zwaar gedupeerd door paardenhandelaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: zwaar gedupeerd door paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:00

ik heb dan het nu dan welliswaar een fries dus geen kwpn, maar de stamboekpapieren zijn heb ik bij de koop niet meegekregen, deze zijn nu weer in het bezit van het stamboek, maar als de vorrige eigenaar dus die papieren had gehouden had hij haar zo weer terug kunnen nemen?
we hebben hara chipnummer e.d. wel laten overschrijven op onze naam, en het paspoort is ook in ons bezit maar toch..
je kan het paard ook verkopen zonder de papieren en dus mensen op deze manier oplichten door het paard terug te eisen! Verward

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:02

Jeetje, wat frustrerend is dit......hou je ons op de hoogte???

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:09

Shanna schreef:
ik heb dan het nu dan welliswaar een fries dus geen kwpn, maar de stamboekpapieren zijn heb ik bij de koop niet meegekregen, deze zijn nu weer in het bezit van het stamboek, maar als de vorrige eigenaar dus die papieren had gehouden had hij haar zo weer terug kunnen nemen?
we hebben hara chipnummer e.d. wel laten overschrijven op onze naam, en het paspoort is ook in ons bezit maar toch..
je kan het paard ook verkopen zonder de papieren en dus mensen op deze manier oplichten door het paard terug te eisen! Verward

Even off topic, maar waarom heb je de papieren niet gekregen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:18

Is je zaak strafrechtelijk of civielrechtelijk aangespannen? Ik denk nl dat je civielrechtelijk wat meer kans maakt. M.n. de aangifte van diefstal is een beetje vreemd. Idd zal je verwachten dat als je je paard ergens laat rijden en hij is de volgende dag zoek, je meteen aangifte doet.

Hoe is die eerste eigenaar er achter gekomen dat hij bij de handelaar stond waar jij hem hebt gekocht? Je had hem toch al een paar maanden?

Zo zie je maar weer hoe zwaar het weegt om je paard via het kwpn op jouw naam te laten zetten. Chips doen dus ook niets. Als dit paard als gestolen geregistreerd stond had het via de chip er meteen uit moeten komen. Ik heb het gevoel dat er slordigheden zijn geweest waar jij de dupe van bent geworden en dit zou je via een nieuwe rechtzaak aan de kaak moeten stellen. Een schadeloosstelling via de handelaar die het paard heeft gestolen en doorverkocht.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:19

precies,op dit moment ontspringt de handelaar de dans,sterker nog,dez eheeft zijn centen op zak...en is er dus beter van geworden..

annie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:25

civielrechtelijk.
eigenaar is er achter gekomen omdat ik navraag heb gedaan bij de fokker, alleen eigenaar reageert pas 3 maanden later op mijn telefoontje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:25

kimmie261 schreef:
precies,op dit moment ontspringt de handelaar de dans,sterker nog,dez eheeft zijn centen op zak...en is er dus beter van geworden..

Maar deze man verreikt zich dmv gestolen waar. Hij zou haar het aankoopbedrag terug moeten betalen, maar als het strafrechtelijk is uitgevochten, dan zal ze nog een civielrechtelijke zaak moeten starten om haar geld, haar geleden schade te moeten verhalen. Ik dacht dat schadevergoeding tegenwoordig gevoegd werd bij het strafproces, is dit vergeten? Heb je wel een goede advokaat? Jammer dat het weer geld gaat kosten, maar ik zou alsnog een zaak opstarten en die eerste handelaar aansprakelijk stellen voor geleden schade en emotionele schade voor het kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:28

annie6 schreef:
civielrechtelijk.
eigenaar is er achter gekomen omdat ik navraag heb gedaan bij de fokker, alleen eigenaar reageert pas 3 maanden later op mijn telefoontje.

Ik denk dat het te gemakkelijk is behandeld. Beetje vreemd dat het civielrechtelijk is gegaan, dus er is geen strafrecht aan de pas gekomen? Dus er zijn geen veroordelingen plaatsgevonden? Stinkt dit zaakje niet? Hoe is de bewijslast gegaan? Ik heb hier een kwpn papier liggen van de fokker, staat een naam op, en dus officieel kan die persoon nu mijn paard op gaan eisen met de smoes dat hij ergens is gestolen.

Leuke manier om paarden te verkopen en weer terug te eisen, zonder consequenties. Zou bijna denken dat er iets onder 1 hoedje gespeeld wordt.

Kijk eens of je er via strafrecht iets mee kan en daarna civielrechtelijk, maar laat het anders voegen bij de zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:31

Jeetje wat een verhaal! Niet alleen heb je financiele schade maar ook nog eens flinke emotionele schade (vooral van je dochter). Kan niet begrijpen dat dit allemaal zomaar 'kan'. De vrouw waarvan hij gestolen is kan ik ook wel begrijpen, ik zou ook mijn paard terug willen maar vind haar verhaal een beetje erg vreemd in de oren klinken... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:31

IKbenEllen schreef:
Shanna schreef:

Even off topic, maar waarom heb je de papieren niet gekregen????

omdat die ingenomen zijn door het stamboek toen een duplicaat voor in het paspoort werd aangevraagt en de vorrige eigenaar er geen lid van is evenals ik zelf..

