[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:18

ikke schreef:
Ben vandaag nog weg geweest, met de kap open. Kachel hoog, kraag opgeslagen, ramen omhoog en gaaaaaan.........


Jep.
Zo gaat dat hier ook. Is hier´s nachts heel normaal 20-25 graden kouder dan overdag dus lekker jack met borgvoering mee is :)*
In de zomer is dat dan weer andersom; pet op en de airco aan overdag in ´druk´ verkeer want de 2500 km. zuidelijker zon smelt je weg zonder rijwind.
300 zonnige dagen/jaar is _/-\o_ voor een cabrio en de kachel/airco bewijzen hun nut.
Ook voor de trailer, want het blijft een opgepepte Korando :D

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:29

zaviii schreef:
mag je de maximum trekcapaciteit van je auto niet volledig benutten? daar dienen die max capaciteiten toch voor?


Ja, doch dat is een maximum. Dat betekent niet dat het altijd goed en/of verstandig is. Net als de maximumsnelheid. Minder snel is verplicht als de omstandigheden (verkeersdrukte, mist, regen etc.) slechter zijn.
De vuistregel voor het vlakke en overzichtelijke NL is dat je niet meer trekt dan het ledig gewicht van de trekkende auto. Met paarden = een hoog % levende lading, is dat al een knap hoog percentage.
In de meeste landen in de EG buiten NL is het aanbevolen maximum lager tot veel lager.
Gezond verstand en een hart voor dieren maken dat je ook graag een veilige combinatie rijdt met jouw geliefde dier in de doodkist erachter door het verkeer. Niet met het technisch máximum toelaatbare, niet met het minimaal acceptabel ´veilige´ :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:38

Wat is het ineens stil hier :\
Jammer.... ik vond het juist zo gezellig :=

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:28


ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:46

Huertecilla schreef:
Anoniem schreef:
Wat is het ineens stil hier :\
Jammer.... ik vond het juist zo gezellig :=



Voor jou dan:

http://www.youtube.com/watch?v=BLfrEq5-mnc

Wat ik al eens gezegd heb: de snelheid is niet het punt, het zijn de omgevingsvariabelen die bepalen wat veilige acties zijn.

Ik heb weleens met 120km/h over 's lands wegen gereden, met paarden op de trailer. Dat gaat helemaal nergens over.
Een volkomen verlaten snelweg, licht hellend naar beneden (vals plat) en dan een dikke Disco V8 met 2 ton aan de haak, dat gaat als de brandweer.
Het enige wat mij triggerde dat er iets niet klopte was het toerental dat heel langzaam, maar zeker opliep. 4000 toeren in 4 is niet helemaal een gegeven dat hoort bij 80km/h. Aangezien er nog steeds geen kip op de weg te bekennen was, laat staan een andere automobilist, heb ik de combi maar weer rustig af laten zakken naar de (toen nog) toegestane 80km/h.

Kijk, het is niet toegestaan en het is ook zeer zeker een gevalletje "don't try this at home" maar effectief heb ik tijdens die rit geen seconde het idee gehad dat de combi een eigen leven ging leiden, niet voordat ik het vaststelde en daarna ook niet.

Het triggerde mij wel dat een totaal verlaten snelweg je dus GEEN referentie geeft over je feitelijke snelheid. DAT effect had ik me dus daarvoor nooit zo gerealiseerd.

loulou

Berichten: 15076
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:52

Tja je weet het nooit.
Iemand bij ons op het bedrijventerrein had zo'n auto:
Afbeelding

Met bijpassende caravan.

Zo'n auto kan natuurlijk met gemak een caravan trekken en toch is de hele combinatie in duitsland op de snelweg over de kop gegaan.

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:57

loulou schreef:
Tja je weet het nooit.
Iemand bij ons op het bedrijventerrein had zo'n auto:
Afbeelding

Met bijpassende caravan.

Zo'n auto kan natuurlijk met gemak een caravan trekken en toch is de hele combinatie in duitsland op de snelweg over de kop gegaan.

