koop terugdraaien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: koop terugdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:51

jolentinus schreef:
helemaal mee eens..ik hoor steeds vaker..

mensen wil een paardej voor zoveel geld.. dan is het op.. en de rest dan???? het harnachement hoefsmid etc.. dat zijn de gewone kosten..

ik heb gelukkig nu nog hele lieve ouders waarvan ik zeker weet dat ik geld kan lenen als er wat gebeurd.. en ben bezig voor mijn eigen potje..

en ja wanneer is het te duur om je paard te laten behandelen.. (total loss kennen we niet haha)
ik denk dat het meer te maken heeft, wat is de slagingskans en hoeveel wordt het paard er beter van.

Er WEER iemand die gelukkig vanuit het paard en niet vanuit de portomonnee redeneert! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:07

toverpaardje schreef:
Ik oordeel niet, want ik zeg erbij, applaus voor degene die dan werkelijk zo handelen ( en kunnen handelen) als ze in een bepaalde situatie terecht komen. Wat is laf aan die oprmerking? Het gaat nu om 1500 euro, maar als dat vele malen hoger ligt. Hoe groot de rekening word, hij zal altijd betaald moeten worden? En als dan toch blijkt dat dat bedrag zo hoog is dat jouw spaarpotje dat niet kan dekken, dan verkoop jij je huis, en je kindertjes krijgen dan een maandje geen eten.. knap hoor..

Of je maakt afspraken Lachen Ik moest s'nachts om 1 uur beslissen of mijn paard een operatie van 6000 waard was......... en geloof me dat heb echt niet in mijn kontzak zitten............

Ik heb tijdens dat gesprek dit aangegeven en gezegd dat ik in delen wil betalen..... de va zei (bodegraven) zolang je niet met 50 euro in de maand aankomt kan dat Lachen ........ En toen is hij geopereerd, een half jaar laten was het afbetaald..........

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:13

praktisch alle da's gaan er vanuit dat je niet zomaar een paar duizend euro kan ophoesten. Zelfs 1500 euro zou ik moeten aflossen, stel je voor dat er belhave je paard ook nog iets anders 'kapot' gaat, je wasmachine of je auto. Dat zijn ook behoorlijke prijzen. Er is met een da altijd wel wat te regelen zolang je idd niet met 50 euro in de maand kom aanzetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:14

Precies Haha! Haha!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:17

Ach ik heb eens een DA laten komen voor een paard dat ik toen reed, eigenaar had ik niet kunnen bereiken, dus op aanraden van de pensioneigenaar heb ik op eigen houtje gebeld.
imo kon het niet langer wachten... en ik had gelijk, DA kwam, paard stond op het randje van een einschuss.

Toen heeft de DA tegen mij gezegd dat het eerst hoofdzaak was het paard te behandelen, de rekening daar zouden we laten nog wel naar kijken, dat kwam wel goed. Hij heeft toen ook gezegd dat ik goed had gehandeld door hem op eigen houtje te bellen, heeft het leven van het paard gered.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:26

iemand anders van stal heeft het ook op afbetaling gedaan.

beestje was zo verwoest door de wormen.. 's winters ging hij bijna dood. (dierenarts had ook al gezegd.. misschien is het beter dat..) maar gelukkig niet gedaan.. (beestje rijdt nou in de wedstrijden en ziet er super uit)

misschien is het wel meer voor de TS dat ze de angst heeft dat ze weer afscheid moet nemen... (dat doet ze ook als ze hem verkoopt, maar dan is het niet haar schuld voor het gevoel)

stel dat ze laat operen.. tanden gaan er allemaal aan.. paard kan ingeslapen worden.. dat wil je niet 2x beleven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:28

ik had ook maar 60% kans dat mijn paard de operatie zou overleven...........

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:31

Tja, dat risico (hoe hard dit mischien ook klinkt) heb je nu eenmaal met levende wezens. Als je daar bang voor bent, kun je beter een hobbelpaard kopen...

