Ik mag een pony/paard maar....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Ik mag een pony/paard maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:02

Ben bang dat je met het werk wat je doet echt geen paard en zelfs geen pony van kan onderhouden.
Ik zou het lekker bij verzorgpony's houden of een leasepaardje zoeken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:04

en wat denk je dat voer kost.

Dan heb je nog de tandarts en de dierenarts als je paard wat mankeerd en dit loopt meestal op en begint meestal met 100 euro per komst. wedstrijden wil je rijden dan heb je een trailer nodig of die moet je huren en de wedstrijden zelf kosten ook geld en dan moet je ook nog lid zijn van een vereniging wat ook geld kost. Paard of pony is verstandig als je die laat keuren en tja dat kost ook geld. Stel het bevalt je niet op die stal dan moet je iets anders zoeken de stalling daar zal ongetwijfeld duurder zijn. en volgens mij ben ik nog het een en ander vergeten. O ja zadel een keer per jaar controleren en evt aanpassen.

936

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:06

Je vader kan wel willen dat jij stopt met verzorgpony's en jij kan wel heel erg graag een eigen pony willen, maar als het onder deze voorwaarden moet..dan denk ik dat uiteindelijk de pony de dupe wordt.
Pas als jij of je vader geld genoeg heeft om hem te onderhouden en ook onverwachte kosten kunnen dekken, dan zou ik er serieus over denken!
succes met je keuze!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:07

o Ja naast school wil je dus ook gaan werken dat kost tijd dan moet je nog huiswerk maken wat ook tijd kost en dan nog naar je paard. Ik wil je niet demotiveren maar dat is niet te doen hoor

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 13:07

Ik doe nog geen werk ...
Ik ga ook niet gelijk als ik de aanschafprijs heb eentje kopen,ik spaar door!
En ik denk dat het wél valt te combineren .
Ik ga eerst ook een paar plannetjes ervoor maken~!
Als ik een pony wil , dan wil ik dat het ook goed gaat.
Mijn vader heeft wel genoeg geld maar wilt zien dat ik er ook wat voor doe.
T is nog niet bekend hoe de kosten worden verdeelt dus kunnen we allemaal nog niet oordelen of het wel of niet gaat.
Ik weet ook nog niet wélk baantje ik ga pakken dus weten we allemaal ook niet of het te combineren valt en hoeveel dát verdient. Knipoog Clown
Laatst bijgewerkt door esthertjuh_ op 03-01-08 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:08

ik denk dat je ouders er ookgemakkelijk over denken
je hebt nu goedkope weiland, maar stel dat dat over jaar niet meer kan? wat dan?
je wilt wedstrijden rijdne, heb je trailer? auto die trailer trekken kan? wie betaald je wedstrijden, gaat elke zaterdag mee?

is vaak toch veel meer geld dan dat je denkt

ik zou fijn vinden voor je als het doorging allemaal, maar zou toch eens alles erg goed op een rijtje gaan zetten qua kosten

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:08

oké maar wat vind je van de extra kosten

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:11

Ik vind het persoonlijk een niet zo slimme keuze. Een pony/paard kost veel geld. Je zegt wel dat je voer goedkoop kan krijgen, maar dat is niet het enigste. Vergeet niet dat je paard/pony vaccinaties moet krijgen, hoefsmid kosten er nog bij komen, dierenarts e.a. Daarnaast nog eenmalige aanschafkosten en kosten voor de spullen die je nodig hebt. (Zadel, Hoofdstel, Dekens, noem maar op). Een paard kan ook plotseling ziek worden, en dat kan ook een smak geld kosten.

Ook zit je nog op school neem ik aan met 13 jaar. Elke dag naar school, daarnaast de voorwaarden van je vader nakomen, en het verzorgen van je paard/pony. Geld is 1 ding, maar tijd zeker ook. En op die leeftijd denk ik niet dat je een baantje zult vinden waar je genoeg verdient om je pony te onderhouden. Een normale 'loon' zit je toch op de 15/16 jaar.