Een "onkundig" chauffeur krijgt elke combi op z'n kant.
Daarnaast (en dat is het meest waarschijnlijk) kunnen er altijd dingen op je pad komen die zulke extreme reacties oproepen, dat ook (of juist) aan zo'n combi niks meer te houden valt. Alles heeft z'n grenzen, ook zo'n auto.......

loulou

Berichten: 15076
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:17

ik heb geen idee meer hoe het precies gebeurd is. heb hem destijds ook niet zelf gesproken over het ongeluk. maar wilde alleen even aangeven dat ook een grote auto geen garantie is dat het goed gaat ;)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:25

ikke schreef:
Een "onkundig" chauffeur krijgt elke combi op z'n kant.
Daarnaast (en dat is het meest waarschijnlijk) kunnen er altijd dingen op je pad komen die zulke extreme reacties oproepen, dat ook (of juist) aan zo'n combi niks meer te houden valt. Alles heeft z'n grenzen, ook zo'n auto.......


Dat laatste is heel opportuun:

- het trekkende voertuig behoort ruimschoots de ´overhand´ te hebben mbt gewicht
- hoe meer vermogen hoe verder je in de problemen kan komen
Speed kills ook een héél kundige chauffeur als de chaos van het leven een wat al te gortig onvoorziens op het pad mikt.
Op de weg mag je niet harder dan 80 (in NL 90 en in Duitsland bevestigt de uitzondering de regel) en voor hellingen is reductie de succesfactor.

Nu we het over extremen hebben; http://www.youtube.com/watch?v=K4JwHQ0P ... r_embedded
Dat is een aangedreven trailer.
LandRover ´special vehicles´ heeft er ook mee geëxperimenteerd, doch dat heeft nooit goed gefunctioneerd.
Op 3.40 min begint een 8-) stukje.

Wat het ook helder illustreert is dat je geen vermogen nodig hebt.
Het is allemaal reductie :D

Dan nog even voor Ikke: http://www.youtube.com/watch?v=2Axsb27c ... re=related
Dit supersimple maar heel betrouwbare pneumatische schakelsysteem van Volvo voor de Laplander is net als bij de Detroit ARB Locker en zoals Mercedes het voor de Musso/Korando heeft ontworpen. Alleen dan electrisch bediend vanaf het instrumentenpaneel.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 29-11-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:30

loulou schreef:
ik heb geen idee meer hoe het precies gebeurd is. heb hem destijds ook niet zelf gesproken over het ongeluk. maar wilde alleen even aangeven dat ook een grote auto geen garantie is dat het goed gaat ;)

Daarom zeg ik ook dat de veiligheid van een combi staat of valt bij de kennis van de chauffeur om het verkeersgedrag om hem heen te analyseren en er adequaat op te reageren.

Bovengenoemde combi in handen van een minder ervaren chauffeur is feitelijk veel gevaarlijker dan een wanna-bee combi in handen van een zeer bekwaam chauffeur die zich tot in elke vezel bewust is van de combi waar ie mee op weg is en z'n gedrag in het verkeer daar volledig mee in overeenstemming brengt.


Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Een "onkundig" chauffeur krijgt elke combi op z'n kant.
Daarnaast (en dat is het meest waarschijnlijk) kunnen er altijd dingen op je pad komen die zulke extreme reacties oproepen, dat ook (of juist) aan zo'n combi niks meer te houden valt. Alles heeft z'n grenzen, ook zo'n auto.......


Dat laatste is heel opportuun:

- het trekkende voertuig behoort ruimschoots de ´overhand´ te hebben mbt gewicht
- hoe meer vermogen hoe verder je in de problemen kan komen
Speed kills ook een héél kundige chauffeur als de chaos van het leven een wat al te gortig onvoorziens op het pad mikt.
Op de weg mag je niet harder dan 80 (in NL 90 en in Duitsland bevestigt de uitzondering de regel) en voor hellingen is reductie de succesfactor.

Nu we het over extremen hebben; http://www.youtube.com/watch?v=K4JwHQ0P ... r_embedded
Dat is een aangedreven trailer.
LandRover ´special vehicles´ heeft er ook mee geëxperimenteerd, doch dat heeft nooit goed gefunctioneerd.
Op 3.40 min begint een 8-) stukje.

