Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morris

Berichten: 3536
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:44

elbert schreef:
Citaat:
Elbert heb je ook een 2.0 liter?
Pittig wagentje vind ik het, heerlijk om in te rijden.

Nee een 1.8 GDI en mag inderdaad 1500 kg trekken. Een fijn sterke auto en handig formaat qua wegenbelasting. Het zijn alleen niet al te zuinige auto`s maar dan moet je een polo`tje kopen ofzo hihi.


Klopt, als ik 1 op 10 haal, mag ik blij zijn.

Met de Pinin kun je makkelijk met trailer en paard erachter in zijn 5 rijden, en trekt ie nog. Ik had hier voor een feroza, maar dan is de Pinin toch veel fijner. Hopelijk is de opvolger van mijn Pinin, zijn grote broer (de Pajero). :D

elbert

Berichten: 63
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:55

Zo`n grote Pajero is nog slechter voor je portemonnee haha. Maarja veiligheid kun je niet op bezuinigen je ziet soms combinaties rijden waar ik mijn bedenkingen bij heb ;)

elbert

Berichten: 63
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:45

Citaat:
Klopt, als ik 1 op 10 haal, mag ik blij zijn.

De mijne rijdt meestal zo rond de 9,5 liter per 100 km

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:50

Helma_Amber schreef:
Ik trek met een VW Golf 4 TDI een 2-paards trailer met één paard erin. Auto mag 1300 kilo trekken en ik zit hier nog mooi onder.
Moet wel zeggen dat deze auto het makkelijk doet.

Foto van de combi (ik heb hem in link geplaatst, wist niet of ik hem als foto mocht plaatsen)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NKOPAOTF.jpg


Zoals je intussen al weet, deze combinatie is niet toegestaan. Trailer is simpelweg te zwaar voor deze auto, ook al voelt dat wellicht niet zo.
De gevreesde sluiper is hier de kogeldruk, iets wat velen over het hoofd zien.

Voor een 2-paards moet je gewoon minimaal 100 kg mogen hebben, onafhankelijk van de belading. 75 kg is te weinig en in het geval van een ongeluk zul je hierop door de verzekering gepakt worden en kun je alles zelf ophoesten.

De kogeldruk op je trekhaak is niet automatisch wat je auto mag hebben. Op de trekhaak staat alleen vermeldt wat de trekhaak kan hebben en dit is meestal wat meer dan dat van de auto voor een beetje marge.
In het instructieboekje/handleiding vind je de kogeldruk van de auto terug, en bij sommigen aan de binnenkant van het kofferdeksel (niet veel).

Voor een 2-paards trailer kun je eigenlijk alleen maar een terreinwagen, suv of stevige bus zetten. Ik las ook nog iets over een Volvo V70, volgens mij mag die ook geen 100 kg hebben.

mo_van_dijk schreef:
@sflj, ik ben ik weet niet hoe vaak aangehouden door de KLPD, maar zelfs zij weten van de hoed noch de rand. Op mijn vorige stal geeft een agent les (bereden politie) en hij zegt dat het ok is om een 2paards met koetsenframe te beladen met twee paarden met koets achter een bus die 1500kg en 75kg kogeldruk mocht hebben.

En die 3 en 4 paards trailers, hoeveel kogeldruk veroorzaken deze trailers?


Een 2-paards met koetsenframe achter een bus die 1500 kg bij 75 kg kogeldruk mag hebben en dat vinden ze nog goed ook? Waar hebben die hun opleiding gehad?
Een koetsenframe is zowieso al kogeldrukverhogend, ik denk dat je voor een dergelijke combinatie al snel rond de 120 kg zit. En totaalgewicht van een dergelijke trailer zal denk ik 2400 kg zijn, om dat dan achter een auto met 1500 kg trekhaak te knopen, vind ik wat vreemd.

Voor 3/4 paards trailers moet je rekenen op een kogeldruk ergens tussen de 130-150 kg schat ik.
Best behoorlijk dus, maar gezien het totaalgewicht kun je deze toch alleen maar trekken met auto's die deze kogeldruk ook kunnen hebben.

Setteli schreef:
Mijn Mondeo kan het wel trekken, maar heeft niet echt veel vermogen. Kan bijv. niet met 80 in de 5e versnelling rijden, dan zakt ie terug. Ben wel op zoek naar een andere. Maar tot die tijd doet ie prima dienst.


