ooit paard gekocht en expres geen keuring gedaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: ooit paard gekocht en expres geen keuring gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:00

mariska32 schreef:
Nadya schreef:
Ik ken trouwens ook wel wat paarden die de standaard keuring gehad hadden en waar achteraf toch wel het e.e.a. mee mis was....... Dat lijkt me helemaal vervelend, als dat je overkomt. Scheve mond

yep,heb ik ervaring mee,zelfs 1 met rondom 12 ! fotos Bloos
ik vind het een moment opname,je moet geluk hebben Knipoog

Kun je nagaan! Een keuring zegt dus ook niet alles..... Knipoog

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:59

Ik vind dat een paard klinische altijd in orde moet zijn daarom raad ik ook iedereen aan om het paard altijd klinische te laten keuren. Je schrikt ervan hoe veel paarden klinische niet in orde zijn, zo'n paard wil je niet op stal hebben om er serieus mee te rijden. Een klinische keuring is qua kosten echt niet zo duur als een behandeling hier of daar voor. Bij ons betaal je 90 euro voor een klinische keuring en daarmee kan je jezelf een hoop ellende besparen. Daarnaast kan je bij een negatief advies alsnog het paard kopen maar dan weet je wat je eventueel te wachten staat.

Greetz

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:49

Romy18 schreef:
Ik vind dat een paard klinische altijd in orde moet zijn daarom raad ik ook iedereen aan om het paard altijd klinische te laten keuren. Je schrikt ervan hoe veel paarden klinische niet in orde zijn, zo'n paard wil je niet op stal hebben om er serieus mee te rijden. Een klinische keuring is qua kosten echt niet zo duur als een behandeling hier of daar voor. Bij ons betaal je 90 euro voor een klinische keuring en daarmee kan je jezelf een hoop ellende besparen. Daarnaast kan je bij een negatief advies alsnog het paard kopen maar dan weet je wat je eventueel te wachten staat.

Greetz

Alles is relatief. Ik heb niet gekeurd, ik heb een klinisch wrak op stal staan en ik ga daar nog serieus mee rijden ook! Niks mis mee, zolang je oog hebt voor ALLE signalen die het paard je geeft.
Wat mij veel meer verbaast is dat sommige mensen een paard kopen waarvan je op een km afstand al kunt zien dat het niet klopt of met verhalen erbij die gewoon nooit kunnen kloppen bij het bewuste paard. Gekeurd of niet, het is een garantie voor ellende. Die goedgelovigheid is bijna nog erger dan wel of niet keuren.
Ik ga er vanuit dat alles wat de verkopende partij zegt niet klopt, tenzij ik WEET dat het wel zo is. het paard vertelt z'n eigen verhaal wel, de rest is franje. Emoties laat ik thuis en "de klik" is voor het derde bezoek of zo, zeker niet eerder. Voor de wet is een paard een ding; benader dat ook zo, zeker de eerste keer; de reast komt later wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:40

Nou, ikke, ik heb mijn paard absoluut nooit behandeld als 'ding', hoor. Voor mij is een paard absoluut geen 'product'. En ik vond het juist ook heel belangrijk dat die klik er in het echt ook was (vanaf de foto's was 'ie er meteen al Lovers ). Ik zie elk paard als dier, als wezen, als eventueel maatje, maar daarnaast kan ik wel zo nuchter zijn, dat als het diertje niet ok is, ik hem niet zal kopen.

Maar een 'ding', een 'voorwerp', nou neeeeee..... Zo kijk ik niet naar dieren, ook niet naar mensen.
Ik ben een enorm gevoelsmens met een behoorlijk sterke intuitie en ik zit er nooit naast met mijn gevoel. Dus dat moest spreken. En dat gebeurde ook. In dit geval dus ook zonder keuring. Haha!
Heb nog geen seconde spijt gehad van mijn koop. Lachen
En ik ben zelfs maar 1x wezen kijken. Zal half bokt wel weer over vallen misschien en ze gaan hun gang maar. Tong uitsteken

