[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:22

emilie schreef:
Gezien de vele kennis en erving in dit topic even de vraag ook hier. Ivm veranderende woon-werk km's (van 5 km met de fiets naar 80 km met de auto, enkele reis) gaat er een andere auto moeten komen.
Ik rij nu een oude benzine auto (citroen C4 uit 2006), maar die mag wel een keer vervangen mag worden, zeker als ik er zo veel km's mee ga rijden in de toekomst.

Wat ik zoek (naast veilig, betrouwbaar,etc):
- Diesel
- middenklasser, enigszins betaalbaar qua wegenbelasting
- 1.5 prds trailer veilig mee nemen, staat nu op 1350 kg incl laadvermogen, oorspronkelijk 1600.
- geschikt voor B rijbewijs, maar ik kan ook gewoon mijn E halen, dus dat is minder van belang

Is een budget van 4000-5000 euro realistisch?
Hoe denken jullie over stationwagens? Welke liggen fijn op de weg voor de trailer?
Maakt handgeschakeld of automaat nog iets uit?

Wellicht staat er ergens al een lijstje in het topic, 400 pagina's doornemen wordt een wat grote klus.

Wij hebben voor 500 euro meer als dit een megane 3 1,5 L station diesel gekocht van 5 jaar oud
1500 kg trekgewicht dus je komt makkelijk weg net een 1,5 paard trailer .

Er hangt bij ons een ifor williams achter vanaf morgen met 1 paard van +- 600 kg

Op dit moment heb ik een waco 1,5 590 leeggewicht maar daar liggen 2 rubberen matten in van zo’n 40 kg totaal

Granoek

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 23:19

Wat denken jullie, past prima toch? :P
Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 23:27

Met die twee Shires van jou? Ja hoor, kan best O:)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 23:35

Denk dat dan zoals in de cartoons de chassis blijft staan :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 23:57

Granoek schreef:
Wat denken jullie, past prima toch? :P
[ [url=m/Oojx0n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moet kunnen zo ja _/-\o_

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:54

Super veel dank!
We hebben ook nog een kleine benzine auto van mijn partner, dus dat scheelt mbt milieuzones etc.
Ik ga die auto's eens opzoeken en alles wat beter bekijken.
Ik zal ook zo'n 1000km /week woon-werk verkeer hebben. Heb nog even de tijd om te zoeken naar een auto. Via een particulier kopen vind ik ook altijd wat spannend trouwens, al kunnen garages er ook wat van..

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 23:04

Hoi allemaal,

Ik heb me rot gezocht op internet maar kom er niet echt aan uit. Ik heb een Peugeot 308 uit 2014 op het oog. Die mag 1400kg trekken.
Mijn trailer weegt 620kg en mijn merrie van 1.65m met slank postuur denk ik 600kg?

Ik ben niet van plan grote stukken te gaan rijden. Gewoon wedstrijdjes in de buurt en naar het bos!
Is dit een goede aankoop denken jullie?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 23:21

Paulaaa schreef:
Ik heb een Peugeot 308 uit 2014 op het oog.

CC, SW of hatchback? Met welke motor erin?

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 23:28

Rex_Rolfo schreef:
Paulaaa schreef:
Ik heb een Peugeot 308 uit 2014 op het oog.

CC, SW of hatchback? Met welke motor erin?

Een hatchback met een 1.6 motor 120pk!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:10

Passat diesel uit 2003.
Moet zonder trailer ook normaal kunnen rijden Zonder tankzuiper.
Geremd 1400.
Haflingers fjorden tinker, alle rond de 500 kilo.
Heb 2p atec 780kg oa voor mijn bonus dochter, rijdt wedstrijden, haar paard die gaat liggen in de trailer.
Mocht ik met 2 paarden opstap moet ik alleen andere auto huren.

En heb een 1.5 atec 650kg voor t snellere werk.
Passat trekt t prima. Heb iets over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:40

Ik sta aan de apk aan te schuiven met mijn ouwe bak. Gok zo maar even dat hij er nu toch echt niet meer doorheen komt ivm uitstoot en roest.
Jammer, heb er wel 60.000km plezier van gehad!

