[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:43

Anoniem schreef:
Huertecilla schreef:
Geen paardentrailer gelúkkig! en wel een heel illustratief voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=rCfFbQpm ... ure=fvwrel

Minder snelheid en meer gewicht in de schaal vóór de aanhanger zijn :)*


Een anti-slingerkoppeling was ook geen overbodige luxe geweest :')



Een dergelijk koppeling dempt de beweging en brengt de frequentie naar een hogere snelheid.
De instabiliteit is echter NIET weg en ook moet de trekker zwaar genoeg zijn want de dempende kracht is wel een kracht welke destabiliserend op die trekker werkt.

In het geval van deze combinatie was het daarom waarschijnlijk ook met demper tóch fout gegaan. Dan in een iets omlaag lopende flauwe bocht bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:26

Ja... alles is fout in dit filmpje.
Hij rijdt ook te hard, als ik zie hoe snel hij die strepen passeert. Gasgeven was voor hem ook geen optie geweest omdat die auto met dat gewicht erachter dat niet kan. Ik denk dat heel wat mensen in zo'n situatie in paniek raken, en dan lijkt het allemaal nog sneller te gaan dan het al gaat.
Moeten ze in zo'n land wel eens een E rijbewijs halen of mogen ze daar zo mee wegrijden? Maar dan nog... hoe vaak oefen je zo'n situatie nou tijdens het lessen voor je E? Ik niet 1 keer :n en ik heb nog wel extra lessen genomen omdat ik meer ervaring wilde opdoen voor ik met levende wezens ging rijden. Daarvoor moet je dus weer een extra caravan/antislipcursus doen en dat doet niet iedereen.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:59

Anoniem schreef:
Ja... alles is fout in dit filmpje.
Hij rijdt ook te hard, als ik zie hoe snel hij die strepen passeert. Gasgeven was voor hem ook geen optie geweest omdat die auto met dat gewicht erachter dat niet kan. Ik denk dat heel wat mensen in zo'n situatie in paniek raken, en dan lijkt het allemaal nog sneller te gaan dan het al gaat.
Moeten ze in zo'n land wel eens een E rijbewijs halen of mogen ze daar zo mee wegrijden? Maar dan nog... hoe vaak oefen je zo'n situatie nou tijdens het lessen voor je E? Ik niet 1 keer :n en ik heb nog wel extra lessen genomen omdat ik meer ervaring wilde opdoen voor ik met levende wezens ging rijden. Daarvoor moet je dus weer een extra caravan/antislipcursus doen en dat doet niet iedereen.

Het gaat aan een snelheid van 2,5 streepvak per seconde. Even uitgaand van 12meter voor een streep plus het open deel, zou dat neerkomen op 30m/s. Dat omrekenen levert 108km/h.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:27

josie schreef:
Dat kan je met iedere aanhanger gebeuren, maar dan rijst de vraag: wat had de bestuurder kunnen doen om te voorkomen dat het slingeren erger werd, zoals nu (met een geremde aanhanger)?
Keuze (in theorie):
1: gas bij geven
2: remmen
3: 1 x hard remmen als de slingerende combi recht achter het trekkende voertuig is


Ik had dit niet voor niets geplaatst ;) , het kan nl. een ieder over komen. ;)
Ik denk dat het wel handig is om te weten hoe je het kan oplossen, dan weet je in ieder geval de theorie, laten we hopen dat je het nooit hoeft toe te passen:

In theorie zal gas geven een slingerende aanhanger weer rechttrekken door de voorwaartse krachten.
In de praktijk zal de aanhangwagen gaan slingeren bij snelheden waarbij de motor nog maar weining trekkracht over zal hebben.
Bij een licht slingeren is het gas voorzichtig loslaten en met weinig stuurbewegingen rechtdoor blijven rijden voldoende.

Blijft de aanhangwagen slingeren en wordt dit erger, dan kan één felle, krachtige en korte rembeweging, op het moment dat de aanhangwagen recht achter de auto is (in de spiegel kijken) voldoende zijn om de combinatie weer in het gareel te krijgen.
Door de korte rembeweging zal de oplooprem krachtig gaan remmen.
De aanhangwagen remt nog op het moment dat de voetrem van de auto al weer los is.
De combinatie "trekt" zich weer in rechte lijn.
Bedenk welke factoren de oorzaak waren van deze risicovolle slingerbeweging en probeer herhaling te voorkomen."

Er zijn dus meerdere methodes.
Zowel gas geven, als krachtig afremmen (op het juiste moment!!), als (bij lichte slingering) gas loslaten zijn goede methodes.

