afgekeurd paard wordt verkocht als een goed paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: afgekeurd paard wordt verkocht als een goed paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 14:19

ik heb er nooit iets van vernomen, heb later mijn moeder nagevraagd. en er was wel degelijk een keuringsrapport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:22

Waar was je paard op afgekeurd? Was dat zo duidelijk dat het ook vanzelfsprekend is dat je paard afgekeurd was als sportpaard?

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:40

Bij keuringen spreken ze niet van afgekeurd maar van een negatief aankoop advies op DAT moment. Een afgekeurd paard is een paard wat door de verzekering is uitbetaald en niet meer in de sport mag uitkomen of verkocht mag worden.

Heeeeel veel paarden hebben op het moment van een klinische keuring een negatief aankoop advies of bemerkingen. Gelukkig betekend dit niet voor de paarden dat ze allemaal al grasmaaier weg moeten. Veel paarden zijn bij de herkeuring na een aantal weken wel in orde. Ook komt het vaak voor dat paarden die wel wat ( tijdelijk )mankeren WEL door de keuring komen.

positief aankoopadvies= niet altijd 100 % gezond
negatief aankoopadvies= betekend zeker niet dat de paarden voor altijd verloren zijn voor de sport of dat ze niet kunnen herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:48

Dus dit paard is door de verzekering afgekeurd. Dan krijgen die mensen vanzelf wel problemen als ze wedstrijden gaan doen. Dan is het geregistreerd.

Ik denk een negatief verkoop advies en men ziet het al gauw als afgekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:49

Negatief verkoop advies wordt in de volksmond nog altijd afgekeurd genoemd Lachen
Maak ik mezelf ook schuldig aan moet ik bekennen Lachen

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:54

om even verder te gaan op wat themi schrijft,
als een paard klinisch of zelfs rontgologisch een negatief aankoopadvies krijgt wil niet zeggen dat hij daar last van krijgt en kan dus gewoon nog gebruikt worden als sportpaard, met in je achterhoofd dat hij er wel een keer last van kan krijgen en je daar rekening mee moet houden door bijv. niet te zwaar te trainen, training aanpassen en nadenken als hij lastig wordt.
Maar dan kan je misschien nog vele jaren van een 'afgekeurd' paard genieten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:21

runningkawa schreef:
Negatief verkoop advies wordt in de volksmond nog altijd afgekeurd genoemd Lachen
Maak ik mezelf ook schuldig aan moet ik bekennen Lachen

tja, ik noem dat ook gewoon afgekeurd... als in "niet door de keuring gekomen". Dat bedoelde ik ook in mijn vorige posts...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:30

Simply zou kreupel lopen op de harde ondergrond, dus in een echt goede bak waren er weinig problemen. maar met harde ondergrond liep ze onregelmatig. Dit was blijvend, is ons verteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:32

Wat staat er dan op het keuringsraport?
Want volgensmij kun je zonder verder onderzoek nooit zeggen of het blijven is Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:43

Karoliefje_ schreef:
Simply zou kreupel lopen op de harde ondergrond, dus in een echt goede bak waren er weinig problemen. maar met harde ondergrond liep ze onregelmatig. Dit was blijvend, is ons verteld

Ik ken er ook die kreupel lopen met longeren op het harde, maar toch lopen ze met gemak Z2.
Meestal wil eerste een paar keer oefenen wel helpen, en mankeerd het paard niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:45

idd
Of een keer wat een de korte kant bekapt, samen met niet gewend zijn op de harde te lopen geeft ook dergelijk beeld Lachen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:47

Ik had besloten niet te reageren, maar doe het nu toch.

In welke vorm was de kreupelheid op het harde?
Dit moet nl ook op het keuringsrapport vermeld staan.
Er zijn 6 punten op de harde bodem, is het overal afwijkend of maar bij 1 punt?
Wat is de opmerking daar dan bij geweest?

Ik wil niet uitspreken wie het nou goed of fout heeft gedaan.

Maar onlangs is er in mijn omgeving ook een paard verkocht welke niet goed was als zijnde een GOED paard.
Kennis wilde het paard kopen, deze was klinisch ok, maar op rontgen kwam er vanalles te voorschijn, deze koper heeft op grond hiervan dus afgehaakt, waar ze goed misselijk van was.
Paar dagen later kwamen we hetzelfde paard tegen op MP, waar niets werd gezegd dat het paard was ''afgekeurd'', en stond bij alle keuringen toegestaan, kosten voor de koper.

Ik heb toen een mail gestuurd en me voorgedaan dat ik het paard wel wou bezichtigen, en of deze al eens gekeurd was bla,bla,bla.
Kreeg een mail terug, paard was gekeurd en volledig goedgekeurd.
De kopers zijn dus mooi verneukt, en hebben dus ook alleen een klinische keuring laten uitvoeren.

