[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyR

Berichten: 1619
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:23

Volgens mij is dat niet helemaal wat ik vroeg ;)

Waarom is het niet mogelijk?
Golf 7 met een 1.4 mag 1500kg trekken.
Ik heb het gewicht van paardlief ruim genomen.

Waarom zou ik mezelf dan scheel betalen aan de tank als het niet nodig is?

Naar mijn weten heb ik dan 300kg speling. Tuurlijk is het mooi als je 500+ speling hebt, maar dat wil ik niet, die auto's kosten me te veel.

Het zou voornamelijk voor de les zijn, eens in de maand 40km....

Die overige 2400km kosten me dan echt te veel.

assie

Berichten: 9670
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:31

Met die 1,5 ga je power missen in cruciale (nood)situaties. Het komt minder makkelijk van zijn plek. En je blokje moet (te) hard werken.

Smeer die paar 1000 extra eens uit over het aantal jaren dat je gaat rijden met deze auto, is het dan nog steeds zo'n groot bedrag extra?

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:41

KellyR schreef:
Volgens mij is dat niet helemaal wat ik vroeg ;)

Waarom is het niet mogelijk?
Golf 7 met een 1.4 mag 1500kg trekken.
Ik heb het gewicht van paardlief ruim genomen.

Waarom zou ik mezelf dan scheel betalen aan de tank als het niet nodig is?

Naar mijn weten heb ik dan 300kg speling. Tuurlijk is het mooi als je 500+ speling hebt, maar dat wil ik niet, die auto's kosten me te veel.

Het zou voornamelijk voor de les zijn, eens in de maand 40km....

Die overige 2400km kosten me dan echt te veel.

Best, dan betaal je je scheel aan motorrevisies; wat jij wil.....

Kunnen, mogen en willen zijn drie verschillende dingen.
Die 1400 heeft de power niet om het vol te houden. Die 125pk lijken op papier heel wat maar als je eerst 4500 toeren op de teller moet zetten voordat er wat gebeurt, is dat ook niet bevorderlijk voor je brandstofverbruik.
De 2.0 haalt ongeveer het dubbele, zowel power als koppel. Met name dat koppel is van belang om de boel van plek te krijgen.
Het gaat niet alleen om de getallen maar vooral om de grafieken die daarachter zitten.

Waarom anders denk je dat vrachtwagens maar 200pk uit een 6 liter 6-cilinder trekken? Juist, omdat ze er ook 1000Nm uit halen. Kwestie van ontwerp en laat VW z'n motoren nou meer op snelheid en niet op trekkracht ontwikkelen.

VWestra
Berichten: 1109
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:44

Vraag mij ook af hoeveel minder zuinig een 2.0 is tov 1.4? En begrijp dat diesel niet wenselijk is? Is wel zuinig en vaak goed trekvermogen. Enkel wegenbelasting en onderhoud zijn duurder. Maar nu vaak aanschaf lager omdat e niet meer zo gewild zijn

Verder hier een golf 7 diesel en zeker zuinig tov benzine. Het is natuurlijk geen Up of Polo in verbruik maar daar hangt dan ook geen trailer achter

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:48

VWestra schreef:
Vraag mij ook af hoeveel minder zuinig een 2.0 is tov 1.4? En begrijp dat diesel niet wenselijk is? Is wel zuinig en vaak goed trekvermogen. Enkel wegenbelasting en onderhoud zijn duurder. Maar nu vaak aanschaf lager omdat e niet meer zo gewild zijn

Verder hier een golf 7 diesel en zeker zuinig tov benzine. Het is natuurlijk geen Up of Polo in verbruik maar daar hangt dan ook geen trailer achter

Ik vraag me af of een Diesel echt zoveel duurder is in onderhoud, voorop gesteld dat het geen afgeragde leasebak is.
Zag laatst een niet zo oude Golf als een achterlijke wegvliegen bij het verkeerslicht, een hele dikke blauwe pluim achter latend. Die was al toe aan een turbo-revisie.....