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:18

kimmie261 schreef:
wat ik me wel bedenk ,is dat de rechter ervan uit gaat dat je onrechtmatig een paard gekocht hebt.

stel,ik ga een paard trainen en rijden voor iemand en ik zeg,laat het paspoort achter voor entingen en wedstrijden,en ik verkoop dat paard,met paspoort dus....

en de koper gaat stad en land afbellen om achter de geschiedenis te komen,uiteindelijk hoort degene van wie het paard is het,die zal dan wel zeggen,heeey dat is mijn paard,en doet aangifte bij de politie,en als bewijs heeft die het papier op naam staan...

ik denk dat de rechter dan beslist het paard aan degene terug te geven,van wie die oorspronkelijk was..

Het paard is pas onrechtmatig verkocht als de koper er van uit kon gaan dat dit niet klopte hierbij kun je denken dat de prijs belachelijk laag is voor het paard. Daarnaast heeft TS veel geinformeerd om uit te zoeken wat de achtergrond van dit paard is. Dus na al haar bij elkaar gezochte informatie kon zij er niet van uitgaan dat het hier om een gestolen paard ging.

De "echte" eigenaar is ten tweede wel erg laat geweest met aangifte. Net als eerder gezegd zou ik meteen aangifte doen als ik mijn paad kwijt ben

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:20

Shanna schreef:
omdat die ingenomen zijn door het stamboek toen een duplicaat voor in het paspoort werd aangevraagt en de vorrige eigenaar er geen lid van is evenals ik zelf..

Oh zo maar dan zitten "de papieren" toch bij je paspoort.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:25

ik weet het ook niet hoor,maar ik kan me geen situatie anders voorstellen,dat als je als koper een koopcontract hebt en bewijs van koop,dat dan een papier op naam,inens een rechtsgeldig bewijs is..

ik heb nl hier de stambomen van mijn honden nooit op mijn naam gezet,en hier staat een kwpner met alleen paspoort,papier is zoek...

daarnaast is het zo,dat als jij bij een fietsenzaak een fiets koopt en afrekent,en je koopt de fiets voor een gewoon bedrag dat jij dan toch eigenaar bent??als deze later gesloten blijkt te zijn,dan kunnen ze toch niet zomaar je fiets terug halen,zodat jij als brave koper je geld kwijt bent.

sterker nog,bij en kennis werd laatste een auto gestolen,deze werd gevonden met dader in de auto,en kennis moest wachten of de dader(steler) afstandverklaring wilde tekenen van de auto...

ik vind het echt een heel wierd verhaal...en vraag me echt af,waarom de terugeisende partij zo sterk heeft gestaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:31

Whoknows schreef:
Citaat:
Wie kan mij vertellen wie Bosman is en waar hij op dit moment verblijft. We zijn te weten gekomen dat hij van Belgie naar Valkenswaard is verhuist en van daar uit naar friesland is verdwenen. Hij heeft blijkbaar meer slachtoffers achtergelaten waar de paarden ook van verdwenen zijn.
Hij noemt zich ook wel eens Smits met achternaam.

Belgie- Brabantse land (Hilvarenbeek-Waspik)-Friesland.
Een soortgelijke route heeft Bram Haage ook bewandeld.

"verschillende namen en achternamen"
"trainingsstallen"
"verdwenen paarden"

Het riekt een tikkie naar Bram Haage.
Ik zeg: riekt

Dit is ook het eerste wat in mij op komt.Mijn vriendin had ook haar paard daar in trainig staan.Hun paard is door de politie terug gevonden.Bram zat toen in de buurt van turnhout.Dus is niet zo overdreven ver van Roosendaal.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:33

Wij hebben enkele jaren geleden ook achter een gestolen paard aan gemoeten en zijn zelfs terecht gekomen in de koningklijke stallen van Belgie en ja hoor daar stond ze.

De eigenaresse (kennis van ons toendertijd) heeft haar paard terug moeten kopen omdat het paard niet rechtstreeks door de dieven verkocht was aan de laatste ´´eigenaar´´ maar er dus nog een een handelsmoment tussen zat en dan gaat de vlieger niet meer op dat je het paard zo terug kunt halen.

Zij heeft dus een bedrag moeten betalen van fl.1500,- omdat dat het bedrag was wat de laatste ´´eigenaar´´ had betaald ( krom natuurlijk voor een drachtige KWPN-merrie)

Dit is een zaak geweest tussen de nederlandse politie en de Belgische gendarmerie.

Naar mijn weten is het dus ook van belang of dat er meerdere handelsmomenten zijn geweest.

annie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 14:46

en er zijn dus in dit geval meerdere handelmomenten geweest

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:54

heb je nu al verder gebeld met evt andere advocaten??
ik zou er echt achteraan zitten....

