Helma_Amber schreef:Ik trek met een VW Golf 4 TDI een 2-paards trailer met één paard erin. Auto mag 1300 kilo trekken en ik zit hier nog mooi onder.
Moet wel zeggen dat deze auto het makkelijk doet.
Foto van de combi (ik heb hem in link geplaatst, wist niet of ik hem als foto mocht plaatsen)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NKOPAOTF.jpg
Zoals je intussen al weet, deze combinatie is niet toegestaan. Trailer is simpelweg te zwaar voor deze auto, ook al voelt dat wellicht niet zo.
De gevreesde sluiper is hier de kogeldruk, iets wat velen over het hoofd zien.
Voor een 2-paards moet je gewoon minimaal 100 kg mogen hebben, onafhankelijk van de belading. 75 kg is te weinig en in het geval van een ongeluk zul je hierop door de verzekering gepakt worden en kun je alles zelf ophoesten.
De kogeldruk op je trekhaak is niet automatisch wat je auto mag hebben. Op de trekhaak staat alleen vermeldt wat de trekhaak kan hebben en dit is meestal wat meer dan dat van de auto voor een beetje marge.
In het instructieboekje/handleiding vind je de kogeldruk van de auto terug, en bij sommigen aan de binnenkant van het kofferdeksel (niet veel).
Voor een 2-paards trailer kun je eigenlijk alleen maar een terreinwagen, suv of stevige bus zetten. Ik las ook nog iets over een Volvo V70, volgens mij mag die ook geen 100 kg hebben.
mo_van_dijk schreef:@sflj, ik ben ik weet niet hoe vaak aangehouden door de KLPD, maar zelfs zij weten van de hoed noch de rand. Op mijn vorige stal geeft een agent les (bereden politie) en hij zegt dat het ok is om een 2paards met koetsenframe te beladen met twee paarden met koets achter een bus die 1500kg en 75kg kogeldruk mocht hebben.
En die 3 en 4 paards trailers, hoeveel kogeldruk veroorzaken deze trailers?
Een 2-paards met koetsenframe achter een bus die 1500 kg bij 75 kg kogeldruk mag hebben en dat vinden ze nog goed ook? Waar hebben die hun opleiding gehad?
Een koetsenframe is zowieso al kogeldrukverhogend, ik denk dat je voor een dergelijke combinatie al snel rond de 120 kg zit. En totaalgewicht van een dergelijke trailer zal denk ik 2400 kg zijn, om dat dan achter een auto met 1500 kg trekhaak te knopen, vind ik wat vreemd.
Voor 3/4 paards trailers moet je rekenen op een kogeldruk ergens tussen de 130-150 kg schat ik.
Best behoorlijk dus, maar gezien het totaalgewicht kun je deze toch alleen maar trekken met auto's die deze kogeldruk ook kunnen hebben.
Setteli schreef:Mijn Mondeo kan het wel trekken, maar heeft niet echt veel vermogen. Kan bijv. niet met 80 in de 5e versnelling rijden, dan zakt ie terug. Ben wel op zoek naar een andere. Maar tot die tijd doet ie prima dienst.
Daar zie je het nadeel van een benzine auto, pas trekkracht in de hogere toeren, dus moet je in z'n 4 of in extreme gevallen zelfs 3 blijven rijden om snelheid te kunnen houden. Betekent dat de auto een grensgeval is qua trekvermogen en ook het gewicht wat erachter hangt.
Ideale situatie is uiteraard als je bergop nog steeds kunt acceleren met maximaal gewicht aan de haak, ook in z'n 5. Dan weet je dat de auto genoeg koppel heeft op de juiste plaats.