Ik zou het gewoon lekker bij het verzorgen van paarden houden, en/of lessen etc.
Succes met het maken van je keuze, maak ze niet te overhaast zou ik zeggen maar reken alles eens goed bij elkaar op. Zo kan je zien wat je per maand weg moet leggen. Als je toch besluit om het te doen: Veel plezier met je pony/paard Lachen

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 13:13

Ik heb even ge edit Haha!
Als je daar dan even kijkt Tong uitsteken

Sja , die kosten heb ik er dus wél voor over.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:16

Ik heb een tipje voor je
Ik zou eerlijk tegen je vader vertellen dat je de kosten nooit zou kunnen betalen in je eentje. Maar wel zoveel mogelijk bijv. dat je afspreekt € 25 per maand zelf bij te leggen.Zo laat je meteen zien dat je verantwoordelijk bent en erover nadenkt (vinden ouders fijn Knipoog )
Ik denk dat op jouw leeftijd de lol er zo vanaf is wannneer je helemaal niks meer te besteden hebt
Maar dat je je inzet toont door een beetje aardiger te zijn en je eigen rommel opruimt lijkt me wel logisch nu je vader jou zo tegemoet komt
Heel veel succes ik hoop dat je droom uitkomt OK dan!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:17

Ik zou echt precies uit gaan zoeken wat alles kost. Dus ga na hoeveel voer je kwijt bent en vraag bij de winkel wat die zak voer kost. Informeer wat de hoefsmid kost, veearts, contributie ponyclub,etc, etc. Als je echt alle reeele kosten op een rij hebt kun je samen met je vader beoordelen of het haalbaar is. Dat kunnen niet alle mensen die nu achter hun scherm zitten mee te praten. Dan kun je ook zien of je meer moet werken om het te kunnen betalen of dat het zo gaat lukken. Bedenk wel als je meer moet werken, je naast school niet gek veel tijd over zult houden voor je pony (dat is dan weer een nadeel). Ik hoop voor je dat je vader het grootste deel wil betalen!
En dan jij maar braaf je kamer opruimen he!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 13:17

paintedblack schreef:
Ik heb een tipje voor je
Ik zou eerlijk tegen je vader vertellen dat je de kosten nooit zou kunnen betalen in je eentje. Maar wel zoveel mogelijk bijv. dat je afspreekt € 25 per maand zelf bij te leggen.Zo laat je meteen zien dat je verantwoordelijk bent en erover nadenkt (vinden ouders fijn Knipoog )
Ik denk dat op jouw leeftijd de lol er zo vanaf is wannneer je helemaal niks meer te besteden hebt
Maar dat je je inzet toont door een beetje aardiger te zijn en je eigen rommel opruimt lijkt me wel logisch nu je vader jou zo tegemoet komt
Heel veel succes ik hoop dat je droom uitkomt OK dan!

Het zou wel redelijk zijn als ik dat zou doen.
Bedankt Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:22

Ga eerst maar een poosje werken en de regels van je vader nakomen. Dán kijken hoeveel tijd je nog over heb voor de verzorging van een toekomstig paard.

Ik heb een pony gekocht op m'n 17de en mijn ouders stonden garant als verzekering. Ik had al jaren gewerkt en zo gespaard voor de e-pony. Het was erg zwaar om alles te doen (school,werken en verzorging) en toen kreeg ik ook nog een vriend. Tuurlijk ging m'n pony voor, maar op school ben ik wel 1 jaar blijven zitten. Later de ziekte van pfeiffer gekregen, (waarschijnlijk ook wel omdat ik teveel deed en mijn lichaam niet sterk genoeg meer was) dus moesten mijn ouders er wel voor betalen.
Het is een mooie droom, maar je moet er wel alles, maar ook echt alles voor over hebben en je ouders moeten er ook veel voor over hebben. Reken maar dat paarden veel kosten als het even tegen zit.

Zeker omdat je nog geen baan heb gehad, denk ik dat je het veelste rooskleurig ziet.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:25

Ik heb alleen het bericht van de TS gelezen, heb geen tijd om alles door te nemen.

