Waar moet ik een slachtpaard vandaan halen voor het redden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Waar moet ik een slachtpaard vandaan halen voor het redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:51

(zit er nu ineens aan te denken, om de eigenaar van die draver te vragen of hij het paard niet bij mijn paard op de boererij wil stallen Lachen
heeft mijn merrie gelijk gezelschap als straks veulen eraf is! Lachen
en verzorg ik dat paard wel Haha!

(sorry hartstikke offtopic is dit..)

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:37

Ben er echt ontzettend tegen als je een paard bij de slacht weg wilt halen, als je niet weet wat de achtergrond ervan is.
Het is vreselijkvoor de eignaar om een paard eg te moeten doen,maar als t paard dan ook nog eens blijkt doorverkocht te zijn is het echt afschuwelijk.
Je koopt toch ook geen koe bij de slacht weg? Het verchil is er vaak niet heel erg, paarden worden soms gefokt voor de slacht, net als koeien en soms zijn paarden ongeneeslijk ziek, wat je soms niet van de buitenkant kan zien..
Het is natuurlijk pure liefdadigheid, maar er zijn genoeg mensen die hun paard willen verkopen, ook voor slachtprijzen. Ga daar lekker naar op zoek.. Lachen

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:01

[quote]
Ben er echt ontzettend tegen als je een paard bij de slacht weg wilt halen, als je niet weet wat de achtergrond ervan is.
Het is vreselijkvoor de eignaar om een paard eg te moeten doen,maar als t paard dan ook nog eens blijkt doorverkocht te zijn is het echt afschuwelijk.
Je koopt toch ook geen koe bij de slacht weg? Het verchil is er vaak niet heel erg, paarden worden soms gefokt voor de slacht, net als koeien en soms zijn paarden ongeneeslijk ziek, wat je soms niet van de buitenkant kan zien..
Het is natuurlijk pure liefdadigheid, maar er zijn genoeg mensen die hun paard willen verkopen, ook voor slachtprijzen. Ga daar lekker naar op zoek..

hallo
ik snap je reactie,
maar als jij zeker wilt weten dat je paard niet door verkocht word als je hem wil laten slachten,
dan moet je hem gewoon zelf brengen,of door iemand waar je zeker van weet dat ie ook daadwerkenlijk daarheen gaat
de verzekering verkoopt jou paard voor het leven of de dood maar die willen het liefste ook de hoogste prijs voor dat paard.wel eens een verzekerings kantoor gezien met een stal er achter ze worden allemaal opgehaalt door een handelaar.
op het moment dat je paard afgekeurt word en je verzekering betaald uit is de verzekering de eigenaar van jou paard ,en de verzekering zorgt echt wel dat hun dan de hoogste prijs krijgen voor jou paard.en als ie daarvoor heel europa door reist maakt hun niet uit,het draaid allemaal om geld
een paard wat echt duidelijk heel ziek is gaat echt wel via de kortste weg.
maar let dus heel goed op als je je paard naar de verzekering gaat.
en je wilt niet de kans lopen dat je paard van her en der gaat.
verzeker je paard bij een goede verzekering met een goede voorwaarden.

maar paarden die voor de slacht worden gefokt kunnen ook hele leuke en fijne paarden zijn(of heb je ervaring met een voor de slacht gefokt paard)
ik bedoel als je voor de slacht gefokt bent ben je dan anders als een "normaal" paard.
is een slachtvarken anders als een gewoon varken?
snap niet helemaal wat je daar mee bedoelt.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 09:45

Ik bedoel dat het doel van die paarden is niet om te rijden maar om van te eten.. Maar het is waar wat je zegt LachenSlachtpaarden zijn niet anders dan paarden die je rijdt Lachen..

Je hebt helemeaal gelijk, je moet echt een goede verzekering hebben om te voorkomen dat je paard door wordt verkocht, gelukkig hebben we onze merrie bij een erg goede verzekering en is de man die haar ophaalt erg betrouwbaar.. Lachen

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:36

hallo.
gelukkig dat je dat goed geregeld hebt.
is heel erg verveelend voor mensen die met pijn in hun hart
hun paard weg doen en dat ie dan gewoon weer ergens opduikt.
en er zijn echt wel hele goede verzekerings maatschapijen.
dat voorkomt een hoop verdriet achteraf.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:13

Marigold schreef:
zijn dravers eigenlijk winterhard (te maken)?

Ja

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:52

Tatort schreef:
Koop liever een lief paardje dat hoognodig bij iemand weg moet voor niet al te veel geld. Vandaag de dag gaan paarden niet meer naar de slager (iig niet in nederland) omdat ze onberijdbaar zijn ofzo, de meeste (bijna alle) gaan in nederland naar de slager omdat ze ongeneselijk kreupel zijn en veel pijn hebben bijvoorbeeld. Of ze hebben een andere nare aandoening die niet te genezen is en waar ze alleen maar onnodig door lijden.