Daar zie je het nadeel van een benzine auto, pas trekkracht in de hogere toeren, dus moet je in z'n 4 of in extreme gevallen zelfs 3 blijven rijden om snelheid te kunnen houden. Betekent dat de auto een grensgeval is qua trekvermogen en ook het gewicht wat erachter hangt.

Ideale situatie is uiteraard als je bergop nog steeds kunt acceleren met maximaal gewicht aan de haak, ook in z'n 5. Dan weet je dat de auto genoeg koppel heeft op de juiste plaats.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:06

mo_van_dijk schreef:
Dan moet je de 75kg aanhouden. Dan is de max. verticale last waar het onderstel van je auto op is ontworpen!

@sflj, ik ben ik weet niet hoe vaak aangehouden door de KLPD, maar zelfs zij weten van de hoed noch de rand. Op mijn vorige stal geeft een agent les (bereden politie) en hij zegt dat het ok is om een 2paards met koetsenframe te beladen met twee paarden met koets achter een bus die 1500kg en 75kg kogeldruk mocht hebben.

Weet je, die agent heeft nog gelijk ook! Zolang je die trailer maar niet zo zwaar belaadt dat ie boven de 1500kg uitkomt en ervoor zorgt dat de kogeldruk beneden de 75kg blijft (pak lood achterin de trailer), dan klopt het.

Al ga je op je kop staan, je bent als chauffeur verantwoordelijk voor de juiste belading van je auto/combinatie. Al zegt die agent dat het akkoord is om met mijn Pindaatje een trailer te trekken, dat maakt niet uit, degene die ermee rijdt is verantwoordelijk en verder helemaal niemand!!

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:15

stefanvi schreef:
Setteli schreef:
Mijn Mondeo kan het wel trekken, maar heeft niet echt veel vermogen. Kan bijv. niet met 80 in de 5e versnelling rijden, dan zakt ie terug. Ben wel op zoek naar een andere. Maar tot die tijd doet ie prima dienst.


Daar zie je het nadeel van een benzine auto, pas trekkracht in de hogere toeren, dus moet je in z'n 4 of in extreme gevallen zelfs 3 blijven rijden om snelheid te kunnen houden. Betekent dat de auto een grensgeval is qua trekvermogen en ook het gewicht wat erachter hangt.

Ideale situatie is uiteraard als je bergop nog steeds kunt acceleren met maximaal gewicht aan de haak, ook in z'n 5. Dan weet je dat de auto genoeg koppel heeft op de juiste plaats.

Koppel is leuk, maar zonder vermogen ben je nog steeds nergens. Het gaat om de juiste combinatie.
Mijn vrachtwagen (3800kg leeg) heeft 80pk en 375Nm koppel, Dieselmotor. Wanneer ik de grote rivieren oversteek kan ik helling op snelheid houden, mits geen wind tegen.
Mijn Discovery (zou met volle trailer tesamen 4000kg wegen) heeft 145pk en 270Nm koppel, V8 op LPG. Wanneer ik de rivieren oversteek kan ik helling op trappen en loopt de combinatie vanuit 80km/h fluitend naar de 100km/h en verder (als ik gas zou blijven geven).
Natuurlijk maakt luchtweerstand uit, die is bij de vrachtwagen groter, maar het eindeloze gebrek aan motorvermogen is hier hoofdoorzaak. Wanneer je ditzelfde geintje namelijk met een 130pk-versie doet, loopt ie ook fluitend naar de 100km/h.............

Foedji
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:18

jaguar x type 3.0 v6

michellee73

Berichten: 1251
Geregistreerd: 08-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:25

Een audi a6 3.2 quattro, die kan alles makkelijk trekken dus :Y)

heaven

Berichten: 580
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:53

zelf ook een golf 4 tdi in bezit en die trekt alles met gemak.
(trailer moet dus ook mogelijk zijn)aleen was er niet van plan een 2 paards achter te hangen.
maar een terug gekeurde anderhalfpaards.
als het mij niet bevalt wil ik toch iets anders gaan aanschaffen.
dus ik lees lekker mee over jullie ervaringen

Helma_Amber

Berichten: 7629
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Bierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:38

elbert schreef:
Ik vindt zo`n golf wel wat klein om een trailer te trekken of zit ik ernaast? Is toch wat veiliger als er een grote station of een jeep voor staat.