Wat het ook helder illustreert is dat je geen vermogen nodig hebt.
Het is allemaal reductie :D

Maar dat is niet waar ik op doelde.
Het is meer dat "de anderen" soms dingen doen die maken dat er aan je eigen combi geen houden meer is. Van buiten komend onheil, zo je wil. 99% kun je voorzien, genoemd geval zal maar net die ene procent geweest zijn.

Verder moet een chauffeur weten waar ie mee op pad is en de mogelijkheden en de beperkingen van die combi kennen!
Snelheid is zeker een issue en precies dat was ook de reden om er in eerder genoemd geval voor te kiezen de combi met beleid weer terug te brengen waar het hoorde: op de toegestane snelheid van dat wegvak. Ik had namelijk geen enkele garantie dat de weg zo leeg zou blijven, in tegendeel; dit in tegenstelling tot de coureur in de Porsche......

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:46

ikke schreef:
Ik had namelijk geen enkele garantie dat de weg zo leeg zou blijven, in tegendeel; dit in tegenstelling tot de coureur in de Porsche......


Het verkeer in de werkelijke wereld vraagt zelforganiseren op de rand van chaos.

Een emmer pk´s extra kan geweldig zijn mist je deze gevuld houdt voor het onverhoopte noodgeval.
Zelfs dan echter is het mogelijk een zegen door de duivel.
Slingeren oplossen bv is vergelijkbaar met een speedwobble op een motorfiets; wanneer gasgeven werkt is het *\o/* , maar als het niet werkt -O- want bij een hógere snelheid -O- -O-
Afhankelijk van de omstandigheden en oorzaak heeft vakkundig remmen heeft vergelijkbaar kans en als dát fout gaat rij je wel langzamer....

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:51

ikke schreef:
Bovengenoemde combi in handen van een minder ervaren chauffeur is feitelijk veel gevaarlijker dan een wanna-bee combi in handen van een zeer bekwaam chauffeur die zich tot in elke vezel bewust is van de combi waar ie mee op weg is en z'n gedrag in het verkeer daar volledig mee in overeenstemming brengt.


Dat is wat ik bedoel en dan nog sterker; zo´n sterke trekker is een valkuil voor een onervaren chauffeur. Beter een zware, ondergemotoriseerde trekker. Die VW LT welke je eerder noemde bijvoorbeeld.

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:00

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Bovengenoemde combi in handen van een minder ervaren chauffeur is feitelijk veel gevaarlijker dan een wanna-bee combi in handen van een zeer bekwaam chauffeur die zich tot in elke vezel bewust is van de combi waar ie mee op weg is en z'n gedrag in het verkeer daar volledig mee in overeenstemming brengt.


Dat is wat ik bedoel en dan nog sterker; zo´n sterke trekker is een valkuil voor een onervaren chauffeur. Beter een zware, ondergemotoriseerde trekker. Die VW LT welke je eerder noemde bijvoorbeeld.

Ja, hhmmm, dat is ook niet wat. Feitelijk is mijn 608 in dat opzicht geen fijne wagen. Die 80pk is echt te weinig en dus zwaar ondergemotoriseerd. Daar helpt die dikke 300Nm geen moedertjelief meer aan.

Je moet gewoon genoeg hebben. Mijn 608 zou eigenlijk een 613 moeten zijn. Dan had je voldoende power om mee te kunnen, ook op de helling, maar weer niet de overmaat die het gevaarlijk maakt.

Om diezelfde reden ga ik ook niet mijn Range Rover ombouwen naar Europees spec. De 170pk van de Amerikaanse versie voldoet dusdanig dat de 15pk extra van de Europeese versie er niet echt meer toe doet. Zo'n wissel is overigens legaal; de auto kan het ook hebben (de rest is identiek aan de Europeese versie), maar ik zie de toegevoegde waarde niet.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:16

Ik heb de santa fe met benzine motor 4wd.
Heerlijk auto, kan de 2 paards trailer (die ik altijd huur) makkelijk trekken.

