Wat komt er kijken bij een eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Wat komt er kijken bij een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:20

Als je je paard sober aan huis wilt stallen heb je in principe geen stal nodig, maar ik denk dat je hem bij noodweer of ziekte wel graag binnen zult willen hebben staan, en sowieso zou ik dan eerder voor een paarden of ponyras gaan die je zonder problemen het hele jaar door buiten kunt hebben. Paard alleen houden is sowieso niet aan te raden, maar dat betekend niet automatisch dat je de tweede zelf aan moet schaffen, als je een maatje kunt regelen die in het bezit is van een gelijkdenkend persoon is dat ook goed. Aanschaf van een goed gereden paard zal de hoofdkostenpost worden, en hou er maar rekening mee dat er vooral in het begin wat strubbelingen gaan komen, waar je begeleiding bij nodig hebt.
Verder komen er bij het houden van een paard aan huis de nodige regels kijken: mestopslag en afvoer is daar een van, maar zal te verwaarlozen zijn als je ze hele dagen buiten hebt staan. En waar ga je heen met je hooi of je brok die je toch in de winter bij zult moeten voeren?

Waar je bij het sober houden van een paard wel naar moet kijken is de bemesting en het verder onderhoud van het land, en de omheining ervan, en hou er rekening mee dat niet elk paard respect heeft voor een schrikdraadje.

Trailer en auto hoef je zelf niet te hebben, als je maar wel weet waar je in geval van nood snel eentje vandaan kunt halen, inclusief iemand die je rijden kan als je geen auto hebt die een trailer kan trekken en zelf geen rijbewijs daarvoor hebt.

Het belangrijkste vind ik toch wel dat er in iedergeval dagelijks een paar keer naar het paard gekeken kan worden, dus er toezicht is, en er snel ingegrepen kan worden als er wat mocht zijn. Snel en effectief reageren in noodsituaties kan een paardenleven redden.