[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:15

Slim idee. Ik moet zeggen dat ik mij nog nooit druk om heb gemaakt in de zin van ik rij dan wel een klein stukje naar voren. Maar opzich wel interessant om uit te zoeken.

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:59

Blussem schreef:
Slim idee. Ik moet zeggen dat ik mij nog nooit druk om heb gemaakt in de zin van ik rij dan wel een klein stukje naar voren. Maar opzich wel interessant om uit te zoeken.

Ja, in de praktijk doe je dat maar op je E-examen mag je volgens mij maar een keer corrigeren.

Rwnn123
Berichten: 32
Geregistreerd: 25-04-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:47

Hallo!
Ik kom even binnenvallen met een vraagje. Ik ben rustig opzoek naar een auto voor de trailer, nu is mijn oog gevallen op een Mazda Tribute 2.0. Heeft iemand toevallig ervaring met deze auto, hoe deze voor de trailer rijdt etc?
Mijn dank is alvast groot

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:08

Geen ervaring, kan je wat meer vertellen over de auto? Welk jaartal, wat voor motor blok, handgeschakeld of automaat?

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:20

Blussem schreef:
Geen ervaring, kan je wat meer vertellen over de auto? Welk jaartal, wat voor motor blok, handgeschakeld of automaat?

Dat ie maar 5 jaar op de markt is geweest in NL doet toch vermoeden dat het geen commercieel succes was.

Technische specs van de V6 zien er wel o.k. uit maar neem hoe dan ook de 4x4-versie.

Rwnn123
Berichten: 32
Geregistreerd: 25-04-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:23

De Mazda hebben we op een laag pitje gezet. We gaan morgen misschien bij een Volvo v50 kijken, komt uit 2004, heeft 221pk, benzine auto en handgeschakeld, mag 1500kg trekken (prima voor een 1,5 paards trailer en een paard van 550-600 kg)

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:27

Rwnn123 schreef:
De Mazda hebben we op een laag pitje gezet. We gaan morgen misschien bij een Volvo v50 kijken, komt uit 2004, heeft 221pk, benzine auto en handgeschakeld, mag 1500kg trekken (prima voor een 1,5 paards trailer en een paard van 550-600 kg)

Ben je een beetje voorzichtig met de straatstenen.....

Xritt
Berichten: 677
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:46

Ik dacht altijd als leek, dat een auto een 1,6 of 2 liter motor moest hebben om een tweepaards trailer te kunnen trekken. Nu zie ik via autotrack als ik invul minimaal trekkracht 1800 kilo. Dat er bijv ook een tiguan of Q3 naar voren komt. Beiden hebben een 1.4 motor. Nu ben ik het even kwijt.... deze zouden dus ook veilig en goed 1800 kunnen trekken.
Ik weet dat de megane station 1750 kilo kan trekken vanwege de hoge pk’s maar dat dit de auto kapot trekt. Zou dat bij die andere twee ook zo zijn?

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:12

Xritt schreef:
Ik dacht altijd als leek, dat een auto een 1,6 of 2 liter motor moest hebben om een tweepaards trailer te kunnen trekken. Nu zie ik via autotrack als ik invul minimaal trekkracht 1800 kilo. Dat er bijv ook een tiguan of Q3 naar voren komt. Beiden hebben een 1.4 motor. Nu ben ik het even kwijt.... deze zouden dus ook veilig en goed 1800 kunnen trekken.
Ik weet dat de megane station 1750 kilo kan trekken vanwege de hoge pk’s maar dat dit de auto kapot trekt. Zou dat bij die andere twee ook zo zijn?

Ja.

Die motoren moeten 4000 - 5000 toeren draaien om dat vermogen op te hoesten en los van het feit dat motoren dat wat minder leuk vinden, met name de chauffeur probeert het bij een veel lager toerental (met dito minder power) waardoor de motor onevenredig hard op z'n donder krijgt en er de brui aan zal geven.
Punt is dat dat niet bij 10.000km gebeurt maar wel bij 100.000km (of wellicht eerder).

