Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Blussem schreef:Geen ervaring, kan je wat meer vertellen over de auto? Welk jaartal, wat voor motor blok, handgeschakeld of automaat?
Rwnn123 schreef:De Mazda hebben we op een laag pitje gezet. We gaan morgen misschien bij een Volvo v50 kijken, komt uit 2004, heeft 221pk, benzine auto en handgeschakeld, mag 1500kg trekken (prima voor een 1,5 paards trailer en een paard van 550-600 kg)
Xritt schreef:Ik dacht altijd als leek, dat een auto een 1,6 of 2 liter motor moest hebben om een tweepaards trailer te kunnen trekken. Nu zie ik via autotrack als ik invul minimaal trekkracht 1800 kilo. Dat er bijv ook een tiguan of Q3 naar voren komt. Beiden hebben een 1.4 motor. Nu ben ik het even kwijt.... deze zouden dus ook veilig en goed 1800 kunnen trekken.
Ik weet dat de megane station 1750 kilo kan trekken vanwege de hoge pk’s maar dat dit de auto kapot trekt. Zou dat bij die andere twee ook zo zijn?
ikke schreef:Xritt schreef:Ik dacht altijd als leek, dat een auto een 1,6 of 2 liter motor moest hebben om een tweepaards trailer te kunnen trekken. Nu zie ik via autotrack als ik invul minimaal trekkracht 1800 kilo. Dat er bijv ook een tiguan of Q3 naar voren komt. Beiden hebben een 1.4 motor. Nu ben ik het even kwijt.... deze zouden dus ook veilig en goed 1800 kunnen trekken.
Ik weet dat de megane station 1750 kilo kan trekken vanwege de hoge pk’s maar dat dit de auto kapot trekt. Zou dat bij die andere twee ook zo zijn?
Ja.
Die motoren moeten 4000 - 5000 toeren draaien om dat vermogen op te hoesten en los van het feit dat motoren dat wat minder leuk vinden, met name de chauffeur probeert het bij een veel lager toerental (met dito minder power) waardoor de motor onevenredig hard op z'n donder krijgt en er de brui aan zal geven.
Punt is dat dat niet bij 10.000km gebeurt maar wel bij 100.000km (of wellicht eerder).
Xritt schreef:Dank je. Het hele auto trailer trek gebeuren blijft voor mij best vaag. De man bij de garage zei dat de Tiguan makkelijk een trailer met paard kon trekken. Toen ik er thuis over na dacht, vond ik het zelf vrij onlogisch. Nu dus alleen kijken naar een auto vanaf 1.6 motor.
Wat vind je van de Mazda Cx5 2.0
Xritt schreef:Nu zie ik via autotrack als ik invul minimaal trekkracht 1800 kilo. Dat er bijv ook een tiguan of Q3 naar voren komt. Beiden hebben een 1.4 motor.
Rex_Rolfo schreef:Xritt schreef:Nu zie ik via autotrack als ik invul minimaal trekkracht 1800 kilo. Dat er bijv ook een tiguan of Q3 naar voren komt. Beiden hebben een 1.4 motor.
Turbo
Waarbij die turbo van tegenwoordig allang niet meer de alleen-bij-hoge-toeren turbo van de jaren '70 - begin '80 is. En dan maakt het natuurlijk ook nog verschil of je de helft van de tijd met trailer rijdt of maar af en toe. Maar het blijft een beetje appels met peren vergelijken omdat je vaak verschillende generaties motorblokken vergelijkt. En nieuwer is niet altijd duurzamer, of dat dan aan die turbo ligt of aan andere ontwerpinvloeden durf ik zo niet te zeggen.
Passat 1.6 atmosferisch: 102 pk bij 5600 rpm / 148 Nm bij 3800 rpm
Passat 2.0 atmosferisch: 150 pk bij 6000 rpm / 200 Nm bij 3500 rpm
Passat 1.4 met turbo: 122 pk bij 5000 rpm / 210 Nm bij 1500 rpm
Tiguan 1.4 met turbo: 150 pk bij 5000 rpm / 250 Nm bij 1500 rpm
Rex_Rolfo schreef:ikke schreef:Het is feitelijk een slecht ontwerp.