(Maar ik raad vrijwel iedereen aan het in principe wel te doen, de keuring en wat vaker gaan bezichtigen etc. Knipoog)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:51

Nadya schreef:
Nou, ikke, ik heb mijn paard absoluut nooit behandeld als 'ding', hoor. Voor mij is een paard absoluut geen 'product'. En ik vond het juist ook heel belangrijk dat die klik er in het echt ook was (vanaf de foto's was 'ie er meteen al Lovers ). Ik zie elk paard als dier, als wezen, als eventueel maatje, maar daarnaast kan ik wel zo nuchter zijn, dat als het diertje niet ok is, ik hem niet zal kopen.

Maar een 'ding', een 'voorwerp', nou neeeeee..... Zo kijk ik niet naar dieren, ook niet naar mensen.
Ik ben een enorm gevoelsmens met een behoorlijk sterke intuitie en ik zit er nooit naast met mijn gevoel. Dus dat moest spreken. En dat gebeurde ook. In dit geval dus ook zonder keuring. Haha!
Heb nog geen seconde spijt gehad van mijn koop. Lachen
En ik ben zelfs maar 1x wezen kijken. Zal half bokt wel weer over vallen misschien en ze gaan hun gang maar. Tong uitsteken

(Maar ik raad vrijwel iedereen aan het in principe wel te doen, de keuring en wat vaker gaan bezichtigen etc. Knipoog)

Juridisch is een paard een ding. Op het moment dat je gaat procederen of andersinds met de verkoper "op de vuist" gaat, gaat het niet meer over z'n mooie ogen of z'n brave karakter. Te vaak zijn de voorbeelden hier al langsgekomen.
Natuurlijk mag je kijken of het klikt, maar kijk eerst of het paard er gezond uitziet, voordat je verder kijkt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:52

Ja, ze zou toch afgekeurd worden.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:59

Wij zijn op een dag bij 4 pony's wezen kijken.
Dat ik haar foto op marktplaats zag staan sprak ze me al aan.
We hebben die dag nog wel alles bekeken, in de auto op de terugweg hebben we meteen de fokker gebeld dat zij het zou worden.
Ook ik heb haar voor de koop maar een keer gezien en ik heb er geen dag spijt van dat zij het is geworden.
En ook het gevoel wat Nadya had heb ik ook gehad het voelde goed, ik heb haar nu bijna een jaar en het gaat steeds beter.

Ik heb nog een poosje bij een handelaar gereden deze laat zijn paarden klinisch keuren voor de verkoop. Helaas gebeurde het regelmatig dat een paard bij de veearts van de kopende partij werdt afgekeurd terwijl zijn veearts ze goedkeurde.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:01

Niet alle DA zijn even onomkoopbaar, dus dat zegt helaas niet alles.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:29

ikke schreef:
Juridisch is een paard een ding. Op het moment dat je gaat procederen of andersinds met de verkoper "op de vuist" gaat, gaat het niet meer over z'n mooie ogen of z'n brave karakter. Te vaak zijn de voorbeelden hier al langsgekomen.
Natuurlijk mag je kijken of het klikt, maar kijk eerst of het paard er gezond uitziet, voordat je verder kijkt.

Maar ik heb destijds zowel gekeken of het beestje gezond was EN of de klik er was. Dat kan best tegelijk, hoor. Knipoog
Het kostte mij geen moeite in elk geval. En juridisch, tja.... Ik had en heb nog steeds een prima verstandhouding met de verkoopster. Natuurlijk moet een paard gezond zijn, als je het koopt. Maar ik denk dat ik de gezondheid en de 'klik' beiden zeer belangrijk vind. Knipoog
Daarbij ging het in dit geval om een heel jong dier, waar nog niets mee was gedaan. Dat is ook weer een iets ander verhaal dan een paard waar al tig mensen op gereden hebben enzovoort......