Hilli

Berichten: 23026
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:18

Ik zou, als het echt maar eens per maand is, kijken naar een autoverhuurbedrijf waar je een knappe bus kunt huren. Vaak hebben die nog halve dag-tarieven ook. Daar rij je goedkoop en fijn mee, zeker de rest van de maand.

Undefined
Berichten: 3770
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:26

Ik heb de knoop doorgehakt en een Hyundai i30 CW 2.0 meegenomen. Mag 1500 trekken. Nu nog een trailer!

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:11

Ik ben het vaak met ikke eens, maar nu toch twee kanttekeningen.
Ik heb een paar jaar geleden, ik dacht in dit topic, de koppelkrommes van enkele atmosferische en turbo blokken met vergelijkbaar topvermogen naast elkaar gezet. Men me te herinneren dat de geblazen blokken meer Nm hadden dat ook nog eens bij lager toerental lag.

En de blauwe pluim bij de Golf zal net zo veel of meer met achterlijk rijgedrag te maken hebben dan net kwetsbare techniek.

carika
Berichten: 1945
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:45

KellyR schreef:
Volgens mij is dat niet helemaal wat ik vroeg ;)

Waarom is het niet mogelijk?
Golf 7 met een 1.4 mag 1500kg trekken.
Ik heb het gewicht van paardlief ruim genomen.

Waarom zou ik mezelf dan scheel betalen aan de tank als het niet nodig is?

Naar mijn weten heb ik dan 300kg speling. Tuurlijk is het mooi als je 500+ speling hebt, maar dat wil ik niet, die auto's kosten me te veel.

Het zou voornamelijk voor de les zijn, eens in de maand 40km....

Die overige 2400km kosten me dan echt te veel.


Ik heb een tijdje met een golf (bj 2009) 1.9tdi gereden en rij nu met een Seat Leon 1.4 DSG(Bj 2018)
Mochten op papier hetzelfde gewicht trekken maar de Seat voelt veiliger voor de trailer. Al moet ik zeggen dat ik met de Golf zelfs van Bayern naar Groningen ben gereden met trailer&paard zonder problemen.
Uiteindelijk zou ik proberen om beide eens proef te rijden met trailer incl lading.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:11

De turbo moteren zijn ook ondertussen door de jaren heen verbeterd.
Persoonlijk zal zelf houden op minimaal 1.4 4-cilinder met minimaal 140pk.

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:33

Rex_Rolfo schreef:
Ik ben het vaak met ikke eens, maar nu toch twee kanttekeningen.
Ik heb een paar jaar geleden, ik dacht in dit topic, de koppelkrommes van enkele atmosferische en turbo blokken met vergelijkbaar topvermogen naast elkaar gezet. Men me te herinneren dat de geblazen blokken meer Nm hadden dat ook nog eens bij lager toerental lag.

En de blauwe pluim bij de Golf zal net zo veel of meer met achterlijk rijgedrag te maken hebben dan net kwetsbare techniek.

Die blauwe pluim is hufterig rijgedrag; dat was aan de manier van rijden wel te herleiden. Maar zo'n afgeragde leasebak moet je dus niet hebben; dat was mijn punt.

Dat van die vermogens en koppel klopt ook wel (de DAF heeft z'n max vanaf 1200 toeren) maar wanneer je de brug op nog steeds 85-90km/h wil blijven rijden, heb je vermogen nodig. Het is niet zo fijn wanneer dat vermogen er pas is bij een slordige 4500 toeren. Dat wordt dan veel schakelen en jagen, wat het rijcomfort ook niet verhoogt.

De huur-Focus met een 3-pitter 1000cc ecoboost kon helemaal niks met de steilere wegen van north Yorkshire. Ding sloeg me een paar keer af. Toen was ik het zat, trapte 'm naar 5000 toeren en toen wist ie opeens hoe het moest waar de oude V70 er geen enkel probleem mee heeft, terwijl die nauwelijks meer power heeft (125pk op 1000kg Focus tegen 220pk op 1600kg V70). AWD doet dan wel iets, maar als dat de schokkende verschillen moeten zijn, dan laat die kleine rommel maar helemaal zitten.


