Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:29

Lieser schreef:
Zonnetje81 schreef:
Volgens mij sla je door. Jezelf op water en brood zetten heeft niks te maken met een paard als gebruiksvoorwerp zien :+

Eens. Sterker nog, als je nu al voor maximaal 100 euro per maand moet eten, waar ga je dan een evetuele dierenartsrekening van betalen?

Ik heb inderdaad een flinke pot opgebouwd, dat heb ik altijd gedaan, en raad ik iedereen ook aan.

En het is maar tijdelijk. Ik ben vlak voor de zomer van baan gewisseld en heb toen flink in de uren ingeleverd met mijn nieuwe baan, mijn loon werd in 1 klap hierdoor gehalveerd. Echter heb ik vanaf december weer volop uren gemaakt (en weer een vast, fulltime contract gekregen) dus eind deze maand krijg ik gewoon weer een volwaardig loon. Is het even vervelend geweest dat 4 a 5 maanden heel krap zat. Ja, maar ik wist dat het maar tijdelijke was. En had voor de pony voldoende geld opzij.

En water en brood viel wel mee. Lange leven de groente uit eigen tuin en altijd al weinig vlees/vis hebben gegeten. Ook snoep ik weinig. Dan gaat het wel.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:36

Ghostattack schreef:
Ik vraag het me ook elke maand af hoor _O- Ik betaal grof meer aan stalling dan aan hypotheek...

Mijn stalling is nog niet iets lager dan mijn hypotheek voor beide pony's, maar scheelt niet veel meer :Y) .

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 07:59

Jeetje, ik kreeg van de week ook bericht en ben wel even geschrokken. Vanwege de mest wetgeving en paarden op UBN nummer ga ik in totaal 50,- per maand omhoog. Zonder dat er verder iets veranderd of verbeterd.
Voor een pony en paard samen. Een verhoging van 20% voor deze 2 paarden en mij dus.

Dat krijg je dan 19-12 te horen en per 1-1. Vind het niet heel netjes zo kort van te voren. Maar wat doe je er aan..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:41

Allejandro schreef:
Jeetje, ik kreeg van de week ook bericht en ben wel even geschrokken. Vanwege de mest wetgeving en paarden op UBN nummer ga ik in totaal 50,- per maand omhoog. Zonder dat er verder iets veranderd of verbeterd.
Voor een pony en paard samen. Een verhoging van 20% voor deze 2 paarden en mij dus.

Dat krijg je dan 19-12 te horen en per 1-1. Vind het niet heel netjes zo kort van te voren. Maar wat doe je er aan..

Lijkt me niet te mogen zo kort dag? Dan pas per 1-2. Vind de verhoging opzich verder niet heel hoog. 25 per paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:12

Allejandro schreef:

Je gaat van 125 per paard naar 150 per paard dus? Idd niet heel netjes om dat ze kort op voorhand te doen, al wist mogelijks de stal het zelf niet eerder? Als het moeilijk is dan kan je vast even met je stalhouder overleggen om pas vanaf 1/2/24 te beginnen maar lijken mij niet zo’n onrealistische bedragen toch?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:06

Nee, paard gaat van 175 naar 210. Dus met €35 omhoog.
Pony, kleinere box gaat met €15 omhoog. De stijging heb ik over het totaal bedrag uitgerekend.

Ik had het netter gevonden inderdaad wat eerder op de hoogte gesteld te worden.

Stalhouder gaf aan dat ze behoorlijk veel geld (€20.000 plusminus) aan mest afvoer moeten betalen volgend jaar. En dat dat de reden van verhoging is.

Celebi

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:19

Dat is in verhouding natuurlijk wel een flinke verhoging, maar eigenlijk is de prijs nog erg goedkoop.

Maar 20.000 aan mestafvoer? Dat is ruim 1600 per maand. Is dat niet heel erg veel? Ik heb me nooit exact verdiept in de kosten daarvan, maar het klinkt wel erg hoog. Zeker in combinatie met de lage stalhuur. Hoe betalen ze dat ooit terug? Staan er zoveel paarden? Of is het mest van meerdere jaren?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:20

Ik ga 40 euro per paard meer betalen en heb 2 paarden.
Vorig jaar ook met 15 omhoog gegaan dus betaal nu ook een flink bedrag

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:38

Amper 12 dagen op voorhand een prijsstijging aankondigen, is inderdaad niet zo heel leuk. Stel dat mensen dat bedrag echt niet meer kunnen betalen is er amper tijd om een nieuwe plek of andere oplossing te zoeken.

123_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:40

Bij ons is de prijs een paar maanden geleden verhoogd met 50 euro. Was altijd een redelijk goedkope stalling, maar zit nu wel markconform. Het is nu zo dat ik voor hetzelfde geld bij andere stallen meer krijg. Ik ga de komende dagen toch maar eens hier en daar kijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:43

Gini schreef:
Amper 12 dagen op voorhand een prijsstijging aankondigen, is inderdaad niet zo heel leuk. Stel dat mensen dat bedrag echt niet meer kunnen betalen is er amper tijd om een nieuwe plek of andere oplossing te zoeken.

Niet alleen niet leuk, maar ook niet hoe het hoort. Het zal nodig zijn, maar je hoort het wel op tijd te laten weten zodat mensen ook aan kunnen geven weg te gaan voor de wijziging. (Dat het niet lukt door wachtlijsten bijvoorbeeld is wat anders)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:46

Allejandro schreef:
Nee, paard gaat van 175 naar 210. Dus met €35 omhoog.
Pony, kleinere box gaat met €15 omhoog. De stijging heb ik over het totaal bedrag uitgerekend.

