Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Re: Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:42

Heb je mijn PB al gelezen?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 07:12

[/quote]Dus kom een keer langs als je in de buurt ben.. wellicht lukt het jou wel, Dan krijg jij de zak paardensnoepjes...[/quote]

He; wat jammer nou dat ik niet bij je in de buurt woon...ik had graag die zak met snoepjes wilen winnen... Vingers aflikken Het is gewoon een vast ritueel geworden voor je paard; zodra ze die trailer ziet, schiet ze al in de stress...en misschien doe je dat zelf ook al bij voorbaat? Wat je paard natuurlijk haarfijn aanvoelt...moeilijk om die gewoonte er weer uit te krijgen. Maar het gaat je vast wel lukken...toch? Haha!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 10:28

Joepju schreef:

Dus kom een keer langs als je in de buurt ben.. wellicht lukt het jou wel, Dan krijg jij de zak paardensnoepjes...[/quote]

He; wat jammer nou dat ik niet bij je in de buurt woon...ik had graag die zak met snoepjes wilen winnen... Vingers aflikken Het is gewoon een vast ritueel geworden voor je paard; zodra ze die trailer ziet, schiet ze al in de stress...en misschien doe je dat zelf ook al bij voorbaat? Wat je paard natuurlijk haarfijn aanvoelt...moeilijk om die gewoonte er weer uit te krijgen. Maar het gaat je vast wel lukken...toch? Haha![/quote]

stress, wat is dat?? hahaha
maar zodra ik ga trailerladen is er geen stress. Want gaat ze er niet in, dan gaan we gewoon niet weg.. zo simpel is het. Ik ga daar geen drama van maken. Ik blijf natuurlijk wel proberen net zolang tot ze in de trailer staat.. nee die stressperiode die heb ik al lang niet meer gelukkig.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:11

foutje sorry...dubbelpost
Laatst bijgewerkt door polly2 op 10-01-08 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:13

Susy_Q schreef:
...Maar heb inmiddels 2 adviezen gekregen (via de pm) waar ik mee bezig ga..
Die kende ik nog niet dus even afwachten hoe dat gaat...

Zou je die 2 tips ook met mij willen delen? Evt via pb?[/quote]

Ik heb haar die tips gegeven. Wie oprecht geïnteresseerd is kan mij een PB sturen. Ik heb in het verleden veel trailertrainingen gegeven en altijd de problemen op kunnen lossen. vanuit die ervaring heb ik de tips en trucs gegeven, maar ik het geen zin in hele discussies hier dat het toch niet werkt etc. het zijn hele diervriendelijke eerlijke oplossingen, maar ze staan en vallen wel met een goede toepassing. in principe kan iedereen met een beetje gevoel voor paarden het wel doen. Maar ik had geen zin in allerlei negatieve reacties, die ik al eens eerder heb gehad.
Ik heb net een PB van de TS gehad. Het paard ging de trailer op...en af....en op...en af....super!
Het zegt ook iets over de TS...zij is dus in staat om het consequent en rustig toe te passen, anders was het niet gelukt. Dus iedereen die daar conclusies over had ....in het geval van deze TS dus niet van toepassing....
Wat ik wel kan zeggen is het volgende: als je oefent en je paard gaat er uiteindelijk op...dan is de reactie vaak: pffft...gelukkig...klep dicht en klaar. Heel logisch, dat deed ik heel vroeger ook.......maar het lost je probleem niet op. Bij de meeste paarden niet...want de volgende keer begint het gedoe vaak opnieuw. Dus...is je het gelukt....dan haal je het paard er weer af en doe je het nog een keer....en nog een keer....en nog een keer...totdat het paard er lachend oploopt (en jij ook ). En dan stop je en begin je morgen opnieuw. Het is even een investering in tijd....maar dat krijg je dubbel en dwars terug. Ik stopte pas met mijn training als een paard er voor mij uit in wil lopen...want dan kun je jezelf voor altijd in je upje ook redden met je paard.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:16

-
Laatst bijgewerkt door Charlottte op 22-09-24 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:28

Dat is mooi dat het bij jou heeft gewerkt. :)
Maar ik had je heel veel succes gewenst met die van mij ;) . Die trekt jou zo om of je nou had gewild of niet. :D
D'r zit me een kracht in dat beestje!! :D

