Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:esther_ess schreef:Ik ben op zoek naar een nieuwe (benzine) auto die 1.500 kg kan trekken.
Mijn trailer weegt 740 kg op papier (geen zadelkamer). Mijn paard van 1.70m weegt circa 750 kg (die ga ik binnenkort nog wegen). Dus ik heb een minimaal trekgewicht van 1.500 kg nodig.
Ik wil de auto ook voor woonwerk verkeer gebruiken, circa 15.000 km per jaar.
Dus liefst zo zuinig mogelijk.
Ik had zelf al wat rond gekeken en zag bijv de Ford Focus (vanaf 1.6 ecoboost); Ford c-max of vw golf. Die mogen 1.500 kg trekken. KIA sportage of Hyundai i35 kunnen veel meer trekken, maar zijn ook stuk duurder in wegenbelasting etc.
Ik gebruik nu de auto van mijn vriend, dat is een Audi A3 diesel die ook maar 1.500 kg mag trekken. Dat gaat gewoon goed.
Iemand van jullie ervaring met trekgewicht van 1.500 kg? Wat adviseren jullie qua auto?
Ik zou de boel dan eerst eens wegen, ook die trailer, en dan zeker 15% marge rekenen.
Uitgaand van jouw cijfers kom je dan uit op minimaal 1700kg.
Selka schreef:Met jouw rekenvoorbeeld heb je 10 kg speling. Dat is een hooinet. Zou ik niet durven.
Maarrr ik denk dat je je wellicht verkijkt op het gewicht van je paard. Mijn Shire van 1,86 weegt 854 kg en de KWPNer van 1.80 630 kg. Ik dacht ook dat ze een stuk zwaarder zouden zijn. Maar gelukkig viel het mee![]()
Ervaring met lichte auto's heb ik niet.
esther_ess schreef:Selka schreef:Met jouw rekenvoorbeeld heb je 10 kg speling. Dat is een hooinet. Zou ik niet durven.
Maarrr ik denk dat je je wellicht verkijkt op het gewicht van je paard. Mijn Shire van 1,86 weegt 854 kg en de KWPNer van 1.80 630 kg. Ik dacht ook dat ze een stuk zwaarder zouden zijn. Maar gelukkig viel het mee![]()
Ervaring met lichte auto's heb ik niet.
Ok misschien valt het gewicht van m'n paard mee dan... Stel dat hij 650 kg weegt, dan nog is de combinatie trailer en paard 1400 kg. Is het dan te doen met een Ford focus oid? Of toch zwaardere auto? Wat hebben jullie qua auto voor de trailer?
ikke schreef:Ja, die marge heb je nodig. Als jouw set 1485kg weegt en je mag 1500kg trekken, dan hoeft je paard maar een keer te veel gegeten te hebben en je bent over je gewichten.
Er zijn bosjes andere auto's die probleemloos die 1600 - 1700kg mogen trekken. Alle V60 en V70 Volvo's mogen het; VW Passat, sommige Golfs, Ford Mondeo en de meeste andere grotere middenklassers. Ja, dat is een slagje meer dan wat je nu in gedachten hebt, maar kom op, die auto's zijn nauwelijks duurder dan de wanna-bee-combi die je nu probeert recht te kletsen.
En met de huidige generatie jank-motortjes zou ik minimaal een 2 liter adviseren, dan heb je nog kans dat je een beetje power over houdt op meer comfortabele toerentallen. Een uur lang 4500 toeren draaien ga je niet blij van worden en bovendien zuipt ie dan net zo hard dan een grotere motor die met minde toeren evenveel power heeft.
Je kunt niet zeggen dat 200pk 200pk is. Leg me anders eens uit waarom in Appeltje een 6 liter 6 cilinder ligt en in Sverge een 2,5 liter 5 cilinder.
Appeltje heeft 220pk, Sverge heeft 210pk........
Wegen doe je bij een lokale weegbrug, veevoerbedrijf, loonwerker en zelfs sommige garages hebben een brug die een weegfunktie heeft.
esther_ess schreef:Dan heb ik volgens jouw stelregel 740 + 800 = 1150 kg nodig, dus met 15% marge dus 1782, 50 trekgewicht nodig.
Even los van het daadwerkelijke gewicht. Mijn vraag is denk ik meer, hoeveel marge aan trekkracht heb je nodig, en waar verder op letten qua auto, want ik had al zo'n gevoel dat trekkracht ook niet alles zegt volgens mij. Dus ook bij voorkeur een 2.0? Waar verder nog op letten?
MyrtheJ schreef:Ik heb een Renault Mégane die 1650 kg mag trekken. Ik was afhankelijk van een lease budget maar ben er heel blij mee.
Trailer weegt leeg 650 kilo en neem daar 1 ijslander (400 kg) en soms 2 ijslanders (samen 700 kg, lichter exemplaar) in mee. Ik ben erg tevreden over hoe de auto dat trekt!
Merexa schreef:Toevallig heb ik vorige maand een Benzine auto aangeschaft die 1500kg kan trekken maar zelf weegt hij 'maar' 1.415 kg.
De Mitsubihi Outlander I 2.0, erg fijne auto. Een echt zuinige benzineauto die ook een beetje kan trekken vind je niet zo snel. Motorrijtuigenbelasting (kwartaal) is € 183 en rijd ongeveer 1 op 11.
Mijn trailer en paard zijn dan wel wat lichter. Samen misschien 1200 kilo, maar dat is een ruime schatting.
[ [url=m/fAXiSX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Undefined schreef:Ik heb het al eens eerder genoemd, maar ik heb een Hyundai i30 met 2.0 motor. Mag 1500kg trekken. Hij rijdt 1:14 (zelf gecheckt). Als je wat meer centjes hebt kun je een recentere versie kopen (mijne komt uit 2009) en die zijn een stuk zuiniger. Wegenbelasting zit net onder de €180 (Overijssel).
esther_ess schreef:Merexa schreef:Toevallig heb ik vorige maand een Benzine auto aangeschaft die 1500kg kan trekken maar zelf weegt hij 'maar' 1.415 kg.
De Mitsubihi Outlander I 2.0, erg fijne auto. Een echt zuinige benzineauto die ook een beetje kan trekken vind je niet zo snel. Motorrijtuigenbelasting (kwartaal) is € 183 en rijd ongeveer 1 op 11.
Mijn trailer en paard zijn dan wel wat lichter. Samen misschien 1200 kilo, maar dat is een ruime schatting.
[ [url=m/fAXiSX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die zag ik er ook nog tussen staan. Maar die zijn niet echt zuinig toch? Heb je een hybride? Zoja, dan ben ik wel benieuwd hoever je er elektrisch mee kunt rijden (zonder trailer).
Ik heb geen lease auto dus voor mij is het verbruik wel relevant