Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janientje

Re: Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:50

Ik heb diep respect voor je dat je niet egoistisch bent, en het beste voor je paard kiest!
Slachten gaat sneller en is voor vele paarden beter dan een spuitje.

Alleen, zou ik niet meegaan tot het schot zelf. Ik zou meegaan tot de deur, gerust stellen en hem dan meegeven aan een 'medewerker'
Wat al aangegeven is, hij kan zich ook ongemakkelijk voelen omdat jij verdriet en angst hebt.
Heel veel sterkte met deze moeilijke tijden, en geef hem zolang nog zo veel mogelijk liefde! Vriendjes zijn?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:56

Moelie misschien kan je wat respectvoller reageren???

waarom is de TS gek als ze er evt bij wil blijven?
sorry,ik vind je manier van reageren eerder echt ongepast

ik zou er denk ik wel bijblijven,je vriend bijstaan tot het laatste moment.
al moet je dat ook maar aankunnen natuurlijk

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:00

Ik kan me geen mening hierover vormen omdat ik geen idee heb hoe ik in een dergelijke situatie reageer.

Wat me verbaasd is dat ik hier lees dat je bij het slachten mag zijn... Ik kan me voorstellen dat slagers geen behoefte hebben aan emotionele toestanden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:01

bij dhr van Veen in Nijkerk mag het wel geloof ik,ik weet niet hoe het elders is

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:03

Ik zou er zelf niet bij blijven, maar wel een persoon die je kan vertrouwen zodat je zeker weet dat je paard wordt afgemaakt.
Tegenwoordig wordt er zoveel misbruik van gemaakt. Je wilt toch niet dat je je paard later elders tegen komt?

Nog super veel sterkte!!!
Laatst bijgewerkt door meliiSsatjje op 27-05-08 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:04

Omg, sommige reacties hier, echt niet normaal! Wat een penny-gewauwel voor het grootste deel, heel erg respectloos naar de TS!!

@ TS: ik vind het knap dat je de keuze maakt om te laten slachten, zelf zou ik dit denk ook doen. Kan het nooit met zekerheid zeggen omdat ik misschien anders reageer als het ooit zover komt.

Als ik jou was zou ik je paard wel zelf wegbrengen met de trailer enzo, zelf ervanaf halen, de tijd nemen voor het afscheid nemen en vervolgens niet meer mee naar binnen gaan. Het lijkt me heel traumatisch voor jou ook om bij het daadwerkelijke schieten te zijn. Daarbij denk ik dat jou paardje je echt niets kwalijk neemt als je hem voor dat moment aan een proffesional overdraagt.

Daarbij voelt hij waarschijnlijk idd jou angst en verdriet, en doe je hem daar misschien juist meer kwaad mee dan goed. Ik zou als je dat prettig vind iemand die het durft achteraf laten kijken, zodat je zeker weet dat hij/zij er niet meer is.

Heel veel sterkte gewenst!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:12

wat naar voor je dat je je paard kwijt gaat raken, goed dat je voor slachten kiest. ik zou er zelf niet bij willen blijven. ik denk dat ik dat niet kan. sterkte met je beslissing! Vriendjes zijn?

enne voor de penny's hier.... met erbij zijn bedoelt ze bij het schieten en niet bij de rest. je kunt ook kiezen om je paard niet voor het vlees weg te laten gaan dus word hij alleeen maar geslacht/ dood gemaakt.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:14

TS..
Ik vind het echt goed van je dat je de keuze hebt gemaakt om je paard te laten slachten. Veel mensen kiezen voor dat spuitje, waar ze zich zelf het beste bij voelen, maar het is voor de meeste paarden een heel gevecht. Je moet nu zelf de keuze maken, of je jou trouwe vriend wil bijstaan tot het laatste moment, of afscheid wil nemen voor de deur, en misschien achteraf zelf nog gaan kijken, om het echt te kunnen geloven.

