E-rijbewijs afgeschaft??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:32

Wat is dan laadvermogen van jouw trailer psvub?

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:36

ik hou dit even in de picture

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:39

paljoeka schreef:
ik hou dit even in de picture

En ik ook.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:39

Cheveyo schreef:
Wat is dan laadvermogen van jouw trailer psvub?

Verward

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:41

psvub schreef:
denk niet dat het afgeschaft zou worden, maar zou wel fijn zijn Tong uitsteken
terwijl ik nu met mijn opel frontera gewoon de trailer mag trekken met een B rijbewijs, want de auto is zwaarder(ledig gewicht) dan trailer met paard.

Cool

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 07:54

psvub schreef:
denk niet dat het afgeschaft zou worden, maar zou wel fijn zijn Tong uitsteken
terwijl ik nu met mijn opel frontera gewoon de trailer mag trekken met een B rijbewijs, want de auto is zwaarder(ledig gewicht) dan trailer met paard.

Het ledig gewicht van onze auto is ook meer dan trailer met paard, maar je moet kijken naar wat hij maximaal mág laden, niet wat er op dat moment in staat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:03

Mijn wagen weegt 1370 kilo, de trailer leeg+laadvermogen is 1300 kg, samen 2670 kilo - no problem. Ik mag trouwens 650 kilo laden op de trailer dus dat is ook een gewoon paard, het is geen ponytrailer.
Het kan dus allemaal wel op B.
Tenzij ze het gaan veranderen dus.

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:16

ik had het een beetje verkeerd en te snel getypt ja Tong uitsteken
maar ik weet het ff niet uit me hoofd. zal het opzoeken en hier neer zetten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:57

Mijn trailer weegt 700 kg leeg en bruto laadvermogen is 1300 kg. Mijn paard weegt 600 kg, maar echt niet meer. Dus dan zit ik op de 1300 kg. Onze auto weegt 1900 kg, samen kom je dan op 3200 kg.
Dus ik mag zonder E rijbewijs rijden.
Ik heb eerst met een lege trailer geoefend en nu rijd ik altijd op terugweg van een wedstrijd.
Maar wil binnenkort wel effe een lesje nemen voor het achteruit rijden.

Maar het zou geweldig zijn als het E-rijbewijs afgeschaft zou worden, scheelt een hoop geld.
Dan neem je gewoon een paar lesjes om het onder de knie te krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:50

kiko schreef:
Mijn trailer weegt 700 kg leeg en bruto laadvermogen is 1300 kg. Mijn paard weegt 600 kg, maar echt niet meer. Dus dan zit ik op de 1300 kg. Onze auto weegt 1900 kg, samen kom je dan op 3200 kg.
Ik heb eerst met een lege trailer geoefend en nu rijd ik altijd op terugweg van een wedstrijd.

Maar het zou geweldig zijn als het E-rijbewijs afgeschaft zou worden, scheelt een hoop geld.

Ik zal mijn stalgenote even inlichten, dan kan ze je op de bon slingeren als je langskomt met die trailer.
Voor de duidelijkheid nog maar eens *zucht* : Je auto heeft ongetwijfeld meer dan 300kg laadvermogen EN DAT TELT MEE bij het totaal treingewicht!!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:13

splash1999 schreef:
dan moet je auto het ook nog steeds kunnen en mogen trekken. ondanks dat papiertje zit er ook een limiet aan de auto's. Zelf mag onze auto alleen een anderhalf paards trekken qua gewicht. Maar daar heb ik geen E voor nodig.

Een trailer is altijd dubbel-assig en heeft dus een laadvermogen van meer dan 750 kilo. Hierbij ben je ten alle tijden verplicht een E-rijbewijs te hebben. Enkel-assers hebben een laadvermogen van maximaal 750 kilo en mogen dus met een enkel B-rijbewijs gereden worden. Je aanhangwagen plus laadvermogen mogen nooit boven het trekvermogen van je auto uitkomen. En bij een combinatie met enkel-asser+auto mag dit weer niet boven de 3500 kilo uit komen voor enkel een B-rijbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:18

IJp schreef:
splash1999 schreef:
dan moet je auto het ook nog steeds kunnen en mogen trekken. ondanks dat papiertje zit er ook een limiet aan de auto's. Zelf mag onze auto alleen een anderhalf paards trekken qua gewicht. Maar daar heb ik geen E voor nodig.