Blussem schreef:
De turbo moteren zijn ook ondertussen door de jaren heen verbeterd.
Persoonlijk zal zelf houden op minimaal 1.4 4-cilinder met minimaal 140pk.

Jawel, maar 5000 toeren voor je max power is nog altijd lastiger rijden dan wanneer die power bij 3500 toeren beschikbaar is.
Iets met steilheid van karakteristieken. Dat zal de "sportieve" rijder aanspreken, maar je trekt er niet comfortabel een trailer mee en al helemaal niet meer als er 300k+ op de teller staat; ALS je dat al gaat halen met die koffiemolen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28359
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:34

Mag ik een vraagje tussendoor stellen?

Automaat of handbak? Is het puur persoonlijke voorkeur of zijn er ook feitelijke voor-/nadelen?

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:01

Rije schreef:
Mag ik een vraagje tussendoor stellen?

Automaat of handbak? Is het puur persoonlijke voorkeur of zijn er ook feitelijke voor-/nadelen?

Er zijn feitelijke voor- en nadelen.
Een klassieke automaat heeft een hoger verbruik, maar de omvormer heeft een "versterking" van het koppel, de K-factor genoemd.
Met een handbak moet je zelf bepalen wanneer er geschakeld wordt, bij een automaat kun je bepalen wanneer er geschakeld wordt.

En dan is er nog een encyclopedie aan verschillen te beschrijven die een voor- of nadeel kunnen zijn.

Mijn meest schokkende ervaring: terrein rijden met een oude Land Rover versus een classic Range Rover.
De man in de oude Land Rover was een zeer ervaren en kundig chauffeur met een goed aangepaste auto. Ik reed in m'n Range Rover op wegbanden, niet de wereld aan ervaring.
De man in de Land Rover moest vier keer aanzetten om een helling te nemen. Ik drukte de automaat vast op 1, gaf wat gas en stond boven :wow: :?

Zijn verklaring: je hebt een automaat, die slaat niet af. Dat doet nog meer dan het feit dat je 3x zoveel power hebt (4-cilinder versus V8).

Het nadeel zag ik enkele jaren later toen iemand de automaat in zware modder kapot reed. De motor slaat niet af......

Rosje8
Berichten: 298
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:20

Rije schreef:
Mag ik een vraagje tussendoor stellen?

Automaat of handbak? Is het puur persoonlijke voorkeur of zijn er ook feitelijke voor-/nadelen?


Zoals ikke zegt zijn er voor en nadelen.

Qua persoonlijke voorkeur; ik wil nooit geen handbak meer!!! Ik vind het zo lekker dat ik niet hoef te schakelen en dan vooral met de trailer. Het gaat gewoon lekker easy en je hoeft niet te twijfelen over een versnelling, wat je soms kan hebben op een 80 weg. Omdat het er net tussenin zit..

Josien_

Berichten: 9526
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:47

Het is al wel eens eerder gevraagd, maar ik ben benieuwd of er inmiddels nieuwe inzichten zijn :) .
Welke auto zouden jullie aanraden waarmee je zonder E-rijbewijs een 1,5 paard trailer (TMM 1350kg) mag/kan trekken?

Dit najaar wil ik mijn auto omruilen voor eentje die ik voor de trailer kan/mag zetten met B-rijbewijs, maar die ook geschikt is als comfortabele stadsauto. Dus wel sterk genoeg, maar niet te groot/lomp/zwaar.
Ik rijd momenteel geen lange afstanden dus wil afstand doen van mijn huidige Renault Clio diesel ook al vind ik hem ideaal.
Op papier mag deze ook de trailer trekken, maar ik denk niet dat het het waard is om hier nog een trekhaak onder te laten zetten. Op dit moment gebruik ik de Renault Grand Scenic van mijn ouder voor de trailer en dat vind ik een fijne auto, maar wel vrij lang voor in de stad.

