IS je paard verzekerd? Zoja; waarom niet of wel?En welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Re: IS je paard verzekerd? Zoja; waarom niet of wel?En welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:27

Mijn paardje is verzekerd tegen en voor alles....Het zal je maar gebeuren dat er iets ergs meegebeurd!!...

Mijn vorige paard was ook verzekerd en gelukkig maar want ik heb haar moeten laten inslapen nadat zij mishandeld bleek te zijn door een idioot..Ze stond in de opfok..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 10:30

Escardo schreef:
Mijn paardje is verzekerd tegen en voor alles....Het zal je maar gebeuren dat er iets ergs meegebeurd!!...

Mijn vorige paard was ook verzekerd en gelukkig maar want ik heb haar moeten laten inslapen nadat zij mishandeld bleek te zijn door een idioot..Ze stond in de opfok..

Jeetje, wat een verhaal! Stond je vorige dier dan in de middle of nowhere? Verschrikkelijk! Hopelijk hebben ze de dader gepakt? Ach gut

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:30

die van mij wil ik wel verzekeren volgend jaar

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:32

detour schreef:
Escardo schreef:

Jeetje, wat een verhaal! Stond je vorige dier dan in de middle of nowhere? Verschrikkelijk! Hopelijk hebben ze de dader gepakt? Ach gut

Helaas is de dader niet gepakt...en ze stond in een grote wei met 22 andere paarden...zij was de enige bonte in het stel//waarschijnlijk is ze daarom uitgekozen...tevens was zij de enige die mensen gewend was..kwam altijd op je aflopen..vond mensen erg lief...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:34

ik heb allebei mijn paarden niet verzekerd. mn pony is er te oud voor en al ze wat makeren heb ik daar een potje voor.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 10:35

Escardo, heel veel sterkte, tegen zulke terrorisering kun je niks beginnen... Ach gut

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:37

@waratje/ikke:

Dus in jullie ogen zou ik een "slechte" eigenaar zijn omdat ik al zoveel "schade" heb gehad. Mijn ervaring is juist het omgekeerde, degenen die gemakzuchtig met hun paarden omgaan hebben vrijwel nooit wat met hun dieren. Terwijl ik juist erg zuinig op al mijn paarden ben,hun welzijn staat bij mij bovenaan en toch hebben ze om de haverklap pech Scheve mond.

En tja, de artrose bij mijn ene paard is ook echt ontstaan in die paar maanden die ik haar had Rolleyes (en ja ze was klinisch gekeurd bij aankoop), zelfde geldt natuurlijk voor de cyste bij mijn andere paard die was ook binnen 3 maanden na aankoop kreupel (en ook klinisch gekeurd en nee, niet door dezelfde DA). De ataxie bij ons jonge paard, ook volledig te wijten aan slecht management volgens jullie???? Een schrikreactie en een ongelukkige val waren hier de oorzaak van. En zo kan ik nog wel even doorgaan….. Sommige mensen/dieren hebben gewoon echt domme pech zonder dat daar een aanwijsbare reden als mismanagement voor is. Prijs je gelukkig dat jullie en je vriendenkring tot nu toe deze pech bespaard is gebleven Lachen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:38

Escardo schreef:

Wat verschrikkelijk (is nog zacht uitgedrukt) Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 10:42

Ziolette, thanks. Je zegt precies wat ik bedoel.
En sterkte, want dat leed is niet alleen slopend voor je portemonnee maar geeft ook enorm veel verdriet.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:45

detour schreef:
En sterkte, want dat leed is niet alleen slopend voor je portemonnee maar geeft ook enorm veel verdriet.

dat wordt wel eens vergeten. Het is alleen een dubbele klap als je je paardje niet hebt kunnen redden met een dure ingreep. Je hebt dan een financiële tegenvaller en je paard niet terug. Bij mij zijn beide operaties goed gelukt waardoor het geld eigenlijk niet meer uitmaakt.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:45

Ik heb mijn paard wel verzekerd voor ziektekosten en diefstal. Ik moet zeggen dat ik daar wel blij mee ben, aangezien mijn paard onlangs flink kreupel is geweest en dat heeft flink wat geld gekost. Laten we zeggen dat het inmiddels wel een eurotje of 600 is geweest en dat hoest je als 18-jarige niet zomaar even op.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 10:47

supertinkie schreef:
Ik heb mijn paard wel verzekerd voor ziektekosten en diefstal. Ik moet zeggen dat ik daar wel blij mee ben, aangezien mijn paard onlangs flink kreupel is geweest en dat heeft flink wat geld gekost. Laten we zeggen dat het inmiddels wel een eurotje of 600 is geweest en dat hoest je als 18-jarige niet zomaar even op.

Dat is dan een mooi vb van het nut ervan! Knipoog

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:48

detour schreef:
want dat leed is niet alleen slopend voor je portemonnee maar geeft ook enorm veel verdriet.

