[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:32

Kirrr schreef:
Met zulke dingen is het niet de bedoeling om de limiet te gaan opzoeken naar mijn idee.


+:)+

Vandaar beter 80% dan 90 dan 100.

Siers83

Berichten: 7940
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:09

Wij hebben sinds kort een Audi 100 van '93( weet het een oudje). Mag 1550 kg geremd trekken. Iemand ervaring opgedaan in een ver verleden?Het is de bedoeling dat er een 1.5 paards ifor achter komt. Weet alleen zo niet wat die weegt.

sdi
Berichten: 468
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:44

Yvonne1313 schreef:
Nu gekeken naar een Sorento, een nissan terrano en een grand vitara, maar zijn deze geschikt? aankoopprijs 2e hands tot 3000 euro aan 't kijken


van de drie genoemde zonder twijfel de Nissan Terrano bij voorkeur de lange versie (5d) de korte (3d) rijdt wat stoterig en onrustig vanwege de kortere wielbasis. Mogen 2.8ton trekken. De 2.4 benzine is voor 1 paard prima alleen reken op een zeer hoog verbruik van 1:6 en de 2.7 turbo diesel op 1:10.
Sorento heb je niet voor 3000,- (Ze zijn verder prima, behalve de 2.4benzine, die gaan stuk)

Frosti

Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:59

Kirrr schreef:
Met hoeveel combinaties en in hoeveel situaties heb je al gezeten met auto en trailer?
Uit ervaring heb ik geleerd dat eigenlijk zelfs de X-trail te licht (1450kg) is, hoewel ik altijd heel ver onder alle maximums blijf.
REUZE verschil met de dodge van mijn vriend en bij het vervoeren van paarden, kies ik liever voor veiligheid en de X-trail staat dan ook meer stil dan dat hij voor de trailer hangt.
Is ook nog een verschil hoeveel km je moet doen, is het snelweg ja of nee...


Ik heb al in genoeg combinaties gereden in verschillende situaties. Leeftijd zal daar ook in meespelen lijkt mij zo ;) Neem aan dat jij nog maar uit 2 jaar (rij)ervaring spreekt? ;)
Nissan x-trail zijn er in verschillende gewichtsklasses. Ze zijn er zelfs met een gewicht van 1.666kg!!! ;)
Type paard of pony gewicht speelt ook mee en het gewicht van je trailer.
Zolang je niet over de toegestane massa heen komt is het verzekeringtechnish dik in orde. +:)+

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:12

Frosti schreef:
Zolang je niet over de toegestane massa heen komt is het verzekeringtechnish dik in orde. +:)+

Wat niet hetzelfde is als dat je er zomaar mee door het verkeer kan sjouwen.

Ik heb vanochtend een auto gehaald met een ambulance. Spulletje woog een slordige 2200kg. Ik was niet erg gelukkig met het gedrag van de aanhanger achter de Range Rover (3500kg op kenteken, 6000kg technisch) en ben derhalve met een slakkegangetje naar huis gereden. Achteraf stond de wagen waarschijnlijk toch niet ver genoeg naar voren, waardoor de kogeldruk niet deugde met de aanhanger die het moest doen.
Er is niks gebeurt, maar het filmpje dat door HC eerder is geplaatst had zomaar werkelijkheid kunnen worden, wanneer ik de toegestane snelheden had gereden!

Het gaat erom dat je een dergelijke situatie herkend voordat er iets gebeurt. Vlieguren is dan een voordeel maar opletten hoe je combi voelt en reageert en hoe je daarmee omgaat is niet per se afhankelijk van die vlieguren maar van inzicht.......

dems75

Berichten: 4066
Geregistreerd: 07-09-02

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:38

Frosti, je hebt pb!!!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:30

ikke schreef:
Frosti schreef:
Zolang je niet over de toegestane massa heen komt is het verzekeringtechnish dik in orde. +:)+

Wat niet hetzelfde is als dat je er zomaar mee door het verkeer kan sjouwen.


Ook zit je dan verzekeringstechnisch NIET per definitie ok.
Het is net als met de maximum snelheid. Die mag je ook niet altijd rijden en daaronder zit je NIET altijd ok.