Xritt
Berichten: 677
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:22

ikke schreef:
Xritt schreef:
Ik dacht altijd als leek, dat een auto een 1,6 of 2 liter motor moest hebben om een tweepaards trailer te kunnen trekken. Nu zie ik via autotrack als ik invul minimaal trekkracht 1800 kilo. Dat er bijv ook een tiguan of Q3 naar voren komt. Beiden hebben een 1.4 motor. Nu ben ik het even kwijt.... deze zouden dus ook veilig en goed 1800 kunnen trekken.
Ik weet dat de megane station 1750 kilo kan trekken vanwege de hoge pk’s maar dat dit de auto kapot trekt. Zou dat bij die andere twee ook zo zijn?

Ja.

Die motoren moeten 4000 - 5000 toeren draaien om dat vermogen op te hoesten en los van het feit dat motoren dat wat minder leuk vinden, met name de chauffeur probeert het bij een veel lager toerental (met dito minder power) waardoor de motor onevenredig hard op z'n donder krijgt en er de brui aan zal geven.
Punt is dat dat niet bij 10.000km gebeurt maar wel bij 100.000km (of wellicht eerder).



Dank je. Het hele auto trailer trek gebeuren blijft voor mij best vaag. De man bij de garage zei dat de Tiguan makkelijk een trailer met paard kon trekken. Toen ik er thuis over na dacht, vond ik het zelf vrij onlogisch. Nu dus alleen kijken naar een auto vanaf 1.6 motor.

Wat vind je van de Mazda Cx5 2.0

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:32

Xritt schreef:
Dank je. Het hele auto trailer trek gebeuren blijft voor mij best vaag. De man bij de garage zei dat de Tiguan makkelijk een trailer met paard kon trekken. Toen ik er thuis over na dacht, vond ik het zelf vrij onlogisch. Nu dus alleen kijken naar een auto vanaf 1.6 motor.

Wat vind je van de Mazda Cx5 2.0

Die CX5 schijnt het wel heel leuk te doen als ik medebokkers mag geloven.

Dat hele motor-gebeuren moet je eens afzetten tegen een vrachtwagen. Als het allemaal echt zo geweldig is met die kleine motortjes, waarom ligt er in een beetje vrachtwagen dan nog steeds een 10-ltr 6 of 8 cilinder (en niet zelden meer)?

Waarom zou het groene gebied van mijn LF-je beginnen bij 1100 toeren en bij 2100 toeren ophouden?
Juist, die motor (een 6ltr, 6 cilinder) heeft daar z'n 1000Nm koppel zitten maar ook ongeveer 180 van z'n 220 beschikbare paarden. Dat is ruim voldoende om de boel moeiteloos 85km/h te laten rijden maar geef je gas bij, loopt ie nog steeds heel rap naar de 90km/h (en z'n begrenzer). Dat alles met 8 ton eigen gewicht.....

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:48

Xritt schreef:
Nu zie ik via autotrack als ik invul minimaal trekkracht 1800 kilo. Dat er bijv ook een tiguan of Q3 naar voren komt. Beiden hebben een 1.4 motor.

Turbo


Waarbij die turbo van tegenwoordig allang niet meer de alleen-bij-hoge-toeren turbo van de jaren '70 - begin '80 is. En dan maakt het natuurlijk ook nog verschil of je de helft van de tijd met trailer rijdt of maar af en toe. Maar het blijft een beetje appels met peren vergelijken omdat je vaak verschillende generaties motorblokken vergelijkt. En nieuwer is niet altijd duurzamer, of dat dan aan die turbo ligt of aan andere ontwerpinvloeden durf ik zo niet te zeggen.

Passat 1.6 atmosferisch: 102 pk bij 5600 rpm / 148 Nm bij 3800 rpm
Passat 2.0 atmosferisch: 150 pk bij 6000 rpm / 200 Nm bij 3500 rpm
Passat 1.4 met turbo: 122 pk bij 5000 rpm / 210 Nm bij 1500 rpm
Tiguan 1.4 met turbo: 150 pk bij 5000 rpm / 250 Nm bij 1500 rpm

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:52

Rex_Rolfo schreef:
Xritt schreef:
Nu zie ik via autotrack als ik invul minimaal trekkracht 1800 kilo. Dat er bijv ook een tiguan of Q3 naar voren komt. Beiden hebben een 1.4 motor.

