wanneer paard terug mogen brengen na aankoop?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: wanneer paard terug mogen brengen na aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:31

Bonny4life schreef:
ja als ik maar wist welke dierenartsen dit deden was ik al een heel eind, iemand enig idee hoe ik dit na kan gaan?

DA bellen en vragen of ze je paard op cornage kunnen nakijken.

Die van mij heeft ook cornage niveau II-III en hem in goede conditie houden is een pre.. anders hoor je hem heel erg.
Zolang de mijne in conditie is hoor je eigenlijk weinig..

Zie het maar als je nooit sport en je moet ineens de 1000 meter gaan lopen dan loop je ook te hijgen als een gek en als je altijd train is er niets aan de hand dan doe je lachend die 1000 meter.

Cornage hoor je duidelijk bij paarden die ook in conditie zijn.....

V,w,b, trailerladen... geduld... en heel veel geduld.

Succes

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:45

Ilzas schreef:
Bij cornage hangen de (verlamde) stembanden als het ware te "flapperen" in de luchtweg, net zoals je een vloe'tje voor een luchtopening hoort bij bijvoorbeeld een ballon. Fysiek, "technisch" gezien hebben ze daar geen last van, ze hebben niet minder lucht ofzo, het bijgeluid kan alleen als irritant of zielig ervaren worden. Daarnaast kunnen de stembanden in de weg zitten met eten en dat je verslikkingen en dus hoesten krijgt. Dat is wel heel naar, dan krijgt een paard zijn brokken in zijn luchtpijp en dus steeds voedsel daarin en dus irritatie en in het ergste geval ontstekingen, tot, in het ergste geval, longontsteking aan toe.
Cornage is ook geen conditie kwestie, de stembanden zijn verlamd (bijvoorbeeld als complicatie van droes) en hoe goed de conditie ook wordt, gevoel komt er niet weer in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:34

Ilzas schreef:
Bij cornage hangen de (verlamde) stembanden als het ware te "flapperen" in de luchtweg, net zoals je een vloe'tje voor een luchtopening hoort bij bijvoorbeeld een ballon. Fysiek, "technisch" gezien hebben ze daar geen last van, ze hebben niet minder lucht ofzo, het bijgeluid kan alleen als irritant of zielig ervaren worden. Daarnaast kunnen de stembanden in de weg zitten met eten en dat je verslikkingen en dus hoesten krijgt. Dat is wel heel naar, dan krijgt een paard zijn brokken in zijn luchtpijp en dus steeds voedsel daarin en dus irritatie en in het ergste geval ontstekingen, tot, in het ergste geval, longontsteking aan toe.
Cornage is ook geen conditie kwestie, de stembanden zijn verlamd (bijvoorbeeld als complicatie van droes) en hoe goed de conditie ook wordt, gevoel komt er niet weer in.

Een paard kan zich niet verslikken, tenzij het strotteklepje OOK verlamd is! Staat los van cornage! Wat weer niet wil zeggen dat de combinatie ervan nooit voorkomt.
Als het strotteklepje verlamd is, kun je dat bijvoorbeeld zien doordat gekauwd eten, gras of hooi, via de neus naar buiten komt bij briesen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:37

Cornage is ook meer een estethisch gebrek dan een lichamelijk gebrek Haha!

(ik heb zo het vage vermoedde dat ik mijn mening misschien wat meer uit moet leggen, maar ik bedoel dat een paard met cornage in prinicpe gewoon het werk aan kan en dat Cornage geen belemmering is )

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:15

ikke schreef:
Ilzas schreef:

Een paard kan zich niet verslikken, tenzij het strotteklepje OOK verlamd is! Staat los van cornage! Wat weer niet wil zeggen dat de combinatie ervan nooit voorkomt.
Als het strotteklepje verlamd is, kun je dat bijvoorbeeld zien doordat gekauwd eten, gras of hooi, via de neus naar buiten komt bij briesen.

Oke, dat wist ik dan weer niet, Thanks.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 19:56

hoi mensen,
ik wil even mededelen dat vandaag edigit is komen keuren op cornage,en cornage is bevonden in graad 4, de ergste vorm..
waardoor hij voor de sport ook volledig afgekeurd is,
ik hoop dat het allemaal goed gaat komen, en dat de eigenaresse zoals ze verplicht is, hem terug neemt...
iemand verder nog tips voor mij?
bedankt voor al jullie tips en reacties.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:47

Erg jammer voor je dat hij toch nog wordt afgekeurd, helaas, maar je weet nu wel waar je aan toe bent.
De enige tip die ik je nu nog kan meegeven, laat hem ophalen en ga niet zelf lopen kloo*en met trailerladen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:07

