josie schreef:Dat kan je met iedere aanhanger gebeuren, maar dan rijst de vraag: wat had de bestuurder kunnen doen om te voorkomen dat het slingeren erger werd, zoals nu (met een geremde aanhanger)?
Keuze (in theorie):
1: gas bij geven
2: remmen
3: 1 x hard remmen als de slingerende combi recht achter het trekkende voertuig is
Dit is vergelijkbaar met een speedwobble met een motorfiets.
De taak is om uit het zelfversterkende snelheidsbereik van de slingerbeweging te komen.
3. is per saldo de beste keuze omdat wanneer het niet helpt de snelheid gereduceerd is en de ernst van de gevolgen onvenredig meer is afgenomen.
De beste uitvoering is inderdaad op het juiste moment hárd remmen, dan los en (wat) gas erop om de kar recht achter de auto te brengen/houden.
Met de combi recht dan weer van het gas.
1. kost meer tijd om uit het bereik te komen met een grotere kans op escalatie én de snelheid is dan groter met daardoor onevenredig toegenomen ernst van de gevolgen.
Hoe zwaarder de trekker hoe geringer het effect van de slingerende aanhanger én hoe groter het effect van remmen etc. daarvan.