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:48

Heb in mijn paardenleven een keer een paard helemaal (rontgen en klinisch) laten keuren. Die was 100% in orde maar met dat paard heb ik wel van alles meegemaakt. Allemaal kleine dingetjes maar ze kostte me echt honderdern, soms duizenden Euro's per jaar aan ziektekosten.
Klinisch vind ik wel belangrijk, maar .... heb ik ook maar een keer laten doen, toen ik mijn draver kocht. Ik heb/had totaal geen verstand van het ras en wilde weten wat ik kocht.
Alle andere paarden heb ik gewoon gekocht nadat ik ze zelf heel goed heb bekeken, meerdere keren terug ben geweest. En waar ik altijd heel goed naar kijk is waar het paard vandaan komt. Hoe heeft hij het gehad, wat is de stalling / huisvesting, hoe staan de andere paarden erbij, hoe kijkt hij uit zijn ogen etc. Bij KWPN'ers vind ik afstamming ook zeker wat zeggen. Je hebt keiharde stammen, waar nooit wat mee mis is en van die hengsten die toch steeds paarden geven met of karaktertrekken die niet fijn zijn of slechte voeten/ benen/ constitutie.

Moet eerlijk zeggen dat ik dus eigenlijk ook mijn hele leven vrijwel groene paarden heb gekocht, zo uit de wei of bij de fokker vandaan. Bij mijn laatste paard zat ik daaraan te twijfelen, omdat ik eigenlijk door blessures niet goed meer kan rijden wilde ik een goed doorgereden Z paard kopen van een jaar of 14, 15,16. Dat ik het een goede oude dag kon geven. Ben bij een paar wezen kijken en er mankeerde zoveel aan of die benen / mond / houding zag er zo beroerd uit dat ik toch weer bij het jongere spul ben aangekomen.
Met doorgereden paarden heb ik dus geen ervaring.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:19

Ik heb mijn huidige paard destijds klinisch laten keuren ( dec 2006), hij is als gezond recreatiepaard door de keurigen gekomen,
paard goedgekeurd, gelijk naar ons gekomen, niet veel maanden later, begon de ellende, ostheopaat erbij, van de ene da naar de andere, uit eindelijk is er bij paarden kliniek beekvliet ataxie uitgekomen, waar mij ook verteld is, dat hij het al had voordat wij hebben hebben gekocht.
Hij is toen gekeurd bij een da die de verkoopster ook kende ( wisten wij toen niet, maar achteraf pas), het komt er op neer dat het flinke vriendjespolitiek is geweest en wij zowel door de verkoopster als da bedonderd zijn.

Wat een paard ook mag kosten ik zal het altijd laten keuren, mijn nieuwe aanstaande paard wordt ook gekeurd, zowel klinisch als rontgenlogisch.

Maar zo zie je ook maar weer, dat je alsnog bedonderd kan worden, omdaks dat het paard goedgekeurd is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:24

ik heb nog nooit een paard laten keuren wat ik kocht Clown maar ze waren allemaal stuk voor stuk gezond... als je zelf een beetje paardenverstand hebt kun je aan meerdere dingen zien dat een paard gezond is of niet. daar hoef ik de DA niet bij te hebben om dat te bevestigen...

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:33

Ik heb mijn vorige pony en die pony daarvoor ook expres niet laten keuren, had er ook niet zoveel voor betaald en het leek me ook niet echt nodig. Mijn toekomstige pony laat ik waarschijnlijk wel klinisch keuren.

youare

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:34

ik heb mijn Paard ook niet laten keuren, ik heb hem gekregen van de buren, en het leek mij ook niet nodig.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:57

Ik heb mijn eerste eigen pony niet laten keuren.
Deze pony bleek hoefkatrol te hebben en er is ontzettend veel mee afgedokterd. Hoop en teleurstellingen wisselden zich op een vlot tempo af. Ik kende de achtergrond van het paard, hij kwam van bekende mensen, en toch...
Nee voor mij nooit meer een paard zonder keuring.

2e pony heb ik wel laten keuren. Een 4-jarige merrie, helaas met artrose bleek uit de keuring. Deze merrie is retour afzender gegaan.