De eisen die je vader stelt zijn toch niet zo erg? En met een oppasbaantje zou je je paard amper of niet kunnen onderhouden.
Houd er rekening mee dat het veel geld kost, onverwachte dierenartskosten die erbij komen en de hoefsmid kosten.. Alles wat er nog omheen komt.
Ik zou er als ik jou was nog even over nadenken, misschien is een verzorgpony iets voor je Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:31

esthertjuh_ schreef:
@ Tallie_Ho Haha!at geloof ik dat t niet goedkoop is, maar ik vind t alleen maar goed om ervoor te werken , want dan krijg je denk ik meer verantwoordelijkheidsgevoel wat ook vanpas kan komen bij je eigen pony.

Eigenlijk zou je al flink wat verantwoordelijkheidsgevoel moet hebben, niet moeten kweken.. Knipoog

esthertjuh_ schreef:
Mijn vader en ik dachten dat je eigenlijk de aanschafprijs van de pony betaalt per jaar aan onderhouding enzo.

Was het maar zo weinig Haha! Ik geef per jaar ruim 3000 euro uit aan mijn paard, dan is er nog niks bijzonders en staat hij niet op een dure stal Tong uitsteken En ik heb een koudbloed, die ( overigens terecht ) als een sterk ras worden afgeschilderd. Laat staan dat je een minder hard paardje hebt, dan kunnen de kosten per jaar nog aardig oplopen Knipoog

Een vriendinnetje haar paard was al een paar maanden niet zuiver op zijn gangen. Paard liep niet zwaar kreupel, maar ook niet goed. Na veel dokteren en 3 maanden in een kringetje te hebben gezeten waar ze niet uit kwam, plus bezoeken van allerlei artsen, moest ze naar de kliniek waar ze het paard op de foto hebben gezet.. Kosten voor 3 maanden dokteren, foto's en artsbezoekjes? ongeveer 1500 euro, paard is nog steeds herstellende.. En het dier heeft zich "simpelweg" verstapt..

Ik kan me je enthousiastme voorstellen, zo was ik ook met 12 jaar.. Maar ik heb gewacht tot ik het zelf kon betalen Haha!

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:32

ik denk dat je het nog een paar jaar of langer moet uitstellen,
ik heb net in je profiel gekeken, nou ga je erg gemakkelijk ergens weg als het je even niet naar de zin is, met je pony kan dat natuurlijk niet, die verantwoording heb je voor jaren, ik denk dat je daar nog lang niet klaar voor bent.wij leasen nu zelf al 3 jaar een pony en als je ziet wat daarvoor tijd in gaat zitten, en dan heb ik het nog maar even niet over de kosten. meid dat trek jij de komende jaren nog niet.
blijf voorlopig bij je verzorg ponys en wacht tot je wat volwasserner bent

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:33

Citaat:
Ja, ik heb mijn vader zover gekregen dat ik een pony/paard mag maar :

* elke dag kamer opruimen
- niet mijn sterkste punt

* altijd lief moeten zijn en luisteren
- ik ben zéér koppig en vaak chagerijnig

* school moet goed gaan
- school is niet mijn sterkte punt maar ik ga meschien naar t Citaverd ( dierenopleidingen / richtingen school)

En ik moet alles zelf betalen ...

Verder was ik nog niet gekomen met lezen maar kan nu al mijn conclusie trekken.

Slimme vader heb je, dit is namelijk niet haalbaar en zal altijd tegen je worden gebruikt.
Ik denk dat je hem niet serieus moet nemen

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:34

Ik zou het als ik jou was lekker bij een verzorgpony houden die je fulltime mag verzorgen, alsof het je eigen pony is.
Ik heb ook gespaard voor een paard, en nog kwam ik tekort. Toen ik eindelijk het geld bij elkaar had, moest hij nog gecastreerd worden, been opengehaald in de wei, dierenarts erbij, inenting,hoefsmid,ontwormen.. noem alles maar op.
Meid ik heb nu een fulltime baan, en nog kom ik geld tekort af en toe. Achteraf had ik er beter nog een half jaartje mee kunnen wachten. Maar ik zou in jouw geval zeker even wachten, want alle kosten die erbij komen kan jij niet betalen van je krantenwijkje, je oppasbaantje of iets dergelijks.
Ik wilde al vanaf mijn 5e een pony, maar ik ben blij dat ik pas op mijn 19e een paard kocht. En ben blij dat ik er een opleiding voor gevolgd heb. Want je komt vaak niet alleen geld tekort maar ook kennis.

ik hoop dat je de goede keuze maakt

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:34

Ik lees in je profiel dat je 13 bent, en dat betekend dat je
volgens de wet nog niet mag werken. De kans dát je ergens
wordt aangenomen is maar heel klein. Als iemand je zóú aan-
nemen, dan ben je niet verzekerd. Dus dat is weer een groot
risico voor de werkgever. En dit soort risico's nemen ze liever
niet.