Turbo


Waarbij die turbo van tegenwoordig allang niet meer de alleen-bij-hoge-toeren turbo van de jaren '70 - begin '80 is. En dan maakt het natuurlijk ook nog verschil of je de helft van de tijd met trailer rijdt of maar af en toe. Maar het blijft een beetje appels met peren vergelijken omdat je vaak verschillende generaties motorblokken vergelijkt. En nieuwer is niet altijd duurzamer, of dat dan aan die turbo ligt of aan andere ontwerpinvloeden durf ik zo niet te zeggen.

Passat 1.6 atmosferisch: 102 pk bij 5600 rpm / 148 Nm bij 3800 rpm
Passat 2.0 atmosferisch: 150 pk bij 6000 rpm / 200 Nm bij 3500 rpm
Passat 1.4 met turbo: 122 pk bij 5000 rpm / 210 Nm bij 1500 rpm
Tiguan 1.4 met turbo: 150 pk bij 5000 rpm / 250 Nm bij 1500 rpm

Het is feitelijk een slecht ontwerp. Doordat er zoveel koppel bij een relatief laag toerental is, komt de boel wel van plek, maar de klappen die het blok intern krijgt (met name je lagerschalen) die komen er pas na 100k km uit en kun je het blok op de schroot gooien want (bijna) niemand tikt 5-7k af voor een revisie.

Kleine blokjes hebben kleine krukasjes dus de grotere krachten moeten over een kleiner oppervlak overgebracht worden. Dan sneuvelt het zwakste punt. Google maar eens op gebroken krukas. Vindt je toch schrikbarend veel hits van jonge auto's.

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:38

ikke schreef:
Het is feitelijk een slecht ontwerp.

Dat dan ~~}>
Want een turbodiesel geeft ook beste klappen bij bescheiden toerental. Toch gaan die blokken vaak relatief makkelijk over het half miljoen.

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:55

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Het is feitelijk een slecht ontwerp.

Dat dan ~~}>
Want een turbodiesel geeft ook beste klappen bij bescheiden toerental. Toch gaan die blokken vaak relatief makkelijk over het half miljoen.

Die tijd is in sommige sectoren ook voorbij.......
Check Citroen/peugeot op bepaalde types; VW is er ook niet beter op geworden in de T5 bij bepaalde ontwerpen en ook van Mercedes is bekend dat sommige types het toch niet zo lang uithouden als vroeger.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 00:10

Vergeet ook niet het turbo gat bij turbo motoren.
Wanneer motor stationair loopt dan produceert die te weinig uitlaat gassen om genoeg druk op te bouwen met de turbo. Dit bemoeilijkt het weg rijden met zo klein turbo motor. Dit kun oplossen door meer gas en met een hoger toerental je koppeling op te laten komen. Maar op den duur kost je dit je koppeling.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 00:29

Xritt schreef:
Wat vind je van de Mazda Cx5 2.0

Mazda heeft ook een 2,5 liter benzine uitvoering van deze auto.
Mocht het een optie zijn dan zou ik daarvoor gaan.

Heb zelf ervaring met mazda 3 met zelfde 2 liter motorblok die softwarematige begrenst is op 120pk in plaats 165pk en de zelfde koppeling heeft. Geloof wel dat cx5 iets andere overbrenging heeft.

Betreft Mazda 3 rijdt erg fijn met 1,5 paards trailer. Eigenlijk is te sterk waardoor je goed beheerst gas dient te geven wil je niet dat de achterstang van de trailer tegen de kont wordt gedrukt van je paard. Enige nadeel is dat de tweede versnelling aan de zware kant is wat wel onhandig kan zijn bij erg zwaar werk. (Denk aan het rijden in heuvels). In het vlakke nl zal je hier niet zo snel last van hebben.