Dit is een precies goed verwoord..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:48

nickynicole schreef:
Ik lees deze reactie nu pas. Vind het echt belachelijk om zo iets te plaatsen. Bij het kleinste wondje heeft mijn paard namelijk bloedvergiftiging.

Dan heb je een uitzonderlijk paard. Het gros van de paarden waarbij de da regelmatig over de vloer komt is niet zo uitzonderlijk, maar heeft wel last van een baas met matige kennis en kunde.
Als je een brokkenpiloot van een paard hebt, ben je daar meestal heel snel achter en dat je die in de verzekering doet, kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar een normaal paard, nee, daar begin ik niet aan.

Dingen zoals met het paardje van Escardo is gewoon echt onvoorstelbaar, vreselijk om mee te maken. Maar voor mij nog steeds geen reden om mijn paarden te verzekeren, de kans dat het gebeurt is erg klein en als het gebeurt geloof ik niet dat ik direct een nieuw paard zou willen kopen. Zoiets verwerken kost een hoop tijd. Ach gut

detour schreef:
Nickynicole, helemaal waar, het is een erg domme onnozele reactie, duidelijk van iemand die amper weet wat paardenlees inhoudt...

Wat bedoel je hier mee? Verward

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:49

detour schreef:

Inderdaad, we hebben het hier maar over de financiële schade, maar de emotionele schade die al deze pech/dit leed met zich mee brengt kan nooit vergoed worden .

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 10:50

Waratje, er zijn enorm veel paarden die door een klein wondje uiteindelijk bloedvergiftiging oplopen; bij onze verzekering zien ze verwonding per definitie als potentieel blessureleed en wordt het altijd serieus genomen (al haal ik zelf geen DA bji een klein wondje, tenzij het diep is)..

Ik bedoelde paardenleed.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:00

detour schreef:
Dat is dan een mooi vb van het nut ervan! Knipoog

Zeker weten, nu was het voor mij eigenlijk ook niet echt een keuze aangezien mijn vader zelf een verzekeringskantoor heeft, en dus tussenpersoon is, dus die heeft dat allemaal geregeld, maar ik ben er zeker weten blij mee.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:07

Mijn paarden zijn niet verzekerd. Mijn ene merrie is er 13 en de andere 16. De 16-jarige heeft bijna geen geld gekost maar heeft een immens grote emotionele waarde. Toch heb ik beide niet laten verzekeren omdat ik zelf genoeg geld opzij heb staan voor medische ingrepen en de jaarlijkse som die je moet bijdragen is toch vrij hoog, aangezien het feit dat ik in de drie jaar dat ik paarden heb ik ongeveer €400 kosten heb gehad aan wondjes of ontstekingen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:12

chipieke schreef:
Mijn paarden zijn niet verzekerd. Mijn ene merrie is er 13 en de andere 16. De 16-jarige heeft bijna geen geld gekost maar heeft een immens grote emotionele waarde. Toch heb ik beide niet laten verzekeren omdat ik zelf genoeg geld opzij heb staan voor medische ingrepen en de jaarlijkse som die je moet bijdragen is toch vrij hoog, aangezien het feit dat ik in de drie jaar dat ik paarden heb ik ongeveer €400 kosten heb gehad aan wondjes of ontstekingen.

Dat hangt denk ik een beetje af van, waar je, je paard verzekerd hebt. En waarvoor allemaal. Ik heb namelijk een vrij goedkope verzekering, die gewoon simpele dingen vergoed, zoals dierenarts kosten en bijvoorbeeld geen fysiotherapie.

edit: Ben verzekerd bij de Onderlinge Paardenverzekering Bierum.
Laatst bijgewerkt door supertinkie op 14-01-08 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:17

ik heb mijn paard wel verzekerd, mijn verzekering vergoed kleine dingen niet maar dat vind ik ook niet echt nodig, maar als hij een grote operatie moet hebben word dat wel voor 75% vergoed en dat scheelt wel.

Ik zit trouwens bij EFO

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:20

detour schreef:
Waratje, er zijn enorm veel paarden die door een klein wondje uiteindelijk bloedvergiftiging oplopen; bij onze verzekering zien ze verwonding per definitie als potentieel blessureleed en wordt het altijd serieus genomen (al haal ik zelf geen DA bji een klein wondje, tenzij het diep is)..