Een trailer is altijd dubbel-assig en heeft dus een laadvermogen van meer dan 750 kilo. Hierbij ben je ten alle tijden verplicht een E-rijbewijs te hebben. Enkel-assers hebben een laadvermogen van maximaal 750 kilo en mogen dus met een enkel B-rijbewijs gereden worden. Je aanhangwagen plus laadvermogen mogen nooit boven het trekvermogen van je auto uitkomen. En bij een combinatie met enkel-asser+auto mag dit weer niet boven de 3500 kilo uit komen voor enkel een B-rijbewijs.

Heb jij uberhaupt wel een rijbewijs?? Wat je schrijft is in ieder geval onzin, lees de sticky!!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 08:41

ikke schreef:
kiko schreef:

Ik zal mijn stalgenote even inlichten, dan kan ze je op de bon slingeren als je langskomt met die trailer.
Voor de duidelijkheid nog maar eens *zucht* : Je auto heeft ongetwijfeld meer dan 300kg laadvermogen EN DAT TELT MEE bij het totaal treingewicht!!

Voor de verzekering klopt dat idd. Echter, het laadvermogen telt niet mee met betrekking tot strafbaarheidstelling. De politie kan en mag er niet voor schrijven, tenzij het een bedrijfswagen betreft. Hierover is een richtlijn voor. Als jouw stalgenoot hier iets anders over zegt, dan zou ik graag de feitcode in haar bekeuringsboekje willen zien waar staat dat zij daarvoor kan schrijven... Als je hiervoor schrijft moet je namelijk bij de opties het ledig gewicht van het voertuig vermelden en niet de TMM. Het OM zal ingeval van een particulier voertuig dus niet over gaan tot vervolging.

Raak je betrokken bij een ongeval zal de verzekering het ongetwijfeld wel meewegen! En terecht...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:12

Suelza schreef:
ikke schreef:

Voor de verzekering klopt dat idd. Echter, het laadvermogen telt niet mee met betrekking tot strafbaarheidstelling. De politie kan en mag er niet voor schrijven, tenzij het een bedrijfswagen betreft. Hierover is een richtlijn voor. Als jouw stalgenoot hier iets anders over zegt, dan zou ik graag de feitcode in haar bekeuringsboekje willen zien waar staat dat zij daarvoor kan schrijven... Als je hiervoor schrijft moet je namelijk bij de opties het ledig gewicht van het voertuig vermelden en niet de TMM. Het OM zal ingeval van een particulier voertuig dus niet over gaan tot vervolging.

Raak je betrokken bij een ongeval zal de verzekering het ongetwijfeld wel meewegen! En terecht...

Je doet alsof je inside information hebt van de politie. Nou, dan dien je ook de wet te kennen. Doe mij dan even het wetsartikel waarin onderscheid wordt gemaakt tussen personenwagens en bedrijfswagens. Om je op weg te helpen, het rijbewijs staat beschreven in art 15 van de wegenverkeerswet.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:16

Ja, die inside bron heb ik ook en ik ken inderdaad de wet. Ik weet ook waar de rijbewijsgegevens staan vermeld en wat er in de reglementen en de wet staat. Derhalve weet ik ook dat er dus geen strafbaarstelling vanuit het OM is. Ik heb overigens niet gezegd dat het dus wel of niet mag. Ik zeg alleen dat het niet vervolgd wordt.

Vandaar ook mijn vraag... Wat is de feitcode waaronder het dan wel strafbaargesteld zou zijn, want als ik ernaast zit dan ben ik best bereid mijn mening hierover bij te stellen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:24

IJp schreef:
splash1999 schreef:

een gewone paardentrailer wordt toch echt niet tot de dubbelassers gerekend. Dit heeft te maken met de afstand tussen beide assen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:31

@ Ikke

Ik heb het zojuist even opgezocht, dus even ter aanvulling op mijn verhaal:

Strafbaarstelling, oftewel verbaliseringsbeleid zoals deze volgens het OM wordt gehanteerd:

"Laadvermogen van het trekkend voertuig alleen meetellen als dit op het kentekenbewijs staat".

