[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:39

Kaitlyn schreef:
Ik ben nu toch wat serieuzer aan het kijken, helaas pas een auto die ik op het oog had net onder mijn neus verkocht. :+

Hoe is jullie ervaring met een Mitsubishi Outlander 2.0 uit 2004? Mag 1500 kilo trekken, heeft nu 182.XXX gereden.

2WD of 4WD?

Op papier aardig met z'n 136pk. maar de 6000 toeren waarbij het beschikbaar is, maakt me niet zo blij. Wat heeft ie nog over op de helft daarvan?

De 2.4 zit iets hoger, maar 160pk bij hetzelfde toerental is niet zo heel veel beter.
Zuipt op papier net zoveel als de oude discovry, maar daar lag dan wel een V8 is, die al bij 4000 toeren diezelfde 136pk haalt, bij een koppel dat bijna twee keer zo groot is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:25

Diegene die het onderhoud doet aan mijn bakkie heeft jarenlang onderhoud gedaan van de 4x4's in een Nissan garage en hij was zelf fervent offroadrijder met een patrol :+ En een echte pietje precies.
Ik ga er dus wel van uit dat de auto telkens van kop tot teen voorzien is van alle nodige natjes en smeersels wanneer hij eraan bezig is geweest. We hebben ook een werkput in de garage zitten.

Anders hou je een auto uit '97 vol roest die 24/7 buiten staat en regelmatig modder vreet niet aan het rollen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:26

ikke schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik ben nu toch wat serieuzer aan het kijken, helaas pas een auto die ik op het oog had net onder mijn neus verkocht. :+

Hoe is jullie ervaring met een Mitsubishi Outlander 2.0 uit 2004? Mag 1500 kilo trekken, heeft nu 182.XXX gereden.

2WD of 4WD?

Op papier aardig met z'n 136pk. maar de 6000 toeren waarbij het beschikbaar is, maakt me niet zo blij. Wat heeft ie nog over op de helft daarvan?

De 2.4 zit iets hoger, maar 160pk bij hetzelfde toerental is niet zo heel veel beter.
Zuipt op papier net zoveel als de oude discovry, maar daar lag dan wel een V8 is, die al bij 4000 toeren diezelfde 136pk haalt, bij een koppel dat bijna twee keer zo groot is.....

Oh dat staat er niet bij. :o
Dankjewel! Dan toch liever een auto waar we het pas via pb over hadden. :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:28

Pfff mijn Peugeot viel reuze mee gelukkig! Hij is onder druk gezet en er bleek een vat (klein vaatje) van het koelvloeistof reservoirkapot. Zat een scheur in.
Die was uiteraard niet meer verkrijgbaar, maar is opgelost met een vaatje van een andere auto.

De Volvo komt al snel dichterbij! We zijn net een stel kleine kinderen die bijna jarig zijn, kijken er echt naar uit!
Garage gisteren vluchtig gesproken en heeft recent een grote beurt gehad. Even nakijken zaterdag wat er dan precies allemaal gebeurd is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:55

16easer24 schreef:
zoeken een Benzine auto die minimaal 2200 kan trekken.

Nog op zoek? Hoor net van bevriend garagebedrijf dat ze er eentje binnen krijgen die 2300 mag trekken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 23:24

Vrijdag opgehaald.
Vandaag getest met de trailer. :D Wat een ruimte in de kofferbak, daar past alles met gemak in.
Gaan we vast veel plezier van hebben. Ook straks op vakantie met de caravan.

Afbeelding

edit. Ik mag er alleen niet mee rijden. :') -O-
Toch maar eens aanhangerrijbewijs halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 00:08

Hoezo? 1600kg-spec Weijer, dan?

Voor de rest is het in de juiste uitvoering een beul van een trekauto.
Net terug van een lang weekend Drenthe met het caravannetje.

marsyl

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 07:17

Mooie auto Chasey! Gave trailer ook, issie echt roze? <3

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:10

Nee, geen 1600. De trailer is zelfs terug gekeurd. Weet even niet uit mijn hoofd de gegevens.
Die kerel van mij zei dat het niet mocht. Misschien wil ie het gewoon niet, dat kan ook nog ;)
Het mag dus wel?

De Volvo trekt de trailer mooi. Spul rolt er mooi achteraan. Genoeg vermogen ook.
Hier gaan we in ieder geval veel plezier van hebben :D
Hij krijgt eind van deze week nog wel een grote beurt. Ook de automaatolie wordt dan meegenomen. Gaan we gewoon allemaal doen.

En de trailer is echt roze ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:25

Chasey schreef:
Nee, geen 1600. De trailer is zelfs terug gekeurd. Weet even niet uit mijn hoofd de gegevens.
Die kerel van mij zei dat het niet mocht. Misschien wil ie het gewoon niet, dat kan ook nog ;)
Het mag dus wel?