Zoals al eerder geschreven heb je een vast inkomen per maand
nodig om de pony te onderhouden. Je kúnt je wel alvast laten
inschrijven bij de supermarkt, maar je moet het komende jaar
niet op een baantje wachten. Ik heb me ook ruim voor mijn 14'e
verjaardag laten inschrijven, maar dat is nu ook al ruim 8 maand
geleden.

Daarbij komt dat als je gaat werken, je ook aan je pony én aan
school moet denken. Als je straks in de 3e komt, dan moet je
best hard werken. Het is een van de moeilijkste jaren, en als je
een kans maakt om te blijven zitten, dan is dat meestal in dat
jaar. Ik zit nu in VWO-3, en ik heb me ook eerst voorgenomen
om me eerst op school te richten, met een baantje, en evt. een
verzorgpony of paard. Nou moet ik toegeven dat ik niet zo heel
erg veel voor school hoef te doen, en dat ik er redelijk makkelijk
doorheen kom, maar zoals jij schrijft in je beginpost heb je aardig
wat moeite met school.

Ik zie de toekomst met een pony somber voor jou in. Ik heb hier
zelf ook over na moeten denken, en heb het toen maar even een
poosje uitgesteld. Misschien dat ik over een paar jaar er nog eens
over nadenk, en ik raad jou aan dit ook te doen.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:38

Esther ik denk echt niet dat je een eigen pony moet nemen hoor? Je weet echt nog niet de helft, en om nu te zeggen dat je geweldig rijdt, je komt echt nog heel veel ervaring te kort!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:40

Ervaring kun je leren maar het belangrijkste is toch geld een pony kan namelijk niet leven van de liefde

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:45

Hoi,

Ik vind dat je er opzich al goed over na hebt gedacht, en daarom wil ik je even helpen met een lijstje wat ik in jou situatie zou doen plus wat mijn pony en paard mijn ouders gemiddeld kosten in de maand(ja, ik als 18jarige kan die zelf nog niet bekostigen!!)

Ik zou in jou situatie gaan voor een fjord of haflinger, waarom? Je groeit zeker nog wel en voor een koudbloed wordt je niet snel te zwaar. Plus de aanschafprijs en de onderhoudskosten, maar alsnog, vergis je niet!!!

Mijn pony is een fjord en heeft echt niet genoeg aan '1 a 2 handjes voer en wortels/appels/brood'
Hij eet 1 kilo biks per dag plus 4 plakken kuilgras.
In een zak biks (a 9,-) zit 25 kilo. dus je doet er nog geen maand mee.
Mijn fjord is allergisch voor stof en eet dus kuilgras. Een baal kost 5,50 en hij eet er denk ik 2 in de week op.. Dus 11,- pw = 44,- per maand.
Hij staat op stal en we gebruiken zo'n 4 balen stro per week (a 3,50) dit is dus op maandbasis ook al 26.-

Daarnaast om de 8-10 weken een wormenkuur. Gemiddeld zo'n 10-15,- per stuk.
Daarnaast komt gemiddeld om de 3 maanden de hoefsmid (in de zomer om de 2,5 maand, dan groeien hoeven harder!) bekappen kost 25,- beslaan 75,- Ik laat mijn fjord in de zomer 2x beslaan ivm meer rijden.
Daarnaast inenten, inenting zelf kost bijna niks, maar vergis je niet in de voorrijkosten/bezoekkosten!!! Je bent voor een bezoek al gauw minimaal 50,- kwijt en dan nog de behandeling...

Ponyclub kost mij per jaar zo'n 150,- en dan kan ik om de week 1x lessen.

Dan nu mijn paard.
Ze eet 3 kilo voer per dag (2 soorten, 1 kilo musli a 12,- voor 25 kilo en 2 kilo brok a 9,- voor 25 kilo)
Daarnaast zo'n 4 plakken hooi. In een baal hooi zitten 12 plakken, dus 3 dagen per baal hooi (a 3,-) 30 dagen is dus al 30,-
Stro 4 balen per week.