Dan hier nog een stukje waar het aan kan liggen en hoe je het op kan oplossen ;) :
http://www.caravans.net/rijden/slingeren.php

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:37

josie schreef:
josie schreef:
Dat kan je met iedere aanhanger gebeuren, maar dan rijst de vraag: wat had de bestuurder kunnen doen om te voorkomen dat het slingeren erger werd, zoals nu (met een geremde aanhanger)?
Keuze (in theorie):
1: gas bij geven
2: remmen
3: 1 x hard remmen als de slingerende combi recht achter het trekkende voertuig is


Ik had dit niet voor niets geplaatst ;) , het kan nl. een ieder over komen. ;)
Ik denk dat het wel handig is om te weten hoe je het kan oplossen, dan weet je in ieder geval de theorie, laten we hopen dat je het nooit hoeft toe te passen:

In theorie zal gas geven een slingerende aanhanger weer rechttrekken door de voorwaartse krachten.
In de praktijk zal de aanhangwagen gaan slingeren bij snelheden waarbij de motor nog maar weining trekkracht over zal hebben.
Bij een licht slingeren is het gas voorzichtig loslaten en met weinig stuurbewegingen rechtdoor blijven rijden voldoende.

Blijft de aanhangwagen slingeren en wordt dit erger, dan kan één felle, krachtige en korte rembeweging, op het moment dat de aanhangwagen recht achter de auto is (in de spiegel kijken) voldoende zijn om de combinatie weer in het gareel te krijgen.
Door de korte rembeweging zal de oplooprem krachtig gaan remmen.
De aanhangwagen remt nog op het moment dat de voetrem van de auto al weer los is.
De combinatie "trekt" zich weer in rechte lijn.
Bedenk welke factoren de oorzaak waren van deze risicovolle slingerbeweging en probeer herhaling te voorkomen."

Er zijn dus meerdere methodes.
Zowel gas geven, als krachtig afremmen (op het juiste moment!!), als (bij lichte slingering) gas loslaten zijn goede methodes.

Dan hier nog een stukje waar het aan kan liggen en hoe je het op kan oplossen ;) :
http://www.caravans.net/rijden/slingeren.php

Leuke theorie, maar je reactiesnelheid is te traag om het juiste remmoment te vangen en erop te reageren. Gevolg zal dus zijn dat de combi onmiddelijk dwars staat. Het slingeren is dan inderdaad voorbij; de rest ook........

Het enige moment waarop je nog kans hebt de boel in het gareel te houden is bij de allereerste signalen van slingering het gas voorzichtig loslaten en de snelheid onder de slingersnelheid (resonantie) te brengen. Licht remmen kan je daarbij helpen, maar zeker niet als een dolle het anker uitgooien!
Het punt is dat slingeren zich aankondigd (tenzij het voortkomt uit stuurbewegingen) en je dus als chauffeur gewaarschuwd wordt dat er iets mis gaat. Dat veel chauffeurs geen idee hebben van hun combi en hoe de signalen ervan te interpreteren is gebrek aan kunde bij de chauffeur, niet in de combi......
Je ziet het ook in het filmpje. Wanneer de chauffeur in de eerste seconde van het filmpje het gas losgelaten had, was de combi zeer waarschijnlijk weer tot rust gekomen. het betekend echter wel dat je constant op moet letten wat er gebeurt, zowel met je aanhanger als met je omgeving.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 04:10

ikke schreef:
het betekend echter wel dat je constant op moet letten wat er gebeurt, zowel met je aanhanger als met je omgeving.


Het betekent ook dat je voor een trailer met een hoog% levende lading een éxtra opletpunt hebt.
Een goede reden voor een trekker met meer gewicht in de schaal ;)

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:14

Klopt helemaal Ikke. :j
De meeste chauffeurs kennen hun auto ook helemaal niet, hebben bv. nog nooit een ECHTE noodstop gemaakt, ze hebben geen enkel inzicht in wat wel kan en niet kan (en hoe je auto dan zal reageren en hoe je het kan oplossen cq voorkomen) en dan dus ook niet met een aanhanger er achter........
Dit zie je al optreden met een beetje regen dan wel sneeuw (ik laat de mensen even buiten de beschouwing die overmoedig zijn en daardoor denken dat ze weten wat ze doen, want dat is ook een grote groep).
Want anticiperen is al een begrip wat men niet kent, dan wel niet correct toepast.
Eigenlijk zou naast het rijbewijs bv. slipcursus cq extra vaardigheidstraining wel op zijn plaats zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:30

