De kans van mijn leven!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: De kans van mijn leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:42

weet het niet meer, maakt eigenlijk ook niet uit denk ik, ze heeft er dan toch 12 op stal, als alles door gaat en goed is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:44

dusa die mestafvoer komt er dan ook nog bij Haha!
nog een punt om bij de kosten neer te zetten...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:06

Nog even over het misverstand over verhuur en belasting. Als je onroerend goed dat je in eigendom hebt verhuurt, hoef je geen inkomstenbelasting te betalen over de ontvangen huur. Uiteraard betaal je wel in box 3 (inkomsten uit vermogen). Voor de omzetbelasting kún je opteren voor onbelaste huur (dus geen BTW in rekening brengen).

Bij TS doet dit zich niet voor, zij gaat zelf immers huren, wordt geen eigenaar. Bovendien geldt dit voor 'normale' verhuur, niet voor een pensionstal met allerlei diensten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:23

behalve mestafvoer zul je ook meer verontreinigingsbelasting moeten gaan betalen nav je waterafname. Vuilafvoer van wat je pensionklanten aan zakken voer en blikjes etc weggooien.... allemaal van die kleine dingen die het heel groot kunnen maken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:59

TS,
Weet waar je aan begint. Laat je goed informeren, praat veel met je partner en maak alstjeblieft een kloppend bedrijfsplan. Al zou je geen bedrijfsplan voor de bank moeten maken maak hem dan tenminste voor jezelf.

Waar je wel aan kunt denken is de bak verhuren aan een goede instructeur die daar lessen kan verzorgen. Ook kun je clinics, demonstraties en lezingen organiseren. Wie weet is er zelfs een hondenschool of iets dergelijks in de buurt die je ruimte op hetterrein kunt geven.
Mocht alles goed lopen dan kun je er over denken het bedrijf te laten keuren door aequor als stage adres. Op die manier kun je zorgen voor goedkope krachten. Vergeet echter niet dat een stagiair komt om te leren en niet alleen om stallen te mesten en te vegen!

Citaat:
Stel dat je per week per stal twee kleine balen hooi en twee balen stro gebruikt

Dit is een zeer slechte schatting. Per stal ga je absoluut meer gebruiken. Zeker als je de pensionklant zelf uit laat mesten. Dan gaat er ongeveer de helft meer door van wat je anders zou gebruiken is mijn ervaring. In zo'n kleine baal zitten ongeveer 9 plakken (zowel hooi als stro). Per dag gebruik je van elk minimaal 4 plakken (tenzij paarden op het land staan). Dat is zo'n 3 balen hooi en 3 balen stro per week per paard. Vergeet ook niet dat je hooi en stro op moet slaan. Ook als klanten het niet van jou zouden kopen. Naar mijn idee is dat dus ook geen optie.

Mocht je meer inhoudelijke vragen hebben dan kun je me altijd een pb sturen. Dit bericht is nogal oppervlakkig aangezien ik over dit nderwerp wel een boek vol zou kunnen schrijven. Een paarden bedrijf startten is niet niks.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 11:20

Wat lief dat iedereen mee denkt!!
Als eerste ga ik stoppen met werken, omdat dit een fulltime ding wordt.
Ten tweede ga ik zelf de stallen doen, het buiten zetten en dat soort dingen dat ga ik ook zelf doen.
Als het doorgaat dan komt er videobewaking en lopen er 2 KNPV herders op het terrein. Het geheel terrein kan afgesloten worden dmv hekken. Vork
Ik ben al met verschillende leveranciers aan het praten over stalbedekki8ng ed.( dat wordt houtvezel ivm koliek ed.)
En ik heb een afspraak bij de gemeente om te kijken hoe en wat met alle wetten. Een boekhouder heb ik ook al in de arm geslagen, dus maak jullie daar maar niet druk om. Clown
Laatst bijgewerkt door Tanja op 02-08-08 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:29