Wat ik heb gedaan (mijn paard heeft een traumatische ervaring in de trailer gehad ooit) is gewoon veel grondwerk en obstakeltraining (zeiltjes, planken, bruggen, noem maar op) doen en het vertrouwen tussen ons zo opgebouwd dat ik samen met hem overal heen kan lopen. Hij volgt me waar we ook heen gaan. Dus hij liep de laatste keer in 1x zo met me de trailer in en de reis verliep ook prima erna (want ook dat was nog even af te wachten na zijn trauma van destijds). Nu weet ik gelukkig dat we dit overwonnen hebben zonder enige vorm van dwang. Als ik sommige mensen zie hannessen met hun paarden en een trailer.... Dat wilde ik graag voor zijn in ons geval.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-09-24 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd op verzoek

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:38

Susy_Q schreef:
stress, wat is dat?? hahaha
maar zodra ik ga trailerladen is er geen stress. Want gaat ze er niet in, dan gaan we gewoon niet weg.. zo simpel is het. Ik ga daar geen drama van maken. Ik blijf natuurlijk wel proberen net zolang tot ze in de trailer staat.. nee die stressperiode die heb ik al lang niet meer gelukkig.

Ook niet een klein beetje gefrustreerd dan? Knipoog
Ik lees hier veel reacties om het " dwangmatig" op te lossen, met touwtjes, , schreeuwen, 4 mensen er omheen laten staan...enz. enz... Huilen
Ik heb 1 ding geleerd in de paardenwereld; met dwang bereik je NIKS. Ja; misschien op dat moment even, maar de volgende keer moet je weer vanaf 0 beginnen.
Ik blijf het zeggen; (zoals meerdere hier) Grondwerk is de oplossing.Zoveel mogelijk gekke dingen met haar doen; bruggetjes, plastic, enz, enz. Maak er een politiepaardje van!! Knipoog Ze vertrouwd je nog geen 100%, want als dat het geval was, had je zonder moeite met haar de trailer ingelopen.
Je moet dat ritueel verbreken...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:41

staan nuttige dingen tussen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:41

1 gouden tip: neem contact op met pertra vlasblom van http://www.2moons.nl zij kan je zeker verder helpen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 13:55

Charlottte schreef:
Voor alle mensen die moeilijkheden hebben met het paard laden,
Wij hebben dat heeel lang gehad alles geprobeerd!
Nu het volgende:
Ga gewoon de trailer in, en blijf gewoon netzolang druk ahcter de oren geven tot ze erop gaat, wat ze ook doet blijf druk geven ook al gaat ze van links naar rechts blijf druk geven, zelf gewoon blijven staan niet hard trekken alleen druk egevn ( wel beenbescherming is aan te raden)
Uiteindelijk maakt ze zelf de stap om erin te gaan, en zo heb jij weer gewonnen, kan best lang duren maar zo hebben wij al 4 mensen met dit probleem kunnen helpen, gewoon blijven druk geven ook al duurt het 2 uur

Zodra mijn paard druk voelt voor de klep, gaat ze hangen..
net zolang tot ze 15 meter van de trailer is verwijderd is.
Dus helaas, dat gaat niet werken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:57

Of je halster is kapot, of de sluiting van de lijn of wat dan ook en je paard alleen maar over de flos en verder van de trailer af.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:09

Charlottte schreef:
Voor alle mensen die moeilijkheden hebben met het paard laden,
Wij hebben dat heeel lang gehad alles geprobeerd!
Nu het volgende:
Ga gewoon de trailer in, en blijf gewoon netzolang druk ahcter de oren geven tot ze erop gaat, wat ze ook doet blijf druk geven ook al gaat ze van links naar rechts blijf druk geven, zelf gewoon blijven staan niet hard trekken alleen druk egevn ( wel beenbescherming is aan te raden)
Uiteindelijk maakt ze zelf de stap om erin te gaan, en zo heb jij weer gewonnen, kan best lang duren maar zo hebben wij al 4 mensen met dit probleem kunnen helpen, gewoon blijven druk geven ook al duurt het 2 uur

was het maar zo wart wit als jij omschrijft. Het paard moet wel geleerd hebben om voor druk te wijken. Zoals jij t beschrijft ga jij t op druk winnen van mijn paard van ruim 800 kg Haha! . Niet dus! Ik heb ook problemen gehad met laden. Ik wilde niet aan blijven tobben. Heel veel tips en adviezen gekregen maar als die niet blijken te werken word t ineesn stil met adviezen om je heen en heb je t probleem nog steeds. Ik heb dus hulp gezocht bij petra vlasblom van 2moons. Ik ben zo blij dat ik dat heb gedaan!! Zij werkt inderdaad dus ook met de methode dat t paard moet wijken voor de druk dus hi jheeft een keus. Het verschil alleen met jouw verhaal is dat ze wel eerst die knopjes er op heeft gezet. Ze gebruikt geen geweld, bezem, zweep of wat dan ook maar op een eerlijke manier staat je paard zo op de trailer. Bijv mijn paard is de laatste keer pas na 3,5 uur verdoofd op de trailer gezet. Petra is 1 keer op stal geweest om te helpen en hij stond binnen 10 minuutjes er op. En in de 1,5 uur dat ze is geweest is hij wel 20 keer er op en eraf geweest. Sinds dien, nu jaar geleden ongveer, geen 1 keer meer problemen gehad met laden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:10