Het blijft een verbázend onderwerp dit. Je zou verwachten dat Boktsters de maximale veiligheid voor hun paard in het verkeer willen ipv de minimale.
Maar dat is hetzelfde als met welzijnseisen bij het rijden en houden.
Zelfs het minimale is nog teveel gevraagd voor die geliefde dieren waar ruiters alles voor over hebben :roll:

iloveuu
Berichten: 37
Geregistreerd: 11-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:33

Wij hebben een Daihatsu Terios voor onze 1,5 paards trailer. Doet het prima! Alleen de benzine gaat er wel snel doorheen hah.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:39

iloveuu schreef:
Wij hebben een Daihatsu Terios voor onze 1,5 paards trailer. Doet het prima! Alleen de benzine gaat er wel snel doorheen hah.

Als in: 1:5?
Zo niet, niet zeuren...... }:)

jellie1979
Berichten: 72
Geregistreerd: 28-02-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:40

wij hebben een ford mondeo voor onze 1,5 paardstrailer staan. Dit bevalt super

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:57

jellie1979 schreef:
wij hebben een ford mondeo voor onze 1,5 paardstrailer staan. Dit bevalt super


hebben wij ook gehad, de 2,0 tddi, echt een leuke trekauto

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:21

Even een vraagje; hoe reken je om van 1:15 (bvb) naar liter/100 km?


Ben tegenwoordig ook regelmatig op de baan met m'n Mitsu Pajero + trailer + paard.
Trailer is een Humbaur 2-paards en Donisje gaat toch richting 500 kg. Heeftie helemaal geen problemen mee :D

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:38

Optiwolk schreef:
Even een vraagje; hoe reken je om van 1:15 (bvb) naar liter/100 km?


Ben tegenwoordig ook regelmatig op de baan met m'n Mitsu Pajero + trailer + paard.
Trailer is een Humbaur 2-paards en Donisje gaat toch richting 500 kg. Heeftie helemaal geen problemen mee :D


1 ltr per x km = aantal gereden km / aantal verbruikte ltr
x ltr per 100 km = aantal gereden km (100) / aantal km's per ltr (15)

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:47

Optiwolk schreef:
Even een vraagje; hoe reken je om van 1:15 (bvb) naar liter/100 km?


Ben tegenwoordig ook regelmatig op de baan met m'n Mitsu Pajero + trailer + paard.
Trailer is een Humbaur 2-paards en Donisje gaat toch richting 500 kg. Heeftie helemaal geen problemen mee :D

1:15 is 15km op een liter brandstof. Dat is 6,6ltr per 100km (100 delen door 15).

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:42

Bedankt!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:15

ikke schreef:
1:15 is 15km op een liter brandstof. Dat is 6,6ltr per 100km (100 delen door 15).


Ik deel altijd de rekening aan de pomp door het aantal km. wat ik ervoor gereden heb.

Dat rekent als bovenstaande in kilometers per 100 euro.

Ik betaal altijd contant en zo kan ik verbruik makkelijk relateren aan wat ik op zak heb.
Dat is het meest ´echte wereld´ inzichtelijk voor míj.
Het plaatst ook de brandstofkosten direct in perspectief tot de andere uitgaven per week/maand/jaar.
Op deze manier denken maakt ook heel zichtbaar hoe zinvol/rendabel een zuiniger auto is. Of niet.

Onze MercMusso doet nog nét 1000 kilometer op 100 Euro als ik een beetje zuinig rij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:04

Vandaag een oude opel frontera 2.0i 4x4 erbij gekocht voor vieze werkjes e.d. Voor de lol hebben we hem voor de trailer gezet om de schuilstal leeg te halen met het oog op oud en nieuw vernielers (paarden zitten een paar dagen in een pension). Wat een %#^&*auto :( ! Bij de eerst beste blubber zat dat ding al vast. We hebben hem er ouderwets uit moeten duwen met een mat eronder :')
Voor een keer is zoiets best lachen maar je moet daar niet zo komen te staan met je paarden erin, dan vergaat je het lachen wel.

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:36

Anoniem schreef:
Vandaag een oude opel frontera 2.0i 4x4 erbij gekocht voor vieze werkjes e.d. Voor de lol hebben we hem voor de trailer gezet om de schuilstal leeg te halen met het oog op oud en nieuw vernielers (paarden zitten een paar dagen in een pension). Wat een %#^&*auto :( ! Bij de eerst beste blubber zat dat ding al vast. We hebben hem er ouderwets uit moeten duwen met een mat eronder :')
Voor een keer is zoiets best lachen maar je moet daar niet zo komen te staan met je paarden erin, dan vergaat je het lachen wel.