Wat balen voor je. Ik zou eerst bellen en kijken hoe ze reageren en anders een aangetekende brief sturen. En wat het trailerladen betreft: ik zou hem sederen. Als ie afgekeurd is voor de sport, zal ie in de toekomst toch ook niet veel op de trailer hoeven. Echt naar voor je. Die kosten van het scopen kan je zeker ook niet meer verhalen op de verkoper?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:15

sederen is ook geen fijne optie, wat als er wat gebeurt tijdens transport? dan is het risico nog voor Bonny en niet als ze het paard laat ophalen dan is risico voor verkoper.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:19

Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren tijdens transport, sedatie of niet...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:41

ik las trouwens in de bit een vraag van iemand...

paard werd klinisch afgekeurd ivm cornage zij dacht dat paard een bemerking zou krijgen maar niet zou worden afgekeurd..

Offereins antwoorde:

een dierenarts kan een paard met cornage inderdaad niet goedkeuren.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 21:49

zucht, het is allemaal wat. maar goed ik hoop dat we hier netjes uit gaan komen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:51

Citaat:
Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren tijdens transport, sedatie of niet...

juist daarom op laten halen en niet zelf wegbrengen. als er onderweg wat gebeurt dan wordt het moeilijk om het paard terug te brengen want je levert hem niet terug in de staat hoe je m gekocht hebt..... en dan wordt het een juridisch getouwtrek waar je niet vrolijk van wordt. Gewoon niet doen, zeker niet omdat hij al trailerlaad problemen heeft is het risico te groot.
Maar goed, dat moet Bonny zelf weten, een gewaarschuwd mens telt voor 2.....

ik wens je succes met de hele zaak en duim voor je dat alles goed afloopt

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 22:52

en hoe zat het ook alweer als je geen koopovereenkomst hebt?..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:56

da word het erg moeilijk bewijzen dat jij dat paard tegen x bedrag gekocht hebt ..

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:46

Wat rot meis.
Ik hoop dat je er uit kan komen met de vorige eigenaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:24

Bonny4life schreef:
en hoe zat het ook alweer als je geen koopovereenkomst hebt?..

als het normale mensen zijn zou dat geen probleem op mogen leveren, als ze de boel willens en wetens hebben willen flessen kom je daar snel genoeg achter vermoed ik. Balen voor je dat je in dit geval toch gelijk had met de cornage!!!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:54

Heb je nog contact gehad met de da die de eerdere keuring heeft gedaan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:57

Cornage in de hoogste graad, dat is balen Scheve mond. Inderdaad, terugbrengen dan maar.

joann86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:25

als je er een zaak van maakty wi je waarschijnlijk wel, ornage begint niet zomaar dat weten de orige eigenaren dan al wel. anders niet want dt kan na de keuring gekomen zijn ( bij iets anders wat fout zit\0

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 16:29

hoihoi
ja heb met iedereen contact gehad ook met de keurende dierenarts, die zegt dat dit koopvernietigend is...
ik hoop dat we er gewoon normaal uit gaan komen!

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:45

Jakkes, wat vervelend als zo iets je overkomt.
Hopen dat het snel en netjes afgehandeld kan worden.
Dit is inderdaad koopvernietigend.
Succes en sterkte ermee!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:31

Vervelend voor je en voor het paardje ook.

Ja IV is de hoogste graad..

Citaat:

Niet helemaal mee eens.. het is ook een stukje conditie kwestie.
Als jouw paard op conditie is zal hij minder snel gaan lopen hijgen... omdat zijn uithoudingsvermogen beter is dan een ongetraint paard.

Toen ik Mando na 2 weken vakantie van het land plukte hoorde je de eerste dagen zijn cornage weer erger dan toen ik hem daarna weer op conditie had.

Je zal hem altijd blijven horen hijgen maar het wordt naarmate de conditie beter wordt wel minder heftig.

Het gevoel zal er nooit meer inkomen daar ben ik het mee eens... maar dat is toch met iedere verlamming.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:36

Ik zou het melden aan de verkoper en vragen wat zij willen? Qua kosten en anders beslissen kosten op je nemen en het risico (neem aan dat het operatief moet met alle risico) nemen of terugbrengen naar eigenaar.
Maar het wel direct (vandaag nog) melden aan de verkoper.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 20:11

de oude eigenaresse heeft een advocaat in de armen genomen...
kreeg er mail van,
na bestudering hoor ik meer van die advocaat,
indien nodig gaan wij er ook 1 inschakelen, maar eerst afwachten wat haar advocaat gaat doen.
wel balen hoor..