Zelf zou ik blijven tijdens het schot. Ik ben bijna 15, maar dat is een keuze die ik zoieso zou maken. Volgende week word het paard van mijn beste vriendin geslacht. Ze vroeg eerst of ik bij haar paardje wou blijven tijdens het schot, dit wou ik wel, omdat ik weet dat het voor haar veel betekent. Maar ik mag niet. Verdrietig Nu gaat ze er zelf bij blijven. Want ze heeft niemand die het anders wil doen, en ze wil toch dat er tot op het laatste moment iemand bijblijft die word vertrouwt door haar paardje.

Veel sterkte, in deze moeilijke tijd! Vriendjes zijn?

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:17

Ik heb er voor gekozen er zelf niet bij te wezen.
Maar iemand die ik goed ken, en vertrouw is meegegaan.
En heeft haar dus naar binnen geleid.

Ik zou het zelfs niet kunnen, tot het laatste moment er bij blijven.
Komt mischien door mijn leeftijd (15).
maar ik was er zelf zo bang voor dat ik het beeld van het levenloze lichaam voor mij hield.
Inplaats van de vrolijke joy, die mij elke keer vriendelijk begroete met haar hinnik en haar grote ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:21

TS, ik vind het een knappe beslissing en hoewel ik stiekem hoop dat mijn paard het eeuwig leven heeft gaat mijn voorkeur uit naar slachten.

Of ik er bij zou willen zijn weet ik nog niet, aan de ene kant lijkt het me verschrikkelijk ik leid hem immers de dood in. Maar aan de andere kant liever een 'mooie' dood dan voor mijn eigen plezier blijven wachten tot hij zelf ooit eens in een pijnlijke dood neer gaat.
Het vallen en het schokken wil ik niet zien, daar ben ik al over uit, op die manier wil ik mijn paard niet voor het laatst zien. Maar wel wil ik hem even zien als alles voor bij is. Zeker weten dat hij dood is.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:22

darkmoona schreef:
Ik heb er voor gekozen er zelf niet bij te wezen.
Maar iemand die ik goed ken, en vertrouw is meegegaan.
En heeft haar dus naar binnen geleid.

Ik zou het zelfs niet kunnen, tot het laatste moment er bij blijven.
Komt mischien door mijn leeftijd (15).
maar ik was er zelf zo bang voor dat ik het beeld van het levenloze lichaam voor mij hield.
Inplaats van de vrolijke joy, die mij elke keer vriendelijk begroete met haar hinnik en haar grote ogen.

Ik ben ook 15, maar ik mag er van de 'slager' gewoon niet bij zijn omdat ik te jong ben. Overigens begrijp ik je mening wel dat je liever die vrolijkheid in gedachte houd. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:25

Gambler21 schreef:
De reden dat ik haar niet laat inslapen is, omdat ze nogal een drama is bij de dierenarts. Zelf inenten is elk jaar een heel gebeuren en dat wil ik haar juist niet aan doen. Bedankt voor de reactie's.

Maar wat is het verschil dan met het transport naar een slachthuis of een spuitje aan huis?
Sterkte trouwens.

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:32

@ Chiqa: het gaat niet om het vervoer, maar om het idee dat ze bang is voor de dierenarts toch? Misschien begrijp ik het verkeerd hoor Lachen

@ TS: moedige beslissing van je. Ik heb geen paard, en kan er eigenlijk niks over zeggen, maar ik denk dat ik er bij zou willen blijven.
Aan de andere kant, wat anderen ook al zeiden, dat je paard jouw angst en verdriet aanvoelt, en het voor je paard misschien juist niet prettig is als je erbij bent.