Maar zo'n cursus kost weer extra geld en dat is dan vaak weer een probleem want het rijbewijs moet al zo goedkoop mogelijk. Ik heb al eens eerder in een ander topic aangegeven dat ik het een beetje raar vind dat mensen wel geld over hebben voor flesjes parfum terwijl ze (bv hun partner, of nog beter voor hun beide samen) ook een tegoedbon voor een slip/vaardigheids-cursus kado kunnen geven. Daar heb je veel meer aan en je bent meteen een dag leuk onder de pannen. Doen wij wel :Y)
Als je ze dan allemaal al een keer hebt gedaan kun je weer terugkeren naar het bekende flesje of nog een paar vlieglessen nemen ofzo.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:46

Anoniem schreef:
Maar zo'n cursus kost weer extra geld en dat is dan vaak weer een probleem want het rijbewijs moet al zo goedkoop mogelijk.



Hoeveel bestuurders van een tereinwagen of suv hebben ook maar rudimentaire informatie over rijden op onverhard tot zich genomen? of over de toch echt wat andere eigenschappen (vooral in grenssituaties) van zo´n voertuig op de weg?
Menigeen heeft de gebruikershandleiding niet eens gelezen 8)7

Dat brengt ons weer tot mijn punt dat een ondergemotoriseerde variant helemaal *\o/* is voor de meeste bestuurders.

Het verschil met motorijders is trouwens enórm.
Daar is het volgen van een voortgezette rijopleiding normaal, eerder regel dan uitzondering. Allroad kursussen, circuit-trainingen, verschillende niveaus tot en met hoogst gespecialiseerde VROs zijn een grote business.
Verschillende verzekeraars geven korting op de premie voor het volgen van een VRO.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:56

Ondertussen hier mooi weer.
Heb de lappenkap ge´was´sen en weer omlaag opgevouwen; een foto van de slow- en de fun-mobiel naast elkaar gemaakt.
Ik geloof dat er één gelukt is maar ik kreeg een rare foutmelding. Ja, ik had het instructieboekje gelezen maar dat geeft geen antwoord. Hij geeft een kaartfout terwijl die er toch echt goed in zat en zit.
Contacten schoonmaken wellicht.
Zodra de kaart weer uitleesbaar is zal ik de foto plaatsen :D

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:21

SsangYong; twee draken; :D

Mógen beiden 2800 kilo trekken maar voor beiden is 2 ton aan trailer met paarden echt wel genoeg.

Afbeelding

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:45

Huertecilla schreef:
Anoniem schreef:
Maar zo'n cursus kost weer extra geld en dat is dan vaak weer een probleem want het rijbewijs moet al zo goedkoop mogelijk.



Hoeveel bestuurders van een tereinwagen of suv hebben ook maar rudimentaire informatie over rijden op onverhard tot zich genomen? of over de toch echt wat andere eigenschappen (vooral in grenssituaties) van zo´n voertuig op de weg?
Menigeen heeft de gebruikershandleiding niet eens gelezen 8)7

Dat brengt ons weer tot mijn punt dat een ondergemotoriseerde variant helemaal *\o/* is voor de meeste bestuurders.

Het verschil met motorijders is trouwens enórm.
Daar is het volgen van een voortgezette rijopleiding normaal, eerder regel dan uitzondering. Allroad kursussen, circuit-trainingen, verschillende niveaus tot en met hoogst gespecialiseerde VROs zijn een grote business.
Verschillende verzekeraars geven korting op de premie voor het volgen van een VRO.

Daar bestaan zelfs handleidingen voor, zodat je je alvast in de theorie kunt verdiepen:
Afbeelding

Dat is ook wat jammer van autoverzekeraars; je krijgt geen korting op de premie wanneer je rijcursussen volgt.
Doet me eraan denken dat ik nog een kortingsbon heb liggen. Eens kijken wat er te plannen valt bij Land Rover Experience....

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:12

ikke schreef:
Daar bestaan zelfs handleidingen voor, zodat je je alvast in de theorie kunt verdiepen:
Afbeelding


Een voorganger daarvan heb ik hier liggen. Nog een paar andere ook trowuens ;)

Chris Scott heeft zijn Sahara boek herzien en ik denk dat ik dat ga bestellen. Ik heb zijn boeken wel gelezen, niet in huis.
Zijn avonturen zijn gewéldig leesvoer. Vooral de motorfietsverhalen Heel herkenbaar ook :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:21

Is er trouwens al een "welke trailer heb jij achter je auto" topic? Kon ook nog wel eens heel interessant worden :D
We hebben het hier nu veel over verkeerde auto's voor een trailer, maar soms zie ik trailers voorbij komen waarvan ik denk |( |( |(

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:31

Nee die is er nog niet :D , maar misschien iets voor jou om te starten? :P

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:22

Anoniem schreef:
Is er trouwens al een "welke trailer heb jij achter je auto" topic? Kon ook nog wel eens heel interessant worden :D
We hebben het hier nu veel over verkeerde auto's voor een trailer, maar soms zie ik trailers voorbij komen waarvan ik denk |( |( |(

Er zijn hier mensen die kunnen zien dat mijn trailer levensgevaarlijk is, want die is van '84. Ik heb dus een potente auto voor een levensgevaarlijke trailer (volgens sommige Bokkers).