Goh, dit is anders pas het tweede geval wat me ter ore komt. Het andere geval was een kwestie van pech dat de verwonding te laat ontdekt werd en de ellende al was aangericht (lees: paard niet meer te redden)
Ik verbaas me telkens weer dat het schijnbaar heel moeilijk is om groot te denken. Natuurlijk is niet alles te voorkomen, ook mij zijn in het verleden dingen overkomen, waar zelfs het beste management geen stokje voor had kunnen steken. Maar dat wil niet zeggen dat je geen enkele invloed hebt op wat je paard overkomt!
Oorzaken en gevolgen onderscheiden blijkt hier voor velen ook erg moeilijk te zijn, te oordelen aan de relatief grote aantallen topics over problemen met aankoop en net gekochte paarden, waarvan minstens 70% te wijten is aan onkunde/eigenwijsheid van de koper!! Daarnaast verbaast het mij ook wel hoe niet kritisch het huidige koperspubliek lijkt te zijn.
Ik zie soms foto's langskomen van paarden met geweldige papieren, maar als je dan ziet hoe ze gereden worden, dan kun je al voorspellen dat ze geen 10 jaar meer te leven hebben als er zo mee doorgegaan wordt en vaak wordt er zo mee doorgegaan. De gemiddelde leeftijd voor paarden in NL is niet zonder reden maar 7 jaar. Is die emotie er dan alleen maar als het mis gaat? Ik hecht meer waarde aan preventie, eerlijk gezegd. Als ik hoor en zie wat er op Bokt wordt geaccepteerd van pensionhouders, dat zouden ze bij mij niet moeten proberen, dan had ie een studie onderzijde Mercedes bus van me gekregen. DAAR zit al een belangrijk deel van je "winst" ben kritisch naar degene waar je paard staat; het paard is belangrijker dan (stal)geld........
Laatst bijgewerkt door ikke op 14-01-08 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:23

Bloedvergiftiging ligt op de loer als er wondjes over het hoofd worden gezien; ik begreep van mijn Da dat het erg veel voor komt, sowieso is elke eentje teveel...Ik had misschien ook behoorlijk kunnen zeggen, misschien dat enorm wel heel drastisch overkomt..

De gemiddelde leeftijd voor paarden in NL is niet zonder reden maar 7 jaar.

Diezelfde arts vertelde me dit ook, meldde dit een keer en kreeg veel bokkers over me heen. Het is echter al triest genoeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:31

detour schreef:
Bloedvergiftiging ligt op de loer als er wondjes over het hoofd worden gezien; ik begreep van mijn Da dat het erg veel voor komt, sowieso is elke eentje teveel...Ik had misschien ook behoorlijk kunnen zeggen, misschien dat enorm wel heel drastisch overkomt..

De gemiddelde leeftijd voor paarden in NL is niet zonder reden maar 7 jaar.

Diezelfde arts vertelde me dit ook, meldde dit een keer en kreeg veel bokkers over me heen. Het is echter al triest genoeg.

Ik ben absoluut met je eens dat elk geval er eentje te veel is en dat de risico's er zeker zijn.
Aan de andere kant: loop jij je paard elke dag helemaal na? Ik aai mijn paarden veel en overal. Ik ben niet zo'n enorme knuffelkont, het levert mij informatie over wondjes, teken, onrechtmatigheden; alles wat afwijkt valt me op en wordt bekeken. Daarmee viel dus ook gisteren meteen de hap op die hij waarschijnlijk heeft opgelopen tijdens het stoeien met z'n maatje (twee wildebrassen, Haflinger en Welsh Cob, zie je het voor je?) Het was niet door de huid heen, dus het viel mee, maar toch even wat opgesmeerd voor de zekerheid.

Die zeven jaar is triest, zeker, maar realiseer je ook dat een niet onbelangrijk deel daarvan te wijten is aan hoe er met deze dieren wordt omgegaan, niet in de laatste plaats op jonge leeftijd. Om maar eens een flinke knuppel in een hoenderhok te gooien: hoeveel Quarters van 18+ ken jij die strak en rad op de benen zijn?
Laatst bijgewerkt door ikke op 14-01-08 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:34

detour schreef:

Ik bedoelde paardenleed.

Ik ken geen paarden die van een klein wondje bloedvergiftiging hebben gekregen. Ik ken wel eigenaren die hun paarden dagelijks (laten) controleren en kleine wondjes direct schoonmaken en in de gaten houden waardoor bloedvergiftiging wordt voorkomen. Zou het iets met elkaar te maken hebben?
En inderdaad, ik ken weinig paardenleed van dichtbij en ik ben hard van plan om dat zo te houden Tong uitsteken En ja, ik realiseer me best dat je niet alles kunt voorkomen, elk paard doet wel eens iets stoms, ook de mijne, maar daar waar ik invloed op heb, zal ik zorgen dat het zo goed mogelijk voor elkaar is. Zoals Ikke ook al zegt, je kunt veel problemen voorkomen door een gezond paard te kopen en het op een goede pensionstal te stallen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:34

ikke, ja, ik denk wel dat ik iemand ben die veel checkt maar niet elke dag idd, heb dat checken als gewoont overgehouden na het werken in een renstal; de benen van die Volbloeds zijn goud waard voor de trainer.

Ik kijk wel dagelijks naar de locomotie maar dat komt meer door alle leed van de afgelopen 3 jaar..