Veel sterkte.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:34

@ts ik wens je veel sterkte en heb zeker respect voor jou keuze.
je moet je hart volgen en doen wat jou het beste lijkt voor jezelf en natuurlijk voor je paard(want dat is eigenlijk nog veel belangrijker).
ik heb zelf ook voor de keuze gestaan en het is moeilijker als iedereen denkt.

verder vind het erg jammer dat zodra het over slachten gaat,dat vaak niet respectvol word gediscusseerd.
bij inslapen word je paard opgehaald en dan gebeuren er dingen mee die sommige mensen niet eens weten ,en wat misschien wel veel erger is als slachten.
slachten is ook een keuze en soms/vaak nog een betere als een een spuitje.
en ik vind dat we dat nu maar eens keer moeten respecteren van elkaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:44

TS: Ik bewonder je enorm, ik heb zelf geen eigen paard maar ik zou ook voor het slachten kiezen als het bij mij ooit zo zou komen. Ik ben er van mening uit dat wanneer een paard geschoten word, hij/zij het minst lijdt dan wanneer hij/zij ingeslapen word. Heel veel sterkte!!!!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:45

@ TS, heel veel sterkte toegewenst, ik zou echt niet weten wat ik zou doen als ik die keuze zou moeten maken. Ik denk dat we allemaal wel hopen dat we die keuze nooit hoeven te maken.

@ Luna1: ik heb een traantje weggepinkt bij jou verhaal, ik vind je erg dapper

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:49

Allereerst heel veel sterkte!
Vorig jaar heb ik mijn lieve Aileen naar de slacht gebracht. Ik wilde perse bij haar blijven omdat ze in een vreemde omgeving altijd heel erg op me leunde en vooral omdat ik niet wilde dat ik geplaagd zou worden met fantasieen waarin ze ruw behandeld zou worden. Ik heb haar dus zelf vastgehouden met het schieten.

Ze is naar Tolbert gegaan, waar ik met heel veel tact ben benaderd. Ze waren heel geduldig en vriendelijk voor Aileen. Ik heb zelfs nog het paspoort meegekregen na die tijd en ze hebben even een kopje koffie met me gedronken zodat ik even bij zinnen kon komen.

Aileen heeft echt niks in de gaten gehad. Ik deed net als anders tegen haar, zij ging alert maar kalm de slachtruimte binnen en ze stond rustig aan een los touwtje met een snoepje tussen de lippen toen het schot viel.

Tja, of je er zelf bij moet zijn, moet je natuurlijk zelf bepalen. Ik ben echt elke dag nog blij dat ik het wel heb gedaan maar het is wel een van de heftigste ervaringen in mijn leven geweest.

Je moet echt stevig in je schoenen staan. Als jij gaat panikeren, kan je je paard niet begeleiden want je zult je paniek op hem overbrengen.

Daarnaast is het vallen van zo'n paard echt heel heftig. Hij trilt nog wat na en ook de oogleden trillen. Dan is hij al dood natuurlijk maar het is shocking om te zien.

Dus hier de tips:
1. neem iemand mee die terug kan rijden, want waarschijnlijk sta je zelf te shaken.
2. Knip van te voren een enorme pluk uit de staart, dan kan je daarvan een herinnering laten maken.
3. kijk ze lief aan voor het paspoort. Wie weet lukt het jou ook, is een waardevolle herinnering!
4. Loop weg zodra je paard ligt. Hij voelt niets meer, sterker, je zult zien dat het hem eigenlijk al niet meer is, en het verbloeden wil je niet zien.

Sterkte!!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:02

Ik volg dit topic eigenlijk vanaf het begin al stilletjes.

Allereerst wil ik de TS ontzettend veel sterkte wensen met hetgene wat komen gaat.

Als ikzelf ooit voor de keuze kom te staan hoop ik dat ik sterk genoeg in mijn schoenen sta om er bij te blijven tot het eind. Maar bij sommige verhalen hier krijg ik al tranen in me ogen en een brok in me keel. Verdrietig

Maar als ik ooit voor de keuze kom te staan, en ik kan (mentaal verantwoord) mijn lieve vriendje tot het eind begeleiden, dan zou ik niets liever willen.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:05

Allerereerst wil ik zeggen dat ik het heel moedig van je vindt, en heel veel sterkte.