Toen ik 18 werd op zoek gegaan naar een paard. Na vele paarden te hebben bekeken, uitgekomen bij een geweldig paard. 10 jaar, Z1 dressuur en zo onder het zadel helemaal niets aan te zien. Laten keuren en helemaal afgekeurd. Op 3 benen. Er was echt weinig wat er niet mis mee was.

Toen kwamen we bij het volgende geweldige paard, mijn huidige paard. Zij is gelukkig wél door de keuring gekomen en ze is nog steeds kerngezond!

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:23

Ik heb mijn eerste pony wel laten keuren, die is toen afgekeurd op Li voor, heb hem toen gehuurd en na een half jaar opnieuw laten keuren, toen is hij op rechtsvoor afgekeurd. Heb hem toch gekocht ( was er nou eenmaal weg van, en wilde zolang als het ging plezier van hem hebben). Uiteindelijk is hij in 3 jr mss 3 dagen kreupel geweest, en is overleden aan darmproblemen!

Mijn 2e pony heb ik bewust niet laten keuren, vanwege het voorgaande en omdat ik dacht alle DA in de omgeving van de vorige eigenaars wrss toch beinvloed waren. Ze bleek helaas niet gezond bij aankomst..maar ja, of dat met keuren oko gebleken was. Overigens doet ze het nu prima.

Mijn 3e paard heb ik ook niet laten keuren, was een oudere fjord, nog niets van gemerkt dat hij niet gezond zou zijn.

Ik denk dat het heel erg afhangt van de prijs van het dier, en je verwachtingen ervan. Ik denk dat als ik nu een jong dier zou kopen om echt flink mee aan het werk te gaan later dat ik het wel zou laten keuren..

Maar goed..de keuringen zeggen natuurlijk ook niet alles. Zoals bij mijn eerste paard, ik heb er toen bewust voor gekozen om hem WEL te kopen. Ik vond het paard geweldig en was bereid om het risico te nemen dat hij mss na 2 maanden weldegelijk been problemen zou hebben en ingeslapen zou moeten worden. Overigens denk ik dat je dat risico eerder neemt bij een fjordje van 500 euro dan bij een dier van 5000..

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:04

Ik heb mijn paard toen ik haar kocht ook niet laten keuren...

Het was mijn eerste eigen paard na 12 jaar verzorgpony's gereden te hebben en op 18-jarige leeftijd was ik nog erg naief Bloos .

Het paard stond bij een handelaar en er werd mij verteld dat ze uit Friesland kwam en 6 jaar was. Geen papieren, niks...

Ik heb het paard toch gekocht, omdat er zo'n ontzettende klik was meteen dat niets me meer van dat voornemen af kon brengen. Dezelfde avond stond ze bij me thuis.

Na een dag of drie was het paard dood- en doodziek. Bleek dat ze een soort van paardengriep had opgelopen volgens mijn da, waarschijnlijk door stress van het vervoeren Ziek (stond ook pas 2 weken bij de handelaar volgens hem).

Het heeft een week of drie geduurd, maar toen was ze er weer helemaal bovenop. Sindsdien is ze eigenlijk nooit meer ziek geweest, niet eens een verkoudheidje. Het enige waar ze last van heeft (en dat had ze ook al bij aankoop) is kramptrekken met haar rechter achterbeen. Dat is een ongemak dat ik voor lief neem. Ze heeft er eigenlijk alleen last van met de hoefsmid en de eerste 2 stappen als ze gaat lopen. Verder zie en merk je er helemaal niets van.

Ze is nu inmiddels 22 jaar en nog kerngezond en wordt gemiddeld nog steeds een keer of vier per week bereden (recreatief, heb nooit wedstrijdambitie gehad ).

Ik heb nog nooit een dag spijt gehad van de aankoop. Ze is echt m'n maatje door dik en dun.

