Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
daNiielle_ schreef:Wij hebben een SsangYong Rexton ervoor.Verder weet ik niet hoeveel kracht oid die auto heeft.
Dat ziet er dus *zo* uit.
Rhodos schreef:Wallie schreef:een volkswagen tdi... gaat prima
of de suzuki jimmy.. gaat ook wel prima maa tdi is beter
Een Suzuki Jimny? Hoeveel mag die trekken?
ikke schreef:kakanox schreef:...je voelt de maar al komen. Een aanhanger met een bepaald maximumgewicht is constructief zo dat deze een bepaalde overhang aan de voorzijde heeft, om te zorgen dat het geheel je auto aan de achterzijde niet optilt. Dit veroorzaakt de zgn. kogeldruk. De kogeldruk die aangegeven wordt op het plaatje bij je trekhaak is geen werkelijk maximum maar een maximum bij stilstand - als je aan het rijden bent en op de rem gaat staan verplaatst de massa naar voor en krijg je dus gemiddeld tot een factor 4 a 5 van dat maximum op je trekhaakje. Je kan je voorstellen dat 75 kg * 5 een hoop minder druk veroorzaakt dan 125 kg * 5...
Gosh, en dan ga je er voor je eigen gemak maar even vanuit de er geen remmen in het spel zijn. Op het moment dat je remt, treedt ook je oplooprem in werking, echt waar, zelfs achter 2 ton Discovery voel je dat.
Bij de kogeldruk wordt bedoelt de VERTIKALE druk en niet de horizontale druk die je op de kogel krijgt bij een remactie. Als een haak 2000kg kan trekken, kan ie dat ook drukken.kakanox schreef:Daarbij kan je drie feiten optellen:
- het maximum trekgewicht (en kogeldruk, maar deze wordt nog niet zo heel lang op het kenteken vastgelegd) bepaald wordt in het constructief ontwerp c.q. de sterktetests bij de typegoedkeuring van je auto (wie daar meer over wil weten moet me even pb-en, ik heb er een halve studie van gemaakt waarom een Golf II 1.6 1200 kg mag trekken en een veel forsere Xedos9 maar 1500, maar dat hoort niet op bokt);
- de theoretische kogeldruk wordt bepaald in het constructief ontwerp van je aanhanger;
- de werkelijke kogeldruk wijkt maar weinig af van het gewicht IN de trailer.
Lieve schat, dat zijn HORIZONTALE KRACHTEN!!! Bij de vermelde kogeldruk gaat het om VERTIKALE krachten!!! Ik moet de eerste haak nog tegenkomen die 2000kg VERTIKALE kogeldruk mag hebben; zelfs de vangmuilkoppeling op een vrachtwagen mag vaak maar 1000kg VERTIKALE kogeldruk hebben.kakanox schreef:Conclusie: Reken maar dat je met een (lege) tweepaardstrailer een Fiat Panda doet torderen, maar - stukken erger - dat die lege tweepaardstrailer met twee zakken voer (totaal 800 kg) héél wat meer vervorming veroorzaakt bij een heftig ongeval dan een enkelassig huis-, tuin- en keukenaanhangertje dat tot de nok toe geladen is met een totaal gewicht van 800 kg.
Aangezien het totaal van deze wetten zo vaag is is het altijd moeilijk te zeggen wie er gelijk heeft en of je die boete nou wel of niet verdiend hebt. In theorie zou je zeggen dat 2000 kg trailer met een totaal werkelijk gewicht van 1200 kg achter een Ford Escort dus zou mogen. Meestal (ook in het geval dat voor de rechter kwam) wordt er dan beboet op de gemeten kogeldruk (en die boetes zijn niet mals...) - probeer voor de grap eens de kogeldruk van een tweepaardstrailer te meten met twee bewegende beesten erin
Wat voor rij-ervaring heb jij eigenlijk??
Natuurlijk moet je met een Panda geen tweepaardstrailer gaan trekken, zelfs niet als het een Panda 4x4 is, maar het krachtengeweld wat jij suggereerd is werkelijk nergens op gestoeld. Duidelijk niet gehindert door enige kennis van zaken, kwak jij hier de grootst mogelijke onzin neer in een dusdanig warrig verhaal dat mensen die minder goed begrijpen wat er werkelijk gebeurt, het nog zouden gaan geloven ook!
De toegestane kogeldruk bij een tweepaardstrailer is 100kg, soms 150kg. Dit zijn de waardes die voor de koppeling van de TRAILER worden opgegeven!!
Dat je een forse boete kunt krijgen voor te hoge kogeldrukken is mij al jaren bekend en als je mijn posts terugzoekt over dit onderwerp, zul je die waarschuwing ook steeds tegenkomen.
