Rex_Rolfo schreef:Ik ben het vaak met ikke eens, maar nu toch twee kanttekeningen.
Ik heb een paar jaar geleden, ik dacht in dit topic, de koppelkrommes van enkele atmosferische en turbo blokken met vergelijkbaar topvermogen naast elkaar gezet. Men me te herinneren dat de geblazen blokken meer Nm hadden dat ook nog eens bij lager toerental lag.
En de blauwe pluim bij de Golf zal net zo veel of meer met achterlijk rijgedrag te maken hebben dan net kwetsbare techniek.
Die blauwe pluim is hufterig rijgedrag; dat was aan de manier van rijden wel te herleiden. Maar zo'n afgeragde leasebak moet je dus niet hebben; dat was mijn punt.
Dat van die vermogens en koppel klopt ook wel (de DAF heeft z'n max vanaf 1200 toeren) maar wanneer je de brug op nog steeds 85-90km/h wil blijven rijden, heb je vermogen nodig. Het is niet zo fijn wanneer dat vermogen er pas is bij een slordige 4500 toeren. Dat wordt dan veel schakelen en jagen, wat het rijcomfort ook niet verhoogt.
De huur-Focus met een 3-pitter 1000cc ecoboost kon helemaal niks met de steilere wegen van north Yorkshire. Ding sloeg me een paar keer af. Toen was ik het zat, trapte 'm naar 5000 toeren en toen wist ie opeens hoe het moest waar de oude V70 er geen enkel probleem mee heeft, terwijl die nauwelijks meer power heeft (125pk op 1000kg Focus tegen 220pk op 1600kg V70). AWD doet dan wel iets, maar als dat de schokkende verschillen moeten zijn, dan laat die kleine rommel maar helemaal zitten.
Blussem schreef:De turbo moteren zijn ook ondertussen door de jaren heen verbeterd.
Persoonlijk zal zelf houden op minimaal 1.4 4-cilinder met minimaal 140pk.
Jawel, maar 5000 toeren voor je max power is nog altijd lastiger rijden dan wanneer die power bij 3500 toeren beschikbaar is.
Iets met steilheid van karakteristieken. Dat zal de "sportieve" rijder aanspreken, maar je trekt er niet comfortabel een trailer mee en al helemaal niet meer als er 300k+ op de teller staat; ALS je dat al gaat halen met die koffiemolen.