Overigens denk ik wel (inmiddels ouder en wijzer geworden) dat ik bij een volgend paard wel een keuring laat uitvoeren, in ieder geval minstens klinisch.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:16

Ik heb mijn paard ook niet laten keuren.. Ik kende haar al 5 jaar, en ze was ook al 18 toen ik haar kocht. Ik wist dat het geen zin zou hebben omdat ze toch zou worden afgekeurd. Lachen Maar met een jonger, onbekend paard zou ik zeker keuren! Ja

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:20

Ik heb mijn eerste echte eigen paard niet laten keuren bij aankoop. Ik verzorgde haar moeder al en ze is dus als het ware bij mij geboren. Toen ze 7 jaar was heb ik haar gekocht, maar dat was gewoon het officiele gedeelte, onofficieel was het al 7 jaar mijn paard.
Verder heb ik wel alles laten keuren, zelf de paarden die ik zelf gefokt heb laat ik als 2.5 jarige keuren, zowel klinisch als rontgenologisch. Puur om het feit dat mocht er iets zijn dat ik dat eventueel kan laten verhelpen voordat ze zadelmak gemaakt moeten worden.

Ik zal ook nooit een paard meer kopen dat ik niet zowel klinisch als rontgenologisch zou laten keuren.

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:23

Ik heb pas geleden ook een eigen paardje gekocht Haha!
Maar hem laten keuren leek me niet echt nodig,, hij is gezond...

En eigelijk zie ik het nut er niet van in je gaat voor een paard of hij nou gezond is of niet Knipoog of je er later mee kunt rijden of niet ( er zijn belangrijke dingen als dat)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:20

Ik heb mijn eerste paard ook niet laten keuren, want dat was al gebeurd namelijk. Paard stond voor véél geld te koop, zwaar boven mijn budget. Een andere potentiele koper had hem laten keuren en hij kwam al niet door de klinische keuring, zodat foto's niet eens meer gemaakt zijn. De eigenaar zat er vervolgens zo mee omhoog dat ze mij belde of ik het avontuur aan durfde voor de slachtprijs.
Dat heb ik gedaan en heb zelden zo'n fijn paard gehad dat daarna nog gewoon Z gelopen heeft. Geen dagje kreupel geweest .

Tsja, het kan verkeren Haha! .

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:23

Jup, Mijn paard ging oorspronkelijk voor de slacht en wij hebben hem dan ook voor de slachtprijs gekocht.. dan gaan wij hem niet laten keuren voor dat geld.

Bovendien werd er gezegd dat hij al een ker gekeurd was en helemaal goedgekeurd. Ook de foto's die gemaakt zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:27

In principe laten wij alle paarden keuren door onze eigen dierenarts. Reden is dat je er echt niet in kunt kijken, wij hebben meerdere paarden laten staan vanwege röntgenologische afwijkingen. Wij kopen wel eens wat, maar verkopen ook weer. Dat is voor mij óók een belangrijke reden om wel te keuren; er kan onderweg altijd wat gebeuren, maar ik sluit te voorziene risico's liever uit. En wij fokken ook - zoals al eerder is gezegd, dat wil je in principe toch alleen met gezonde paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:36

Ik heb ooit een jonge merrie gekocht met een beenwond, paard niet laten keuren wel overleg met da gehad over de prognose van de wond en de gok gewaagd. Bleek een goeie gok te zijn want na een paar maanden was er niets meer van de wond te zien. En een paar jaar later werd de merrie ster en ik rij er nu na 11jr nog steeds mee zonder al te veel problemen, haar eigenzinnige karaktertje niet meegerekend Knipoog

Ik heb vorige maand een paard erbij gekocht en die is wel binnenste buiten gekeerd, deze merrie is ook iets ouder en ik wil er graag mee fokken dus dan moeten er geen gebreken zijn.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:11

wij gaan binnenkort ook een paard kopen van bekenden, ze hebben hem uit frankrijk gehaald en zijn vriendin zou ermee de sport ingaan, nu is die vriendin ervandoor gegaan en gaan ze hem verkopen. ze hebben hem zelf helemaal laten keuren oa, 20 rontgenfoto's voor 500 euro's. daarom laten we hem ook niet keuren dat is net 3maand geleden gedaan.