Is alleen niet een hele zuinige auto, zeker niet als ie iets moet trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:18

Huertecilla schreef:
[naam] schreef:
Wat is het ineens stil hier :\
Jammer.... ik vond het juist zo gezellig :=



Voor jou dan:

http://www.youtube.com/watch?v=BLfrEq5-mnc


Kijk, dat is beter...
*pakt bakken popcorn en zoutjes erbij en schenkt iedereen een glas wijn in en zet een minitap klaar* :D

Die automatisch uitdraaibare trekhaak die die porsche(bij 0:26 sec) heeft is heel handig, hebben wij ook. En ook mooi, want als hij ingeklapt is zie je er niks van omdat er een afdekkap voor zit. Minder handig is dat bij onze auto naast het uit/indraaiknopje de knop zit om de achterkant van de auto te laten zakken voor als je er boodschappen e.d. in moet tillen. Als je die afdekkap eraf vergeet te halen knalt de trekhaak die er keihard af, want die draait wel verder :')
Je kunt dus wel nagaan hoe stom het eruit zag toen ik op de parkeerplaats van de Albert Hein me een keer vergiste in de knop :o

DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:20

Met een Nissan Qashqai rijden wij.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:45


Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:47

DNIEZE schreef:
Met een Nissan Qashqai rijden wij.



Hebben jullie die zwaarder laten maken? Of rijd je met een 1 paards trailer?

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:48

Kia Sportage, zwaarder laten maken. Kia Sorento trekt 2 paards en een vrachtwagen. Altijd wel wat dus ghehe.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:53

Dat kan je met iedere aanhanger gebeuren, maar dan rijst de vraag: wat had de bestuurder kunnen doen om te voorkomen dat het slingeren erger werd, zoals nu (met een geremde aanhanger)?
Keuze (in theorie):
1: gas bij geven
2: remmen
3: 1 x hard remmen als de slingerende combi recht achter het trekkende voertuig is
Laatst bijgewerkt door josie op 30-11-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:53

Huertecilla schreef:
Geen paardentrailer gelúkkig! en wel een heel illustratief voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=rCfFbQpm ... ure=fvwrel

Minder snelheid en meer gewicht in de schaal vóór de aanhanger zijn :)*


Een anti-slingerkoppeling was ook geen overbodige luxe geweest :')

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:56

Maar ook dan kan het gebeuren.........

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:20

Huertecilla schreef:
Geen paardentrailer gelúkkig! en wel een heel illustratief voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=rCfFbQpm ... ure=fvwrel

Minder snelheid en meer gewicht in de schaal vóór de aanhanger zijn :)*

In die context zag ik laatst een Daihatsu Grand Move met een BMW 3-serie op een ambulance langskomen :? *geen commentaar*

Ik heb waarschijnlijk zoiets meegemaakt en afgekapt door het gas eraf te halen. Dat wil zeggen, ik kreeg het gevoel dat de aanhanger (2700kg geleden) aan de auto begon te trekken, hoewel er nog niks te zien was. Snelheid terug gebracht richting 70km/h en het gevoel was weer weg. Toen heel voorzichtig harder gegaan en ergens bij de 80km/h kwam het gevoel weer. Ik ben teruggegaan naar die 70km/h en zo naar huis gereden.

miicchhellee

Berichten: 1374
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:32

we hebben een leuke Audi S8 ervoor staan!
heeft nergens problemen mee, en is voor zo ooknog een super auto (:

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:39

josie schreef:
Dat kan je met iedere aanhanger gebeuren, maar dan rijst de vraag: wat had de bestuurder kunnen doen om te voorkomen dat het slingeren erger werd, zoals nu (met een geremde aanhanger)?
Keuze (in theorie):
1: gas bij geven
2: remmen
3: 1 x hard remmen als de slingerende combi recht achter het trekkende voertuig is



Dit is vergelijkbaar met een speedwobble met een motorfiets.
De taak is om uit het zelfversterkende snelheidsbereik van de slingerbeweging te komen.

3. is per saldo de beste keuze omdat wanneer het niet helpt de snelheid gereduceerd is en de ernst van de gevolgen onvenredig meer is afgenomen.

De beste uitvoering is inderdaad op het juiste moment hárd remmen, dan los en (wat) gas erop om de kar recht achter de auto te brengen/houden.
Met de combi recht dan weer van het gas.

1. kost meer tijd om uit het bereik te komen met een grotere kans op escalatie én de snelheid is dan groter met daardoor onevenredig toegenomen ernst van de gevolgen.

Hoe zwaarder de trekker hoe geringer het effect van de slingerende aanhanger én hoe groter het effect van remmen etc. daarvan.