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:33

Mijn overbuurman had een veulen dat maar 30% kans had om te overleven, die had vocht in zn knietje.
Foto's gemaakt zag er redelijk uit, daarna de echo en die zag er heel beroerd uit.
Hij doet het nu prima, de DA stond er van te kijken dat we zo ver waren gegaan, de meeste hadden gelijk voor inslapen gekozen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:37

je wilt niet weten hoeveel paarden er worden afgemaakt die nog best weer goed hadden kunnen komen, met geduld, liefde en de nodige verzorging. Ieder paard hoeft toch ook niet voor gebruik te zijn, grasmaaiers zijn bij boel mensen ook gewild... Tuurlijk moet je wel nadenken over de toekomst, maar is bij mij alleen van belang of het paard met grote pijn moet rondlopen, alvorens paard bij mij ingeslapen wordt. Heb gelukkig ook een potje met geld voor de noodgevallen, maar zou ook niet anders willen/doen, want anders behoor ik geen paarden te hebben, is mijn mening...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:11

Goh mensen, jullie staan je hier allemaal zo ontzettend hard op de borst te kloppen dat jullie àlle kosten maar gaan betalen, wat je paard ook mankeert... Ik kom er rond voor uit dat ik dat niet zou doen, en dat is ook correct tegenover het paard.

Ik heb het NIET over mensen die zich met hun laatste centen een paard aanschaffen en zich dan realiseren dat ontwormen en de smid ook nog geld kosten. Er moet inderdaad een financiele draagkracht zijn om paarden te kunnen houden. Ik heb dit jaar alleen al een slokdarmverstopping, problemen bij het veulenen en een kreupelheidsonderzoek met foto's gehad. Samen zal dat ook wel 1000 euro geweest zijn.

Maar als je bezig bent met paarden die een lagere financiele waarde hebben (zoals hier) dan vind ik best dat er met het verstand geredeneerd mag worden ipv alleen vanuit de onderbuik. Niemand heeft het recht het lijden van een dier te rekken, als het pijn heeft moet er iets gebeuren. Maar dat kan evengoed inslapen zijn als een dure operatie zonder enige garantie op overleven/rijgeschiktheid nadien.

Ik vind niet dat iemand een monster is als ze eens kijken naar de kosten van de operatie en besluiten om met dat geld een ander paard te kopen. Zolang er tegenover het zieke dier maar correct gehandeld wordt.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:38

Klara: zoals jij het omschrijft ben ik het met je eens,maar hier laten ze het dier wel de dupe worden,en moet de vorige eigenaar er voor op draien,ik heb hen al gezegt verkoop het paard en zeg er de waarheid bij ,en koop dan geen paard of een nieuwe,maar laat het niet langer afzien,een wond die er bijna 7 maand zit !!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:44

Klara16: Dat is iets heel anders, in laten slapen omdat het dier anders geen leven meer heeft.
Tuurlijk kijk je naar je paard en laat je deze inslapen als hij/zij echt geen leven meer heeft. Maar dit paard is nog lang niet ten doden opgeschreven, dus een hele andere situatie.

In het geval van de TS ligt het heel anders. Haar staat het niet aan dat er nu kosten gemaakt moeten worden en wil het paard nu ineens terugschuiven naar de oude eigenaar en de schuld naar de DA.
Of de ontsteking er nog niet zat toen ze het paard kocht maar bij haar in ontstaan, dat interesseerd haar kennelijk niet, want daar gaat ze niet op in.

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:53

Klara16 schreef:
Ik vind niet dat iemand een monster is als ze eens kijken naar de kosten van de operatie en besluiten om met dat geld een ander paard te kopen. Zolang er tegenover het zieke dier maar correct gehandeld wordt.

dus als zij een 4 jarig paardje in laat slapen omdat ze €1500 teveel vind voor een operatie, vind jij dit akkoord? ronduit schandalig.
ik heb van huisuit altijd meegekregen dat je alles moet doen om een dier te redden en niet zomaar in moet laten slapen.
je hebt hier te maken met een levendwezen en stel dat ze niet meer bit in kan, BOEIEND!!! dat neemt nog niet weg dat ze recht heeft om uberhaupt te mogen blijven leven, toch?

of ben ik nu gek?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:55

Nee, je bent niet gek. Anders was ik het ook.
Dieren koop je (tenminste, wij hier wel) voor het leven. Daarmee verplicht je jezelf alle kosten te voldoen, die daarbij komen kijken als het dier dat nodig heeft.

Komop zeg, het is geen gebruiksartikel dat je weggooid als het je niet meer bevalt of kapot is je geen zin hebt om het te laten maken omdat je er verder toch weinig mee hebt.

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:59

Silence schreef:
Nee, je bent niet gek. Anders was ik het ook.
Dieren koop je (tenminste, wij hier wel) voor het leven. Daarmee verplicht je jezelf alle kosten te voldoen, die daarbij komen kijken als het dier dat nodig heeft.