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:54

Bedankt voor je reactie Jackyline!

En weet iemand hoe het zit met dat de ANWB adviseert dat de trailer met paard 75% moet wegen tov het totale gewicht van de auto?
Want ik denk dat veel mensen dat niet halen. Dat zou ik met die 308 dan ook niet redden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:57

Als dat uitsluitend een advies is, dan is dat niet bindend. Maar ik kan er wel in volgen qua veiligheid.
In theorie heb ik genoeg aan een auto die 2100 kan trekken. In praktijk wil ik eentje die minimaal 2500 aan de haak mag en als het kan zelfs 3000 tot 3500.

Puur omdat die wagens vaak zelf ook zwaarder zijn, meer vermogen en dus een aanhanger beter kunnen "compenseren" als die aan de zwier zou gaan.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:06

Varekaj schreef:
Als dat uitsluitend een advies is, dan is dat niet bindend. Maar ik kan er wel in volgen qua veiligheid.
In theorie heb ik genoeg aan een auto die 2100 kan trekken. In praktijk wil ik eentje die minimaal 2500 aan de haak mag en als het kan zelfs 3000 tot 3500.

Puur omdat die wagens vaak zelf ook zwaarder zijn, meer vermogen en dus een aanhanger beter kunnen "compenseren" als die aan de zwier zou gaan.

Jaaa ik begrijp het ook wel! En als ik een groter budget zou hebben zou dat ook zeker mijn voorkeur hebben, maar dat heb ik helaas niet. Wil ook weer geen auto kopen als het niet veilig is... lastig!

Zou het kwaad kunnen voor kleine stukjes? Iemand die met hetzelfde probleem zit?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:08

Ik zou naar het totaal plaatje kijken.
Neem bijvoorbeeld onze BX. Wel een extreem voorbeeld, maar dat ding heeft een trekhaak en daar mag volgens de gegeven een paardentrailer achter met onze Haflinger erin.
Ik doe het niet, want het gewicht van de auto zelf zit tussen de 1000/1100 kilo. Heeft fietsbandjes en geen ABS. En hele schattige remschijfjes. En als ik me niet vergis trommels achter.

Ja natuurlijk trekt ie het spul wel, maar wat doet ie bij een noodstop? Die raakt in de slip en je blijft nergens.

Vorig jaar hebben wij een noodstop moeten maken met de paardentrailer + paard op de snelweg. Pfff wat was dat schrikken zeg! Ik zat met een samen geknepen kont in de auto.
We moesten van 90 naar 0. Voor ons gebeurde een aanrijding!

Wij hadden op dat moment mijn auto voor de trailer. En wat bleef ie keurig en strak op de weg tijdens de noodstop! Had er niet aan willen denken wat er was gebeurd met die BX ervoor. Nee, dat gaan we echt niet doen, ook al 'mag' ie het.
Noodstop hebben we gemaakt met Peugeot 406 coupé. 3.0 V6. Die is uitgerust met hele dikke remmen (brembo's) en ligt van zichzelf al super strak op de weg. Het is een automaat en die remt ook altijd mee. (Wat niet altijd handig is trouwens). Is ook een stukje zwaarder dan de trailer + paard. En dat heeft ons echt gered!
Ik wil nooit meer een 'schattig' auto'tje voor de trailer die het op papier mag, maar in de praktijk eigenlijk niet goed kan.
Wat ik dus belangrijk vind is een auto met vermogen, zowel als motor en als remmerij. En hij moet gewoon netjes in lijn blijven als er een noodstop gemaakt moet worden.
En vergeet de remmen van de paardentrailer niet.

Het was een heel angstig moment, maar de combi bleef stabiel en we stonden op tijd stil. Paardlief heeft er wel een klein trauma aan overgehouden, want hij moest wel weer vertrouwen krijgen in de trailer. Maar dat is intussen ook al weer goed gekomen.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:41

@chasey: wat verschrikkelijk om zoiets mee te maken. Lijkt me heel angstig!

