en nu nog gaan vertellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natasja1991

Re: en nu nog gaan vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:43

de reden waarom ik dus voor mijn manege heb gekozen is omdat ik altijd advies van iemand kan krijgen, en zo snel mogelijk naar mijn paard toe kan.

trouwens, heb mijn lijstje nu aangepast...
(had al zadeldekje en peesbeschermers
winterdeken zit bij paard, dus alleen over een tijdje een andere deken erbij)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:45

Is dat wel een outdoordeken? Die zul je namelijk wel nodig hebben als je hem 24/7 buiten wil.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:47

nee hoor, als je een winterdeken buiten omdoet, kunnen ze hun haren niet uitzetten en krijgt je paard het juist koud

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:47

Waarom heb je dan over een tijdje een andere deken nodig?

Ik nam namelijk aan dat je de deken die je erbij kreeg dan wilde gebruiken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:50

natasja1991 schreef:
nee hoor, als je een winterdeken buiten omdoet, kunnen ze hun haren niet uitzetten en krijgt je paard het juist koud

Als je een paard met een deken buiten gaat neerzetten, ongeacht de dikte, kunnen de haren niet overeind gaan staan. Dan moet je dus wel zorgen voor een deken die dik genoeg is. Zonder deken neerztten is vragen om een ziek paard. Bovendien, als je hem ermee wilt buitenzetten, moet het wel een regendichte deken zijn. Een deken die nat is, is niet zomaar droog. Voor dit soort gevallen is een deken iig niet genoeg. Je zult een tweede erbij moeten hebben (en dan niet pas over een tijdje).
Sommige paarden zijn echte kunstenaars in het slopen van dekens, met opzet, of omdat ze een keer op een singel zijn gaan staan. Je moet wel de middelen hebben om die deken dan meteen te kunnen vervangen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:51

Ow ow ow wat herken in me eigen hier toch goed in Ja
Ik ben begonnen met rijden toen ik 4 was. Vanaf dat ik 8 was liep al te zeuren om een springpony. Al mijn vriendinnetjes woonden op een boerderij, en gingen ieder weekend met pap en mam in de veewagen op weg naar een concours.
Práchtig vond ik dat, maar ik wilde ook een pony! Wat ik ook deed, ik kreeg er geen.

Het klinkt allemaal zo leuk en aardig een eigen paard, maar op sommige momenten is het dat niet!
Ik rijd nu 4 paarden voor andere mensen, 1 daarvan staat te koop, en je raad het al, die wil ik hebben...
Ik heb mijn ouder ein-de-lijk zo ver dat ze erover aan het denken zijn.

Maar als ik nu heel erg kritisch naar mezelf kijk, ik kan gewoon géén paard onderhouden, dat lukt me gewoon niet!
Het paard kopen zouden mijn ouders doen, de rest moet ik doen! (ok ik zal natuurlijk wel dingen krijgen, maar niet alles Knipoog )

Een paard kopen is niks, maar wat erbij komt dát is veel...

Ik snap echt dat je heel graag een paardje wilt, en ik weet zeker dat je er ook goed over na hebt gedacht!

Maar persoonlijk zal ik het níet doen... Waarom niet? Een paard is veel werk, kost nog behoorlijk wat en vergt veel tijd.
Je zal toch ooit nieuwe kleding nodig hebben.. Niet alleen dat maar ook overige uitgaven.
Je moet het zelf weten het is je eigen keuze, maar ik zou er echt eerst goed met je ouders erover praten. Het klinkt allemaal wel zo leuk. Doe het alleen als beide ouders er ook echt voor 100% achter staan!
Ik ken ook iemand die heeft haar pony gekocht zonder toestemming van haar ouders, én in termijnen betaald....
Met alle gevolgen van dien...
Er kwamen een hoop kosten bij waar ze níet op had gerekend.
Hij moest toch gecastreerd worden, had ze niet op gerekend, inrijden wilde ze zelf doen, maar dat ging niet. Dus hij moest naar een inrijstal toe, wat ook weer geld koste!
Het bleek dat hij een deken sloper was, dus dat kostte weer klauwen met geld aan dekens.

