[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:32

Zwaar paard heb je. Meeste door ik ken wegen rond de 500kg

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:40

Blussem schreef:
Zwaar paard heb je. Meeste door ik ken wegen rond de 500kg

Een degelijke Gelder van die maat, die weegt dat wel ongeveer.

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:07

ikke schreef:
esther_ess schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuwe (benzine) auto die 1.500 kg kan trekken.

Mijn trailer weegt 740 kg op papier (geen zadelkamer). Mijn paard van 1.70m weegt circa 750 kg (die ga ik binnenkort nog wegen). Dus ik heb een minimaal trekgewicht van 1.500 kg nodig.

Ik wil de auto ook voor woonwerk verkeer gebruiken, circa 15.000 km per jaar.
Dus liefst zo zuinig mogelijk.

Ik had zelf al wat rond gekeken en zag bijv de Ford Focus (vanaf 1.6 ecoboost); Ford c-max of vw golf. Die mogen 1.500 kg trekken. KIA sportage of Hyundai i35 kunnen veel meer trekken, maar zijn ook stuk duurder in wegenbelasting etc.

Ik gebruik nu de auto van mijn vriend, dat is een Audi A3 diesel die ook maar 1.500 kg mag trekken. Dat gaat gewoon goed.

Iemand van jullie ervaring met trekgewicht van 1.500 kg? Wat adviseren jullie qua auto?

Ik zou de boel dan eerst eens wegen, ook die trailer, en dan zeker 15% marge rekenen.
Uitgaand van jouw cijfers kom je dan uit op minimaal 1700kg.


Is zo'n ruime marge echt nodig? Dat is 200 kg boven wat de combinatie weegt. Het beperkt namelijk behoorlijk de keuze qua auto's (alleen nog een hyundai i35 of Kia sportage volgens mij). Ik ga niet super vaak op pad met trailer, maar vind veiligheid wel belangrijk. Als de combinatie trailer+paard onder de 1500 kg blijft, dan zou trekkracht van 1500 kg toch voldoende moeten zijn?

Hoe zit het met kogeldruk? Daar las ik ook nog wat over. Die is bijv bij Ford focus maar 75 kg dacht ik.
De audi A3 diesel waar ik nu mee rij mag ook max 1500 trekken en kogeldruk van 75kg. Daar staat hij gewoon netjes op en met rijden merk ik er ook niets aan.

Ik ben nog wel benieuwd naar wat gebruikerservaringen. Zijn er mensen hier die rijden met bijv een Ford focus 1.6 ecoboost, Opel astra turbo oid, die op papier 1500 / 1600 kg mag trekken? Hoe rijd dat met een trailer?

Wegen van paard ga ik nog doen. Het is een kwpn'er van 1.70m met aardige body/nek erop, dus ik verwacht toch wel rond 700 /750 kg uit te komen.

Wegen van combinatie (paard en trailer) kan via rdw? Of waar kan dit? Ik heb rdw al paar keer gebeld gister maar geen gehoor.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:11

Met jouw rekenvoorbeeld heb je 10 kg speling. Dat is een hooinet. Zou ik niet durven.

Maarrr ik denk dat je je wellicht verkijkt op het gewicht van je paard. Mijn Shire van 1,86 weegt 854 kg en de KWPNer van 1.80 630 kg. Ik dacht ook dat ze een stuk zwaarder zouden zijn. Maar gelukkig viel het mee :)

Ervaring met lichte auto's heb ik niet.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:18

Hangt ook van de auto af.
Maar de focus is zo type auto wat op papier wel erg veel mag trekken voor zijn gewicht en motor. Ik zal bij zo auto niet gauw op zijn maximaal trekgewicht willen zitten.

