josie schreef:Dat kan je met iedere aanhanger gebeuren, maar dan rijst de vraag: wat had de bestuurder kunnen doen om te voorkomen dat het slingeren erger werd, zoals nu (met een geremde aanhanger)?
Keuze (in theorie):
1: gas bij geven
2: remmen
3: 1 x hard remmen als de slingerende combi recht achter het trekkende voertuig is
Ik had dit niet voor niets geplaatst

, het kan nl. een ieder over komen.
Ik denk dat het wel handig is om te weten hoe je het kan oplossen, dan weet je in ieder geval de theorie, laten we hopen dat je het nooit hoeft toe te passen:
In theorie zal gas geven een slingerende aanhanger weer rechttrekken door de voorwaartse krachten.
In de praktijk zal de aanhangwagen gaan slingeren bij snelheden waarbij de motor nog maar weining trekkracht over zal hebben.
Bij een licht slingeren is het gas voorzichtig loslaten en met weinig stuurbewegingen rechtdoor blijven rijden voldoende.
Blijft de aanhangwagen slingeren en wordt dit erger, dan kan één felle, krachtige en korte rembeweging, op het moment dat de aanhangwagen recht achter de auto is (in de spiegel kijken) voldoende zijn om de combinatie weer in het gareel te krijgen.
Door de korte rembeweging zal de oplooprem krachtig gaan remmen.
De aanhangwagen remt nog op het moment dat de voetrem van de auto al weer los is.
De combinatie "trekt" zich weer in rechte lijn.
Bedenk welke factoren de oorzaak waren van deze risicovolle slingerbeweging en probeer herhaling te voorkomen."
Er zijn dus meerdere methodes.
Zowel gas geven, als krachtig afremmen (op het juiste moment!!), als (bij lichte slingering) gas loslaten zijn goede methodes.
Dan hier nog een stukje waar het aan kan liggen en hoe je het op kan oplossen

:
http://www.caravans.net/rijden/slingeren.php