Ben ik aansprakelijk als iemand van mijn paard valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Ben ik aansprakelijk als iemand van mijn paard valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:24

cissy schreef:
mijn verzekering heeft zelfs op mijn AVP polisblad gezet dat ze op de hoogte zijn dat ik 2 paarden hobbymatig heb...

Dat is een hele goede zaak, dan kan je daar ook geen verschil van mening meer over krijgen!

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:25

Oh ik krijg steeds meer vragen, nog eentje en dan hou ik op. Ben je verplicht om je verzekering hiervan op de hoogte te stellen (dat je paarden rijdt) Misschien een hele domme vraag hoor... Blond

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:25

famkeY schreef:
Misschien is het handig als ik een voorbeeldje geef (die hoop ik voor meer mensen opgaat)

Ik heb nog een paardje die deze maand onder het zadel gaat. Ik heb zelf helaas niet zoveel tijd dus vraag ik iemand anders. Deze maakt een rare klap waardoor de ruiter flink in de kreukels ligt.(laat ik het maar makkelijk houden..... en mijn paardje heeft niets). Kan haar verzekering dit weigeren en geeft als rede dat ik aansprakelijk ben als bezitter van het betreffend paard. Betaald dan mijn verzekering haar ziektekosten of moet ik daar ook weer appart voor zijn verzekerd. Ik ga er even vanuit dat ik niet bedrijfsmatig bezig ben.

Als het niet handig is om een voorbeeld te geven kunnen jullie dit als niet verzonden beschouwen. Bloos

Met dit soort vragen bellen de tussenpersonen mij ook vaak op.
Mijn standaard antwoord is dan dat de situatie en omstandigheden een zeer grote rol spelen en dat op zo´n voorbeeld geen aansprakelijkheid vastgesteld kan worden.

Zoals ik al aangaf het aansprakelijkheidsrecht is niet zwart/wit en zoals LDRD ook al plaatste eerder de kleur grijs oftewel donkergrijs.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:26

Nee, is niet nodig.
Als je meerdere paarden hebt en je hebt een AVP dan is het wel verstandig om eens even te checken hoe jou maatschappij omgaat met de vraag of ze je nog beschouwen als particulier.
Laat het net als cissy aantekenen op de polis!

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:31

Oh dank je wel LDRD zo zie je maar weer dat het forum wel heel handig kan zijn.

Maar in het begin werd er oa dit gezegd

De eigenaar van het dier is te allen tijde verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn dier en de eventuele schadelijke gevolgen hiervan voor de ruiter.
Bordjes, zelf gemaakte contractjes e.d. zijn jurisch niets waard. Op eigen risico omgaan met een paard is uitgesloten. Houd in je achterhoofd dat jij als eigenaar altijd aansprakelijk gehouden kan worden voor eventueel lichamelijk letsel van de bijrijder.

Maar het ligt dus echt aan de situatie en is de eigenaar niet te allen tijde verantwoordeljik of begrijp ik het weer verkeerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:35

famkeY schreef:
Oh dank je wel LDRD zo zie je maar weer dat het forum wel heel handig kan zijn.

Maar in het begin werd er oa dit gezegd

De eigenaar van het dier is te allen tijde verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn dier en de eventuele schadelijke gevolgen hiervan voor de ruiter.
Bordjes, zelf gemaakte contractjes e.d. zijn jurisch niets waard. Op eigen risico omgaan met een paard is uitgesloten. Houd in je achterhoofd dat jij als eigenaar altijd aansprakelijk gehouden kan worden voor eventueel lichamelijk letsel van de bijrijder.

Maar het ligt dus echt aan de situatie en is de eigenaar niet te allen tijde verantwoordeljik of begrijp ik het weer verkeerd.

Wacht even, want volgens mij gaan we weer langs elkaar praten. Haha!

Kan je je vraag wat duidelijker formuleren?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:37

famkeY schreef:
Oh ik krijg steeds meer vragen, nog eentje en dan hou ik op. Ben je verplicht om je verzekering hiervan op de hoogte te stellen (dat je paarden rijdt) Misschien een hele domme vraag hoor... Blond

Welke verzekering heb je hier nu op het oog? Jouw eigen ziektekostenverzekeraar?

In dat geval, nee, melding is niet nodig.

Heb je het over de AVP?

In dat geval alleen melding nodig als je meerdere paarden hebt en het wel eens zou kunnen neigen naar bedrijfsmatig houden van paarden.

Zo duidelijker misschien?

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:41

Ik haalde idd mijn eigen ziektekostenverzekering en AVP door elkaar. Nu is het duidelijker. Sommige hebben even wat meer tijd nodig... Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:48

famkeY schreef:
Ik haalde idd mijn eigen ziektekostenverzekering en AVP door elkaar. Nu is het duidelijker. Sommige hebben even wat meer tijd nodig... Haha!

Geen schande, want het blijft lastig en echt interessante materie is het ook niet natuurlijk. Tong uitsteken

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:56

he he net alles gelezen en wil dit nog even volgen ik heb net deze week de adviseur van de rvs gehad en gevraagd hoe het zat en hij zei dat ik gedekt ben tot 4 paarden bezit ik er meer dan moet ik een andere verzekering nu valt alles onder de wa of avp.
ik heb wel voor mij en mijn dochter een ongevallen verzekering afgesloten want ik wil geen risico als er wel wat gebeurd.
nu zijn er deze week bij ons op stal een paar schade gevallen onstaan er is een licht van een trailer afgeschopt die word denk ik wel vergoed en de trading van de watervoorziening is stuk gebeten door een van de paarden heeft iemand hier ervaring mee ik bel zowiezo de verzekering maar misschien heeft iemand nu al een antwoord

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:00

dat hangt er van af wiens trailer en wiens paarden dat zijn. Als het je eigen paarden zijn heb je pech, als de trailer all-risk verzekerd is heb je geen pech maar misschien wel een eigen risico.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:02

het was het paard van de een en de trailer was van een ander weet niet of de trailer all-risk verzekerd is

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:05

vuurtoren schreef:
het was het paard van de een en de trailer was van een ander weet niet of de trailer all-risk verzekerd is

Schade aan paardentrailers zijn op de meeste AVP-polissen uitgesloten dit i.v.m. de grote schadelast die de verzekeraars jaren hebben gedragen door dit soort schades.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:06

Paard schopt spontaan tegen de trailer?

