Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

nobillity schreef:Ik hoef bij alle3 niks te betalen. Maar 1 ding waarom ga je geld vragen aan je bijrijdsters?
) 
Dus dat is een heel ander verhaal dan ruiters die "gewoon wat rond hobbelen" (sorry dat ik het zo zeg), maar moet zeggen dat ik ook in die tijd nooit heb hoeven betalen voor het verzorgen van andermans paard.
WinBinChes schreef:Meetje22 schreef:Maar dan vraag ik me door bovenstaande reactie af wat jullie doen als het paard kreupel is.
Want dan kan de bijrijdster niet rijden en dat is tenslotte wel waar ze voor betaald.
Dus betaling stopzetten tot er weer met het paard te rijden valt of is dat het risico" van het vak" en moet ze gewoon doorbetalen?
Heb er eigenlijk nooit eerder over nagedacht maar ik zou voor stopzetten van betaling kiezen.
Niet betalen lijkt mij, of op zoek gaan naar een ander paard

)
) russel schreef:DeniseS ik vind je erg negatief naar eigenaren toe, komt op mij over dat jij als bijrijder nog al wat eisen denkt te mogen hebben.
Jij gaat er te veel van uit dat een bijrijder onmisbaar voor een eigenaar is. Een bijrijder is iets wat nogal populair is geworden de laatste jaren.
Toen ik jonger was bestond dat helemaal niet, was het maar waar, dan had ik ook een leuk paardje uitgezocht en had ik ook voor mijn part voor 50 euro per maand regelmatig op een goed paard kunnen rijden, eindelijk eens goed kunnen leren paardrijden, want op een manege leer je dat niet, die zielige paarden waar ik altijd bij alle maneges mee te maken kreeg konden dat niet meer, laat staan de leskwaliteit. Ik vind dat ik nogal wat heb gemist om vroeger de mogelijkheid te kunnen krijgen om een goed paard, met fijne kwaliteitsspullen met goede faciliteiten een paard te mogen rijden, priveles te kunnen krijgen. Dat steeds hetzelfde paard op de zelfde dagen daar voor mij staat, al dat vertrouwen, al dat plezier.
Als ik van bijrijder had geweten, had ik misschien in eerste instantie wel geen paard gekocht, had ik eerst een paar jaar zo leren bezig zijn met een paard, leren wat het inhoudt een eigen paard te hebben. Ook de zorgen ervan te hebben als je thuis zit, want die heb je nl ook heel erg. Heb je stalling wat net niet goed genoeg is, omdat je je ergert aan de vieze stallen, te weinig buiten, slecht hooi, dan kan je daar danig van wakker liggen en moet je weer de boer op voor een betere plek wat ook heel wat stress bij eigenaar geeft, ook omdat je weet dat dat stress bij het paard geeft.
Niemand koopt een paard met het idee hem maar te gaan delen met anderen mensen, even niet van de gemakzuchtige eigenaren uitgaande die paarden zien als een fiets. Ik bv vind het helemaal niet fijn jan en alleman op zijn rug, mag je hem regelmatig rijden, heb je heel wat credit hoor. Ik denk voor de meesten.
Een paard kan makkelijk 3 keer in de week gereden worden, mits hij overdag buiten komt, niet in een kleine paddock waar ze van verveling in een hoekje gaan staan, maar ruimte, met elkaar of maatje, weidegang. Dus enigermate van beweging overdag krijgen. Paard wordt daar niet slechter van, integendeel, kan bij velen zelfs gunstig werken voor trainingen, niet alle paarden zijn zo energiek en heet dat ze van 2 dagen niet gereden te worden, ontploffen.
De keuze van een bijrijder is meer omvattend, je paard krijgt aandacht, idd weer wat extra beweging en heb je een bijrijder die met plezier gaat van je paard houdt, weet je dat hij even zijn verzetje krijgt. De meeste bijrijders rijden niet op het niveau van gevorderde dressuur. Zo wel, dan hebben ze ook een paard dat dat niveau dik aan kan en dan mag je blij zijn dat je zo een paard kan bijrijden. Lijkt mij logisch dat daar wat voor betaald dient te worden en dat niet iedereen daarvoor in aanmerking komt. Vaak is het logische gevolg dat als iemand graag rijdt, het leuk doet, je gauw een dag extra neemt om jezelf wat extra tijd te gunnen, immers de andere vind het leuker als ze 2 dagen ipv 1 dag mogen komen, of als je dan wat geld wilt vragen omdat het dan wat meer gewicht in de schaal legt om netjes en verantwoordelijk te zijn, zal een eigenaar sneller denken, 2 dagen is voor het bedrag en de continuiteit beter dan 1 dag. Om dan meteen te denken, nou die heeft geen tijd en ik mag dat tegen betaling voor haar op lossen. Vreemd.
Prachtig voor de bijrijders die gratis alles kunnen doen, alles gratis voor ze klaar ligt. Bijrijders die vinden dat ze geen geld hoeven te betalen omdat ze kennelijk broodnodig zijn en dat de eigenaar in zijn handjes mag klappen dat hij/zij zo iemand heeft, vind ik profiteurs. Ga lekker 3 keer in de week op een manege rijden. Maar dat is niet gratis. Daar loop je op leeg, kost een eigen paard.