Ik denk dat je zowizo niet naar de grootte moet kijken. Onze Golf mag 1300 kg trekken en ik ken menig stationwagen die rond de 1100 kg mogen en die zijn qua formaat een stukje groter.

Ik heb ook een tijdje met een VW Transporter (die 2000kg mocht trekken) voor de trailer gereden, maar die had er zoveel moeite mee en had geen fijne wegligging. Met de Golf voel ik me vele malen veiliger.
Maar goed regels zijn regels en door die domme kogeldruk zal ik wel gaan sparen voor iets groters in de toekomst :o Denk je ook een auto te hebben die het gewicht op papier aan kan..

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:24

Helma_Amber schreef:
Ik heb ook een tijdje met een VW Transporter (die 2000kg mocht trekken) voor de trailer gereden, maar die had er zoveel moeite mee en had geen fijne wegligging. Met de Golf voel ik me vele malen veiliger.
Maar goed regels zijn regels en door die domme kogeldruk zal ik wel gaan sparen voor iets groters in de toekomst :o Denk je ook een auto te hebben die het gewicht op papier aan kan..


En ondertussen met deze combinatie dus gewoon blijven rijden neem ik aan?
Je moet het zelf weten, maar verstandig zou ik dat niet vinden. :\

Die kogeldruk is overigens helemaal niet zo 'dom', dit is getest, en uiteraard zit er wel marge in, maar deze kogeldruk is gekozen omdat dit 'veilig' is.
Ik heb ook wel eens met een combinatie rond gereden met een autotransporter met een auto van ruim 2 ton erop die teveel vanvoren was gezet, dit i.c.m. ook de motor vanvoren zorgde ervoor dat ik zo een best behoorlijke kogeldruk had, maar onderweg stuurde de combinatie heel erg zweverig. Bij de eerstvolgende afrit de auto direct een stuk naar achteren gezet.
Er is dus wel degelijk een reden voor deze maximale kogeldruk alhoewel dit een vrij extreem voorbeeld was.

joyce83

Berichten: 5659
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:29

Ik heb een golf IV 2.0 benzine voor mijn trailer. Heb een 1,5 paardstrailer met max 1300 gewicht. Auto mag 1400 trekken en kogeldruk is 75kg dus gaat. Ik hoef niet vaak met de trailer te rijden en is eigenlijk alleen om stro en hooi te halen en indien nodig dat ik toch mijn paard kan laden. Ik vind het op zich goed rijden, maar ja dat is dus alleen een enkele keer.

Helma_Amber

Berichten: 7629
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Bierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:36

stefanvi schreef:
Helma_Amber schreef:
Ik heb ook een tijdje met een VW Transporter (die 2000kg mocht trekken) voor de trailer gereden, maar die had er zoveel moeite mee en had geen fijne wegligging. Met de Golf voel ik me vele malen veiliger.
Maar goed regels zijn regels en door die domme kogeldruk zal ik wel gaan sparen voor iets groters in de toekomst :o Denk je ook een auto te hebben die het gewicht op papier aan kan..


En ondertussen met deze combinatie dus gewoon blijven rijden neem ik aan?
Je moet het zelf weten, maar verstandig zou ik dat niet vinden. :\


Nee, ik leen wel een grotere auto.
Maar ik begrijp nog steeds niet waarom er een kogeldruk van 100 kg op het plaatje bij de trekhaak staat en in de papieren niks. Ik zal nog wel eens navragen, want ik dacht in principe dat ik dus niks verkeerd deed, omdat er 100 kg op staat.

Amber_

Berichten: 10172
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:51

Trekhaak kan je ook zelf op zetten.
Ik heb daarom de 'eigen' trekhaak eraf gehaald, en een trekhaak met 100KG erop gezet :j.

Dus al staat het op papieren, hoeft het niet zo te zijn ?