Wat voor auto zouden jullie aanraden om eens te bekijken? :)

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:13

Automaat met een koppelomvormer heeft mijn voorkeur. Dan heb je ook nooit last van een versleten koppeling wat ook erg duur kan zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28359
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:31

Blussem schreef:
Automaat met een koppelomvormer heeft mijn voorkeur. Dan heb je ook nooit last van een versleten koppeling wat ook erg duur kan zijn.


Kan ik daar op zoeken als ik een nieuwe auto wil? Zijn er specifieke merken/modellen/typen die dat hebben?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:05

Van mazda,s weet ik dat ze ouderwetse automaat hebben. Bij de andere zou je wel moeten informeren wat voor automaat er in zit.

ikke

Berichten: 38744
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:12

Blussem schreef:
Automaat met een koppelomvormer heeft mijn voorkeur. Dan heb je ook nooit last van een versleten koppeling wat ook erg duur kan zijn.

Ach, setje kost 100 euro of zo, niet echt indrukwekkend https://rimmerbros.com/ItemList--Range- ... s--m-15301 en vervangen stelt ook niet zoveel voor, tenzij je een RRC hebt met zo'n LT85 bak eronder. Dat is even zeulen.


Rosje8 schreef:
Rije schreef:
Mag ik een vraagje tussendoor stellen?

Automaat of handbak? Is het puur persoonlijke voorkeur of zijn er ook feitelijke voor-/nadelen?


Zoals ikke zegt zijn er voor en nadelen.

Qua persoonlijke voorkeur; ik wil nooit geen handbak meer!!! Ik vind het zo lekker dat ik niet hoef te schakelen en dan vooral met de trailer. Het gaat gewoon lekker easy en je hoeft niet te twijfelen over een versnelling, wat je soms kan hebben op een 80 weg. Omdat het er net tussenin zit..

En om precies diezelfde reden wil ik dus juist wel een handbak :D
Ik kan namelijk beoordelen of ik rustig tour over een weg of dat ik op scherp sta en op elk moment een dot power wil hebben. Dat kan een automaat niet en de kick-down is altijd te laat.

Undefined
Berichten: 3770
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:17

Josien_ schreef:
Het is al wel eens eerder gevraagd, maar ik ben benieuwd of er inmiddels nieuwe inzichten zijn :) .
Welke auto zouden jullie aanraden waarmee je zonder E-rijbewijs een 1,5 paard trailer (TMM 1350kg) mag/kan trekken?

Dit najaar wil ik mijn auto omruilen voor eentje die ik voor de trailer kan/mag zetten met B-rijbewijs, maar die ook geschikt is als comfortabele stadsauto. Dus wel sterk genoeg, maar niet te groot/lomp/zwaar.
Ik rijd momenteel geen lange afstanden dus wil afstand doen van mijn huidige Renault Clio diesel ook al vind ik hem ideaal.
Op papier mag deze ook de trailer trekken, maar ik denk niet dat het het waard is om hier nog een trekhaak onder te laten zetten. Op dit moment gebruik ik de Renault Grand Scenic van mijn ouder voor de trailer en dat vind ik een fijne auto, maar wel vrij lang voor in de stad.

Wat voor auto zouden jullie aanraden om eens te bekijken? :)


Ik heb dus net een Hyundai i30 aangeschaft. Ik heb wel de station versie, maar de hatchback mag ook 1500kg trekken. Het ligt een beetje aan je budget maar de nieuwere i30's zijn heel zuinig (die kon ik helaas niet betalen :') )

assie

Berichten: 9670
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:28

Josien_ schreef:
Het is al wel eens eerder gevraagd, maar ik ben benieuwd of er inmiddels nieuwe inzichten zijn :) .
Welke auto zouden jullie aanraden waarmee je zonder E-rijbewijs een 1,5 paard trailer (TMM 1350kg) mag/kan trekken?