De Volvo trekt de trailer mooi. Spul rolt er mooi achteraan. Genoeg vermogen ook.
Hier gaan we in ieder geval veel plezier van hebben :D
Hij krijgt eind van deze week nog wel een grote beurt. Ook de automaatolie wordt dan meegenomen. Gaan we gewoon allemaal doen.

En de trailer is echt roze ;)

Even uit het hoofd is TMM 2200kg wat zou betekenen dat een 1300kg TMM trailer mag binnen B-rijbewijs.
Welke versie is het? 2.4D of een 2.5 benzine?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:47

2180 kg om precies te zijn, de 2.4 diesel ;)

Chasey en Daan, gefeliciteerd met deze aanwinst, hoop dat jullie er lang en veel plezier van gaan hebben.

Om met deze auto en B rijbewijs te mogen rijden moet de trailer inderdaad teruggekeurd worden naar 1300 kg. Met 500 kg Haflinger hou je 800 over voor de trailer zelf. Tenzij die is opgeknapt met zware onderdelen zou dat moeten kunnen. Meten = weten (weegbrug).

Ikzelf heb er een paar jaar geleden voor gekozen om toch nog E achter B te gaan halen. Je leert altijd toch weer wat extra dingen over rijden met aanhanger en als er een keer een situatie komt waar BE nodig is (bus ervoor of tweepaards erachter) dan is dat geen probleem.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:09

Dankjewel :)

Het is de 5D.

De trailer wordt dit jaar wel voorzien van nieuwe bodem en zijpanelen. Daarna sowieso opnieuw wegen.
Moet nog wel uitzoeken waar het hier in de buurt kan.

En inderdaad gewoon maar een keer E halen, dan hoef je ook niet meer zo te rekenen en op te letten of het mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:25

Mooie combi! En lekker knalroze trailer, die vind je overal terug :')

Ik heb ook eerst gezocht naar een B-combinatie en uiteindelijk toch gekozen om mijn E te halen. Gaf meer ruimte om te kiezen in auto's en aanhangers en zoals RR zegt, je leert toch extra kneepjes.
Het was de investering meer dan waard. Geen tellen meer, geen gepuzzel, geen stress bij controle op de weg, geen gedoe met verzekering daarover als er wat zou misgaan. Ik kan het alleen maar aanraden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:35

Ja, dat scheelt een hoop stress en puzzelen of het wel of niet mag. Daarom wil ik het aanhangerrijbewijs ook eigenlijk wel. (Maar ik schiet al in de stress bij het idee dat ik dan weer examen moet doen!)
Maar toch moet het, want dan kan ik ook eens met de werkaanhanger rijden. Dat mag ik nu niet.

Morgen vroeg wordt de Volvo geflushed.
Hij hokt en stoot wat bij het schakelen, vooral als de trailer er achter hangt.
Hopelijk is flushen de oplossing.
We zien wel. Verder bevalt ie prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:16

Ergens vind ik het ook een fijn idee, stel dat er wat voorvalt, dat je kan aantonen dat je wel degelijk capabel bent (of zou moeten zijn) om met een combi op pad te gaan. Als je alleen B hebt wil dat nog weleens een discussiepunt zijn.
Al ken ik er ook zat met E die enkel en alleen voorwaarts kunnen rijden en helemal de mist in gaan bij een poepsimpel maneuver.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:39

Varekaj schreef:
Ergens vind ik het ook een fijn idee, stel dat er wat voorvalt, dat je kan aantonen dat je wel degelijk capabel bent (of zou moeten zijn) om met een combi op pad te gaan. Als je alleen B hebt wil dat nog weleens een discussiepunt zijn.
Al ken ik er ook zat met E die enkel en alleen voorwaarts kunnen rijden en helemal de mist in gaan bij een poepsimpel maneuver.

Mijn rijinstructeur reed iemand van z'n fiets bij het verlaten van het CBR na mijn examen omdat hij niet goed gekeken had :+ dus dat je andere mensen moet laten kijken zegt weinig over je eigen observatievermogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:35

Ik heb tijdens mijn examen B indertijd door stress mijn examinator omver gereden _O-
Hij gaf wel zijn eigen fout toe, hij liep achter de auto door terwijl hij me net een maneuver had laten starten. Hij kwam dus op een plek waar hij niet hoorde te staan tijdens het examen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:41

Haha oeps! Examinator omgereden, wel geslaagd toen?

Volvo is geflushed, kost wat, maar echt een wereld van verschil!
Daan en ik zeiden gelijk tegen elkaar dat de Peugeot ook geflushed wordt als het weer nodig is.
(Die is vorige jaar gewoon afgetapt en opnieuw gevuld).
Maar het flushen is veel effectiever.
Monteur moest lachen toen ik vroeg wat eruit kwam. “Och joh! Het leek wel een moeras, wat een zwarte, vieze bende!”
Ook hij zei dat het onzin was dat de olie voor het leven er in zit.
Dat bestaad niet. Ja dan zit het erin tot je bak kapot loopt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:35

Die keer niet, de keer erna wel. Was zo geschrokken door wat er gebeurde dat alle concentratie weg was en alle verdere maneuvers ook mis gingen.
Dat was nog in de tijd dat je in België eerst op een afgesloten plein die maneuvers moest doen en pas na slagen mocht je voor het weggedeelte. Dat was 2005.
Nu ga je gelijk de weg op en doe je de maneuvers in het verkeer.