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:53

Volgens mij kijkt een controleur alleen maar op het plaatje van de trekhaak hoor. ;)

joyce83

Berichten: 5659
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:55

Amber kan dat echt?? is het dan ook legaal? want op zich zijn er genoeg leuke auto's die voor ons gaan afvallen omdat de kogeldruk te laag is, stel dat ik een andere trekhaak erop kan laten zetten dan zouden weer sommige auto's weer aantrekkelijk voor ons worden als we een andere auto zouden willen.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:57

Een trekhaak wordt ontworpen op een bepaalde verticale last en het onderstel van een auto wordt ontworpen op een bepaalde verticale last. Deze twee hoeven niet hetzelfde te zijn. Als je trekhaak 100kg verticale last aankan, maar je auto 'slechts' 75kg, rij je je auto naar z'n grootje als je hem met een verticale last van >75kg belast.

Amber, wat staat er in de papieren (kentekenbewijs of instructieboekje) van je auto? Jij hebt een Calibra en ik denk dat de max. kogeldruk waar het onderstel op is ontworpen 75kg is!!

sflj, doet de verzekering dit ook? 1 + 1 is twee en als het niet klopt met de max van de auto....

duchanguis
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:00

Wij hebben een Defender en een Landcruiser.
Super wagens en misschien wel uitgedrukt als dikke bak, maar probleemloos voor de trailer.

Setteli

Berichten: 3389
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:00

stefanvi schreef:
Setteli schreef:
Mijn Mondeo kan het wel trekken, maar heeft niet echt veel vermogen. Kan bijv. niet met 80 in de 5e versnelling rijden, dan zakt ie terug. Ben wel op zoek naar een andere. Maar tot die tijd doet ie prima dienst.


Daar zie je het nadeel van een benzine auto, pas trekkracht in de hogere toeren, dus moet je in z'n 4 of in extreme gevallen zelfs 3 blijven rijden om snelheid te kunnen houden. Betekent dat de auto een grensgeval is qua trekvermogen en ook het gewicht wat erachter hangt.

Ideale situatie is uiteraard als je bergop nog steeds kunt acceleren met maximaal gewicht aan de haak, ook in z'n 5. Dan weet je dat de auto genoeg koppel heeft op de juiste plaats.


Het is een diesel hoor.... Trekvermogen was toen ik hem kocht prima, maar auto wil niet meer zo. Dus dat merk ik dan ook aan het trekken met de trailer. Turbo komt vaak pas met 2500 toeren om de hoek kijken, dus dat duurt dan ff (trek met trailer en paard niet zo snel op...)

Helma_Amber

Berichten: 7629
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Bierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:02

sflj schreef:
Volgens mij kijkt een controleur alleen maar op het plaatje van de trekhaak hoor. ;)


Ja maar verzekeringstechnisch is het niet goed en krijg je dus niks vergoed als er iets gebeurt.
Daarom baal ik ook zo dat het niet goed blijkt te zitten bij mij, terwijl ik dat juist wel dacht.

Amber_

Berichten: 10172
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:22

mo_van_dijk schreef:
Amber, wat staat er in de papieren (kentekenbewijs of instructieboekje) van je auto? Jij hebt een Calibra en ik denk dat de max. kogeldruk waar het onderstel op is ontworpen 75kg is!!


Dat was idd zo die trekhaak :j, Dat hij maar 75kg mocht hebben, en 1300 kilo trekken.
Maar heb nu een 4x4 Turbo en het onderstel + trekhaak is 'gemaakt' door Opel Dealer.
Nu mag is het een trekhaak met 100kg.

marle

Berichten: 449
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Creil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:42

duchanguis schreef:
Wij hebben een Defender en een Landcruiser.
Super wagens en misschien wel uitgedrukt als dikke bak, maar probleemloos voor de trailer.


Wij hebben ook een Defender, werkt goed hoor met een trailer :))
Laatst bijgewerkt door marle op 03-01-10 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:42

Heb je je papieren laten aanpassen door de RDW, Amber. Volgens mij is dit verplicht, net als bij bijv. het overspuiten in een andere kleur.

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:30

Moderatoropmerking:
Het topic gaat weer open. Graag respectvol met elkaar discussieren en niet persoonlijk worden. Dit topic is bedoeld om elkaar te helpen met informatie. Graag alleen reageren als je inhoudelijk iets hebt toe te voegen.

Morris

Berichten: 3536
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:28

Jeuj, gelukkig, want ik vind dit een leuk en interessant topic.