TS ik denk dat als je wat wilt je eerst met de koper van je paard had moeten praten, en niet alles met naam ed hier op bokt had moeten zetten

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:03

Der kan eigenlijk weinig zinnigs gezegd worden door ons, medebokkers, over deze zaak.....
Als de TS dat wel graag wil, zou het handig zijn, dat ze het resultaat van de keuring (en dan geen vage omschrijving als "zou kreupel zijn op het harde", maar gewoon zoals het in het rapport staat. Wat de moeder van TS schijnt te hebben) even vermeld.
Zo is het voor ons koffiedik kijken en we kunnen toch geen conclusie of mening geven, omdat het hele verhaal zo onduidelijk is als wat.......Net cluedo: wie heeft het gedaan, wat is het moordwapen en waar is het gebeurt? Knipoog
Mensen belazeren elkaar vaker (verkocht als recreatiepaard, maar uiteindelijk Z2 geworden bij nieuwe eigenaar, even een eigen voorbeeld, zucht....) maar of dat hier sprake is van belazeren is niet uit de teksten te halen... Sorry....

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:36

kan me voorstellen dat je het een vreemde situatie vind, maar je kunt er weinig meer aan doen

als ik het zo lees (let wel, ik weet alleen wat hier gezegd is dus aan de hand daarvan oordeel ik nu, wat eigenlijk niet netjes is...)
lijkt het erop dat jullie er toendertijd zijn ingestonken en het paard veel te goedkoop verkocht hebben.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:00

Verkocht als recreatie paard en dat paard Z2 wordt is gewoon dikke pech denk ik, als de nieuwe eigenaar hoog in de dressuur zou komen zou ik haar al het geluk van de wereld wensen. Maar binnen een half jaar een paar dat als afgekeurd verkocht wordt, weer goed is. Hoe kan dat? Is Simply nou ineens weer helemaal goed. Ik zal binnenkort even voor jullie opzoeken wat er in het rapport staat.

Een recreatie paard verdiend geen naam als sportpaard, en hoort daar ook niet thuis. Dan wil ik niet zeggen dat je er geen proefjes mee kan rijden, maar zoals zij zei; dat Simply in betere conditie is dan ooit, wat is beter dan bijna elke dag uurtje rijden en regelmatige buitenritten? Nogal vreemd vind ik....

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:07

Karoliefje_ schreef:
Een recreatie paard verdiend geen naam als sportpaard, en hoort daar ook niet thuis.

Ben ik niet met je eens.
Ik kan een prachtig paard kopen, met bloedmooie afstamming en enorm veel talent, maar als ik er alleen maar mee wil buitenrijden of recreatief dressuur rijden, is het een recreatiepaard.
En als ik een paard koop wat altijd recreatief is gereden, maar er nu actief wedstrijden mee ga rijden, is het zomaar een sportpaard geworden.
Bij een keuring wordt gevraagd wat het gebruiksdoel is, sport/fok/recreatie.

Als een paard door de verzekering is afgekeurd voor de sport, en de verzekering keert uit, dan mag zo'n dier de sport niet meer beoefenen, anders dient er terugbetaling plaats te vinden.

Mocht ik het fout hebben: please correct me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:31

Nou volgens mij is een recreatiepaard een paard dat geen wedstrijdervaring heeft en niet het lichamelijke vermogen bezit om in de sport te kunnen presteren. Er zijn wel ex-sportpaarden die als recreatiepaard verkocht worden, die eigenaren vinden dat het paard nog een relaxed leventje mag hebben en de recreanten hebben vaak ook niet de ambitie om een paard dagelijks te trainen voor de sport.

Zo een ex-sportpaard dat als recreatiepaard verkocht wordt en nog lichamelijk topfit is en geen medische gebreken heeft, kan best weer als sportpaard gaan werken, gebeurd ook vaak zat, de ex Zers gaan dan weer leuke B proefjes met beginners of kinders lopen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:51

Ik bedoel dat Simply medische gebrekken heeft en daardoor de sport voor haar erg zwaar kan zijn. Wij verzekeren onze paarden niet, dus wij hebben niks uitgekeert gekregen en dat hoeven we ook niet. Dus het is niet zo dat ze vanwege verzekeringen niet meer in de sport mag lopen. Alleen als de DA aangetoont heeft dat er gebrekken zijn betekend het dan het paard eventueel pijn kan hebben, persoonlijk vind ik dan dat een paard niet op hoog niveau getraint moet worden. Tenzij ze natuurlijk zuiver loopt, maar dan zou de eigenaar van Simply toch moeten kunnen aantonen dat de gebrekken weg zijn?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:43

Dat hebben ze toch aangetoond?

Ze zijn ermee op wedstrijd geweest en hij loopt gewoon goed.

Rest mij de vraag waarom jij het nodig vindt om het paard van een ander met naam en toenaam op Bokt te zetten en te gaan vertellen dat hij sportongeschikt zou zijn. Zonder enig bewijs.