Klinkt heel goed, Sandr0!!! Ja

Ik had ook al zoiets van 'sterkte met mijn paardje dan' Clown . En die is niet eens zo groot als die van jou, maar wel oersterk Haha! . Als hij in zijn hoofd heeft, dat hij een andere kant opgaat, gaat hij. En niets of niemand die hem tegen houdt. Gelukkig heeft veel grondwerk doen (met o.a. wijken voor druk) en het opbouwen van vertrouwen in elkaar goed geholpen.

Zwepen, touwen, schreeuwen, slaan, dwingen en dat soort zaken zijn bij mij verboden. Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:08

Citaat:
Heel veel tips en adviezen gekregen maar als die niet blijken te werken word t ineens stil met adviezen om je heen en heb je t probleem nog steeds

ik wil niet vervelend doen maar het hangt er maar van af wát voor adviezen je gehad hebt en van wie en hóé je ze hebt uitgevoerd. Sommige dingen zijn niet simpel uit te leggen of te leren en moet je proefondervindelijk leren.

Het laden van een dominant paard staat of valt met timing en consequentie, ben je een sec te laat dan krijg je een dikke vinger van je paard en krijg je zn respect niet.
Als je echter tegenover hem kunt bewijzen dat je echt meent wat je zegt door je timing perfect te hebben en uiterst consequent te zijn, dan zie je ze soms als een blad aan de boom veranderen van een dikke vinger paard in een saluerend paard die alles voor je wil doen.
Erg grappig overigens om zo eentje te zien veranderen... Lachen

Ik durf die uitdaging van die zak snoepjes wel aan hoor! jammer dat het zo'n rot eind rijden is....

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:54

-
Laatst bijgewerkt door Charlottte op 22-09-24 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:15

Als je jouw paard met wijken voor druk in een trailer wil zetten, zul je dat wijken wel eerst moeten oefenen bij het paard. Knipoog Niet elk paard snapt dat systeem direct en bovendien als je paard ijzersterk is (zoals bijvoorbeeld die van mij, die trekt IEDEREEN zo om met zijn kracht, geloof me nou maar) dan kun je het echt helemaal schudden, hoor. Tong uitsteken Knipoog
Jij denkt dat als jij jouw methode bij mijn paard had gedaan destijds, hij geen andere keuze had gehad? Haha!
Nou, ik durf te zweren dat 'ie jou zo onderuit gewandeld had. Ja

Nee, ik heb mijn paard gewoon EN leren wijken voor druk EN hem geleerd om vertrouwen in mij te hebben als hij over iets 'engs' moet lopen, of dat nou een trailer is of een smal bruggetje. En nu loopt hij zonder problemen met me mee de trailer op. Lijkt mij iets fijner dan jouw methode waarin je toch wat staat te hannessen om het paard de trailer op te 'dwingen', buiten het feit om dat er paarden zijn die jou in een ruk omver trekken. Lachen
Blijkbaar doet jouw paard dat niet, dat kan.

Het kost alleen wat meer tijd en voorbereiding, maar het is het absoluut helemaal waard, omdat je er veel meer positieve zaken uit kan halen in de dagelijkse omgang met je paard.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:56

Ik kan maar 1 ding zeggen; ik ben het geheel met Nadya eens...
OK dan!
Wat is er nou nog mooier dat je zonder enige moeite zo met je paardje die trailer inloopt... Het is op alle fronten goed om je paard te leren wijken voor druk. Het komt steeds weer van pas; ook vooral in de dressuur natuurlijk
Op paardnatuurlijk.nl staat het mooi beschreven hoe je dit het beste aan kunt leren... Heb je even wat leesvoer.. Vingers aflikken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:49

Charlotte, waarom denk je dat wij hier posten dan? OOK om andere mensen te helpen, maar trailerladen is nou eenmaal niet simpel uit te leggen en jij begrijpt waarschijnlijk zelf heel goed wat je bedoelt met druk geven maar iemand anders kan dat heel anders interpreteren en je weet ook dat het dan wel eens goed fout kan gaan.
Geloof me ik heb er al heel wat geladen en elk paard is anders! Er is geen standaard handleiding voor en oefening baart kunst alleen perfecte oeffening baart Kunst met n hoofdletter.