Meid het is zo'n mooie kans, ik hoop voor je dat het allemaal gaat lukken.
Heel erg veel succes met alles en graag horen we of het allemaal doorgang kan vinden.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 11:30

Als het allemaal door gaat dan wil ik graag een kijkdag organiseren. Dus dan komen er vast wel foto's op Bokt te staan!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 02-08-08 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:08

Sieppus, verstandig van je om het allemaal goed voor te bereiden, met name contacten met de gemeente en een boekhouder VOORDAT je beslist. De gewone dagelijkse kosten kunnen soms onverwach oplopen en je eerder laten struikelen dan een incidentele grotere uitgave.
Ook het dagelijks toezicht heeft grote consequenties voor je gewone (sociale) leven Knipoog
Het is goed om, zoals meerdere mensen opperen, ook te kijken naar meerdere mogelijkheden voor het bedrijf dan een 'gewone' pensionstal. Je weet dan tenminste wat er mogelijk is en wat de voor- en nadelen zijn. Ik begrijp dat je al enige ervaring op dit gebied hebt doordat je al op minstens één paardenbedrijf gewerkt hebt?

Als het lukt en echt haalbaar is, is het natuurlijk ontzettend leuk. Ik zou ook in de verleiding komen.
Gaat het door, dan inderdaad graag foto's e.d.! Succes!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:10

Even een aantal nuttige informatiebronnen voor stalhouders:

Handboek huisvesting paarden (praktijkonderzoen rundvee, schapenen paarden(pr)) door albert pieters isbn 90-800999-5-3

mogelijke dierenwelzijnproblemen in de paardenhouderij (pdf van, ik geloof, 71pagina's gebaseerd op onderzoek in Nederland)
http://www.rda.nl/files/rda_2003_03.pdf

Ook iets om over na te denken is hygiëne in de stal. Het ontwikkelcentrum heeft hiervoor een mooi bondig boekje uitgegeven. Het bestelnummer = 28033.2 (let er op dit is een leerboek!)

Ook kan ik je aanraden je te verdiepen in ziekteleer (en wellicht ehbo cursus paard gaan doen?) en voeding. Wellicht kun je hiervoor terecht bij een mbo of hbo paardenhouderij. Zij kunnen je ook goede bronnen geven voor je onderzoek/studie.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:33

ik raad je af om houtvezel in de stallen te leggen. Het is arbeidsintensief, duur en vormt geen goede bodem. Daarbij zit er alsnog stof in.
Ik raad je aan: vlas of rapsodie. Bijna geen stof, goedkoop, je hoeft het niet uit een baal te "schudden", het valt zo uit elkaar. Je kunt het oppotten, wat jou ook veel geld gaat schelen omdat je zelf uitmest. Alleen iedere dag drollen wippen. Niet zwaar voor je rug. En de stallen ruiken fris en voor de hoeven van de paarden is het ook beter dan stro.

Begrijp ik dat je het gaat doen sieppus? Spannend hoor! succes!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:32

phoe,ik moet zeggen,5 jaar geleden kregen wij ook deze kans...

ook iemand die een boerderij had en die stond leeg ,en of wij daar niet wilde beginnen...

het is een dikke grote nachtmerrie geworden...

ik ben dus erg geneigd te zeggen,niet doen,aan de andere kant,als je de stap niet neemt ,zal je je altijd afvragen "wat als ik..."

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:45

Als ik dit topic zo gauw doorlees dan is het duidelijk niet iets waar je rijk mee wordt, ik heb hier verder geen bal verstand van maar ik wil wel zeggen: veel mensen durven geen risico's te nemen en hun dromen daarom niet na te jagen. Ze zijn bang om teleurgesteld te worden, te falen, bang om het zichzelf te moeilijk te maken. Als je de poging waagt dan zul je misschien zien dat het onhaalbaar was of wie weet wordt je er wel dolgelukkig van en heb je daarna een prachtleven. Waag die enge sprong in het diepe, je moet niet altijd op safe spelen. Ieder voordeel heb z'n nadeel en als het uiteindelijk helemaal in de soep is gelopen dan heb je er vast heel veel van geleerd en zullen er veel mooie dingen uit voort zijn gekomen. Deze kans wordt je aangereikt, je hoeft er niet voor op zoek, waarom zou je die voorbij laten gaan? Lachen

