[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:01

Als je weinig tot geen offroad moet doen kan je aardig wat vinden bij de middenklassers volgens mij.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:09

Voor een tweepaardstrailer met twee paarden zijn die dungezaaid hoor. ;)
Kia Sorento zou ik persoonlijk niet doen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:45

16easer24 schreef:
zoeken een Benzine auto die minimaal 2200 kan trekken.

Was je toevallig onderstaande post al eens tegen gekomen?

Rex_Rolfo schreef:
Sizzle schreef:
Handige link gevonden met gewichten per model vanaf 1800 kg.
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf

Ik quote deze nog even.
Echt wel een hele handige lijst.

16easer24
Berichten: 354
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:53

Niet ver genoeg terug gelezen, dank voor het herhalen!

Varekaj schreef:
Als je weinig tot geen offroad moet doen kan je aardig wat vinden bij de middenklassers volgens mij.


Tot nu toe komen wij nog niet ver, welke autos zou jij aanraden? Gaan weinig off road. Ik rij wel sgw moeten dan vaak op weiland parkeren allee is dat hooguit 9 x per jaar


Asciugamano schreef:
Voor een tweepaardstrailer met twee paarden zijn die dungezaaid hoor. ;)
Kia Sorento zou ik persoonlijk niet doen.


Waarom valt deze af?

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:02

Kwalitatief. Ik vind t niks. Heb er zelf nooit een gehad maar ken meerdere mensen die dat wel hebben en veel problemen hadden.
Nieuw zal t best te doen zijn (geweest) maar na een jaar of 6 was t drama..
Dan maar die VW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:01

Denk toxh dat er wel middenklassers zijn die 2200 mogen trekken? Wil je meer marge (richting 2500) dan zit je idd met andere auto's.

Een disco sport mag bijvoorbeeld 2200 trekken op 2.0 180pk geloof ik. Pak dezelfde auto op 240pk en je zit aan 2500.
Ben toevallig vorig weekend bij een dealer geweest, vandaar dat ik het nog (ongeveer) weet :))
En die kan je tweedehands best wel goed vinden. Zeker nu er een nieuw model uitkomt, hier bij ons gooien ze je dood nu met die auto. Veel bedrijfswagens en die willen nu een nieuwe natuurlijk.

Voor 2200... eventueel skoda? De superb misschien kn de zwaarste versie en anders de kodiaq?
VW Touareg zal ook 2000-2200 zijn, afhankelijk van moteur.
Audi? Kan eens polsen wat de A6 van schoonpa aan de haak mag.

assie

Berichten: 9670
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:11

Gisteren een discussie gehad met een vrachtwageninstructeur.
Die was ervan overtuigd dat als je met BE rijdt er wordt gekeken naar tmm. Dus als ik met BE mijn Toyota die 1400 kg mocht trekken en kogeldruk 75 voor een lege trailer met tmm 2000 zet ben ik in overtreding. Ook als die trailer maar 900 kg weegt.

Want... zo was zijn uitleg: voor aanhangers wordt altijd met tmm gerekend en niet met werkelijk gewicht. Dat staat zo in de wet. En hij had er net examen over gehad. Dus hij wist wel waar hij het over had.
Ik had op dat moment mijn eerste C-rijles, dus ben er verder niet op door gegaan. Maar het zat me niet lekker.

Ik ben de wet ingedoken. Maar ik kan dat dus echt nergens vinden. Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen tmm en werkelijk gewicht, specifiek benoemd in de wet (bovenin bij definities van regeling rijbewijzen). Maarre... zie ik iets over het hoofd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:39

Beste Assie, exact dat punt heb ik ook al aangehaald (en anderen met mij). Dus dt de tmm van je aanhanger nooit meer mag zijn dan wat je voertuig lag trekken, ongeacht beladen of niet.
We hebben toen eens in de wetgeving zitten spitten en dat ook nergens kunnen vinden.

Voor mij is dat ook heel belangrijk. Ik kom in praktijk toe met een auto die 2400-2500 mag trekken. Mijn trailer + 2 paarden zullen nooit meer wegen dan 2200 en dan reken ik ruim. Maar de tmm van mijn trailer is 2600. Als het effectief klopt, ben ik dus verplicht om een auto te kopen die ook 2600 of meer mag trekken. Terwijl als ze naar de werkelijke gewichten kijken, ook auto's voor 2500 voldoen.

