s0173957 schreef:100l / 100km?
Zeker van?
Het kan nog erger; volgens de opnemer haal ik 600ltr per 100km als ik 'm even flink doortrap naar 2500toeren (waar die 200 paarden pas echt op stoom komen)
Nou zal die meting niet spot-on zijn maar hij is behoorlijk accuraat want het verbruik klopt heel fatsoenlijk met de hoeveelheid Diesel die ik erbij moet gooien.
Rex_Rolfo schreef:Kortom, een automotor is geen motorfietsmotor en geen vrachtautomotor. Het zit er een beetje tussenin. Maar om die motor het leven makkelijk te maken laat 'm toeren draaien als ie moet werken. Veel mensen zijn dat niet gewend en laten een motor te lang in een hoge versnelling staan. Toegeven 6000 toeren is behoorlijk oncomfortabel. Maar 3500 is bij veel benzine motoren prima te doen.
Veel mensen klagen dat ze vanaf volgende maand geen 120 of 130 meer mogen rijden. Bij die snelheid draait het motorblok ook aardig wat toeren. Wat is dan het grote probleem om bij 90 km/h met een trailer hetzelfde toerental te draaien? Als je geen tegenwind hebt is het zelfs voldoende om één versnelling terug te gaan, zit je met 80-90 met trailer op lagere toeren dan 120-130 zonder. En minder windruis, dus wat is dan meer comfort?
Absoluut waar
De Volvo doet 2500 toeren bij 80km/h en krijgt de 1800kg die ie mag trekken ook fatsoenlijk van plek (met een 2,5 turbo).
Maar in het stuk totdat je op een fatsoenlijk cruise-toerental bent, wil je toch ook genoeg power om de hele bende van plek te krijgen. DAT is waar die "moderne" opgeblazen motoren de mist in gaan.
Alle handbakken die ik had en heb, lopen ongeveer 3000 toeren bij 120km/h; maakt geen ruk uit wat voor bak eronder ligt. De automaten hier doen dat bij ongeveer 2500 toeren.
De Range Rover moet je ook echt vangen in 3 wil je nog een beetje power overhouden om de ruim 2 ton die ik er meestal aan had hangen ook op snelheid te houden als het niet bult-af ging. Dan draait ie net boven de 3000 toeren.