Daarnaast komen natuurlijk nog de andere kosten van water, licht, stroom in de stal en kosten van weidelint, paaltjes(en denk niet dat je deze dingen maar 1x aanschaft!!! Reken maar dat je toch regelmatig iets moet vervangen door aanpassingen, ontsnappingen, of gewoon kapot gewaaid of kapot gebokt, want soms vliegen die benen iets te dicht langs de omheining...)
Natuurlijk ook ieder jaar wel een zaak graszaad en 1 a 2 zakken kunstmest voor de wei. In de winter is het vaak zo'n derrie rond een schuilstal dat je houtsnippers er rond gaat doen...

Echt meisje, er komt zo veel opeens nog om de hoek kijken.. Je moet het er echt goed over hebben met je ouders want je gaat het echt niet allemaal zelf kunnen bekostigen!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:59

Hoe oud ben je eigenlijks

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:03

Misschien is het eerst is handig als TO is even vermeld wie welke kosten gaat dragen?
(want in mijn ogen kan TO alleen de suikerklontjes/paardensnoepjes kosten betalen)

Zowiezo kan TO echt zelf GEEN pony onderhouden (want al komt ze aan een bijbaantje het geld wat ze daar mee verdient kan ze amper een hoofdstel van kopen) laat staan de rest..
zadel eventuele deken en ga zo maar door.

+ ik had tussen doorgelezen dat ze een sportief type paard wil (dat is neem ik aan dan geen koudbloed) voor het budget wat ze willen uitgeven 1000-1500-1750 kun je hooguit een draver vinden?

Zoals iemand anders het al zei: lidmaatschap ponyclub kost ook geld! en blijkbaar kun je echt niet altijd veel lessen. En nog een punt is de ponyclub dichtbij? of moet je er met de trailer heen...(dus weer meer kosten etc etc)

mbt de het onderhoud van je paard/pony ik denk dat je alles veel en veelste laag inschat! (te weinig voerkosten/bodembedekking etc, ) en dan heb ik het nog niet eens over de rest van de kosten
Wie betaald je zadel?? das namelijk wil je iets fatsoenlijks(2de hands A merk) hebben toch ook een flinke kosten post! Weet je vader dat een 2de hands GOED zadel toch wel 500 euro is???

(owja een slecht passend zadel (die goedkope van de zadelmarkt) kunnen de rug van je paard dusdanig verkeerd belasten dat hij rug problemen krijgt..)

ten 2de ik denk althans zoals ik het meekrijg dat jij en een paard en school en een baantje helemaal niet kunt combineren (denk zowiezo dat bijna geen enkele 13 jarige dat kan)

Ik als 24 jarig kan het ook niet (daarom ben ik dus ook paard loos) als ik mijn studie af heb dan komt dat paard snel genoeg, maar nu heb ik er gewoon geen geld voor (kwa onderhoud)

Zowiezo moet je school niet verwaarlozen!! nu denk je misschien een paard is belangrijker/leuker (vooral dat laatste) maar met een paard koop je niets hoor in deze maatschappij!!

straks heb jij haren op je hoofd omdat je je school niet haalt/ verder studeert vanwege je paard!, zit je straks op 25ste mooi zonder opleiding te kijken.

Ik zou juist met je vader afspreken dat wanneer je iig deze school afmaakt/haalt (denk over jaartje of 2/3 ben je klaar) dat jullie dan weer is om de tafel gaan zitten hoe en wat.

Als je mijn dochter was geweest en school ging niet super dan ging je paard toch maar mooi in de wacht hoor!! eerst school dan hobby

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:03

Ik zou zeggen:

doe het niet

Het geld gaat je niet lukken, wat als je een dierenarts rekening krijgt van 2000 euro? Of een paar keer 300 euro achter elkaar?

Dat is ook de reden dat ik een pony niet ga nemen, hoeveel ik de pony ook mis en de pony het niet goed heeft.. dat risico kan ik gewoon niet nemen met mijn studie en mijn bijbaan... en ik ben dan 19.