Komop zeg, het is geen gebruiksartikel dat je weggooid als het je niet meer bevalt of kapot is je geen zin hebt om het te laten maken omdat je er verder toch weinig mee hebt.

precies dat vind ik dus ook. je kiest er zelf voor om voor het paard te zorgen dan vind ik dat je ook alles eraan moet doen om het paard zolang mogelijk en goed mogelijk te laten leven.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:16

Moderatoropmerking:
Vriendelijk doch dringend verzoek om in dit topic alleen te reageren op de vraag van de TS, ze vraagt raad over het eventueel terugdraaien van de koop. Ik begrijp heel goed de reacties die gegeven worden maar dit is niet de vraag van de TS en feitelijk zijn al die reacties dus ook offtopic.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat men de keuze van de TS niet kan waarderen/respecteren maar dit is de keuze van de TS en zij zal haar redenen hiervoor hebben.
Als men hierover door wil discusieren open dan aub een nieuw neutraal topic, hier graag alleen nog antwoorden op de vraag van de TS dus alleen raad over het eventueel terugdraaien van de koop.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:50

Ik vraag me af hoe het gesprek met de raadsman vandaag is gegaan.
TS Olita, hoe ging het?

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:40

Hoi Dees. aangezien het wel een bedrijf met een kvk is betekend dat het wel een verborgen gebrek is omdat het voor de aankoop aanwezig was en de arts heeft het ook op het keuringrapport vermeld dat er een oude wond zat. juridisch betekend het dus dat als het voor de aankoop al aanwezig was dat het een verborgen gebrek is en de vorige eigenaar moet het paard terugnemen. dus ik ga gewoon verder hiermee. wat de anderen er ook van vinden, ik koop geen paarden met gebreken.. en aangezien ik vorig jaar genoeg ellende heb gehad met mijn vorige merrie heb ik de ex eigenaar een brief gestuurd dat ze het paard moet terugnemen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 01:13

Allereerst, Ik vind het dapper dat je wel reageert en hier in je topic meldt hoe je verder gaat.

Ik blijf erbij dat de behandeling van het wondje ook deels jouw verantwoording is geweest en je het verloop van de genezing niet volledig op de vorige eigenaar kunt afschuiven.Ben dan ook zeer benieuwd of je zolang na dato, en na acceptering van de keuring je het voor elkaar krijgt om de koop ongedaan te maken.
Waarom niet kiezen voor een gedeelde kosten behandeling?
Zijn er meer redenen om nu je paard weg te doen?

Je paardje ontwikkelde eerder al exzeem, terwijl je geen paard wilde met exzeem. Dat was toen geen reden voor jou om het dier terug te brengen omdat je vond dat het dier niet minder werd van exzeem, en als je er een goede klik mee had je er gewoon voor moest gaan.
Oftewel, als iets behandelbaar is, of in toom te houden...dan wil je een dier houden.
Waarom kies je er dan nu voor om het dier terug te brengen?

( niet om aan te vallen, ik ben oprecht benieuwd naar de beweegredenen omdat ik het juist anders zou doen )

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:46

Wat jouw advocaat ook zegt, dit zie ik toch echt niet gebeuren hoor.

De 6 maanden 'garantie' die je bij koop van een bedrijf hebt zijn verstreken.

Bovendien heb je zelf niet in voldoende mate voldaan aan je onderzoeksplicht. Je wist dat het wondje er al 3 maanden zat op moment van de koop, en toch heb je je niet afgevraagd hoe dat kwam...

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt en hoop dat je ons op de hoogte houdt!

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:04

Het is niet mijn verantwoording geweet dat ik op een dierenarts vertrouw en dat de dierenarts haar goedgekeurd heeft terwijl hij dit dier al maanden voor de aankoop heeft behandeld en ook direct erbij is geweest toen het wondje is gekomen.
ik vind ook dat ik geen verantwoording hoef af te leggen waarom ik dit doe. Waarom niet? omdat ik me afvraag hoe oprecht jullie wel niet zijn als je in mijn schoenen zou staan. Ik koop een paard, waarbij het dier goed gekeurd is, het dier heeft een verborgen gebrek.. dus ik vind alleen daarom dat ik niet voor de kosten hoef op te draaien. Het dier is 25 januari gekocht. betekend dat ik nog de tijd tot 25 juli heb om enige rechtzaken te doen tegenover de vorige eigenaar.

een paard met exceem, is wat anders dan een verborgen gebrek waardoor ik het dier kan kwijt raken en dat het dier nog veel last in de toekomst van deze kwaal kan krijgen. Ik kies ervoor om er niet voor op te draaien. Simpelweg omdat ik hiervoor niet gekozen heb, en ik heb vorig jaar een paard met botbreuken gehad waar ik al mijn tijd en zorg heb ik gezet.. en een heel depressief jaar achter de rug heb. ik heb dit paard gekocht voor een nieuw begin, voor de plezier.