Er zijn zo veel dingen waar je niet op hebt gerekend!
Waarom niet een aantal jaren wachten en lekker geld verdienen + sparen i.p.v. nu hals over kop een paardje te kopen? Lachen

Maak je opleiding af, doe zo veel mogelijk opleidingen. Niet alleen een paarden opleiding. Dat klinkt ook o - zo mooi, maar dat is het niet. Je verdient er bijna geen geld in. En als je echt goed bent heb je geen papiertje nodig, dan komen ze vanzelf wel naar je toe, gaat het echt goed kan je altijd nog een diploma doen. Doe dan een Orun cursus, scheeld je enorm veel geld, maar je hebt wel je papiertje!
Met een paardenopleiding kom je er echt niet, dar kan je je paard echt niet fatsoenlijk van onderhouden..

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:54

dat is zo geregeld, maar zoiezo een waterdicht dekentje.

maar met deken kunnen ze de haren niet overeind laten staan, want de deken drukt de haren plat, dus dan kunnen ze hun haren niet overeind laten staan

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:55

Ja dat weet ik wel, maar als je dan toch een deken wil gebruiken moet je dus een outdoor (waterdichte) deken gebruiken. Bovendien weleens gehoord van Rainrot? Ook iets om rekening mee te houden als je een paard dekenloos wil houden denk ik.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:57

ik wil juist helemaal niet zoveel mogelijk opleidingen doen... ik wil geen kapper of wat dan ook worden.
ik wil alleen iets doen in de paarden

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:58

nee, daar heb ik nog nooit van gehoord.
wat is het dan eigenlijks precies...
(paarden in het wild hadden toch ook geen outdoor deken op Verward )

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:00

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:01

Rainrot is een bacteriele infectie op huid, komt bij paarden voor met verminderde weerstand die bij extreem nat weer buitenstaan.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 17:05

(als het echt extreem weer is gaat hij maandje op stal)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:09

natasja1991 schreef:
ik wil juist helemaal niet zoveel mogelijk opleidingen doen... ik wil geen kapper of wat dan ook worden.
ik wil alleen iets doen in de paarden

Kijk verder dan je neus langs is Lachen
Ga nu al rondvragen of je ergens op een stal mag werken.
Waar wil je dan werken? Wat wil je dan gaan doen? Wat wil je ermee gaan bereiken? Wie betaald je school? Waar kan je terecht na je opleiding, wat doe je als je geen baan kan vinden? Wat als het je niet bevalt?
Dream on, een opleiding in de paarden is heeeel anders dan de meeste zich voorstellen!

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:13

oh, ik herinner me dit nog wel.
ik wilde ook altijd een paard. jaren zeuren.

uiteindelijk heb ik het opgegeven & ben ik paarden voor andere mensen gaan rijden.
en wat heb ik nu in mijn stal staan? mijn eigen kanjer.

geduld hebben & met alleen maar heelveel doorzeuren kom je er niet Knipoog
laat zien dat je er echt overna hebt gedacht, en dat je de verantwoordelijkheid aan kunt.

edit : ik heb dan wel het geluk dat ik helemaal niets hoef te betalen aan mijn paard. papa en mama sponsoren.
Laatst bijgewerkt door Elinee op 19-10-07 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 17:13

meer leren over paarden en het verzorgen enz.
verder zou ik echt niet weten wat ik zou moeten kiezen voor opleiding.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 17:16

dat is het juist... hoe kan ik bewijzen en laten zien dat ik er over na heb gedacht, en dat ik de verantwoordelijkheid aankan

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:21

natasja1991 schreef:
meer leren over paarden en het verzorgen enz.
verder zou ik echt niet weten wat ik zou moeten kiezen voor opleiding.