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:23

Ja, die marge heb je nodig. Als jouw set 1485kg weegt en je mag 1500kg trekken, dan hoeft je paard maar een keer te veel gegeten te hebben en je bent over je gewichten.
Er zijn bosjes andere auto's die probleemloos die 1600 - 1700kg mogen trekken. Alle V60 en V70 Volvo's mogen het; VW Passat, sommige Golfs, Ford Mondeo en de meeste andere grotere middenklassers. Ja, dat is een slagje meer dan wat je nu in gedachten hebt, maar kom op, die auto's zijn nauwelijks duurder dan de wanna-bee-combi die je nu probeert recht te kletsen.

En met de huidige generatie jank-motortjes zou ik minimaal een 2 liter adviseren, dan heb je nog kans dat je een beetje power over houdt op meer comfortabele toerentallen. Een uur lang 4500 toeren draaien ga je niet blij van worden en bovendien zuipt ie dan net zo hard dan een grotere motor die met minde toeren evenveel power heeft.

Je kunt niet zeggen dat 200pk 200pk is. Leg me anders eens uit waarom in Appeltje een 6 liter 6 cilinder ligt en in Sverge een 2,5 liter 5 cilinder.
Appeltje heeft 220pk, Sverge heeft 210pk........

Wegen doe je bij een lokale weegbrug, veevoerbedrijf, loonwerker en zelfs sommige garages hebben een brug die een weegfunktie heeft.

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:26

Selka schreef:
Met jouw rekenvoorbeeld heb je 10 kg speling. Dat is een hooinet. Zou ik niet durven.

Maarrr ik denk dat je je wellicht verkijkt op het gewicht van je paard. Mijn Shire van 1,86 weegt 854 kg en de KWPNer van 1.80 630 kg. Ik dacht ook dat ze een stuk zwaarder zouden zijn. Maar gelukkig viel het mee :)

Ervaring met lichte auto's heb ik niet.


Ok misschien valt het gewicht van m'n paard mee dan... Stel dat hij 650 kg weegt, dan nog is de combinatie trailer en paard 1400 kg. Is het dan te doen met een Ford focus oid? Of toch zwaardere auto? Wat hebben jullie qua auto voor de trailer?

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:33

esther_ess schreef:
Selka schreef:
Met jouw rekenvoorbeeld heb je 10 kg speling. Dat is een hooinet. Zou ik niet durven.

Maarrr ik denk dat je je wellicht verkijkt op het gewicht van je paard. Mijn Shire van 1,86 weegt 854 kg en de KWPNer van 1.80 630 kg. Ik dacht ook dat ze een stuk zwaarder zouden zijn. Maar gelukkig viel het mee :)

Ervaring met lichte auto's heb ik niet.


Ok misschien valt het gewicht van m'n paard mee dan... Stel dat hij 650 kg weegt, dan nog is de combinatie trailer en paard 1400 kg. Is het dan te doen met een Ford focus oid? Of toch zwaardere auto? Wat hebben jullie qua auto voor de trailer?

En stel dat ie 800kg weegt, wat dan??

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:42

ikke schreef:
Ja, die marge heb je nodig. Als jouw set 1485kg weegt en je mag 1500kg trekken, dan hoeft je paard maar een keer te veel gegeten te hebben en je bent over je gewichten.
Er zijn bosjes andere auto's die probleemloos die 1600 - 1700kg mogen trekken. Alle V60 en V70 Volvo's mogen het; VW Passat, sommige Golfs, Ford Mondeo en de meeste andere grotere middenklassers. Ja, dat is een slagje meer dan wat je nu in gedachten hebt, maar kom op, die auto's zijn nauwelijks duurder dan de wanna-bee-combi die je nu probeert recht te kletsen.

En met de huidige generatie jank-motortjes zou ik minimaal een 2 liter adviseren, dan heb je nog kans dat je een beetje power over houdt op meer comfortabele toerentallen. Een uur lang 4500 toeren draaien ga je niet blij van worden en bovendien zuipt ie dan net zo hard dan een grotere motor die met minde toeren evenveel power heeft.