De veiligheid van mijn paard staat uiteraard voorop. Ik koop de auto niet als het echt niet veilig is. En ik snap het punt van de ANWB wel maar hoe komen ze hieraan. Een vriendinnetje heeft een VW tiguan voor haar 1,5 paards trailer, die auto weegt 1500kg. Volgens de ANWB zou zij daar dan ook maar 1125kg in mogen vervoeren. Dat is toch niet reëel?
Daarom vraag ik me af of hoe ze daaraan komen. Je zou dan met een 1,5paards trailer + paard al snel bij een auto uitkomen die 1650kg moet wegen (75% daarvan is 1240kg).
Als ik dan eens rondkijkt wat er op wedstrijd voor een trailer staat dan haalt bijna niemand dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:34

Ale hupsakee, moet 2 schokdempers vervangen en 2 stootrubbers achteraan en dan herkeuring. Geen giga kosten maar goed, staat toch weer gelijk aan een extra halve dag kwijt met opnieuw gaan aanschuiven.

Misschien geven ze dat advies om de overmoedige wat tot bezinning te brengen en laten nadenken? Buiten de veiligheid om dan?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:35

De meeste peugeots 308s mogen maar een kogeldruk van 64 kg hebben, zou je even moeten opzoeken op autoweek voor het model wat jij wil. Met een trailer moet je minimaal 75 kg kogeldruk hebbeb.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:40

Dat advies van die 75% snap ik ook helemaal niet.
Mijn Amarok is leeggewicht met bestuurder 2078kg.
Dan zou die maar 1500 kg aan de haak mogen best, terwijl die wel 3500kg mag trekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:57

Onder het totale gewicht kan je ook de TMM van de auto verstaan...

Mijn huistechnieker stuurde me net een advertentie door van een mitsubishi pajero sport uit 2006 met 126000km en 136pk op 2.5 diesel. Kortom, soortgelijk van mijn huidige maar dan wel flink jonger.
Nu wordt die auto verkocht door een Peugeot-dealer, met 1 jaar garantie.

Nu, misschien hele domme vraag... maar hebben ze bij dat merk de kennis in huis voor 4x4 als er wat aan zou schorren? Het is een aardig eind rijden en ik sta er niet om te springen als er telkens tijdens de garantie wat stuk zou gaan om dan ruim 1u in de auto te moeten zitten, enkele rit.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:01

Hangt meer af van garagist zelf dan van welk merk hij juist verkoopt...
De lokale LR-dealer hier kent er ook geen fluit van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:05

Da's wel sneu natuurlijk :')

Het is dat er in de advertentie niks van beeldmateriaal staat van de onderkant of wielkasten. Bij mijn huidige wel indertijd dus ik wist dat er roest aan zat, maar verder was die motorisch nog heel fijn en amper gebruikt.

Om nu even een optie te nemen en dan naar de andere kant van het land te gaan rijden bij wijze van om daar misschien weer zo eentje te treffen... dan denk ik dat ik liever nog wat langer uitkijk naar eentje met minder.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:16

s0173957 schreef:
Dat advies van die 75% snap ik ook helemaal niet.
Mijn Amarok is leeggewicht met bestuurder 2078kg.
Dan zou die maar 1500 kg aan de haak mogen best, terwijl die wel 3500kg mag trekken...

Een Amarok mag volgens mij geen 3500 maar trekken, maar 3200 of 3300kg..
Ik heb hem een half jaar geleden bij aankoop van nieuwe pick-up vergeleken met de rest en ik ben zeker dat de Amarok minder mocht trekken dan de rest :) Niet dat het veel uitmaakt, maar wel als je over die 3200/3300 kg gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:18

Om aan 3000kg te raken moet er al een hele hoop paard achter :))

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:21

Eef_Bam schreef:
De meeste peugeots 308s mogen maar een kogeldruk van 64 kg hebben, zou je even moeten opzoeken op autoweek voor het model wat jij wil. Met een trailer moet je minimaal 75 kg kogeldruk hebbeb.

Heeft de kogeldruk niet te maken met watvoor trekhaak eronder zit?