Als je dan werkelijk zo graag wil laten zien dat je weet waar het over zou gaan, waarom vermeldt je dan niet ook even dat de trekhaakgegevens ook in het kenteken van je auto moet zijn opgenomen. Bij nieuwere auto's is dit standaard, echter bij auto's van voor eind 90-er jaren (ik weet niet precies wanneer ze het zijn gaan doen) moet je expliciet vragen om de trekhaak te vermelden in het kenteken! Voor auto's op grijs kenteken, zeker als ze later zijn omgebouwd, wordt dit ook vaak niet meegenomen!!kakanox schreef:Als uitsmijter wil ik er nog even op wijzen dat er bij gebruikelijke formaten voor een tweepaardstrailer véél hogere eisen worden gesteld aan de constructie en je daarom vaak ziet dat deze zomaar 200-250 kg zwaarder zijn dan de 1,5-paards trailer (dit zit hem echt niet in die 50cm extra polyester en het plankje in het midden). Een aanhangerbouwer moet zich er aan willen wagen maar veel tweepaardstrailers kunnen het technisch goed aan om opgekeurd te worden naar ergens tussen de 2500 en 2700 kg. Dit wordt bewust niet gedaan omdat veel bedrijfsbusjes een maximum trekgewicht hebben van 2000 kg. Blijf je onder je trekgewicht dan kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de kogeldruk ook pluis is, en heb je in een rechtzaal hoogstwaarschijnlijk je gelijk.
Ik zal het je nog erger vertellen; de assen van een 1,5 paards Westfalia Saturnus van 1600kg TMM op papier mogen 1200kg PER STUK hebben!! Ik heb het typeplaatje hier nog liggen.
kakanox schreef:Sorry hoor, lees de reactie nog eens goed door. En steek voor de grap je hand eens tussen koppeling en trailer op het moment dat je remt, kijken hoe ver je komt je horizontale en verticale krachten
kakanox schreef:Heb je toevallig ook je motorrijbewijs? Doe bij stilstand (maar wel met je gewicht erop) een klemmetje om je voorvork en teken een streepje net boven dat klemmetje waar het metaal ontbloot wordt. Ga een stuk rijden en maak een noodstop. Wat gebeurt er dan met je voorvork...? Juist, hij veert IN.
En daarmee laat je een reactie van een heel beeldscherm vol in amper 3 tekstregels van tafel vegen....
kakanox schreef:...maar goed, feel free to pb. Ik doe graag een discussietje natuurkunde/autotechniek met je, het is zo'n beetje m'n 2e vak![]()
Nog even een uitsmijter: Foxje maakt een noodstop, je ziet lastverplaatsing en hij duikt gigantisch op z'n neus
blackstar schreef:Dus, nou ben ik er nog niet uit, even in het kort.
Je mag niet met een luxe wagen die 1350kg mag trekken een tweepaardstrailer erachter hangen die max. 2000 kg mag wegen met 1 paard erin die 540 kg weegt.
Even voor het gemak trailer 620 kg en paard 540 kg = 1160 kg.
Tevens heb ik mijn E rijbewijs.
suffie schreef:blackstar schreef:Dus, nou ben ik er nog niet uit, even in het kort.
Je mag niet met een luxe wagen die 1350kg mag trekken een tweepaardstrailer erachter hangen die max. 2000 kg mag wegen met 1 paard erin die 540 kg weegt.
Even voor het gemak trailer 620 kg en paard 540 kg = 1160 kg.
Tevens heb ik mijn E rijbewijs.
Zoek even mijn eerdere post op, dan zie je dat het CBR heeft geantwoord met dat dit wel mag. Iemand met een E-B rijbewijs mag het letterlijke gewicht trekken wat de auto trekken mag! In jouw geval mag dit dus wel!
mellamoshan schreef:Ik zie hier en daar santa fe langskomen, nou heb ik daar ook een aantal weken in gereden, welliswaar zonder trailer reed hij heerlijk. maar in de papieren stond dat hij maar 1600 kg mocht trekken, wat ik niet echt veel vond... ligt misschien aan de motorinhoud....
ikke schreef:Kom eens langs, teken ik het voor je uit.
cissy schreef:Rhodos, het verschil zit m in de MTM vd trailer, die is hoger dan het eigen gewicht vd auto en dat mag dus niet bij B
Kakanox, waarom was die man nou bekeurd door de rechter, kon het niet zo gauw uit je verhaaltje halen
Naooom schreef:Wij hebben een Opel Frontera 4x4 terreinwagen,
en we trekken er ook een grote caravan van 7 meter lang mee dus hij kan het prima trekken