Ik heb 1,5 jaar geleden ook mijn paard zelf weggebracht, mijn man is meegegaan en heeft de trailer gereden en hij was een super steun op dat moment. Ik ben niet bij het schieten gebleven, maar wat ik wel weet is dat het heel snel ging, en mijn paard als een hondje achter een vreemde man aan het slachthuis in liep, het ging super snel.

Zelf wilde ik hem niet bij de dierenarts in laten slapen, omdat hij daar heel bang was. Bij het slachthuis was hij veel rustiger.

Ik vond het voor mezelf wel een hele nare ervaring en heb het er erg moeilijk mee gehad, maar voor mijn paard vind ik nog steeds dat ik de beste beslissing genomen heb. En daar heb ik vrede mee.

Dus volg vooral je gevoel!
STERKTE!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:19

Ik weet niet wat ik zou doen. Je wilt ze tot het eind begeleiden en er voor ze zijn, maar aan de andere kant moet je er wel tegen kunnen. Oh wat een dilemma, ik zou me er zelf ook suf over piekeren.
Mijn merrie zal ooit een spuitje krijgen, ten eerste omdat het een vreselijke zenuwpees is, die nogal aan me hangt. Maar aan de andere kant ben ik nog een ergere zenuwpees dan zij en dat zou niet werken. Ik wil dus een vertrouwde omgeving voor haar, zodat wanneer ik erg nerveus ben, niet alles vreemd is. Ik wil graag er bij zijn op het moment dat ze sterft en ik vind het denk ik makkelijker om bij het inslapen te zijn dan bij het schieten. Maar dat is geheel persoonlijk.

Op slachten ben ik niet tegen hoor, helemaal niet, het gaat snel en humaan. De keuze is voor iedereen al moeilijk genoeg en of je bij je paard bent tijdens het schieten of tijdens het spuiten, voor beide heb ik respect. Als je maar zorgt dat het voor het paard het fijnst is.
Ik zou bijv. bij het inslapen alles goed doorpraten met de DA, dat er mijn part een dubbele dosis narcosemiddel ingaat en niet gelijk de dodelijke vloeistof. Sommige DA narcotiseren niet eerst, dan gaan ze vechten.

Meid enorm veel sterkte en doe waar jij je goed bij voelt en waarop je met een tevreden gevoel kan terug kijken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:25

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:31

Als het ooit tot die beslissing zou komen, denk ik dat ik mijn vriend stuur. Hij hoeft haar niet vast te houden, maar wel tot aan de deur te brengen en te controlleren dat ze effectief dood is. Als ik zelf zou meegaan ben ik bang dat ik op het laatste moment toch zou terugkrabbelen, en dat zou niet eerlijk zijn tegenover m'n paardje.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:41

Het laatste stukje duurt nog geen 5 seconden, het paard heeft niet eens de tijd om te merken dat je niet meer bij hem bent...

Flair is zo vanaf de trailer de ruimte ingelopen en nog geen 5 sec later was het gebeurd. Ik denk dat het voor jezelf zo'n heftig iets is om je eigen paard te zien neervallen... Een beeld dat ik niet meer van mijn netvlies zou kunnen krijgen. Vandaar dat Flair de laatste 5 seconden alleen moest doen.

Respect voor de mensen die het wel kunnen, maar als je het niet kan vind ik het onzin om te stellen dat je niet genoeg om je paard geeft, of dat dat het laatste is wat je voor je paard kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:11

Moderatoropmerking:
Dit topic is _niet_ bedoeld om een discussie voor slachten vs spuitje door DA op te starten. Daar zijn andere topics voor. Graag alleen in dit topic reageren met ervaringen met het slachten van je paard. Daarnaast zou het fijn zijn als iedereen respectvol reageert vanwege dit uiterst gevoelige onderwerp.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:20

Dank Maya, ik geloof dat sommigen hier het idd niet zo snappen.

Het verhaal van Beantsje had ik al eens gelezen, maar nu weer. Het is heel aangrijpend, maar je krijgt een goed beeld bij het gebeuren.

@TS: ben je al verder in je beslissingsproces of weet je het nog niet?