Zo, dat was o.a. even een algemene opmerking voor mensen die een kans krijgen en bang zijn de kans te grijpen ivm de gevolgen. Clown

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:05

Het is natuurlijk de moeite van het proberen waard omdat je kunt huren, dat vermindert het risico toch wel aanzienlijk!

Maar iedereen heeft gelijk, een vetpot is het niet. Ook de suggesties die worden gedaan om aanvullende inkomsten te verwerven, zijn leuk bedacht maar leveren meestal weinig op. Wij hebben een mooie accomodatie thuis en mensen vragen vaak waarom wij de boel niet meer exploiteren. Het antwoord is simpel: omdat het netto niks oplevert. Stel je voor dat er bij ons in de winter 100x iemand komt om in de binnenbak te rijden. Als ik daar 3 euro per keer voor vraag, heb ik 300 euro. Als ik dan kijk hoeveel drukte het is om dat allemaal te regelen....denk er niet aan!
Handel klinkt leuk, maar dat begint met investeren - en je moet dan wel zeker weten dat jij degene bent die in korte tijd waarde aan een paard kan toevoegen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:13

nee tis alles behalve een vetpot,is kei en kei hard werken voor noppes,daarnaast heb je altijd het idee dat mensen die stalgeld betalen vinden dat jij op hun zak leeft..

klinkt stom wat ik zeg,maar dt gevoel heb je soms wel,je hele privacy is weg....

en het is nooit goed,kan altijd beter,wat je ook doet...en alles wat er gesloopt wordt,hoe mooi jij het ook maakt is jammer dan,dat is inharent aan stallen verhuren...

plus huren,nooit en nooit meer...

dat is echt de grootste ellende geweest waar we mee te maken hebben gekregen,en ja als het niet lukt leer je ervan,dat is op zijn zachtst gezegd,maar je kan ook compleet naar de kl*te gaan,alles moeten verkopen wat je lief is,en dan heb je niets meer,behalve een hoop schulden...

nee harde les is het zeker gewest ja...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:28

kimmie261 schreef:
nee harde les is het zeker gewest ja...
Ach gut

de ts ging vandaag toch daar kijken? ik ben benieuwd of ze verlieft is geworden Haha!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:50

Ik ook!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:57

Ja, ik ben er vandaag geweest. Het is een super accomodatie, met mooie stallen en veel grond. Nu komt alleen de maar.....
Op het terrein staan 2 huizen, in de ene woont een vrouwtje die 4 paarden heeft het andere huisje is zo ontzettend klein dat als je je omdraait je vast met je kont in de kast zit. Daar passen mijn vriend en ik niet in!!!! Vork
Plus op het moment zijn er van de 24 stallen 7 tijdelijk verhuurd!!! Dus dan heb ik maar 17 stallen om te verhuren, en de paarden van die andere mensen die lopen ook in het land!! Het vrouwtje vertelde me dat ze elke dag de poort om 5 uur dicht doen. Toen werd ik wel een beetje pissig, omdat ik er een pensionstal wil gaan beginnen die tot 10 uur toch wel open moet zijn.
Dus ik heb gezegd dat ze me weer mogen bellen als iedereen eruit is!!! Vork

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:19

verstandige keuze!
Hopelijk vind je nog wat leuks, maar zo klinkt het niet goed

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:19

het leek zo mooi Ach gut
maar wel fijn dat je een goed beeld hebt nu en jammer dat het niks is... er komen vast nog wel meer kansen als het echt is wat je wil Haha!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:31

Jammer, maar misschien gaat het in de toekomst toch nog lukken.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:49

Jammer zeg, dit klinkt niet echt ideaal idd.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 06:10

kimmie261 schreef:
nee tis alles behalve een vetpot,is kei en kei hard werken voor noppes,daarnaast heb je altijd het idee dat mensen die stalgeld betalen vinden dat jij op hun zak leeft..

