Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:47

caravantrekker.nl schreef:
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 1402 1192/1500/75 FWD 4/1968 TD 103/320@1750-2500

Gaat weliswaar om een Variant maar de cijfers zullen niet veel verschillen. 75kg lijkt mij niet echt genoeg om een 2 paardstrailer te trekken.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:49

Volgens mij heb ik minimaal 100 kg kogeldruk. Ik zal zo eens in de papieren kijken.
Gaat trouwens wel om een 2paards met 1 paard er in. Ik weet niet of dat nog evrschil maakt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:50

100kg toegestane kogeldruk bij een Golf? Dan heb je wel een heel speciale...
Ga voor de grap eens de weegbrug op. Dan is het gewicht op papier waarschijnlijk minder dan in realiteit!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:51

sflj schreef:
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 1402 1192/1500/75 FWD 4/1968 TD 103/320@1750-2500

Gaat weliswaar om een Variant maar de cijfers zullen niet veel verschillen. 75kg lijkt mij niet echt genoeg om een 2 paardstrailer te trekken.

Hangt van de opgegeven kogeldruk van de trailer af.
Als de as helemaal achteraan zit heb je 300 kg op je trekhaak, zit ie vooraan dan 0 of zelfs negatief.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:53

sflj schreef:

Kogeldruk is variabel.
Wegen geeft het enige juiste antwoord.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:56

Dat klopt.
Maar 75 lijkt me niet veel (niet genoeg ;) )
Overigens mag deze Golf Variant wel 1500kg trekken. Als dat bij jouw model al 200kg minder is...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:57

vraag me eigenlijk ook af waarom er bij heel veel auto's geen kogeldruk gegeven wordt bij verkoop.

Dit is iets wat ook erg belangrijk is, maar geen garage die ik nog gezien heb die de kogeldruk vermeld.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 18:00

Frank schreef:
Kogeldruk is variabel.
Wegen geeft het enige juiste antwoord.

Onzin, aan wegen heb je niks. Je moet je aan de regels houden en that's it.
>> Als jij namelijk je paard 30cm naar achterin in je trailer zet (al is het maar door de voor- en achterbuis te verzetten) kan je kogeldruk zomaar ineens 15 kg schelen. Als je bergop of bergaf rijdt verandert die druk, en als je gaat remmen of optrekken helemaal. Kogeldruk is inderdaad variabel, dus je kan de waarheid nogal geweld aandoen op die weegbrug.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:00

Annastasia, komt dat niet omdat de autobedrijven zichzelf dan in de vinger snijden? Mensen hebben geen verstand van kogeldruk. Waar niet over gesproken wordt, is er meestal niet! Mensen gaan ervan uit dat wanneer een auto qua gewicht de trailer mag trekken, het allemaal in orde is. Helaas is dit veelal niet het geval!

snissje

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:01

Wij hebben een volvo v70 voor onze 2 paards trailer!!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:03

mo_van_dijk schreef:
Ga voor de grap eens de weegbrug op. Dan is het gewicht op papier waarschijnlijk minder dan in realiteit!

Het is een verzwaarde versie geloof ik. Hij is zwaarder dan het standaard model is mij verteld.
Ik heb even op het plaatje bij trekhaak gekeken en daar staat 100 kg. Dat zal wel de kogeldruk zijn neem ik aan?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:04

mo_van_dijk schreef:
Annastasia, komt dat niet omdat de autobedrijven zichzelf dan in de vinger snijden? Mensen hebben geen verstand van kogeldruk. !

Dan moeten ze geen auto's gaan verkopen. Kom op zeg, als bedrijf zijnde die auto's verkoopt hoor je ook hier verstand van te hebben.

Net als die auto's waar geen plaatje bij de trekhaak zit (net als de onze). Je kunt iedereen maar wat wijs maken omdat dat simpelweg niet na te lezen valt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:09

Helma_Amber schreef:
mo_van_dijk schreef:

Het is een verzwaarde versie geloof ik. Hij is zwaarder dan het standaard model is mij verteld.
Ik heb even op het plaatje bij trekhaak gekeken en daar staat 100 kg. Dat zal wel de kogeldruk zijn neem ik aan?

Dat is de kogeldruk voor de trekhaak zelf. Als het goed is staat er ook nog een kogeldruk in je papieren. De minste van de twee moet je aanhouden!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:10

mo_van_dijk schreef:
Dat is de kogeldruk voor de trekhaak zelf. Als het goed is staat er ook nog een kogeldruk in je papieren. De minste van de twee moet je aanhouden!

Bij mij staat dat iig niet in de papieren.
Of is dat pas na een bepaalde jaartal erin komen te staan?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:11

annastasia schreef:
mo_van_dijk schreef:
Annastasia, komt dat niet omdat de autobedrijven zichzelf dan in de vinger snijden? Mensen hebben geen verstand van kogeldruk. !

Dan moeten ze geen auto's gaan verkopen. Kom op zeg, als bedrijf zijnde die auto's verkoopt hoor je ook hier verstand van te hebben.

Net als die auto's waar geen plaatje bij de trekhaak zit (net als de onze). Je kunt iedereen maar wat wijs maken omdat dat simpelweg niet na te lezen valt.

Ik ben het met je eens, maar hoeveel mensen rijden er wel niet in een verkeerde combi, omdat de autoverkoper zei dat het WEL kon. Ikzelf ben van mening dat elke verkoper je een oor probeert aan te naaien. Als je zorgt dat je zelf al wat thuiswerk hebt gedaan, kom je later niet in de problemen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:12

annastasia schreef:
mo_van_dijk schreef:

Bij mij staat dat iig niet in de papieren.
Of is dat pas na een bepaalde jaartal erin komen te staan?