Waarom volg je dan geen Orun cursus? Heb je je eigen al verdiept in overige opleidingen? Ben je al naar info avonden geweest, heb je informatieboekjes aangevraagd? Heb je ergens een dagje mee gelopen? Heb je gevraagd aan vriendinnen wat zij gaan doen en waarom ze dat doen?
Ik bedoel het allemaal niet verkeerd echt niet, maar het meer leren over paarden en verzorgen kan je niet op school leren, althans het zou wel kunnen. Maar zoek een goede opleiding, volg een orun cursus of een groom cursus, leer je alles over de verzorging!
De mensen komen vanzelf wel naar je toe als je goed bent. Als je ouders niks met paarden hebben of geen eigen bedrijf hebben is de kans echt minimaal gewoon dat je wat hebt na je opleiding!
Wat voor paarden opleiding had je in gedachte? heb je al mensen gesproken die die opleiding al gedan hebben of erop zitten?
Nogmaals ik bedoel het echt niet vervelend echt niet, ik dacht er altijd hetzelfde over als jouw!
Maar nu ik bij een fokker rijd, heeft hij me echt dingen geleerd Ja Ik rijd daar nu een paar maanden, en ik weet al veeeeel meer dingen over het fokken, de keuringen, het keuren van een paard. En nog veeeel meer, en het leukste komt nog; het is gratis!
Hij zegt altijd tegen mij, doe geen paarden opleiding, nu nog niet, je komt er wel, maar rijd die wedstrijden, probeer zo hoog mogelijk te komen. Als je wat met paarden wilt doen volg dan een orun cursus of wat.
Een goede opleiding heb je echt nodig om je paard te onderhouden!
Het is echt absoluut niet een baan van 9 tot 5, het is kei en kei hard werken. Je kan wel zeggen dat je dat kan en het je leuk lijkt, maar je hebt het nog nooit meegemaakt....
Ik heb zó veel mensen van dichtbij gezien en meegemaakt die ook een paardenopleiding deden, en het is altijd stukken minder leuk...
Dus denk er over na, verdiep je ook in andere dingen, stel je eigen overal voor open, blijf niet alleen gefocussed op die paarden opleidingen!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:25

Paard leasen? Zo heb je maandelijkse kosten en dagelijkse zorg! En dan wel zo doen zoals je met een eigen dier ook zou doen. Moet je met je eigen paard op jouw manier 2 x per dag? Dan ook 2 keer per dag naar je leasepaard etc.

Werken in de paarden is keihard werken, lange dagen maken, geen 9-5 werk dus vaak niet weten waar je aan toe bent en verrekte weinig geld verdienen. Werken in de paarden zorgt dan ook vaak dat je veeeeel paarden om je heen hebt, maar niet 1 van jezelf. Daar heb je nml geen geld en tijd voor Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:28

Als je 16 ben kan je zelf geen paard onderhouden, maar je weet ook niet voldoende van de kosten die het met zich mee brengt.Je verzekering en andere d.a kosten komen er ook bij,ik heb vorig jaar al 2200 euro naar de d.a gebracht.Als jij dat kan betalen wil ik wel eens weten wat voor werk je dan doet?

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:32

Waarom geen genoegen met een manege-/verzorg-/leasepaard?

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:33

weet je wat wel grappig is je bent 16 en je wilt op afbetaling kopen, met een contact ofzo als ik het goed gelezen hebt. dat mag helemaal niet dan moeten een van je ouders ook tekenen, want jij bent niet oud genoeg. Klink heel bot maar als ik jou was zou ik nog lekker even wachten, ik begrijp heel goed dat je heel graag een paardje wil, maar echt het is niet echt makkelijk, en een maandje op stal het is geen fiets die je wanneer het jou uitkomt buiten kunt laten staan of binnen zetten. je moet je maandelijkse kosten ook menemen met wat je verdient, hoeveel zou je willen afbetalen, 50 euro per maand zit je er zo twee jaar aan vast, en wat nou als ie dood gaat, betaal je dan gewoon door voor een paard wat je niet meer hebt, das net zo als mensen een auto kopen met een lening auto naar zijn grootje en nog steeds betalen. er is hier laatst midden in de nacht een paard in de sloot gevallen, hij doet het niet meer. tja mijn inziens moet je paarden in de winter niet buiten laten, maar das een ander discussie. in ieder geval succes met beslissen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 17:53

ik ga ook niet zonder mijn ouders kopen natuurlijk
en mijn moeder zei dat ze mij best wilden helpen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:59

baan in de paarden is hard werken en weinig verdienen. en je paard zonder deken zetten is slecht vooral als je ook gaat rijden enzo . niet echt wijs om hem dan zo weer buiten te zetten

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:19

Je wou een 5 jarig draverruintje kopen he? Als je zelf weinig ervaring hebt qua verzorging, heb je dan wel ervaring met jonge paarden vraag ik me af. En 2 binnen en 2 buitenbakken tot je beschikking, ga je het paard zonder zadel en zonder hoofdstel rijden? Of hoe moet ik het zien. Als je die spullen sowieso nog niet hebt. Ik blijf er nog steeds bij dat ik dit geen goed idee vind en onverantwoord vind. Maargoed, wie ben ik om dat voor jou te bepalen. Lachen