Daar ben ik het totaal niet mee eens; ik verdien er een zeer goede boterham mee. De manier van exploiteren is van cruciaal belang, om het even in welke regio je zit.
@ TS: jammer dat je meteen geconfronteerd wordt met 1 van de nadelen van het huren. Misschien dat het later alsnog wel losloopt; heel erg veel succes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:29

Kendra schreef:
Het is natuurlijk de moeite van het proberen waard omdat je kunt huren, dat vermindert het risico toch wel aanzienlijk!

Maar iedereen heeft gelijk, een vetpot is het niet. Ook de suggesties die worden gedaan om aanvullende inkomsten te verwerven, zijn leuk bedacht maar leveren meestal weinig op. Wij hebben een mooie accomodatie thuis en mensen vragen vaak waarom wij de boel niet meer exploiteren. Het antwoord is simpel: omdat het netto niks oplevert. Stel je voor dat er bij ons in de winter 100x iemand komt om in de binnenbak te rijden. Als ik daar 3 euro per keer voor vraag, heb ik 300 euro. Als ik dan kijk hoeveel drukte het is om dat allemaal te regelen....denk er niet aan!
Handel klinkt leuk, maar dat begint met investeren - en je moet dan wel zeker weten dat jij degene bent die in korte tijd waarde aan een paard kan toevoegen.

Toch kan het wel goed gaan.
Bij ons vlakbij is iemand die gestopt is met zijn ponylessen omdat het te ingewikkeld en duur werd met verzekeringen etc.
Hij heeft nu alleen nog opfok en een enkele pensionklant en verhuurt de binnenbak.
De uren die bezet zijn worden op het bord geschreven, maar een agenda waar mensen zelf in kunnen schrijven is ook een optie.
Hij heeft een potje staan waar je het geld in kunt doen (5 euro per uur) en dat haalt hij af en toe leeg.

Afgelopen winter was gemiddeld zo'n 3 uur per dag de bak bezet, maar ook vaak dagen dat hij wel 6 uur verhuurd was.
Per week geeft dat zo'n 100 euro schoon in het handje (hij zal dat echt niet opgegeven hebben aan de belasting Tong uitsteken is immers nooit te controleren door de BD hoeveel uur hij die hal onderhands verhuurt), en op maand basis tikt het lekker aan. Vooral omdat hij er weinig extra werk van had.
De mensen komen en gaan met hun paarden en die paarden staan niet bij hem op stal. De bak werd maar af en toe gesleept, dus daar deed hij ook niet veel extra moeite voor.

Tja, misschien heb je stiekem toch een goudmijntje met die binnenbak Kendra Tong uitsteken

Er zijn hier ook mensen die per persoon al 5 euro vragen, en dan heb je kans dat je met meerderen in de bak rijdt. Voor afhuren van de binnenbak vragen ze dan al snel 12,50 per uur en soms meer...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:02

Zou kunnen....maar ook al is het 100 euro in de week, dat is voor iemand die er echt de kost mee moet verdienen, nog niet veel!
Denk trouwens dat hier nooit 3-6 man per dag zouden komen en zeker niet voor 5 euro per uur! Wij wonen afgelegen en de praktijk wijst uit dat mensen alleen maar komen als het heel nat of heel glad is; zo'n 6 weken per jaar denk ik. Maar dan nog: wij hebben een superbodem, dus wij zouden wel veel extra aan het onderhoud moeten doen. Bovendien heb ik gemerkt dat het gedrag van mensen acuut verandert als je ze ergens voor laat betalen: ze scheppen geen mest meer uit de bak, vegen het erf niet meer schoon, ik bedank dus. Wij doen het veel leuker: voor buren en goede vrienden gratis, voor de rest van de wereld geen toegang...