Toyota Auris voor de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Toyota Auris voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:55

ikke schreef:
Dan bel je de importeur met het chassisnummer van je auto. Zij kunnen terugzoeken wat de specificaties zijn.

Pling Haha!
Bedankt voor het nogmaals toelichten!

Nou ben ik toch wel benieuwd...
Wij hebben dus een V40 1.9 TD uit '97 met 66 kw. De auto weekt 1283 kilo en mag 1200 kilo trekken.
Mijn vriend rijdt belachelijk veel kilometers en is daarom aan het rond kijken voor een auto die nog wat minder kilometers op de teller heeft staan. Hij heeft zijn oog laten vallen op een 406 1.9 TD uit '97 met 66 kw. Die auto weegt 1275 kilo maar mag op papier 1500 kilo trekken.
Wat is het verschil? Zit dat dan in de toegestane kogeldruk?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:04

Aimee schreef:
ikke schreef:
Dan bel je de importeur met het chassisnummer van je auto. Zij kunnen terugzoeken wat de specificaties zijn.

Pling Haha!
Bedankt voor het nogmaals toelichten!

Nou ben ik toch wel benieuwd...
Wij hebben dus een V40 1.9 TD uit '97 met 66 kw. De auto weekt 1283 kilo en mag 1200 kilo trekken.
Mijn vriend rijdt belachelijk veel kilometers en is daarom aan het rond kijken voor een auto die nog wat minder kilometers op de teller heeft staan. Hij heeft zijn oog laten vallen op een 406 1.9 TD uit '97 met 66 kw. Die auto weegt 1275 kilo maar mag op papier 1500 kilo trekken.
Wat is het verschil? Zit dat dan in de toegestane kogeldruk?

Ehm, ja en nee. Ik zou niet raar opkijken als blijkt dat die 406 richting 75kg kogeldruk mag hebben, waar die Volvo dat in ieder geval niet mag hebben.
De andere factoren die dit verschil bepalen zijn de algehele constructie van de auto en mogelijk een verschil in het koppel, danwel het koppel beschikbaar in een gunstiger toerengebied (rond 2000 toeren). Overigens is 66kW niet echt een hoeveelheid vermogen om een trailer mee te trekken. Je loopt redelijk het risico dat je zo'n "slak" wordt, waar al die vrachtwagenchauffeurs (soms onterecht) zo op kankeren. 90kW zou toch echt je streven moeten zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:25

ikke schreef:
Ehm, ja en nee. Ik zou niet raar opkijken als blijkt dat die 406 richting 75kg kogeldruk mag hebben, waar die Volvo dat in ieder geval niet mag hebben.
De andere factoren die dit verschil bepalen zijn de algehele constructie van de auto en mogelijk een verschil in het koppel, danwel het koppel beschikbaar in een gunstiger toerengebied (rond 2000 toeren). Overigens is 66kW niet echt een hoeveelheid vermogen om een trailer mee te trekken. Je loopt redelijk het risico dat je zo'n "slak" wordt, waar al die vrachtwagenchauffeurs (soms onterecht) zo op kankeren. 90kW zou toch echt je streven moeten zijn.

Aha! Ik weet zo snel het koppel niet Bloos

Nee, ik weet dat het aantal kw niet zo gunstig is. Die auto moet er in de eerste plaats komen om kilometers te vreten (gemiddeld 1200 per week) en niet om te trekken. Daar is zo'n 406 sowieso te licht voor, aangezien dat paard alleen al aan minimaal 700 kilo komt. Mij viel alleen het enorme verschil in toegestaan trekgewicht op en vroeg me af waar dat dan aan ligt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:22

Splash_ schreef:
Ik heb geen E rijbewijs, maar wat ik me heb laten vertellen is afhankelijk van het gewicht van paard + trailer je wel of niet dat mag rijden met je gewone B rijbewijs....

Nee, dat geldt dus als je een E rijbewijs hebt. Dan telt wat je daadwerkelijk achter je auto hebt hangen. Bij een B rijbewijs kijk je naar het gewicht van de trailer + laadvermogen, wat staat in het kenteken van de trailer. Dat gewicht mag niet hoger zijn dan het gewicht van de auto. (en de combi mag uiteraard niet meer dan 3500 kg. wegen)