Je kunt niet zeggen dat 200pk 200pk is. Leg me anders eens uit waarom in Appeltje een 6 liter 6 cilinder ligt en in Sverge een 2,5 liter 5 cilinder.
Appeltje heeft 220pk, Sverge heeft 210pk........

Wegen doe je bij een lokale weegbrug, veevoerbedrijf, loonwerker en zelfs sommige garages hebben een brug die een weegfunktie heeft.


Thanks voor de toelichting. Ja hij eet wel veel, maar zal geen 200 kg aankomen ;-) okay ik snap je punt, marge is belangrijk dus. De volvo V60 vind persoonlijk een erg lange auto, daar hou ik niet zo van. Golf's zag ik idd ook nog staan, maar daar vroeg ik me van af of die het wel kunnen trekken... Op papier wel, maar vind het geen grote auto's. Ford mondeo zoiets zou nog wel optie kunnen zijn.

Ik rij in praktijk de trailer maximaal 5x per jaar ofzo voor een afstand van maximaal 30-45 minuten. En hooguit 10x voor een afstand van 10 minuutjes. Dus best minimaal. Misschien in toekomst nog wat vaker korte ritjes van 10 minuutjes.

Wat vind je van de Kia sportage / hyunday i35? Die kunnen zo'n 1600-1900 kg trekken afhankelijk van het model. Zijn er mensen die hiermee rijden?

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:50

[/quote]
En stel dat ie 800kg weegt, wat dan??[/quote]

Dan verkoop ik hem ;-)

Grapje. Dan heb ik volgens jouw stelregel 740 + 800 = 1150 kg nodig, dus met 15% marge dus 1782, 50 trekgewicht nodig.

Even los van het daadwerkelijke gewicht. Mijn vraag is denk ik meer, hoeveel marge aan trekgewicht heb je nodig, en waar verder op letten qua auto, want ik had al zo'n gevoel dat trekgewicht ook niet alles zegt volgens mij. Dus ook bij voorkeur een 2.0? Waar verder nog op letten?

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:00

Ehm, de Mondeo is groter dan de V60......

Als je het spul hebt, gebruik je het meer. Je gaat al snel maandelijks en vaker op stap, mark my words.

De truc van de Golf is dat de body er allemaal niet zo'n probleem mee heeft maar de power in het vooronder moet wel ergens over gaan. Dat zie je terug in trekgewicht versus motor.

Daar zit een belangrijk aandachtspunt: neem altijd de grootste motor die je kunt vinden. Er zit een bovengrens aan motorinhoud versus power om serieuze gewichten te verplaatsen. Hoe meer motor, hoe simpeler die z'n werk kan doen, al zitten ook daar weer grenzen aan.


esther_ess schreef:
Dan heb ik volgens jouw stelregel 740 + 800 = 1150 kg nodig, dus met 15% marge dus 1782, 50 trekgewicht nodig.

Even los van het daadwerkelijke gewicht. Mijn vraag is denk ik meer, hoeveel marge aan trekkracht heb je nodig, en waar verder op letten qua auto, want ik had al zo'n gevoel dat trekkracht ook niet alles zegt volgens mij. Dus ook bij voorkeur een 2.0? Waar verder nog op letten?

Zie bovenstaand. Hoe meer motor, hoe simpeler het meestal gaat maar de meeste 2 liter motoren in de kleinere middenklassers voldoen.
Wat je eigenlijk wil, maar die info is heel lastig te vinden, een power van 120 - 140pk in het gebied van 2000 - 3000 toeren bij een koppel van rond de 200Nm.
Die power - toerenkrommes (koppel - toeren en vermogen - toeren) krijg je bijna niet te pakken; daar moet je serieus vervelend op gaan googlen.