Ik had het netter gevonden inderdaad wat eerder op de hoogte gesteld te worden.

Stalhouder gaf aan dat ze behoorlijk veel geld (€20.000 plusminus) aan mest afvoer moeten betalen volgend jaar. En dat dat de reden van verhoging is.

Sta je bij een melkveebedrijf?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 13:58

Ik vermoed dat dat te maken heeft met de veranderde regels qua derogatie :) . Dan zou dat best kunnen kloppen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:15

Als je per maand betaalt mag de huurverhoging niet eerder in gaan dan per februari. Moet minimaal maand van tevoren aangekondigd worden...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:41

OleJon schreef:

Ja, klopt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:29

Allejandro schreef:
OleJon schreef:

Ja, klopt.

Dat verklaart veel, inderdaad met die belachelijke regels krijg je dit.
Hou er maar rekening mee dat het nog veel duurder gaat worden.

Veel paardenhouders denken dat de stikstof regels en dat andere allemaal niet op toepassing is op hen. Maar direct of indirect treft het ons wel

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:30

Kun je mij uitleggen waarom?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 19:50

De afbouw van de derogatie heeft de volgende gevolgen:
- Er is een hoger mestoverschot, dus hogere kosten voor mestafvoer.
-Het is voordeliger om akkerbouwland te hebben dan grasland i.v.m. eiwit in voer. Daardoor verdwijnt er grasland waardoor ruwvoer duurder is.
-Het kan zijn dat er meer kunstmest gebruikt gaat worden, omdat er minder dierlijke mest gebruikt mag worden. Daardoor word ruwvoer ook duurder.

Overigens: ik denk wel dat bovenstaand bedrag voor zijn gehele bedrijf geld, niet voor de paardenpensionkant. Of hij heeft er heul veel staan :o

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:36

ruitje schreef:
De afbouw van de derogatie heeft de volgende gevolgen:
- Er is een hoger mestoverschot, dus hogere kosten voor mestafvoer.
-Het is voordeliger om akkerbouwland te hebben dan grasland i.v.m. eiwit in voer. Daardoor verdwijnt er grasland waardoor ruwvoer duurder is.
-Het kan zijn dat er meer kunstmest gebruikt gaat worden, omdat er minder dierlijke mest gebruikt mag worden. Daardoor word ruwvoer ook duurder.

Overigens: ik denk wel dat bovenstaand bedrag voor zijn gehele bedrijf geld, niet voor de paardenpensionkant. Of hij heeft er heul veel staan :o

Klopt, teveel dierlijke mest moet worden afgevoerd. Aangezien dat er voor akkerbouwers het aanbod te groot is moet een gedeelte vernietigd worden.
En daar hoort paardenmest ook bij.
Om dit af te voeren kost een vermogen.

Maar omdat gras toch moet groeien word er meer kunstmest gestrooid. En dat moet ook betaald worden.

En veel boeren moeten per januari krimpen met de veestapel. Vanwege de verontreiniging. Ik meende 1 koe per hectare. Dus een verdienmodel word steeds kleiner. Dus zullen veel boeren moeten stoppen.

En zo zijn er nog tal van regels

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:12

OleJon schreef:
Maar omdat gras toch moet groeien word er meer kunstmest gestrooid. En dat moet ook betaald worden.

Gras groeit in principe vanzelf overigens. Niet automatisch even snel, maar ze hebben vooral zon en water nodig, geen kunstmest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:20

En in dat ' niet automatisch even snel' zit hem net de crux...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:54

Tussen wel of niet bemesten zit anders toch veel verschil.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:40

Shadow0 schreef:
OleJon schreef:

Gras groeit in principe vanzelf overigens. Niet automatisch even snel, maar ze hebben vooral zon en water nodig, geen kunstmest.

Vanachter een buro lijkt dat mischien zo. Maar praktijk is een ander verhaal

Arme grond, heeft wel mest nodig om goed te groeien. Anders komt er alleen maar onkruid. En is ook voor om het gras "rijker" te krijgen.

Veel boeren moeten inkorten op koeien. Maar zullen proberen om wel het aantal liters te behouden.
Tenminste bij ons wel.
Door middel van anders voeren.

Je hoeft een boer niet te vertellen hoe zij met hun land om moeten gaan, of hun werk moeten doen. Dat weten ze heel goed zelf.

Veel paardenhouders brengen wekelijks hun overtollige mest naar een dichtbijzijnde boer, maar hou er maar rekening mee. Dat dat wel eens voor velen gebeurt kan zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 06:32

Vergeet ook niet dat onbemest gras hoog in de suikers zit.
Dit komt omdat het gras in stess is omdat het wat te kort komt.
In dit geval dan voeding om optimaal te groeien.
Dat wil je niet in de wei waar ze grazen. Maar ook niet in je hooi.

En wil je je paard overdag op het land zodat hij ook voldoende houd en niet meteen kort is en kort blijft ontkom je niet aan bemesten.

In Nederland is bij veel burgers mest een vies woord.
Zouden we dat niet doen komt er per hectare gewoon veel minder af.
Van elk gewas. Gras, graan, aardappelen, alles.
En dat betekent ook minder voedsel voor mensen. Maar ook voor je paard.
En word het nog duurder.

Dus ja al die regels over stikstof raken ook de paardenhouders.
Maar dat word niet graag geloofd.

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:57

Hier geen verhoging komend jaar. Vorig jaar wel een fikse gehad…