Tha_Niekje schreef:Het is een beetje een eindeloze discussie. Iedereen vind er het zijne van, maar wil toch ook wel even mijn mening uiten. Mag iedereen zelf weten wat ze ermee doen
Ik rijd op het moment voor een eigenaar 2 paarden en heb het prima voor mekaar, krijg zelfs dingen ervoor terug. Maar deze rijd ik dan ook gericht om af te richten en in de wedstrijden op een hoger niveau te brengenDus dat is een heel ander verhaal dan ruiters die "gewoon wat rond hobbelen" (sorry dat ik het zo zeg), maar moet zeggen dat ik ook in die tijd nooit heb hoeven betalen voor het verzorgen van andermans paard.
Wel vind ik het meer dan normaal, dat wanneer ik op stal aanwezig ben en er word gevoerd, gemest, gesproeit, paarden binnengehaald of wat dan ook, dat ik op dat moment gewoon even mee help! Ook wanneer ze een keer krap zitten in tijd of een man extra nodig hebben, zoals de eerste dag dat alle paarden weer de wei op gingen, kunnen ze me altijd bellen en kom ik met alle plezier helpen als ik die dag kan!
Zelf heb ik geen eigen paard omdat ik dat idd niet zou kunnen betalen. Maar ik hoor soms ook belachelijke bedragen die gevraagt worden voor bijrijden. Ook dat zou ik in mijn huidige situatie niet kunnen missen.
Vind alleen het argument "als ze betaald weet ik tenminste dat ze komt" nogal een vreemd argument. Op dit moment zit ik op een super fijn plekje, en ik heb geen enkele reden om thuis te blijven. Maar behalve dat heb ik ook elke keer dat ik kom een afspraak met de eigenaar dat ik om een bepaalde tijd kom. Wanneer ik een keer niet kan, bel ik af en spreek ik wat af voor de volgende keer. Toch omdat ik zelf er zoveel aan heb en het uiteraard leuk vind, probeer ik elke week sowieso 4x op beide paarden te rijden.
Echter mensen die betalen maar het toch niet naar hun zin hebben, kunnen ook gewoon zeggen; Ik stop ermee, vanaf de eerst volgende keer maak ik geen geld meer over. Dan zit je met het zelfde toch
WinBinChes schreef:Meetje22 schreef:Maar dan vraag ik me door bovenstaande reactie af wat jullie doen als het paard kreupel is.
Want dan kan de bijrijdster niet rijden en dat is tenslotte wel waar ze voor betaald.
Dus betaling stopzetten tot er weer met het paard te rijden valt of is dat het risico" van het vak" en moet ze gewoon doorbetalen?
Heb er eigenlijk nooit eerder over nagedacht maar ik zou voor stopzetten van betaling kiezen.
Niet betalen lijkt mij, of op zoek gaan naar een ander paard