gzond paard verkocht, binnen 1 dag kreupel, wat nu???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ATRIX78

Re: gzond paard verkocht, binnen 1 dag kreupel, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:07

Ziyaro werd nog niet bereden. Zelf kan ze het paard niet inrijden, want daar rijdt die vrouw niet goed genoeg voor en ik geloof, dat ze hem eerst aan zijn ballen wil laten helpen of verkopen, maar wie koopt een hengst met 1 bal. Ja iemand zoals zij, die een paard niet van tevoren onderzoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:12

Als hij zo rustig is, maakt dat toch niet uit?

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:22

ATRIX78 schreef:
Ziyaro werd nog niet bereden. Zelf kan ze het paard niet inrijden, want daar rijdt die vrouw niet goed genoeg voor en ik geloof, dat ze hem eerst aan zijn ballen wil laten helpen of verkopen, maar wie koopt een hengst met 1 bal. Ja iemand zoals zij, die een paard niet van tevoren onderzoekt.

Verward Wie koopt er nu een hengst als je niet goed kan rijden ? Ik moest stiekem even denken aan teugelkreupelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:24

Hij was pas 3. Die andere bal kan nog naar buiten komen.

ATRIX78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:33

Nee, laten we het zo zeggen. Ze is erg bang, zelf zag ik haar amper wat doen met het paard. Kijk een paard moet natuurlijk niet voelen, dat je bang bent, dan ben je gelijk verloren met inrijden. Kan een paard van ik schat 1,69 a 1,70 met 1 volgroeide bal, later nog een 2e krijgen, terwijl die niet te voelen is.... hmmm. Teugelkreupel kan natuurlijk niet, als hij nog niet bereden wordt he! Knipoog

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:26

ATRIX78 schreef:
Nee, laten we het zo zeggen. Ze is erg bang, zelf zag ik haar amper wat doen met het paard. Kijk een paard moet natuurlijk niet voelen, dat je bang bent, dan ben je gelijk verloren met inrijden. Kan een paard van ik schat 1,69 a 1,70 met 1 volgroeide bal, later nog een 2e krijgen, terwijl die niet te voelen is.... hmmm. Teugelkreupel kan natuurlijk niet, als hij nog niet bereden wordt he! Knipoog

Voor ons was niet duidelijk war erna verkoop was gereden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:41

rakni schreef:
wat een rare uitspraak, lijkt mij dat als hij niet goed is dat meteen laat zien als hij uit de trailer komt.
Ik ben blij dat ik mijn paard met een goed koopcontract (gevonden op de site van interpolis en aangepast door mij) en een keuring dit soort dingen heb voorkomen. Lijkt me ook nuttig dat we hiervan leren dat het voor de verkoper ook heel prettig is je paard te laten keuren voordat je hem verkoopt....

Maar ff ontopic: Er is zeker wel een termijn waarbinnen verborgen gebreken kunnen worden verhaald op de verkoper. maar dat is alleen wanneer er sprake is van verborgen gebreken, dat is in dit geval zeker niet aangetoond mijns insziens. Wat een vervelende situatie voor jullie allebei.

ja, onderzoeken in een kliniek is misschien het beste idee en dat dan samen betalen vind ik een goed voorstel.

Maar idd niet zomaar je paard terugnemen, jij weet niet wat er in die dag is gebeurd!

Succes ermee!

Dat zou je denken, maar ik ben laatst met mijn kreupele fokmerrie op de manege geweest (vreemde hal) en door de spanning lied ze geen kreupelheid zien.
Toen ze weer thuis was was ze weer net zo stokkreupel als daarvoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:23

Jaja, zo kwam ik een paar jaar geleden met mijn paard voor controle van zijn rug. Hij was helemaal goed die dag, gewoon normaal op de trailer gezet, moet hij op de volte lopen om te laten zien hoe hij was opgeknapt. Dus not, stokkreupel, hink-stap. Was totaal verbaasd. Zijn beslag dat er een paar dagen onder zat, was niet goed en ineens is de kreupelheid er.

ATRIX78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:26

Ja, je weet het toch niet. Ze denken dat het beest ook in de trailer is gevallen, omdat hij zo vies was.

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 15:29

Gelukkig weet ik zeker dat dat niet zo is...
Heb een camera in de vrachtauto met geluid...