Tot slot let je op de kogendruk. Streef bij de auto naar minimaal 75kg. Besef daarbij dat het om werkelijk gewicht gaat en niet wat er op het typeplaatje staat.
Mocht iemand tegen je gaan janken dat het statische gewicht niks te maken heeft met de krachten tijdens het rijden, dan mag je die boven z'n enkels afzagen met de opmerking dat de engineers van auto's en trekhaken dat gedrag in hun berekeningen hebben meegenomen en dat voor jou de statische waarde als ijkpunt geldt.
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-08-20 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ
Berichten: 3974
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:03

Ik heb een Renault Mégane die 1650 kg mag trekken. Ik was afhankelijk van een lease budget maar ben er heel blij mee.

Trailer weegt leeg 650 kilo en neem daar 1 ijslander (400 kg) en soms 2 ijslanders (samen 700 kg, lichter exemplaar) in mee. Ik ben erg tevreden over hoe de auto dat trekt!

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:10

MyrtheJ schreef:
Ik heb een Renault Mégane die 1650 kg mag trekken. Ik was afhankelijk van een lease budget maar ben er heel blij mee.

Trailer weegt leeg 650 kilo en neem daar 1 ijslander (400 kg) en soms 2 ijslanders (samen 700 kg, lichter exemplaar) in mee. Ik ben erg tevreden over hoe de auto dat trekt!

Mijn huidige werkgever bood me de mogelijkheid van een lease-auto. Ik liet 'm de Volvo zien en heb 'm succes gewenst voor iets vergelijkbaars tegen dezelfde kosten. Hij begreep de boodschap }:)

Voor de rest is de Megane geen verkeerde auto. Mocht iemand interesse hebben, ik weet er eentje te koop op LPG G3. Gaat als de brandweer en trekt de Ifor moeiteloos.
Ifor zou ook te koop zijn maar die pik ik al in }>

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:16

Mijn vriend heeft een V60 2ltr. diesel 190pk, 100 kg kogeldruk en mag 2000 kg trekken. Daar voel je de Shire incl. trailer (1854 kg) amper achter. Fijne wagen om mee te trekken. Groot vind ik m niet maar dat is misschien ook gewenning? Die gebruiken wij niet meer voor de trailer omdat je dan alsnog maar een kleine marge hebt (<8%). Nu een 4x4 die 3500 kg mag trekken. Ik wil niet anders meer :)

Maar ook voor de gewone kilometers is die Volvo echt een fijne auto.

Merexa

Berichten: 1220
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:23

Toevallig heb ik vorige maand een Benzine auto aangeschaft die 1500kg kan trekken maar zelf weegt hij 'maar' 1.415 kg.
De Mitsubihi Outlander I 2.0, erg fijne auto. Een echt zuinige benzineauto die ook een beetje kan trekken vind je niet zo snel. Motorrijtuigenbelasting (kwartaal) is € 183 en rijd ongeveer 1 op 11.
Mijn trailer en paard zijn dan wel wat lichter. Samen misschien 1200 kilo, maar dat is een ruime schatting.
Afbeelding

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:42

Merexa schreef:
Toevallig heb ik vorige maand een Benzine auto aangeschaft die 1500kg kan trekken maar zelf weegt hij 'maar' 1.415 kg.
De Mitsubihi Outlander I 2.0, erg fijne auto. Een echt zuinige benzineauto die ook een beetje kan trekken vind je niet zo snel. Motorrijtuigenbelasting (kwartaal) is € 183 en rijd ongeveer 1 op 11.
Mijn trailer en paard zijn dan wel wat lichter. Samen misschien 1200 kilo, maar dat is een ruime schatting.
[ [url=m/fAXiSX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die zag ik er ook nog tussen staan. Maar die zijn niet echt zuinig toch? Heb je een hybride? Zoja, dan ben ik wel benieuwd hoever je er elektrisch mee kunt rijden (zonder trailer).

Ik heb geen lease auto dus voor mij is het verbruik wel relevant :-)

Undefined
Berichten: 3770
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:50

Ik heb het al eens eerder genoemd, maar ik heb een Hyundai i30 met 2.0 motor. Mag 1500kg trekken. Hij rijdt 1:14 (zelf gecheckt). Als je wat meer centjes hebt kun je een recentere versie kopen (mijne komt uit 2009) en die zijn een stuk zuiniger. Wegenbelasting zit net onder de €180 (Overijssel).