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:00

Tja. Paardenhandelaren. Boos!
Nou konden wij al weinig goeds over ze kwijt, maar na jouw verhaal.
Wellicht kun je op google.com eens een zoekopdracht naar dé oplichster op paardengebied Patricia e/o Daryl Wirken doen. Hopenlijk haal je uit de verhalen van haar gedupeerden informatie die je zaak verder helpt.
Een andere tip die ik je graag wil meegeven is andere gedupeerden van deze handelaar te zoeken. Sla de armen ineen en vecht met z'n allen, samen bereik je meer, dan alleen!
Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:00

IKbenEllen schreef:
Shanna schreef:

Oh zo maar dan zitten "de papieren" toch bij je paspoort.

nee, alleen een duplicaat, maar stel dat de vorrige eigenaar nou niet de papieren had opgestuurt dan was hij dus gewoon de eigenaar gebleven ondanks dat ik de aankoopbewijs en paspoort heb? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:09

russel schreef:
Is je zaak strafrechtelijk of civielrechtelijk aangespannen? Ik denk nl dat je civielrechtelijk wat meer kans maakt. M.n. de aangifte van diefstal is een beetje vreemd. Idd zal je verwachten dat als je je paard ergens laat rijden en hij is de volgende dag zoek, je meteen aangifte doet.

.

Dan moet je dat wel weten! Want vaak kom je maar eens per zoveel maand kijken, en als de handelstal in kwestie gewoon wekelijks per telefoon verteld dat het zo goed gaat. Dan kom je er niet heel snel achter Knipoog

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:15

Tjonge wat een naar verhaal en vooral wat belachelijk dat je het paard terug moest brengen Boos!

Toch een kleine opmerking: de titel is "zwaar gedupeerd door paardenhandelaar" nergens maak ik uit op dat deze handelaar op de hoogte was van het feit dat dit paard gestolen zou zijn.

Als deze handelaar dit paard ook te goeder trouw heeft gekocht valt hem ook niets te verwijten en wordt de handel dus onterecht negatief in het verhaal betrokken.

Eeen betere titel zou zijn "zwaar gedupeerd door de rechtspraak"

Maar nogmaals wat een vreselijk verhaal en vooral het feit dat de rechtspraak het weer eens laat afweten.

heel veel suc6

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:17

eh nog even ik doel dan op de handelaar die aan jou het paard heeft verkocht en niet de later genoemde "handelaar(en)"

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:24

toen indertijd maakte Theo Bosman zo reclame: (jaar 2005)

'****GEGARANDEERDE VERKOOP BINNEN 2 MAANDEN****
EUROPEAN SPORT STABLES IS EEN PROFESSIONELE STAL
MET 3 VESTIGINGEN IN
BELGIE - MEERLE / MEER / GROBBENDONK.
ONZE RUITERS MAKEN PAARDEN ZADELMAK/CORRIGEREN
EN BRENGEN UIT OP CONCOURS VAN HET LAAGSTE NIVEAU
T/M INTERNATIONAAL.OOK ZEER MOEILIJKE PAARDEN KUNNEN
WIJ CORRIGEREN EN ZADELMAK MAKEN.ALLES OP EEN CORRECTE
WIJZE.VERDER KUNNEN WIJ DOOR ONZE CONTACTEN UW PAARD
BINNEN 2 MAANDEN GEGARANDEERD VERKOPEN(VRAAG DE VOORWAARDEN)
WIJ WERKEN MET KWPN/BWP/SELLE FRANCE/HOLSTEINER/AES/SPAANSE
PAARDEN/ARABIEREN/FRIEZEN ETC.
ONS TEAM BESTAAT UIT 9 LEDEN, DRESSUUR/SPRINGRUITERS,HOEFSMID
MAIL ONS VOOR INLICHTINGEN.'

en er zijn idd heel veel gedupeerden van deze handelsstal
wij hebben indertijd (2005) onze 11jarige hengst daar terug zadelmak laten maken
(in Meerle in stal Destino/Maxburg zat hij toen) en zijn "in tegenstelling tot vele
anderen zo te horen" wel tevreden. Wij zijn toen regelmatig gaan kijken
naar de vorderingen en zijn hem zonder problemen na 2 maanden
gaan ophalen : let wel: ons paard stond niet in de verkoop !!! enkel
om zadelmak te maken... wij hebben toen veel mailtjes gekregen van
mensen die info vroegen omtrent deze stal omdat wij toen positieve
commentaar hadden gegeven.

de stal is in 2006 failliet verklaard en sindsdien zitten er andere mensen in.

in ieder geval, succes met je zaak en hopelijk komt er een lichtpuntje
voor je dochter.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:43

femiaans schreef:
Kan je de handelaar niet aansprakelijk stellen?

Ja, ik zou inderdaad ook bij de handelaar aankloppen.
Ik zou daar toch echt mijn geld terug willen hebben, desnoods via de rechter afdwingen.
Heel veel sterkte in elk geval. Ach gut

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:51

Ik heb heel het topic door gelezen en wat een verhaal zeg. Dat dit gewoon kan gebeuren, verschrikkelijk! Ook heel erg voor je dochter, arm kind. Houd natuurlijk super veel van dr paardje, en word ie zomaar afgenomen Verdrietig Veel sterkte ermee!