Dat dan![]()
Want een turbodiesel geeft ook beste klappen bij bescheiden toerental. Toch gaan die blokken vaak relatief makkelijk over het half miljoen.
Xritt schreef:Wat vind je van de Mazda Cx5 2.0
Blussem schreef:Vergeet ook niet het turbo gat bij turbo motoren.
Wanneer motor stationair loopt dan produceert die te weinig uitlaat gassen om genoeg druk op te bouwen met de turbo. Dit bemoeilijkt het weg rijden met zo klein turbo motor. Dit kun oplossen door meer gas en met een hoger toerental je koppeling op te laten komen. Maar op den duur kost je dit je koppeling.
Blussem schreef:Xritt schreef:Wat vind je van de Mazda Cx5 2.0
Mazda heeft ook een 2,5 liter benzine uitvoering van deze auto.
Mocht het een optie zijn dan zou ik daarvoor gaan.
Heb zelf ervaring met mazda 3 met zelfde 2 liter motorblok die softwarematige begrenst is op 120pk in plaats 165pk en de zelfde koppeling heeft. Geloof wel dat cx5 iets andere overbrenging heeft.
Betreft Mazda 3 rijdt erg fijn met 1,5 paards trailer. Eigenlijk is te sterk waardoor je goed beheerst gas dient te geven wil je niet dat de achterstang van de trailer tegen de kont wordt gedrukt van je paard. Enige nadeel is dat de tweede versnelling aan de zware kant is wat wel onhandig kan zijn bij erg zwaar werk. (Denk aan het rijden in heuvels). In het vlakke nl zal je hier niet zo snel last van hebben.
Met de Trailer rij ik tussen 2~3k prm en geen ik een verbruik 1 op 11. Zonder 1~2k prm en rijdt 1 op 18.
Is erge zuinig auto, zeker voor zijn formaat.
Blussem schreef:Toch is dat turbo hobbeltje erg vervelend rijden. Voor in combinatie met die klein 1,4~1,2 motoren.
Juist Als je van stilstand wilt weg rijden moet je dan flink gas bij geven. Het kan wel maar of goed is voor de levensduur van je koppeling...
Blussem schreef:Xritt,
Mocht je voor 1,5p gaan dan kan ik je Mazda 3 aanraden met 2.0 blok die mag 1.300kg trekken en zijn stuk goedkoper in aanschaf dan de cx5.
De CX3 mag maar 1.200kg trekken en de CX30 wel weer 1.300kg.
Ik weet niet gegevens van alle modellen, maar weet wel de dat Mazda 3 een langere wielbasis heeft dan de Volvo V40 wat net iets meer stabiliteit geeft op de weg.
Nissan X-trail heb ik geen ervaring.
esther_ess schreef:Ik ben op zoek naar een nieuwe (benzine) auto die 1.500 kg kan trekken.
Mijn trailer weegt 740 kg op papier (geen zadelkamer). Mijn paard van 1.70m weegt circa 750 kg (die ga ik binnenkort nog wegen). Dus ik heb een minimaal trekgewicht van 1.500 kg nodig.
Ik wil de auto ook voor woonwerk verkeer gebruiken, circa 15.000 km per jaar.
Dus liefst zo zuinig mogelijk.
Ik had zelf al wat rond gekeken en zag bijv de Ford Focus (vanaf 1.6 ecoboost); Ford c-max of vw golf. Die mogen 1.500 kg trekken. KIA sportage of Hyundai i35 kunnen veel meer trekken, maar zijn ook stuk duurder in wegenbelasting etc.
Ik gebruik nu de auto van mijn vriend, dat is een Audi A3 diesel die ook maar 1.500 kg mag trekken. Dat gaat gewoon goed.
Iemand van jullie ervaring met trekgewicht van 1.500 kg? Wat adviseren jullie qua auto?