Dit is een LANDELIJKE regeling, dus als het laadvermogen niet op het kentekenbewijs staat (wat bij veel voertuigen nog niet het geval is) is het dus ook NIET strafbaar. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit, zoals ik al zei, pas in 2004 is ingevoerd en er altijd een overgangstermijn is. Met de tijd zal deze regel dus, behalve voor de verzekering, ook voor de politie binnen het verbaliseringsbeleid thuis gaan horen.

*edit* Ik zie zojuist dat ik er helemaal niet had bijgezegd dat het in 2004 was ingevoerd, dus bij deze Haha! Ik weet dat deze regel gehanteerd wordt bij verzekeringsmaatschappijen maar dat het OM er dus nog niets mee doet, behalve bij bedrijfsvoertuigen waar altijd het laadvermogen staat vermeldt. Dat dit gaat veranderen moge duidelijk zijn, de vraag is alleen wanneer het allemaal doorgetrokken gaat worden.

Maar nogmaals, bij mijn weten kijkt de verzekering er dus wel naar en zoals nu gebleken is, de politie in bepaalde gevallen.

Ik heb bij mijn eigen combinatie dus ook het laadvermogen van mijn trekkend voertuig berekend. Dan zit je altijd goed.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:23

Volgens het stroomschema 'welk rijbewijs bij welke combinatie' dat ten behoeve van de politie ontwikkeld is moet wel degelijk met het laadvermogen van de auto rekening gehouden worden.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:25

Fitzroy schreef:
Volgens het stroomschema 'welk rijbewijs bij welke combinatie' dat ten behoeve van de politie ontwikkeld is moet wel degelijk met het laadvermogen van de auto rekening gehouden worden.

Klopt, dat geeft het CBR immers toch ook aan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:27

op mijn oude tekst rijbewijs staat het er toch echt extra bijvermeld dat het laadvermogen wel degelijk meetelt, en die is van ruim voor 2004!

Wat is er dan veranderd per 2004?

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:28

Ik wil dit ook even volgen, maar ik snap t niet helemaal...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:41

Suelza schreef:
@ Ikke

Ik heb het zojuist even opgezocht, dus even ter aanvulling op mijn verhaal:

Strafbaarstelling, oftewel verbaliseringsbeleid zoals deze volgens het OM wordt gehanteerd:

"Laadvermogen van het trekkend voertuig alleen meetellen als dit op het kentekenbewijs staat".

Dit is een LANDELIJKE regeling, dus als het laadvermogen niet op het kentekenbewijs staat (wat bij veel voertuigen nog niet het geval is) is het dus ook NIET strafbaar. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit, zoals ik al zei, pas in 2004 is ingevoerd en er altijd een overgangstermijn is. Met de tijd zal deze regel dus, behalve voor de verzekering, ook voor de politie binnen het verbaliseringsbeleid thuis gaan horen.

Hier spreek je dus keihard jezelf tegen: Het is "een regeling" (geen WET), "het is NIET strafbaar". Niet vervolgd worden is niet hetzelfde als niet strafbaar zijn! Daarbij wil ik meemaken als er brokken gemaakt worden, dat niet alleen de verzekering zich terugtrekt, maar je er nog een boete achteraan krijgt. Het ligt duidelijk in dezelfde lijn als die 10%-regeling voor overbelading. Meestal kom je ermee weg, gaat het fout, dan gaat het ook goed fout!

Kortom, laat je niks wijsmaken en tel gewoon alles op, dan zit je ALTIJD goed.
Laatst bijgewerkt door ikke op 11-12-06 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:42

Kan iemand mij in t kort uitleggen hoe t nou zit met je E achter B?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:45

Barbie1986 schreef:
Kan iemand mij in t kort uitleggen hoe t nou zit met je E achter B?

Voor de zoveelste keer: viewtopic.php?f=158&t=623044 De tweede post bevat alle informatie. Dit is de juiste informatie; alles wat hiervan afwijkt is gel*l in de ruimte.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:46

Thnx Ikke!