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:01

Je zou ook naar mazda cx5 kunnen kijken. Mazda 3 doet 1 op 19 bij ritjes van 20km in het buitengebied.
Denk dat de cx5 ook vrij zuinig moet zijn met het skyactive g blok.

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:18

Undefined schreef:
Ik heb het al eens eerder genoemd, maar ik heb een Hyundai i30 met 2.0 motor. Mag 1500kg trekken. Hij rijdt 1:14 (zelf gecheckt). Als je wat meer centjes hebt kun je een recentere versie kopen (mijne komt uit 2009) en die zijn een stuk zuiniger. Wegenbelasting zit net onder de €180 (Overijssel).

Ehm, na jouw model zijn er geen 2.0 meer.
Welliswaar hebben ze die 1.6 een beetje opgepompt, maar 140pk bij 6300 toeren uit een 1.6 is niet echt bevorderlijk voor de levensduur van het blokske.

Weliswaar zit die 2.0 maar iets lager (6000 toeren) maar de kans is vrij groot dat de power - toerenkromme van die 2.0 veel vlakker is en daarmee meer vermogen over een groter gebied heeft. DAT is wat een auto een trailertrekker maakt!

Dus ja, verbruik zal lager liggen, maar als je er echt de zweep over legt, gaat ie harder zuipen dan jouw 2.0.

Undefined
Berichten: 3770
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:21

Oh kijk dat wist ik dan weer niet :')

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:40

Vraag is dus ook: hoe vaak hangt die trailer er achter? 400 km op 16.000 per jaar of 2500 op 8000 km/j?

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:28

Rex_Rolfo schreef:
Vraag is dus ook: hoe vaak hangt die trailer er achter? 400 km op 16.000 per jaar of 2500 op 8000 km/j?


In mijn geval dat eerste... Ik gebruik de trailer niet super veel. Af en toe een lesje of buitenritje ergens.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:29


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:01

Al gebruik je de combi 1x/jaar om een rondje rond de kerktoren te rijden, zorg dat het plaatje klopt. Zelfs al bij het afrijden van je oprit kan het dat je een noodstop moet maken voor een idioot. Laat staan als je 70km/u rijdt. Je wil altijd en overal zo veel mogelijk in te brengen hebben. Ga je alles pijlsnel kunnen stilzetten? Misschien niet. Maar je gaat wel meer weerwoord kunnen bieden tegen die aanhanger die aan de zwier wil.

En vergeet het gewicht van je hooinet(ten) niet. Die moet je ook nog meetellen in je gewicht in je aanhanger.

Merexa

Berichten: 1220
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:24

esther_ess schreef:
Merexa schreef:
Toevallig heb ik vorige maand een Benzine auto aangeschaft die 1500kg kan trekken maar zelf weegt hij 'maar' 1.415 kg.
De Mitsubihi Outlander I 2.0, erg fijne auto. Een echt zuinige benzineauto die ook een beetje kan trekken vind je niet zo snel. Motorrijtuigenbelasting (kwartaal) is € 183 en rijd ongeveer 1 op 11.
Mijn trailer en paard zijn dan wel wat lichter. Samen misschien 1200 kilo, maar dat is een ruime schatting.
[ [url=m/fAXiSX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die zag ik er ook nog tussen staan. Maar die zijn niet echt zuinig toch? Heb je een hybride? Zoja, dan ben ik wel benieuwd hoever je er elektrisch mee kunt rijden (zonder trailer).

Ik heb geen lease auto dus voor mij is het verbruik wel relevant :-)


Nouja, ongeveer 1 op 11 dus zonder trailer op de snelweg, dus niet echt zuinig, haha. Ik heb alleen Benzine.