Als ik tijd heb kan ik me er vanmiddag misschien nog eens in verdiepen.
En desnoods ga ik ervoor ten rade bij de politie. Kunnen zij het maar opzoeken.
Met mijn huidige auto zit ik goed (trekvermogen 2800) maar ik wil geen gezeik als ik een andere koop, die dan misschien niet voldoet...

ikke

Berichten: 38749
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:45

assie schreef:
Gisteren een discussie gehad met een vrachtwageninstructeur.
Die was ervan overtuigd dat als je met BE rijdt er wordt gekeken naar tmm. Dus als ik met BE mijn Toyota die 1400 kg mocht trekken en kogeldruk 75 voor een lege trailer met tmm 2000 zet ben ik in overtreding. Ook als die trailer maar 900 kg weegt.

Want... zo was zijn uitleg: voor aanhangers wordt altijd met tmm gerekend en niet met werkelijk gewicht. Dat staat zo in de wet. En hij had er net examen over gehad. Dus hij wist wel waar hij het over had.
Ik had op dat moment mijn eerste C-rijles, dus ben er verder niet op door gegaan. Maar het zat me niet lekker.

Ik ben de wet ingedoken. Maar ik kan dat dus echt nergens vinden. Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen tmm en werkelijk gewicht, specifiek benoemd in de wet (bovenin bij definities van regeling rijbewijzen). Maarre... zie ik iets over het hoofd?

Lees even de FAQ.
Art15 lid 1K reglement rijbewijzen. Wordt nergens over TMM gesproken, anders dan de grens van 3500kg (7 ton treingewicht)

B-E: je mag de aanhanger trekken die niet zwaarder is dan de de auto mag trekken.
Op dat moment is het voertuigreglement van toepassing en dat heeft het nergens over TMM.
art 5.18.18a lid 1 regeling voertuigen.
Let erop dat totale massa iets anders is dan de Toegestane Maximum Massa!! Namelijk het daadwerkelijke gewicht :)*

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:44

Varekaj schreef:
We hebben toen eens in de wetgeving zitten spitten en dat ook nergens kunnen vinden.

Dat was de Belgische wetgeving toch? In de NL wetgeving staat het zoals hierboven door ikke genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:49

Ja klopt was de Belgische. In juli beginnen de tornooien weer en de laatste jaren staan ze regelmatig met controleposten op de routes. Soms zelfs als je de parking wil afrijden. Nu ben ik 100% in orde maar ik wil dat ook blijven met een andere auto. Als het is zoals in NL en dat totale massa telt, dan is er niks aan de hand. Geldt bij ons wel de TMM, dan wordt het andere koek. Want er zijn meer wagens die 2500 mogen trekken dan 2600 namelijk.

assie

Berichten: 9670
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:10

ikke schreef:
assie schreef:
Gisteren een discussie gehad met een vrachtwageninstructeur.
Die was ervan overtuigd dat als je met BE rijdt er wordt gekeken naar tmm. Dus als ik met BE mijn Toyota die 1400 kg mocht trekken en kogeldruk 75 voor een lege trailer met tmm 2000 zet ben ik in overtreding. Ook als die trailer maar 900 kg weegt.

Want... zo was zijn uitleg: voor aanhangers wordt altijd met tmm gerekend en niet met werkelijk gewicht. Dat staat zo in de wet. En hij had er net examen over gehad. Dus hij wist wel waar hij het over had.
Ik had op dat moment mijn eerste C-rijles, dus ben er verder niet op door gegaan. Maar het zat me niet lekker.

Ik ben de wet ingedoken. Maar ik kan dat dus echt nergens vinden. Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen tmm en werkelijk gewicht, specifiek benoemd in de wet (bovenin bij definities van regeling rijbewijzen). Maarre... zie ik iets over het hoofd?

Lees even de FAQ.
Art15 lid 1K reglement rijbewijzen. Wordt nergens over TMM gesproken, anders dan de grens van 3500kg (7 ton treingewicht)

B-E: je mag de aanhanger trekken die niet zwaarder is dan de de auto mag trekken.
Op dat moment is het voertuigreglement van toepassing en dat heeft het nergens over TMM.
art 5.18.18a lid 1 regeling voertuigen.
Let erop dat totale massa iets anders is dan de Toegestane Maximum Massa!! Namelijk het daadwerkelijke gewicht :)*

Ja. Alles wat jij zegt is mij bekend. Ik was dus ook 99% overtuigd van mijn gelijk ;) .
Maar als er dan zo'n ervaren persoon, een instructeur notabene, glashard iets anders beweert. ... dan ga ik twijfelen of ik iets over het hoofd zie ;)

Ik ga de wetsartikelen maar eens opschrijven en onthouden. Dank voor de input

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:15

Zit er geen verschil in voor auto+ aanhanger tov vrachtwagen?