Maar we kunnen blijven gissen, dat doen wij ook.
Het is een rot sytuatie. Voor mij maar ook voor de kopers.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:02

ATRIX78 schreef:
Ze denken....

Ze kunnen zo veel denken, maar wat ik uit jou verhaal begrijp hebben ze de ballen verstand van paarden!
En als je een hengst koopt dan bekijk je hem toch ook even goed? Dan hadden ze zelf ook kunnen zien dat hij maar 1 bal had. Dat is geen verborgen gebrek, dus dat heeft er toch helemaal niks mee te maken?

ATRIX78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:31

Ach ja tuurlijk, je gaat geen paard via foto's kopen en je laat een paard altijd keuren boven een bepaalde prijsklasse. Helemaal als je niet veel verstand van paarden hebt. Eigen schuld, dikke bult. Klinkt hard, maar het is wel zo.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:40

De kopers hebben duur cursusgeld betaald, maar als zo vooraf bij echte paardenlui informatie hadden ingewonnen hoe te handelen bij een koop had deze toestand waarschijnlijk voorkomen kunnen worden.

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:00

ken jij dus het bewuste paard??

ATRIX78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 06:10

boefster schreef:
ken jij dus het bewuste paard??

Als je mij bedoeld.... Ja ik ken het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:04

Ik weet eigenlijk niet of mensen gaan kijken of ze 2 ballen zien, wellicht zou hij toch geruind gaan worden, maar was dat nog niet gedaan omdat hij 3 was. Waarom zou je verstand van hengsten moeten hebben of je koopt een hengst om hem als hengst uit te kunnen brengen, ook kul, een hengst blijft hengst omdat hij moet gaan dekken en dan zijn die ballen wel van belang, maar met 1 bal kan hij toch ook dekken?

Maar dat is toch niet het probleem? Al had hij 3 ballen, hij is kreupel. Maar ik begrijp dus niet waarom ze niet meteen fotoos hebben laten maken, dan kunnen ze zien of het ocd is, of wellicht wat anders. Nu blijft het speculeren en lijkt het wel of er bewust een paard is verkocht dat niet goed is. En misschien had hij zich wel heel hard gestoten en een kneuzing opgelopen en als dat niet goed bekeken is geweest dan kan dat steeds weer opspelen als er verkeerd mee wordt omgegaan, desnoods een spiertje beschadigd door hard tegen iets stoten.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:49

ik heb ook zoiets. ik heb 2maanden geleden een ponietje verkocht. was bij ons gezond. waarschijnlijk wel ouder dan in het paspoort staat, maar dat dan ook bij de nieuwe eigenaar vermeld.
nu 2maand later heeft de pony waarschijnlijk zandkoliek en staat in een kliniek. olgens de veearts een ouder probleem. ben ik dan als oude eigenaar aansprakelijk?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:28

De koper heeft garantie, geloof 3 maanden als je bij een particulier koopt, dus waarschijnlijk verlies je het als je een rechtszaak begint.
Vervelende situatie voor je, want wat is er gebeurt met je paard.
Ik denk at je er echt beter aan doet om hier samen uit te komen.
Toch pas op, de manier waarop ze je paard gekocht hebben en het zo snel kreupel zijn kan ook een truc zijn om de verkoopprijs heel erg na beneden te drukken, test ze eens door te bellen en te vragen of ze het paard willen nemen als je bv zoveel van de verkoopprijs af doet, gaan ze accoord neem het paard terug want ik vind het zaakje van hun kant uit beetje stinken, lijkt verdacht veel op een handelaarstrucje waar ik al tijdje niets meer van gehoord heb

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:30

cids schreef:
ik heb ook zoiets. ik heb 2maanden geleden een ponietje verkocht. was bij ons gezond. waarschijnlijk wel ouder dan in het paspoort staat, maar dat dan ook bij de nieuwe eigenaar vermeld.
nu 2maand later heeft de pony waarschijnlijk zandkoliek en staat in een kliniek. olgens de veearts een ouder probleem. ben ik dan als oude eigenaar aansprakelijk?