enneh, voor de mensen met sterke paarden: neem een touwhalster, daar lopen ze niet zo gauw doorheen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:19

Cissy, ik werk alleen maar met touwhalsters.Knipoog

Maar mijn paard is inmiddels zo vol vertrouwen, dat ik dat probleem niet meer heb. Maar bij anderen, wil 'ie nog wel eens wat anders doen. Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:37

mooi, n probleem minder! OK dan!

dat hij het bij jou wel doet en bij een ander niet is heel herkenbaar, mijn eigen paard loopt mij bijna ondersteboven om maar de trailer in te mogen en mijn bijrijder krijgt haar er niet in, erg grappig! Clown
Ze heeft geen respect voor mijn bijrijder en die vind dat erg frustrerend, Ach gut maar ze zal het toch zelf moeten oplossen daar kan ik dr niet bij helpen, zodra ik in het gezichtsveld kom rent mn paard de trailer in, oeps daar is de baas, gauw wegwezen, hahahaha!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:57

wij hebben hier op stal een ontzettend eigenwijze fries staan. Hij is dus absouut niet bang in de trailer, of kan heel goed acteren. NU heb ik de luxe van een eigen bak en een eigen trailer dus toen wij echt niet verder kwamen hebben we het volgende gedaan... HIj is zo dol op kuilgras dan we dat in de trailer hebben gelegd, trailer in de bak achter de auto vast en zo een paar dagen laten staan. Paard naar buiten wij naar binnen en toen we net even niet keken kwam mijnheer met een lekker hap gewoon op zijn dooie akker de klep weer aflopen.

NU oefenen we regelmatig, tenminste hij oefent, wij doen of we hem niet doorhebben en als de tijd daar is gaan we maar eens op pad na een jaar Pling

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:08

Charlottte schreef:
met mijn druk methode , vatten de verkeerde mensen het hier verkeerd op, geef je het paard uiteindelijk géén andere keus, je moet zelf weten wat je hiermee doet maar voo rieder is iets anders het beste maar als je het niet probeert ( op de goede manier) weten jullie ook niet of het werkt, en ik heb het hier neergezet om iemand te helpen en niet op mijn ractie te worden "afgekraakt"want met deze oplossing zijn al een boel mensen geholpen Knipoog

niemand kraakt je hier af. Maar een paard heeft altijd een keus. Op kracht is het gewoon onmogelijk om van een paard te winnen. Je houding speelt ook een hele grote rol. Wederzijds resepcht en hij moet je zien als leider. Maar door druk te geven en te zeggen dat hij geen andere keus heeft is naar mijn idee dus niet mogelijk. Hij moet wel snappen wat je van hem wilt. Door leer hem eerst te wijken voor druk dan kan je t verder uit gaan bouwen. Een mens met een touwtje aan de ene kant een paard van in mijn geval 800 kg aan de andere kant is absoluut op kracht geen partij voor elkaar! Paard veegt de vloer met je aan als hij zou willen.

xmiepje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:11

wij deden gewoon 2longeerlijnen achter ze kont, en dan liep ie er zo in, en daarna wat voer geven
..
alleen bij andere mensen wil 1 van de pomy's niet te vrachtwagen in, alleen als ik dat doe!

heel vaag..

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:16

TS, Vriezenveen is Overijssel/Drenthe toch?
Neem eens contact op met Monya op bokt, zij doen het op een soort wijken voor druk manier.
Alles mag, behalve achteruit(mag ze rustig een tikje voor op het achterbeen hebben Ja) en steeds als zij een stapje vooruit doet belonen. Probeer haar voor te zijn met achteruit gaan, dus een stapje vooruit(het liefst vanuit jou dat stapje) en dan weer een stapje achteruit.
Hoefje op de klep? Weer achteruit en weer opnieuw. Dit kun je heel mooi in porties doen, je kunt dus elke keer net zo lang oefenen als je wil en tijd hebt... Hierbij maakt het dus ook niet uit als ze de trailer niet op zijn, maar wel zo afsluiten dat jij het laatste woord hebt gehad, dus als jij haar een pasje achteruit hebt laten doen.
Hierbij is het wel handig om even te oefenen met op jou letten: Jij staat stil, paard stil, jij stapje achteruit paard achteruit..
Dit kun je gewoon al zonder trailer oefenen!

Een longeertouw vind ik persoonlijk niet zo'n lekkere oplossing...