Ik dacht altijd dat bij de borden met de rode rand waarop +3,5T staat, dat dat algemeen gold. (Zo geleerd in theorie voor mijn C). Dus en vrachtwagens, en combinaties bestaande uit auto met aanhanger.
Onlangs zei iemand me dat dat alleen voor vrachtwagens geldt oftewel: voertuigen uit 1 geheel waarvan de TMM +3,5T is. En dus niet voor de combi auto en trailer.

Heb nog niet nagezocht of die uitspraak klopt.

neile

Berichten: 2016
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:17

Varekaj schreef:
Ja klopt was de Belgische. In juli beginnen de tornooien weer en de laatste jaren staan ze regelmatig met controleposten op de routes. Soms zelfs als je de parking wil afrijden. Nu ben ik 100% in orde maar ik wil dat ook blijven met een andere auto. Als het is zoals in NL en dat totale massa telt, dan is er niks aan de hand. Geldt bij ons wel de TMM, dan wordt het andere koek. Want er zijn meer wagens die 2500 mogen trekken dan 2600 namelijk.


Meh huh?! De Iforinvoerder waar ik naartoe ben geweest voor informatie heeft me nét het tegenovergestelde gezegd, maar dat de politie je ooit durft pakken met 'uwe trailer heeft een MTM van 2600 en uwe auto mag maar 1800 trekken madammeke', terwijl dat volgens de wetgeving niet klopt. Het is het werkelijk gewicht dat van toepassing is. Toch?

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:26

Ik kan me niet voorstellen dat daar verschil in zit, tussen B en NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:28

Neile, daar gaan we inderdaad allemaal van uit, dat het werkelijke gewicht telt. Alleen is noch het ene noch het andere zwart op wit terug te vinden. En als ik ergens geen zin in heb, dan is het in zo een idiote discusie met oom agent ergens op 70km van huis na een tornooi.

Bij de landrover dealer zeiden ze dat ook. Echter zei de verkoper ook dat het helemaal niet uitmaakt of je met een vaste of levende lading op de baan bent in je aanhanger :Y)
Uiteraard spreken de verkopers daarmee ook in hun eigen voordeel. Als de werkelijke massa telt kunnen ze immers gewoon verkopen. Als het toch de TMM is, dan zit de kans erin dat men andere alternatieven gaat zoeken. Bijvoorbeeld een ssangyong pickup ipv een ford ranger. Zit toch heel ander prijskaartje aan.

s0173957

Berichten: 5553
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:30

Heb altijd gedacht/geweten dat het TMM is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:10

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /140-art21

Artikel 21. Maximale toegelaten massa (M.T.M.) van de slepen

§1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 18, 32, 32bis en 47 van dit besluit, mag de massa in beladen toestand van een sleep de bij het proces-verbaal van goedkeuring betreffende het trekkend voertuig, vastgestelde maximale toegelaten massa van de sleep niet overschrijden.
-> lijkt me logisch dat je niet meer mag slepen dan wat er aan je trekhaak mag.

Dit voorschrift geldt niet voor de slepen die toevallig worden gevormd ter gelegenheid van het depanneren van een voertuig.

§2. a) Beschikkingen toepasselijk op personenauto's en auto's voor dubbel gebruik :

De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.
-> opnieuw, logisch en voor iedereen duidelijk.

2° De maximale toegelaten massa van de aanhangwagen mag, indien het gaat om een aanhangwagen zonder remmen, niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg. -> wie wist dit? Dus een auto die pakweg 1000kg eigen massa heeft mag niet meer dan 575 trekken indien ongeremd?

De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan 75 % van de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype, d.w.z. deze welke de krachten benut die ontstaan door nadering van de aanhangwagen tot het trekkend voertuig.
-> Haha! Wordt waarschijnlijk wel rekening mee gehouden door de fabrikant en dergelijke voor het bepalen van het trekvermogen van de auto?

b) Bijzondere schikkingen toepasselijk op personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en lichte vrachtauto's waarvan het proces-verbaal van goedkeuring in een maximale toegelaten sleepbare massa voorziet.

De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.

-> alweer, logica.

2° De maximale toegelaten massa van een aanhangwagen zonder remmen mag niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.

De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype. Nochtans, indien het trekkend voertuig uitgerust is met vierwielaandrijving en met een onderstel, los van het koetswerk, mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet groter zijn dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig vermenigvuldigd met 1,2.

