Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
16easer24 schreef:zoeken een Benzine auto die minimaal 2200 kan trekken.
Rex_Rolfo schreef:Sizzle schreef:Handige link gevonden met gewichten per model vanaf 1800 kg.
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf
Ik quote deze nog even.
Echt wel een hele handige lijst.
Varekaj schreef:Als je weinig tot geen offroad moet doen kan je aardig wat vinden bij de middenklassers volgens mij.
Asciugamano schreef:Voor een tweepaardstrailer met twee paarden zijn die dungezaaid hoor.
Kia Sorento zou ik persoonlijk niet doen.
assie schreef:Gisteren een discussie gehad met een vrachtwageninstructeur.
Die was ervan overtuigd dat als je met BE rijdt er wordt gekeken naar tmm. Dus als ik met BE mijn Toyota die 1400 kg mocht trekken en kogeldruk 75 voor een lege trailer met tmm 2000 zet ben ik in overtreding. Ook als die trailer maar 900 kg weegt.
Want... zo was zijn uitleg: voor aanhangers wordt altijd met tmm gerekend en niet met werkelijk gewicht. Dat staat zo in de wet. En hij had er net examen over gehad. Dus hij wist wel waar hij het over had.
Ik had op dat moment mijn eerste C-rijles, dus ben er verder niet op door gegaan. Maar het zat me niet lekker.
Ik ben de wet ingedoken. Maar ik kan dat dus echt nergens vinden. Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen tmm en werkelijk gewicht, specifiek benoemd in de wet (bovenin bij definities van regeling rijbewijzen). Maarre... zie ik iets over het hoofd?
ikke schreef:assie schreef:Gisteren een discussie gehad met een vrachtwageninstructeur.
Die was ervan overtuigd dat als je met BE rijdt er wordt gekeken naar tmm. Dus als ik met BE mijn Toyota die 1400 kg mocht trekken en kogeldruk 75 voor een lege trailer met tmm 2000 zet ben ik in overtreding. Ook als die trailer maar 900 kg weegt.
Want... zo was zijn uitleg: voor aanhangers wordt altijd met tmm gerekend en niet met werkelijk gewicht. Dat staat zo in de wet. En hij had er net examen over gehad. Dus hij wist wel waar hij het over had.
Ik had op dat moment mijn eerste C-rijles, dus ben er verder niet op door gegaan. Maar het zat me niet lekker.
Ik ben de wet ingedoken. Maar ik kan dat dus echt nergens vinden. Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen tmm en werkelijk gewicht, specifiek benoemd in de wet (bovenin bij definities van regeling rijbewijzen). Maarre... zie ik iets over het hoofd?
Lees even de FAQ.
Art15 lid 1K reglement rijbewijzen. Wordt nergens over TMM gesproken, anders dan de grens van 3500kg (7 ton treingewicht)
B-E: je mag de aanhanger trekken die niet zwaarder is dan de de auto mag trekken.
Op dat moment is het voertuigreglement van toepassing en dat heeft het nergens over TMM.
art 5.18.18a lid 1 regeling voertuigen.
Let erop dat totale massa iets anders is dan de Toegestane Maximum Massa!! Namelijk het daadwerkelijke gewicht
Varekaj schreef:Ja klopt was de Belgische. In juli beginnen de tornooien weer en de laatste jaren staan ze regelmatig met controleposten op de routes. Soms zelfs als je de parking wil afrijden. Nu ben ik 100% in orde maar ik wil dat ook blijven met een andere auto. Als het is zoals in NL en dat totale massa telt, dan is er niks aan de hand. Geldt bij ons wel de TMM, dan wordt het andere koek. Want er zijn meer wagens die 2500 mogen trekken dan 2600 namelijk.