Kan je ons dan vertellen op welke aandoening hij indertijd is afgekeurd? Wat stond er op de foto's/echo's die toen gemaakt zijn? Als die niet gemaakt zijn is het onmogelijk dat het paard definitief is afgekeurd, dat kan niet op alleen de kliniek.

Je hebt je indertijd laten inpakken toen hij verkocht werd, omdat je geen plaats meer had door je nieuwe paard dat al gekocht was. De kopers hebben daarvan geprofiteerd. En nu zet jij het hen betaald door hier voor heel paardenkennend Nederland te gaan verkondigen dat het paard waardeloos zou zijn.

Ik blijf het erg vinden dat Bokt zich op deze manier leent voor het uitvechten van persoonlijke vetes. Hoop dat het mij nooit overkomt...

(als je met concrete bewijzen komt dat het dier echt afgekeurd is wordt het een ander verhaal natuurlijk. Maar als die er waren hadden we ze intussen wel gezien denk ik zo)

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:19

Jeetje mina, toon dan eerst eens aan wat de gebreken zijn ipv maar door te hameren op gebreken die niet eens concreet omschreven kunnen worden! Buiten dat vind ik het nog steeds vreemd dat jullie aangeven haar op wedstrijd te zijn tegengekomen (met het desbetreffende paard) en toen niet zijn gaan vragen hoe ze ineens wedstrijden kon gaan rijden met een paard die met (volgens jullie) gebreken verkocht is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:25

Ik ga helemaal met de bovenste 2 bokkers mee

Er is al 100 keer gezegt dat klinisch keuren een moment opname is...toch dender je door in het vertellen van dat dit paard zo ernstige gebreken heeft.

Je hebt zelf nooit het keuringsraport gelezen, verder is er niets anders gedaan om te kijken wat hij heeft.
Aub hou eens op met det paard zwart maken waarvan jij totaal geen weet hebt wat zijn medische toestand is op het moment.

Overigens kan ik ook niet helemaal begrijpen dat dit topic open mag blijven
Het is bespreken van een advertentie, en het zwart maken van een paard van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:02

Karoliefje_ schreef:
Ik bedoel dat Simply medische gebrekken heeft en daardoor de sport voor haar erg zwaar kan zijn. Wij verzekeren onze paarden niet, dus wij hebben niks uitgekeert gekregen en dat hoeven we ook niet. Dus het is niet zo dat ze vanwege verzekeringen niet meer in de sport mag lopen. Alleen als de DA aangetoont heeft dat er gebrekken zijn betekend het dan het paard eventueel pijn kan hebben, persoonlijk vind ik dan dat een paard niet op hoog niveau getraint moet worden. Tenzij ze natuurlijk zuiver loopt, maar dan zou de eigenaar van Simply toch moeten kunnen aantonen dat de gebrekken weg zijn?

Wat zijn de gebreken? Kun je die benoemen?

jimie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:13

Ik ben dit verhaal al een tijdje aan het volgen, gaat nu wel eens tijd worden dat er een slotje op opkomt. Echt zo kinderachtig om dit zo op het net te zetten!!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:42

Dit vind ik inderdaad nou typisch het soort topic wat niet toegestaan zou mogen zijn. De beschuldigingen worden niet gestaafd met feiten, alleen met speculaties (wel uit eerste hand Knipoog ).

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:50

Klara16 schreef:
Dat hebben ze toch aangetoond?

Ze zijn ermee op wedstrijd geweest en hij loopt gewoon goed.

Rest mij de vraag waarom jij het nodig vindt om het paard van een ander met naam en toenaam op Bokt te zetten en te gaan vertellen dat hij sportongeschikt zou zijn. Zonder enig bewijs.

Kan je ons dan vertellen op welke aandoening hij indertijd is afgekeurd? Wat stond er op de foto's/echo's die toen gemaakt zijn? Als die niet gemaakt zijn is het onmogelijk dat het paard definitief is afgekeurd, dat kan niet op alleen de kliniek.

Je hebt je indertijd laten inpakken toen hij verkocht werd, omdat je geen plaats meer had door je nieuwe paard dat al gekocht was. De kopers hebben daarvan geprofiteerd. En nu zet jij het hen betaald door hier voor heel paardenkennend Nederland te gaan verkondigen dat het paard waardeloos zou zijn.

Ik blijf het erg vinden dat Bokt zich op deze manier leent voor het uitvechten van persoonlijke vetes. Hoop dat het mij nooit overkomt...

(als je met concrete bewijzen komt dat het dier echt afgekeurd is wordt het een ander verhaal natuurlijk. Maar als die er waren hadden we ze intussen wel gezien denk ik zo)

Ik vind het op zich best wel een goede zaak dat mensen met naam en toenaam genoemd worden, op zich kan het een waarschuwing zijn voor andere mensen, ik denk waarneer je oprecht en eerlijk zaken doet je ook niet hoeft te vrezen.
Plus vind ik de moderaters van bokt oprechte mensen die de topics goed in de gaten houden dus op zicht moet er niets mis mee zijn.