-> Ik ben geen 100% zeker maar ik gok dat dit laatste stukje het antwoord is op de vraag: mag je een aanhanger met hogere mtm achter een auto hangen die minder mag trekken. Als ze effectief kijken naar de mtm, zoals ik het hieruit wel interpreteer, dan is dat antwoord dus nee.


§3. De door de Minister van Verkeerswezen voor de automobielinspectie erkende organismen vermelden de maximale toegelaten massa van de voertuigensleep op het inschrijvingsbewijs of op het schouwingsbewijs van het trekkend voertuig en de maximale toegelaten sleepbare massa, wanneer deze waarde in het proces-verbaal van goedkeuring voorzien is.

Wanneer de personenauto of de auto voor dubbel gebruik niet kan gebruikt worden voor het slepen van een aanhangwagen, wordt er "Nihil" geschreven in het vak voorbehouden voor de aanduiding van de maximum massa van de voertuigensleep.

neile

Berichten: 2016
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:12

Dus, ik met mijn Ford Mondeo, 1800 trekken, mag geen ifor williams 2 paards kopen om daar altijd 1 paard mee te vervoeren (En dus ruim onder die 1800 te blijven)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:27

Als ik het zo interpreteer als het er staat: nee. Over rijbewijzen wordt in dat KB op geen enkele manier gesproken. Uitsluitend over de sleep, de mtm en het trekkend voertuig. Dus of je nu met B+E of C+E of D+E rijdt, het geldt voor al die rijbewijzen op dezelfde manier.
Voor zover ik het lees mag de MTM niet hoger zijn dan wat je mag trekken en in geval van een oplooprem zelfs maar 75%. Ik hoop van harte dat er met dat laatste rekening is gehouden bij de bepaling van het trekvermogen van de auto door de fabrikant, en niet dat je daar als bestuurder zelf nog even achteraan moet. Want zoals je kan lezen ligt dat bij een 4x4 weer net iets anders.

Nuja, dan zit ik dus met dezelfde oliebol hoor. De MTM van mijn trailer is 2600, maar zelfs met mijn 2 paarden erin en extra zooi erbij kom ik nooit van z'n leven boven 2200kg uit. Het ideale zou dan zijn een auto die pakweg 2500 mag trekken, heeft toch een hoop meer mogelijkheden als je een nieuwe wil uitzoeken. Met het bovengenoemde KB echter word ik verplicht om mijn keuze te beperken tot de auto's die 2600 of meer mogen trekken. En dat zijn er alweer een heel stuk minder... (en ze worden ook steeds moeilijker om te vinden ook).

s0173957

Berichten: 5553
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:36

Vent toch overtuigen van Pickup Varekaj, zo opgelost :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:05

Range Rover mag ook standaard 3000-3500 :D De RR die hij zo magnifiek vond staat op €575/jaar aan wegentaks op een 2.0 met 241pk. Da's dan een auto van net geen jaar oud zelfs. Maar het prijskaartje voor de aankoop... ik begrijp uitstekend dat mensen voor dat bedrag inderdaad dan naar een andere optie gaan uitkijken. In de kosten voor verzekering heb ik me nog niet eens verdiept.

Bij Mitsubishi is het ook alleen maar de L200 die nog voldoet. En die raakt zelfs met het zwaarste model niet eens boven 3000. Pajero gaat in België ook van de markt af, of dat ze de dealer vorig jaar toch toen we daar waren.

Pick-up gaat hij van zen leven nooit aan meebetalen. Dan moet ik maar een andere trailer kopen met lagere MTM -O- Helaas zit ik dan weer met dat gedoe met ledige gewichten en laadvermogen en daar heb ik GEEN zin in.

Eef_Bam

Berichten: 4489
Geregistreerd: 19-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:08

Varekaj, kan je de toegestane maximale massa van je trailer niet terugkeuren? Naar 2400 kg ofzo. In nederland kan dat al voor 60 euro.

s0173957

Berichten: 5553
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:14

Ik denk dat mijn Amarok met z'n 3.0 V6 toch aangenamer rijdt dan een even zware RR met 2.0 4cilinder (en de 3.0 V6 Merc X zeker).
Maar als hij niet wilt luisteren, tja... :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:43

Terugkeuren zal denk ik wel kunnen maar hoe en wat in België... dat moet ik dan uitzoeken. Is voor na mijn vakantie dan. Hier wordt dat volgens mij amper gedaan.

Nuja, om het idioot te houden: in België kan je beboet worden voor roken in de auto als er kinderen bijzitten (ongeacht raampje open of niet) en voor middenvaksplakkers zijn er ook bekeuringen tegenwoordig. En die zijn verdorie niet mis.