Keet

Berichten: 31095
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:38

Heb net een trailer uit 1977 ingeruild op een nieuwe :) ding was in super staat volgens de trailerbouwer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:11

josie schreef:
Nee die is er nog niet :D , maar misschien iets voor jou om te starten? :P


Mwèh, ik ben niet zo goed in OP's schrijven. (en de rest wat je schrijft is ook niet echt geweldig... hoor ik sommigen nu denken :P ;) )
Ik vind dat HC dat veel beter kan, mischien dat hij het wil doen?? :)

ikke schreef:
Er zijn hier mensen die kunnen zien dat mijn trailer levensgevaarlijk is, want die is van '84. Ik heb dus een potente auto voor een levensgevaarlijke trailer (volgens sommige Bokkers).


Knap dan dat ze dat vanaf een foto kunnen zien of uit tekst op kunnen maken :roll:
Als hij goed onderhouden is hoeft er niks mis mee te zijn, toch!

Hier in de buurt zie ik soms trailers rijden met klapperende laadkleppen, missende grendelhaken, rotte houtwanden, poreuze banden, of je ziet ze echt helemaal bewegen (abnormaal bewegen bedoel ik dan).

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:28

Anoniem schreef:
Ik vind dat HC dat veel beter kan, mischien dat hij het wil doen?? :)



Bedankt maar nee.

Krijg ik alleen maar gezeur dat het te informatief is voor :o? Bokt; zie kogelhoogte.

Hoffie777
Berichten: 238
Geregistreerd: 07-01-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:09

Ik heb sinds vorige week vrijdag een Opel Frontera 2.0 benzine in mijn bezig. Op de papieren van de verzekering staat een 2.2i, dus ik moet nog even met de verzekering bellen.
Ik heb er zo'n 2 x per week een 1,5 paards trailer achter hangen met een paard van circa 600 kilo.

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:33

Als je op de pagina van RHS die ik hierboven gaf naar beneden scrollt dan zie je een hoofdstel en het tuig, je moet er van houden....
Ik weet niet of ze nog meer modellen verkopen, je zou ze kunnen mailen. En zij hebben ook mega dekhengsten dus het lijkt me dat ze daarvoor ook het 1 en ander nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:22

[naam] schreef:
Als je op de pagina van RHS die ik hierboven gaf naar beneden scrollt dan zie je een hoofdstel en het tuig, je moet er van houden....
Ik weet niet of ze nog meer modellen verkopen, je zou ze kunnen mailen. En zij hebben ook mega dekhengsten dus het lijkt me dat ze daarvoor ook het 1 en ander nodig hebben.


WTF doet dit bericht hier????
Foute topic!!! Ik was hem al kwijt :+
Stomme mobiel bokken ook :') Wordt tijd dat ik een tablet mee ga sleuren -O-

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:51

<:) vragen?
Ach nee beter vragen aan HC, volgens mij woont die er in de buurt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:04

josie schreef:
<:) vragen?
Ach nee beter vragen aan HC, volgens mij woont die er in de buurt :D


Ja maar die is hem nu mooi kwijt, we laten <:) gewoon niet meer terug gaan. Ook beter voor de economie hier, laat <:) hier zijn geld maar uitgeven en kadootjes kopen ipv ze te importeren met die vervuilende fijnstofstoomboot van hem :P
Ik ben voor dit jaar al uitgevraagd... heb een spiegelreflexcamera gevraagd en voor dochterlief een PS3 bij elkaar geslijmd (want dochter }> was niet zo lief geweest)
Maar goed, als jullie meer berichten van mij tegenkomen waarvan je denkt ... "wat had [naam] nu weer gedronken", dan weten jullie hoe het komt :o

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:45

Anoniem schreef:
josie schreef:
<:) vragen?
Ach nee beter vragen aan HC, volgens mij woont die er in de buurt :D


Ja maar die is hem nu mooi kwijt, we laten <:) gewoon niet meer terug gaan.



Die ´turk´ :)* missen we hier hier niet. Hier regeert een set van dríe Reyes; een arabische, een frankische en een moorse :D