Ook hier, bezitter is aansprakelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:08

krackertje schreef:
Schade aan paardentrailers zijn op de meeste AVP-polissen uitgesloten dit i.v.m. de grote schadelast die de verzekeraars jaren hebben gedragen door dit soort schades.

Jij hebt hier de situatie op het oog dat het paard ín de trailer wordt vervoert neem ik aan?
Ik begrijp niet uit haar verhaal dat dat het geval was?

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:09

Bedankt allemaal (metname LDRD) Ik heb de verzekeringsmaatschappij gebeld en de situatie uitgelegd (heb nl 2 paarden bij de buren staan en de kans is natuurlijk aanwezig dat ze een trap of iets dergelijk krijgt) en gevraagd of dat onder mijn AVP valt. Door jullie kwam ik heel inteligent over (thanks) en die speelt de vraag door naar interpolis zelf. Ze is er niet helemaal uit of het bedrijfsmatig is of particulier. Zo zie je maar weer......

Nogmaals dank!!

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:10

ja het ging "spontaan"ze liepen los op de grote padock en daar staan de trailers ook wel afgezet met draad maar dat was losgegaan door de wind
dank je voor je antwoord dan kunnen we dat proberen te verhalen scheelt weer geld oefff

edit tekst iets aangepast

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:12

famkeY schreef:
Bedankt allemaal (metname LDRD) Ik heb de verzekeringsmaatschappij gebeld en de situatie uitgelegd (heb nl 2 paarden bij de buren staan en de kans is natuurlijk aanwezig dat ze een trap of iets dergelijk krijgt) en gevraagd of dat onder mijn AVP valt. Door jullie kwam ik heel inteligent over (thanks) en die speelt de vraag door naar interpolis zelf. Ze is er niet helemaal uit of het bedrijfsmatig is of particulier. Zo zie je maar weer......

Nogmaals dank!!

Ik neem aan dat je de Rabobank hebt gebeld en die speelt als tussenpersoon de vraag weer door naar de schadeafdeling van Interpolis.
Grappig het is dat ik op dit moment ziek thuis zit want anders had ik die vraag misschien wel voorgelegd gekregen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:12

famkeY schreef:

Nogmaals dank!!

Graag gedaan hoor, succes ermee!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:14

Als ik me de AVP-polis goed voor de geest haal dan staat er in de polis de uitsluiting van schades aan paardentrailers en aanhangwagens.

Dus ongeacht de gebeurtenis.

Zoals ik hierboven al aangaf zit ik nu ziek thuis en kan er de polis even niet letterlijk bij pakken.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:17

hmmm dat is jammer dan ga toch maar even vragen niet geschoten is altijd mis

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:18

O krackertje jij ook nog bedankt he, ik heb idd Rabobank gebeld en zij nemen nu contact op met Interpolis. Maar goed jullie hadden het hier al uitgelegd, dus dat is wel grappig. Ze vonden het wel een hele goede vraag dus bijdeze....

Zo zie je maar weer....ik bedacht net wat er zou gebeuren als mijn buurvrouw (daar staat 1 van onze paardjes)een trap tegen haar knie zou krijgen knie aan str*nt en verzekeringsmaatschappij van haar bij mij op de stoep. Daar werd ik niet vrolijk van na jullie info. Ik weet niet of ze ons als bedrijfsmatig zien ivm fokken of gewoon hobbymatig.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:23

krackertje schreef:
Als ik me de AVP-polis goed voor de geest haal dan staat er in de polis de uitsluiting van schades aan paardentrailers en aanhangwagens.

Dus ongeacht de gebeurtenis.

Zoals ik hierboven al aangaf zit ik nu ziek thuis en kan er de polis even niet letterlijk bij pakken.

Uitgesloten schade aan de volgende zaken onder opzicht:

Motorrijtuigen, (sta)caravans, vouwwagens, motor- of zeilvaartuigen, luchtvaartuigen....

Trailers worden niet met name genoemd. Uiteraard kan dit per maatschappij verschillen, heb nu even één specifieke polis erbij gepakt.

Overigens is er sprake van opzicht als jij een zaak van iemand anders onder je hebt.

Slaat jouw paard gewoon tegen een trailer van iemand anders die daar gewoon staat en dus niet onder jouw opzicht is, is de schade gewoon verzekerd onder jouw AVP.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:29

LDRD je kunt hierin wel eens gelijk hebben.

Ik bedoel dus het opzicht-verhaal.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:32

krackertje schreef:
LDRD je kunt hierin wel eens gelijk hebben.

Ik bedoel dus het opzicht-verhaal.

Ik had het ook expres er even op nageslagen, want toen jij zei trailer (onder opzicht dus) wilde ik dat even zeker weten. Ik heb de polisvoorwaarden ook niet altijd helemaal paraat, maar twijfelde al of de trailer genoemd werd. In onze voorwaarden niet dus Clown (en nee, zeg even niet welke maatschappij!).