Nee want zandkoliek is geen verborgen gebrek, pure bluf van die eigenaar, en hoe zo oud probleem heeft hij een monster van het zand genomen en is hij daar vervolgens naar de weide mee gegaan waar het paard stond toen ze nog van jou was.
Pure bluf je bent niet aansprakelijk.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:32

Volgens mij moet jij hem terug nemen.
Volgens mij moet je je paard tot 6 maanden terug nemen. SUcces!

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:37

Ik heb priscies het zelfde meegemaakt.
Ze wilden er een rechtzaak van maken.
Mijn pony was nooit kreupel geweest ze was daar een week.
En die vrouw zei dat het rijden zo lekker ging.
En toen daarna belde ze dat ze kreupel was.
Toen hebben wij ons laten vertellen dat we het niet zouden winnen en hebben we haar de pony + het geld van de behandelingen terug moeten geven.
Dus ik had niks meer.
Achteraf kregen wij te horen dat ze hem eerst had moeten laten keuren en dan pas betalen.
Nou ze had haar al gekocht en er stond niks zwart op wit.
Dus het was mijn zorg niet meer.
Dus ik had het gewoon kunnen winnen, maar aangezien ik naar andere heb geluisterd was ik het geld + mijn pony kwijt.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:50

ATRIX78 schreef:
Ach ja tuurlijk, je gaat geen paard via foto's kopen en je laat een paard altijd keuren boven een bepaalde prijsklasse. Helemaal als je niet veel verstand van paarden hebt. Eigen schuld, dikke bult. Klinkt hard, maar het is wel zo.

Wat een onzin zeg, ik heb na de eerste reactie het hele verhaal gelezen, maar ook al heb je geen verstand van paarden dan nog hoor je niet opgelicht te worden, stel je voor als je een auto koopt, heb je er geen verstand van dan mag iedere autohandelaar je maar oplichten.
Even voor de duidelijkheid ik zeg natuurlijk niet dat de verkoper een oplichter is.
Wel vind ik 1 bal een verborgen gebrek en iets wat gemeld had moeten worden, in eerste instantie was ik op de hand van de verkoper maar na het hele verhaal gelezen te hebben moet ik eerlijk zeggen dat ik als handelaar hier niet zo makkelijk mee weg zou komen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:03

Joscaa schreef:

Pure onzin, de TS komt niet op mij over als een handelaar. Alleen handelaren KUNNEN(nog steeds niet moeten) een paard binnen 6 maanden terug nemen, omdat ze anders BIJ EEN ZEER GOED AANGETOOND VERBORGEN GEBREK(en geloof mij, daar valt bijster weinig onder hoor) een rechtszaak SOWIESO verliezen.
Een particulier KAN natuurlijk ook een paard binnen 6 maanden terugnemen, maar die heeft maar een termijn van 6 weken!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:14

missmiekie schreef:
Joscaa schreef:

Pure onzin, de TS komt niet op mij over als een handelaar. Alleen handelaren KUNNEN(nog steeds niet moeten) een paard binnen 6 maanden terug nemen, omdat ze anders BIJ EEN ZEER GOED AANGETOOND VERBORGEN GEBREK(en geloof mij, daar valt bijster weinig onder hoor) een rechtszaak SOWIESO verliezen.
Een particulier KAN natuurlijk ook een paard binnen 6 maanden terugnemen, maar die heeft maar een termijn van 6 weken!

Deze TS is ook geen handelaar
Helaas voor de koper..

GeartsjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:10

hey... hier even antwoord op je vraag:
ik studeer rechten en naar wat ik heb geleerd is dat de verkoper de gebreken moet melden die er aan het verkochte zitten.
jij wist niet dat hij kreupel was of dat hij een andere blessure had. De koper moet kunnen verwachten dat hij een goed paard koopt dat aan zijn eisen voldoet.
Er moet dus worden bewezen dat hij de blessure al had toen hij verkocht werdt...
Dus het is idd handig om je dier te keuren voor dat ie wordt vekocht...
Maar iedereen moet onthouden: een paard is een levend wezen dat iets kan overkomen, net als bij een mens.
Hij kan dus zeker wel iets opgelopen hebben tijdens die dat terwijl hij verkocht is...

denk dat je met dit antwoord niet veel kan. maar dit is wat er geregeld is...
dat je het paard zeker weer terug moet nemen, staat nergens aangeven...
suc6 ermee...
voor vragen, pm me...