Met de Trailer rij ik tussen 2~3k prm en geen ik een verbruik 1 op 11. Zonder 1~2k prm en rijdt 1 op 18.
Is erge zuinig auto, zeker voor zijn formaat.

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:13

Blussem schreef:
Vergeet ook niet het turbo gat bij turbo motoren.
Wanneer motor stationair loopt dan produceert die te weinig uitlaat gassen om genoeg druk op te bouwen met de turbo. Dit bemoeilijkt het weg rijden met zo klein turbo motor. Dit kun oplossen door meer gas en met een hoger toerental je koppeling op te laten komen. Maar op den duur kost je dit je koppeling.

Turbo-gat?
Wil jij een echt ouderwets turbo-gat meemaken? Kom even touren in de oude 900 dan heb je een turbo-gat.

Dat staat in geen vergelijk tot het turbo-hobbetje wat daar in modernere auto nog van over is.
Turbo's pakken tegenwoordig dermate vlot op dat het nauwelijks te merken is. Alleen als ik vanuit nagenoeg stationair toerental vol gas geef, dan merk je dat er bij 1500 toeren een heel klein duwtje komt.


Ik weet niet hoe lang jij met je auto gaat doen, maar die gaat de 200k niet halen op deze manier.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:02

Toch is dat turbo hobbeltje erg vervelend rijden. Voor in combinatie met die klein 1,4~1,2 motoren.
Juist Als je van stilstand wilt weg rijden moet je dan flink gas bij geven. Het kan wel maar of goed is voor de levensduur van je koppeling...

Xritt
Berichten: 677
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:28

Blussem schreef:
Xritt schreef:
Wat vind je van de Mazda Cx5 2.0

Mazda heeft ook een 2,5 liter benzine uitvoering van deze auto.
Mocht het een optie zijn dan zou ik daarvoor gaan.

Heb zelf ervaring met mazda 3 met zelfde 2 liter motorblok die softwarematige begrenst is op 120pk in plaats 165pk en de zelfde koppeling heeft. Geloof wel dat cx5 iets andere overbrenging heeft.

Betreft Mazda 3 rijdt erg fijn met 1,5 paards trailer. Eigenlijk is te sterk waardoor je goed beheerst gas dient te geven wil je niet dat de achterstang van de trailer tegen de kont wordt gedrukt van je paard. Enige nadeel is dat de tweede versnelling aan de zware kant is wat wel onhandig kan zijn bij erg zwaar werk. (Denk aan het rijden in heuvels). In het vlakke nl zal je hier niet zo snel last van hebben.

Met de Trailer rij ik tussen 2~3k prm en geen ik een verbruik 1 op 11. Zonder 1~2k prm en rijdt 1 op 18.
Is erge zuinig auto, zeker voor zijn formaat.


Bedankt voor je uitleg.
De Mazda cx5 is ook niet een mega grote auto. En zoals je zegt, redelijk zuinig. Wij rijden niet heel veel met de “grotere” auto. Maar willen wel een goede en veilige Gezinsauto vóór lange afstanden. Onze familie woont verdeelt door het land. Vakanties doen we vaak met de auto (Italië, Frankrijk, Oosterijk) daarnaast rij ik 1a2 x in de week met de trailer. De Nissan x trail hebben we ook bekeken. Rijdt erg fijn l, maar wel een grote auto.
Moet zeggen nu ik meer Dingen aan het uitzoeken ben Over auto’s en trailers. Ik meer begin te neigen naar een ruime 1,5 paards. Dat maakt de auto keuzen een stuk makkelijker.

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:55

Blussem schreef:
Toch is dat turbo hobbeltje erg vervelend rijden. Voor in combinatie met die klein 1,4~1,2 motoren.
Juist Als je van stilstand wilt weg rijden moet je dan flink gas bij geven. Het kan wel maar of goed is voor de levensduur van je koppeling...

