag trekken maar dat vind ik op termijn te weinig en misschien liever benzine en een automaat.

Al bij Mercedes en BMW gekeken? Achterwielaandrijvers dus mogen meestal redelijk wat trekken en automaten zijn er genoeg te vinden.

Ja, zo’n BMW 5 serie trekt het ook maar vind ik minder leuk

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:30

@Vladimir, wat voor type Jeep zou je aanraden?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:25

Sorry maar hier staan gigantisch veel berichten in en zie het bos door de bomen niet meer. Voor een tweepaardstrailer te trekken, naar wat moet ik dan kijken? cc, pk, ...? ik denk aan een benzine omdat ik maar weinig km maak. Het mag van mij een lichte vracht zijn. Als het maar niet te prijzig is en krachtig genoeg om veilig op de baan te kunnen.
Ik weet dat het gewicht dat ze mogen trekken normaal in het boekje staat... Maar dat staat meestal niet in hun zoekertje op tweedehands.. welke type autos voldoen sowieso?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:59

woemp schreef:
Ik weet dat het gewicht dat ze mogen trekken normaal in het boekje staat... Maar dat staat meestal niet in hun zoekertje op tweedehands.. welke type autos voldoen sowieso?

Rex_Rolfo schreef:
Snuffel eens in deze door Sizzle gevonden lijst met gewichten per model vanaf 1800 kg:
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf

Of je laat autotrack zoeken op trekgewicht: http://www.autotrack.nl

Even voor de volledigheid: je hebt rijbewijs BE?
Gaan er ook twee paarden in de trailer en heb je een idee van het totaalgewicht?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:45

Bij gaspendaal.nl kan je gewoon trekgewicht invullen ;)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:43

Via kenteken check op internet kun je ook gratis het trekgewicht van auto checken, mocht je iets leuks tegen komen.

Weet je wat je trailer en paarden ongeveer wegen? Ik denk dat je al gauw uit komt op een auto die minimaal 2400 moet kunnen trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:51

Nant schreef:
Via kenteken check op internet kun je ook gratis het trekgewicht van auto checken, mocht je iets leuks tegen komen.

Weet je wat je trailer en paarden ongeveer wegen? Ik denk dat je al gauw uit komt op een auto die minimaal 2400 moet kunnen trekken.

Ehm, dat werkt niet in België. Belgische auto's hebben geen kenteken.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:22

Dan is mischien zo slim om op een Belgie's forum te gaan informeren. Maximale trekgeiwcht van een type auto kan zomaar anders zijn in Belgie ten opzicht Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:32

Wij hebben wel een kenteken hoor Ikke :+ Dat gekende witte bordje met rode cijfers-letters. Maar je kan bij ons inderdaad niet via RDW of iets soortgelijk die informatie opzoeken als trekgewicht etc. Dat staat alleen op de documenten die bij de auto horen.

Ga je naar een auto kijken, vraag dan het gelijkvormigheidsattest. Daar kan je TMM etc op terugvinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:35

Varekaj schreef:
Wij hebben wel een kenteken hoor Ikke :+ Dat gekende witte bordje met rode cijfers-letters. Maar je kan bij ons inderdaad niet via RDW of iets soortgelijk die informatie opzoeken als trekgewicht etc. Dat staat alleen op de documenten die bij de auto horen.

Ga je naar een auto kijken, vraag dan het gelijkvormigheidsattest. Daar kan je TMM etc op terugvinden.

Bij jullie is een kenteken toch persoonsgebonden?
Dat is wat ik altijd begrepen heb.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:14

Je kan je kenteken meepakken naar een andere wagen, maar da's niet noodzakelijk.
Zo'n zaken kan je bij ons alleen opzoeken als je de chassisnummer hebt.