En wat als je jouw auto hierin invult: http://www.autoweek.nl/carbase.php

Staat er ook niets in je instructieboekje?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:22

mo_van_dijk schreef:
Helma_Amber schreef:

Deze auto is trouwens geen verzwaarde versie. Ik was in de war met een eerdere auto die we gehad hebben. Dit is een standaard model.
In de papieren staat geen gewicht trouwens. Kan dat kloppen :o

Via die website is het dus 75 kg, dus dat moet ik gaan aanhouden neem ik aan?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:27

Volgens mij staat dat niet op de autopapieren. Die van mij (2003) ook niet, in ieder geval. In het instructieboekje (maar welke agent zou daarnaar vragen? ;) ) en op het plaatje van de trekhaak staat allebei 140kg.
Volgens mij mogen de meeste paardentrailers zelf trouwens maar een maximale druk op de koppeling hebben van 100kg.

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:30

Citaat:
Elbert heb je ook een 2.0 liter?
Pittig wagentje vind ik het, heerlijk om in te rijden.

Nee een 1.8 GDI en mag inderdaad 1500 kg trekken. Een fijn sterke auto en handig formaat qua wegenbelasting. Het zijn alleen niet al te zuinige auto`s maar dan moet je een polo`tje kopen ofzo hihi.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:30

Dan moet je de 75kg aanhouden. Dan is de max. verticale last waar het onderstel van je auto op is ontworpen!

@sflj, ik ben ik weet niet hoe vaak aangehouden door de KLPD, maar zelfs zij weten van de hoed noch de rand. Op mijn vorige stal geeft een agent les (bereden politie) en hij zegt dat het ok is om een 2paards met koetsenframe te beladen met twee paarden met koets achter een bus die 1500kg en 75kg kogeldruk mocht hebben.

En die 3 en 4 paards trailers, hoeveel kogeldruk veroorzaken deze trailers?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:31

annastasia schreef:
Setteli schreef:
Auto weegt 1315 kilo, max. massa trailer is 1250 kg, auto mag ook 1250 trekken. ik blijf in ieder geval onder de 3500 kg. Ik weet het past allemaal net, maar ik heb de trailer door het RDW terug laten keuren naar wat mijn auto mag trekken, dus 1250 kg (was eerst 1600 kg).

Wat weegt de trailer leeg?
Weegt deze in werkelijkheid net zoveel als dat er op paier staat? Dit blijkt in werkelijkheid nl 9 van de 10x niet te kloppen.
Als ik jou was zou ik met het hele zaakje maar eens over de weegbrug gaan.

Want ik ben bang dat je wel eens (zonder dat je het weet) in overtreding kunt zijn.

Ledig gewicht van de trailer is 570 kg, laadvermogen is 680 kg. Dus mijn paard past er wel in. Heb de trailer nog nooit op de weegbrug gehad. Zit er wel een in de buurt, zal het eens doen.
Mijn Mondeo kan het wel trekken, maar heeft niet echt veel vermogen. Kan bijv. niet met 80 in de 5e versnelling rijden, dan zakt ie terug. Ben wel op zoek naar een andere. Maar tot die tijd doet ie prima dienst.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:37

Setteli schreef:
annastasia schreef:
Wat weegt de trailer leeg?
Weegt deze in werkelijkheid net zoveel als dat er op paier staat? Dit blijkt in werkelijkheid nl 9 van de 10x niet te kloppen.
Als ik jou was zou ik met het hele zaakje maar eens over de weegbrug gaan.

Want ik ben bang dat je wel eens (zonder dat je het weet) in overtreding kunt zijn.

Ledig gewicht van de trailer is 570 kg, laadvermogen is 680 kg. Dus mijn paard past er wel in. Heb de trailer nog nooit op de weegbrug gehad. Zit er wel een in de buurt, zal het eens doen.
Mijn Mondeo kan het wel trekken, maar heeft niet echt veel vermogen. Kan bijv. niet met 80 in de 5e versnelling rijden, dan zakt ie terug. Ben wel op zoek naar een andere. Maar tot die tijd doet ie prima dienst.

Mijn trailer weegt op papier 750 kg, maar ik reken er toch al gauw een 100kg bij.
Want is het zeiltje wel meegewogen? Zat het tussenschot wel bij het gewicht in en de trapbescherming en het reservewiel?

Als je naar een andere auto gaat kijken neem dan ook de Max koppel en max vermogen mee.
Denk nl dat dit bij je huidige auto nl vrij hoog ligt.
Ik kan rustig 80 in z'n 5 rijden met deze auto + trailer. Auto doet het op z'n slofjes.
Vorige auto kon ik ook niet in z'n 5 rijden anders zakte deze ook terug. De auto had pas het volledige vermogen bij zo'n 4000 toeren.

Setteli

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:41

zeiltje weegt niet zoveel. heb geen tussenschot (is 1,5 paards), geen reservewiel, geen trapbescherming.

Maar als ik de gelegenheid om hem op de brug te zetten zal ik dat even doen. Laat jullie de uitkomst wel weten

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:41

Ik vindt zo`n golf wel wat klein om een trailer te trekken of zit ik ernaast? Is toch wat veiliger als er een grote station of een jeep voor staat.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:42

In de zomer heeft de Irado altijd zijn weegbrug opengesteld voor caravans. Kost je hier 3 euro! Dit wordt meestal in het lokale krantje aangegeven.