Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
paljoeka schreef:ik hou dit even in de picture

Cheveyo schreef:Wat is dan laadvermogen van jouw trailer psvub?
psvub schreef:denk niet dat het afgeschaft zou worden, maar zou wel fijn zijn![]()
terwijl ik nu met mijn opel frontera gewoon de trailer mag trekken met een B rijbewijs, want de auto is zwaarder(ledig gewicht) dan trailer met paard.
psvub schreef:denk niet dat het afgeschaft zou worden, maar zou wel fijn zijn![]()
terwijl ik nu met mijn opel frontera gewoon de trailer mag trekken met een B rijbewijs, want de auto is zwaarder(ledig gewicht) dan trailer met paard.
kiko schreef:Mijn trailer weegt 700 kg leeg en bruto laadvermogen is 1300 kg. Mijn paard weegt 600 kg, maar echt niet meer. Dus dan zit ik op de 1300 kg. Onze auto weegt 1900 kg, samen kom je dan op 3200 kg.
Dus ik mag zonder E rijbewijs rijden.
Ik heb eerst met een lege trailer geoefend en nu rijd ik altijd op terugweg van een wedstrijd.
Maar wil binnenkort wel effe een lesje nemen voor het achteruit rijden.
Maar het zou geweldig zijn als het E-rijbewijs afgeschaft zou worden, scheelt een hoop geld.
Dan neem je gewoon een paar lesjes om het onder de knie te krijgen.
splash1999 schreef:dan moet je auto het ook nog steeds kunnen en mogen trekken. ondanks dat papiertje zit er ook een limiet aan de auto's. Zelf mag onze auto alleen een anderhalf paards trekken qua gewicht. Maar daar heb ik geen E voor nodig.
IJp schreef:splash1999 schreef:dan moet je auto het ook nog steeds kunnen en mogen trekken. ondanks dat papiertje zit er ook een limiet aan de auto's. Zelf mag onze auto alleen een anderhalf paards trekken qua gewicht. Maar daar heb ik geen E voor nodig.
Een trailer is altijd dubbel-assig en heeft dus een laadvermogen van meer dan 750 kilo. Hierbij ben je ten alle tijden verplicht een E-rijbewijs te hebben. Enkel-assers hebben een laadvermogen van maximaal 750 kilo en mogen dus met een enkel B-rijbewijs gereden worden. Je aanhangwagen plus laadvermogen mogen nooit boven het trekvermogen van je auto uitkomen. En bij een combinatie met enkel-asser+auto mag dit weer niet boven de 3500 kilo uit komen voor enkel een B-rijbewijs.
ikke schreef:kiko schreef:Mijn trailer weegt 700 kg leeg en bruto laadvermogen is 1300 kg. Mijn paard weegt 600 kg, maar echt niet meer. Dus dan zit ik op de 1300 kg. Onze auto weegt 1900 kg, samen kom je dan op 3200 kg.
Dus ik mag zonder E rijbewijs rijden.
Ik heb eerst met een lege trailer geoefend en nu rijd ik altijd op terugweg van een wedstrijd.
Maar wil binnenkort wel effe een lesje nemen voor het achteruit rijden.
Maar het zou geweldig zijn als het E-rijbewijs afgeschaft zou worden, scheelt een hoop geld.
Dan neem je gewoon een paar lesjes om het onder de knie te krijgen.
Ik zal mijn stalgenote even inlichten, dan kan ze je op de bon slingeren als je langskomt met die trailer.
Voor de duidelijkheid nog maar eens *zucht* : Je auto heeft ongetwijfeld meer dan 300kg laadvermogen EN DAT TELT MEE bij het totaal treingewicht!!
Suelza schreef:ikke schreef:Ik zal mijn stalgenote even inlichten, dan kan ze je op de bon slingeren als je langskomt met die trailer.
Voor de duidelijkheid nog maar eens *zucht* : Je auto heeft ongetwijfeld meer dan 300kg laadvermogen EN DAT TELT MEE bij het totaal treingewicht!!
Voor de verzekering klopt dat idd. Echter, het laadvermogen telt niet mee met betrekking tot strafbaarheidstelling. De politie kan en mag er niet voor schrijven, tenzij het een bedrijfswagen betreft. Hierover is een richtlijn voor. Als jouw stalgenoot hier iets anders over zegt, dan zou ik graag de feitcode in haar bekeuringsboekje willen zien waar staat dat zij daarvoor kan schrijven... Als je hiervoor schrijft moet je namelijk bij de opties het ledig gewicht van het voertuig vermelden en niet de TMM. Het OM zal ingeval van een particulier voertuig dus niet over gaan tot vervolging.
Raak je betrokken bij een ongeval zal de verzekering het ongetwijfeld wel meewegen! En terecht...

IJp schreef:splash1999 schreef:dan moet je auto het ook nog steeds kunnen en mogen trekken. ondanks dat papiertje zit er ook een limiet aan de auto's. Zelf mag onze auto alleen een anderhalf paards trekken qua gewicht. Maar daar heb ik geen E voor nodig.
Een trailer is altijd dubbel-assig en heeft dus een laadvermogen van meer dan 750 kilo. Hierbij ben je ten alle tijden verplicht een E-rijbewijs te hebben. Enkel-assers hebben een laadvermogen van maximaal 750 kilo en mogen dus met een enkel B-rijbewijs gereden worden. Je aanhangwagen plus laadvermogen mogen nooit boven het trekvermogen van je auto uitkomen. En bij een combinatie met enkel-asser+auto mag dit weer niet boven de 3500 kilo uit komen voor enkel een B-rijbewijs.
Ik weet dat deze regel gehanteerd wordt bij verzekeringsmaatschappijen maar dat het OM er dus nog niets mee doet, behalve bij bedrijfsvoertuigen waar altijd het laadvermogen staat vermeldt. Dat dit gaat veranderen moge duidelijk zijn, de vraag is alleen wanneer het allemaal doorgetrokken gaat worden. Fitzroy schreef:Volgens het stroomschema 'welk rijbewijs bij welke combinatie' dat ten behoeve van de politie ontwikkeld is moet wel degelijk met het laadvermogen van de auto rekening gehouden worden.
Suelza schreef:@ Ikke
Ik heb het zojuist even opgezocht, dus even ter aanvulling op mijn verhaal:
Strafbaarstelling, oftewel verbaliseringsbeleid zoals deze volgens het OM wordt gehanteerd:
"Laadvermogen van het trekkend voertuig alleen meetellen als dit op het kentekenbewijs staat".
Dit is een LANDELIJKE regeling, dus als het laadvermogen niet op het kentekenbewijs staat (wat bij veel voertuigen nog niet het geval is) is het dus ook NIET strafbaar. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit, zoals ik al zei, pas in 2004 is ingevoerd en er altijd een overgangstermijn is. Met de tijd zal deze regel dus, behalve voor de verzekering, ook voor de politie binnen het verbaliseringsbeleid thuis gaan horen.
Barbie1986 schreef:Kan iemand mij in t kort uitleggen hoe t nou zit met je E achter B?