Een stel fatsoenlijke AT banden doet wonderen, wegbanden zijn op klei hopeloos.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:24

stefanvi schreef:
Anoniem schreef:
Vandaag een oude opel frontera 2.0i 4x4 erbij gekocht voor vieze werkjes e.d. Voor de lol hebben we hem voor de trailer gezet om de schuilstal leeg te halen met het oog op oud en nieuw vernielers (paarden zitten een paar dagen in een pension). Wat een %#^&*auto :( ! Bij de eerst beste blubber zat dat ding al vast. We hebben hem er ouderwets uit moeten duwen met een mat eronder :')
Voor een keer is zoiets best lachen maar je moet daar niet zo komen te staan met je paarden erin, dan vergaat je het lachen wel.


Een stel fatsoenlijke AT banden doet wonderen, wegbanden zijn op klei hopeloos.

Joh, als het voor de lol is, gooi je er BF Goodridge M/T banden onder. Als je dan nog vast komt te zitten is het of heel heftig of je kunt echt niet rijden........

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:45

M/T's zijn idd leuk om mee in de prut te spelen, maar rijden op de weg toch wel errrug uncomfi. En met de T/A's kom je best nog een heel eind, hoor. Heb er vandaag nog een IW505 mee door 20 cm prut gesleurd, ook met een Fronti trouwens, Y22DTH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:19

Op de frontera zaten deze banden al op:
Afbeelding

Zouden én goed op de weg én redelijke grip in het terrein moeten geven maar dat laatste kun je dus wel vergeten. We gaan even kijken hoe die zich ermee redt bij de klusjes waarvoor hij dient (zoals een auto vol hout halen voor de vuurkorf, lekker makkelijk... geen aanhanger nodig :D ), anders komen er wel andere onder. Godzijdank is dat ding niet voor de trailer bedoeld, hij heeft ons wel even laten inzien wat voor verwende nesten we zijn. Manlief zei net nog... daar moet je niet mee naar oostenrijk moeten rijden :') Wat werken in zo'n ding, daar val je gewoonweg van af!

Er zitten ook van die grappige schijnwerpers op het dak,

Afbeelding

ik dacht YES! die zetten zo de hele weide in het licht :)*
Niet dus, het normale dimlicht van onze andere auto's geeft nog meer licht dan die dingen :=

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:25

Anoniem schreef:
Er zitten ook van die grappige schijnwerpers op het dak,

Afbeelding

ik dacht YES! die zetten zo de hele weide in het licht :)*
Niet dus, het normale dimlicht van onze andere auto's geeft nog meer licht dan die dingen :=

Je moet ook goede lampen gebruiken, niet dit soort gamma-spul. Ik heb een set Micro FF verstralers van Hella op de auto, nou dat doet het heel aardig. Het mag niet op de openbare weg, maar voor besloten terrein kun je er 100W pitten indraaien. Als dat nog niks oplevert heb je echte bagger erop staan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:33

Het zat er al op hè, we hebben hem gisteravond opgehaald. Vriend kwam thuis met de mededeling "oh ja, ik heb een frontera gekocht, wel leuk voor de vieze klusjes" :P
Ik heb geen idee van wat voor bouwmarkt de onderdelen zijn :=
Ik heb ook al voorgesteld er een grote bullbar voor op te zetten en een paar fatsoenlijke lampen erbij op }>
en een safarisnorkel :):)

Yellomofoon

Berichten: 2021
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:06

Ik rij met een Freelander HSE voor onze Ifor HB506 deluxe, heb 1x met 2 paardjes gereden (paardjes van 1.58 & van 1.62) en dat voelde ik wel aan de auto, maar volgens de berekeningen mocht het nog wel...

Ik doe dat ook niet meer omdat ik me toch veiliger voel als ik nog wat overschot qua laadgewicht heb.
Dus nu ga ik op wedstrijd met mijn paardje van 1.58 en dat voel ik eigenlijk niet aan de auto.

Trailer is gewogen op 877kg

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:30

Yellomofoon schreef:
Ik rij met een Freelander HSE voor onze Ifor HB506 deluxe, heb 1x met 2 paardjes gereden (paardjes van 1.58 & van 1.62) en dat voelde ik wel aan de auto, maar volgens de berekeningen mocht het nog wel...

Ik doe dat ook niet meer omdat ik me toch veiliger voel als ik nog wat overschot qua laadgewicht heb.
Dus nu ga ik op wedstrijd met mijn paardje van 1.58 en dat voel ik eigenlijk niet aan de auto.

Trailer is gewogen op 877kg

Freebee I of Freebee II?
Freebee I mag maar 2000kg trekken, dus met 877kg trailer houdt je dan nog 1123kg over. Dat is niet veel voor twee paarden.