Intussen rij ik alweer 14 jaar ongevalvrij rond gelukkig :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:31

Ah ja, daar raak je helemaal door van slag.
Dat je eerst bijzondere verrichtingen moest doen, lijkt een beetje op mijn motorrijexamen van toen. Ook eerst slagen voor de bijzondere verrichtingen en daarna de openbare weg op.
En met de auto was het gewoon de bijzondere verrichtingen tijdens het rijden. Kan me vaag nog iets herinneren dat ik vlak voor het examen een toets mocht doen voor bijzondere verrichtingen. En als dat goed was, dan had ik vrijstelling tijdens het echte examen voor dat onderdeel. Dat was toen gelukt, dus het echte examen was alleen de openbare weg op. Auto eind 2004 gehaald, motor begin in 2005. Beide in 1 keer. Gelukkig ook nog nooit schade gereden.
Eigenlijk wil ik wel graag BE erbij, maar het idee dat ik dan weer examen moet doen. Dat houd me tegen. -O-
Als iemand me op de vingers kijkt, dan komt mijn faalangst enorm opspelen. Dan lukt het niet.

Bij ons staat de trailer onder een overkapping in de weide. Daarvoor moet je achterwaarts een helling af, door een smalle poort en dan gelijk die overkapping in draaien. Dat lukt me wel als ik alleen ben. Maar staat iemand mee te kijken hoe ik het doe, dan lukt het niet!
Zó stom... en dat houdt me tegen om examen te doen. Terwijl ik het wel kan. Maar het feit dat iemand naar me kijkt, dat vind ik vreselijk. Dan spring ik op slot.

We zijn net nog even met de Volvo op pad gegaan en zijn echt heel tevreden en enthousiast over het flushen! Zou het nu net als Ikke en Rex, iedereen aanraden. :j Gewoon doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:55

BE was ook in 2x. De instructeur had net ervoor nog 2u zitten brullen als een malloot dat ik een ramp was omdat ik de S-bocht achteruit niet goed kreeg. Uiteraard al faalangst voor examen, alles ging goed behalve de S-bocht en ik ben daverend van zenuwen uit de auto gestapt met de woorden "brul voortaan tegen een ander, bekijk het maar".
Examinator perplex natuurlijk.
Achteraf hier via ikke en RR een fantastische tip gehad ivm achterwaarts draaien en de keer nadien met 2 vingers in de neus geslaagd.
Intussen rij ik mijn aanhanger overal zo tussendoor. Niet altijd zonder meekijker (soms is het écht krap of heel beperkt zicht) en niet altijd gelijk in 1x, maar het lukt 99% van de tijd wel.

Maar blijf er wel bij dat de examencombi van die rijschool gewoon horror is. Hele grote lege aanhanger achter een best kleine golf. Gewoon door bij ons door de straat rijden wordt je al zeeziek :))

Edit: vrachtwagen enkel C theorie afgelegd (nooit aan praktijk begonnen) en moto vlak voor examen ongeval gehad met paard. Ik mocht op dat moment niet meer met de moto rijden ivm de houding waarbij mijn ene been dan deels gevoel verloor. Te groot risico dus.
Intussen een partner die tegen moto is, dus ik heb geen ambitie meer om dat te hernemen.
Wel ooit tijdens 8-jes rijden met moto onderuit gegaan door leerling met auto. Die kwam vol gas zo de verrichting doorgevlogen waarbij ik door de reactie onderuit ging.
Dat was ook best... pittig met die beide instructeurs.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:58

Ik deed mijn examen (en lessen) in hun range rover evoque met een mega aanhanger :') rij zelf in een mini haha

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:39

C is idd ook weer anders maar op het wennen aan de lengte en breedte na is het makkelijker dan met een autonome aanhanger achteruit rijden bijvoorbeeld.
Door de sturende as aan de voorkant moet je daar meer rekening mee houden. Ik rijd er ook niet elke week mee dus het is elke keer weer even nadenken en gewoon rustig rijden. Als het niet goed gaat gewoon opnieuw proberen :+ oja en niet doen als ik haast heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:13

C theorie was gelijk geslaagd mazr nooit wat mee gedaan. Ik zag nog te slecht om door de keuring te raken. Nadien ogen laten laseren (ik zie nu 10/10) maar intussen is de wegenbelasting ingevoerd in België en was BE interessanter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:15

Varekaj schreef:
C theorie was gelijk geslaagd mazr nooit wat mee gedaan. Ik zag nog te slecht om door de keuring te raken. Nadien ogen laten laseren (ik zie nu 10/10) maar intussen is de wegenbelasting ingevoerd in België en was BE interessanter.

Wat betaal je in België voor een vrachtwagen aan wegenbelasting dan?