Dit najaar wil ik mijn auto omruilen voor eentje die ik voor de trailer kan/mag zetten met B-rijbewijs, maar die ook geschikt is als comfortabele stadsauto. Dus wel sterk genoeg, maar niet te groot/lomp/zwaar.
Ik rijd momenteel geen lange afstanden dus wil afstand doen van mijn huidige Renault Clio diesel ook al vind ik hem ideaal.
Op papier mag deze ook de trailer trekken, maar ik denk niet dat het het waard is om hier nog een trekhaak onder te laten zetten. Op dit moment gebruik ik de Renault Grand Scenic van mijn ouder voor de trailer en dat vind ik een fijne auto, maar wel vrij lang voor in de stad.

Wat voor auto zouden jullie aanraden om eens te bekijken? :)

Persoonlijk zou ik 400 euro van mijn nieuwe-auto-budget afhalen, daar mijn E rijbewijs voor halen en daarmee veel meer keus hebben in auto's ;)
De wat golfjes met een grotere motor erin trekken de trailers best prima zonder groot te zijn.

Undefined
Berichten: 3770
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:25

Waarom zou ze dat moeten doen? De trailer is 1350kg, dan heeft ze nog ruim 2000 kg over voor een auto. Ze zegt dat ze niet een te grote auto wil dus ik denk niet dat ze een zwaardere auto wil dan dat.

Josien_

Berichten: 9526
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:24

assie schreef:
Persoonlijk zou ik 400 euro van mijn nieuwe-auto-budget afhalen, daar mijn E rijbewijs voor halen en daarmee veel meer keus hebben in auto's ;)
De wat golfjes met een grotere motor erin trekken de trailers best prima zonder groot te zijn.


Dat heb ik al 2 keer geprobeerd en ik krijg tijdens het examen telkens een soort faalangst waardoor ik domme fouten ga maken. Zoals bijvoorbeeld de verkeerde volgorde aanhouden bij aan of afkoppelen ;) . Dan kun je per definitie al niet slagen. Het rijden zelf gaat wel goed en in overleg met de instructeur toen besloten om een combinatie te zoeken die met B-rijbewijs kan. Misschien dat ik het ooit nog eens ga proberen, maar voorlopig gaan we die stress niet meer opzoeken en lekker zo rondrijden :) .

@Undefined: dat is ook zeker waar. Ik wil sowieso geen mega grote en zware auto dus mijns inziens is dit twee vliegen in één klap :) . Bedankt voor je tip!

Er hoeft overigens ook maar een pony van max 500kg in dat scheelt ook :) .

assie

Berichten: 9670
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:35

Undefined schreef:
Waarom zou ze dat moeten doen? De trailer is 1350kg, dan heeft ze nog ruim 2000 kg over voor een auto. Ze zegt dat ze niet een te grote auto wil dus ik denk niet dat ze een zwaardere auto wil dan dat.

Omdat je daarmee beter leert omgaan met de trailer. Hoe vaak ik op een wedstrijdterrein al niet iemand anders zijn/haar auto achteruit heb moeten steken, omdat ze het zelf met alleen B-rijbewijs niet voor elkaar kregen (en ik ben heus geen chauffeur-wonder hoor haha, gewoon basis). Als je je E hebt, dan heb je dat soort simpele dingen in ieder geval geleerd. Ik zeg niet dat dit per se het geval is bij Josien hoor, maar dit is wat ik onderweg merk.
Overigens ben ik de eerste keer ook gezakt, ik was zo zenuwachtig dat ik niet eens meer wist hoe ik moest aankoppelen (Eerst de rem eraf doen toch? -O- ). Dus dat stukje herken ik Josien.

En qua autotips; zoals ik al zei; een golf 2.0 trekt de trailer met gemak en is geen enorm lange of zware auto.

Undefined
Berichten: 3770
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:57

Ah ja dat begrijp ik dan wel, ik dacht dat het om de auto te doen was.

Een Golf 2.0, Peugeot 308, Hyundai i30 2.0 of Audi A3 2.0 zou ik dan naar kijken Josien.