Dit is dan het laatste wat ik hierover zeg. en aangezien jullie zo oordelend zijn, en doen alsof jullie het allemaal beter zouden doen dan dat ik dat doe, heb ik geen behoefte aan op dit topic verder te zetten

Jacimatho schreef:
Allereerst, Ik vind het dapper dat je wel reageert en hier in je topic meldt hoe je verder gaat.

Ik blijf erbij dat de behandeling van het wondje ook deels jouw verantwoording is geweest en je het verloop van de genezing niet volledig op de vorige eigenaar kunt afschuiven.Ben dan ook zeer benieuwd of je zolang na dato, en na acceptering van de keuring je het voor elkaar krijgt om de koop ongedaan te maken.
Waarom niet kiezen voor een gedeelde kosten behandeling?
Zijn er meer redenen om nu je paard weg te doen?

Je paardje ontwikkelde eerder al exzeem, terwijl je geen paard wilde met exzeem. Dat was toen geen reden voor jou om het dier terug te brengen omdat je vond dat het dier niet minder werd van exzeem, en als je er een goede klik mee had je er gewoon voor moest gaan.
Oftewel, als iets behandelbaar is, of in toom te houden...dan wil je een dier houden.
Waarom kies je er dan nu voor om het dier terug te brengen?

( niet om aan te vallen, ik ben oprecht benieuwd naar de beweegredenen omdat ik het juist anders zou doen )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:07

@Olita : het punt is alleen dat het dier géén verborgen gebrek had !! Je hebt het wondje gezien én je wist dat het er al een paar maanden zat.
Je hebt dus bewust deze situatie goedgekeurd.
Dat de DA meende dat het snel zou overgaan is een inschattingsfout, maar daardoor kun je je niet beroepen op verborgen gebrek.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:08

Jammer en tegelijkertijd begrijpbaar dat je zo reageert Olita. Ik wens je succes met het verdere verloop.

Edit ben het wel eens met DD

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:10

Olita schreef:
ik vind ook dat ik geen verantwoording hoef af te leggen waarom ik dit doe. Waarom niet? omdat ik me afvraag hoe oprecht jullie wel niet zijn als je in mijn schoenen zou staan. Ik koop een paard, waarbij het dier goed gekeurd is, het dier heeft een verborgen gebrek.. dus ik vind alleen daarom dat ik niet voor de kosten hoef op te draaien. Het dier is 25 januari gekocht. betekend dat ik nog de tijd tot 25 juli heb om enige rechtzaken te doen tegenover de vorige eigenaar.

een paard met exceem, is wat anders dan een verborgen gebrek waardoor ik het dier kan kwijt raken en dat het dier nog veel last in de toekomst van deze kwaal kan krijgen. Ik kies ervoor om er niet voor op te draaien. Simpelweg omdat ik hiervoor niet gekozen heb, en ik heb vorig jaar een paard met botbreuken gehad waar ik al mijn tijd en zorg heb ik gezet.. en een heel depressief jaar achter de rug heb. ik heb dit paard gekocht voor een nieuw begin, voor de plezier.

Dit is dan het laatste wat ik hierover zeg. en aangezien jullie zo oordelend zijn, en doen alsof jullie het allemaal beter zouden doen dan dat ik dat doe, heb ik geen behoefte aan op dit topic verder te zetten

Ik blijf het vreemd vinden als mensen hun dieren behandelen als voorwerpen. Zodra een dier hier voet op het erf zet hoort het bij de familie en zal ik alles doen om te zorgen dat het dier het goed heeft. Betekent dit dat het dier dan een operatie nodig heeft, zo be it. Dat is het risico en dat weet je als je aan paarden begint. Wat zou je doen als het WEL na de verstrijkingsdatum geweest was? Paard af laten maken?

Ik vind persoonlijk dat je zelf net zo goed tekort bent geschoten. Je wist immers bij aankoop al dat het dier een wond had en ging hier willens en wetens mee akkoord. De mening van de da doet er dan in mijn ogen niet toe, je hebt de wonde gezien en was niet dusdanig ongerust dat je de dierenarts gevraagd hebt daar extra naar te kijken. Dan kun je daar niet bijna een half jaar later op terug komen.