Maar ondertussen sloop je zelf je krukaslagers; afgaand op je post waarin je schrijft tussen 1000 en 2000 toeren te draaien. Koppeling is nog altijd goedkoper dan een motorrevisie.

De oude V70 heeft wel een turbo-hobbel, maar daar merk ik met rijden niks van en met een dikke aanhanger is het nauwelijks vermeldenswaard.
Maar de V70 heeft ook een 2.5 5-pitter van 200pk; dat is hele andere koek dan 200pk persen uit een 1.4......

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:02

Xritt,

Mocht je voor 1,5p gaan dan kan ik je Mazda 3 aanraden met 2.0 blok die mag 1.300kg trekken en zijn stuk goedkoper in aanschaf dan de cx5.
De CX3 mag maar 1.200kg trekken en de CX30 wel weer 1.300kg.

Ik weet niet gegevens van alle modellen, maar weet wel de dat Mazda 3 een langere wielbasis heeft dan de Volvo V40 wat net iets meer stabiliteit geeft op de weg.

Nissan X-trail heb ik geen ervaring.

Xritt
Berichten: 677
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:51

Blussem schreef:
Xritt,

Mocht je voor 1,5p gaan dan kan ik je Mazda 3 aanraden met 2.0 blok die mag 1.300kg trekken en zijn stuk goedkoper in aanschaf dan de cx5.
De CX3 mag maar 1.200kg trekken en de CX30 wel weer 1.300kg.

Ik weet niet gegevens van alle modellen, maar weet wel de dat Mazda 3 een langere wielbasis heeft dan de Volvo V40 wat net iets meer stabiliteit geeft op de weg.

Nissan X-trail heb ik geen ervaring.


Bedankt voor je reactie. Heel fijn deze info *\o/*

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:02

Ik ben op zoek naar een nieuwe (benzine) auto die 1.500 kg kan trekken.

Mijn trailer weegt 740 kg op papier (geen zadelkamer). Mijn paard van 1.70m weegt circa 750 kg (die ga ik binnenkort nog wegen). Dus ik heb een minimaal trekgewicht van 1.500 kg nodig.

Ik wil de auto ook voor woonwerk verkeer gebruiken, circa 15.000 km per jaar.
Dus liefst zo zuinig mogelijk.

Ik had zelf al wat rond gekeken en zag bijv de Ford Focus (vanaf 1.6 ecoboost); Ford c-max of vw golf. Die mogen 1.500 kg trekken. KIA sportage of Hyundai i35 kunnen veel meer trekken, maar zijn ook stuk duurder in wegenbelasting etc.

Ik gebruik nu de auto van mijn vriend, dat is een Audi A3 diesel die ook maar 1.500 kg mag trekken. Dat gaat gewoon goed.

Iemand van jullie ervaring met trekgewicht van 1.500 kg? Wat adviseren jullie qua auto?

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:27

esther_ess schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuwe (benzine) auto die 1.500 kg kan trekken.

Mijn trailer weegt 740 kg op papier (geen zadelkamer). Mijn paard van 1.70m weegt circa 750 kg (die ga ik binnenkort nog wegen). Dus ik heb een minimaal trekgewicht van 1.500 kg nodig.

Ik wil de auto ook voor woonwerk verkeer gebruiken, circa 15.000 km per jaar.
Dus liefst zo zuinig mogelijk.

Ik had zelf al wat rond gekeken en zag bijv de Ford Focus (vanaf 1.6 ecoboost); Ford c-max of vw golf. Die mogen 1.500 kg trekken. KIA sportage of Hyundai i35 kunnen veel meer trekken, maar zijn ook stuk duurder in wegenbelasting etc.

Ik gebruik nu de auto van mijn vriend, dat is een Audi A3 diesel die ook maar 1.500 kg mag trekken. Dat gaat gewoon goed.

Iemand van jullie ervaring met trekgewicht van 1.500 kg? Wat adviseren jullie qua auto?

Ik zou de boel dan eerst eens wegen, ook die trailer, en dan zeker 15% marge rekenen.
Uitgaand van jouw cijfers kom je dan uit op minimaal 1700kg.