Volgens mij leef jij in een fantasie wereld...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:24

Binckydenice schreef:
Tatort schreef:
Koop liever een lief paardje dat hoognodig bij iemand weg moet voor niet al te veel geld. Vandaag de dag gaan paarden niet meer naar de slager (iig niet in nederland) omdat ze onberijdbaar zijn ofzo, de meeste (bijna alle) gaan in nederland naar de slager omdat ze ongeneselijk kreupel zijn en veel pijn hebben bijvoorbeeld. Of ze hebben een andere nare aandoening die niet te genezen is en waar ze alleen maar onnodig door lijden.

Volgens mij leef jij in een fantasie wereld...

volgens mij ook Haha! er gaan zat gezonde paarden en pony's naar de slager ...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:57

arans schreef:
ik wil d'r ook 1 te redden die gaat zondag weg. naar de handelaar en die heeft ene heel slecht leve gehad(ingewikkeld verhaal. die vrouw heeft hem van de manege geruild oddat ze hem wou redden ookal heeft ie nu een nog slechter leven..). Dat is ook een probleempaard. ik heb dus tot zondag de tijd en nog ervoor te zorgen dat hij van mij word. :/

't is niet gelukt. Gelukig was er net op tijd ene sat bij bij m'n VP (er zijn 2 stallen en dat meisje ging super onverwachts weg) maar we konden d'r niet in 1 keer kopen. En nu is ze dus naar de handelaar. Maar 't was een probleem paard en ze was redeleijk mager. dus vraag me af wat er met haar gaat gebeuren.... Verdrietig

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:13

niet meteen het ergste denken, dan word je zelf gek...
sterkte meid

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:15

ik heb nog hoop Lachen De eigenaarese gaat een weekje weg dus ze gaat pas volgende week weg. mijn moeder wilt wel een pard maar dan moeten we eerts nog wat sparen Nagelbijten / Gniffelen

maar ik vind dat het een teken is Nagelbijten / Gniffelen want op het moment dat zij weg zo gaan is er ineens een stal vrij bij mijn verzorg paard ??

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:26

hallo.
kijk wel of je wat met het paard kunt.
je hebt er niks aan als je hem red en je haalt jezelf een enorme last op je schouders.
denk daar wel goed over na.
vind het helemaal super hoor dat je hem graag wil redden.
maar vergeet niet dat hij verzorgt moet worden of mischien naar de dierenarts moet enz.
je vertelde al dat hij een beetje moeilijk is,kun je daar mee omgaan.
ik wil het niet uit je hoofd praten of zo,maar handel niet inpulsief
omdat hij mischien naar de slager gaat.
denk er wel over na want als je hem koop is ie van jou en moet je je er wel mee kunnen redden.ik hoop van harte dat het helemaal goed komt en dat je hem kunt kopen.
maar vind wel dat je er goed over na moet denken of je er goed aan doet.,voor jezelf en het paard.
groetjes saskia

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:59

Dan moet je wel heel goed nadenken voor dat je daar een paard/pony weghaalt.
De ponys daar hebben vaak ziektes enzo of kreupel/hoefkatrol enz....
Zou het zelf niet doen, via sporthorses of marktplaats kun je ook best goedkope ponytjes voor plezier krijgen.

Stennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:46

Ik schrik me rot hier! Er komen stapels paarden die nog prima in orde zijn bij de slager terecht, veulens, koudbloeden, paarden die verkeerd behandelt zijn vanalles. Wil je er een redden? Doen! Veemarkten zijn i.d.d. een goede plaats om paardjes te redden.

Het overgrote deel van de reacties hier vind ik schokkend! Als ik ergens lees dat je "de vorige eigenaar ook erg veel pijn kunt doen als je een paard bij de slacht wegkoopt" "en mensen die met pijn in hun hart" hun paard naar de slacht sturen, dan snap ik er helemaal niets meer van.
De slager is voor een paardenliefhebber toch helemaal geen optie? Als je je lieveling ivm ziekte in moet laten slapen dan komt het toch niet in je hoofd op om hem door je verzekering op transport naar italie of polen te laten sturen voor het geld.
In mijn ogen is een paard niet je maatje als je het arme dier na jaren van trouwe dienst naar de slager stuurt! Dan geef je echt geen reet om het paard! Als je paard je vriend is en hij is zo ziek dat het beter is hem in te laten slapen dan laat je hem euthaniseren in zijn vertrouwde omgeving en niet door een verzekeringsmaatschappij ophalen en doorverkopen aan een handelaar die het dier op slachttransport naar Italie of Polen zet om daar vermoord te worden. Wat een hoop pijn, stress en ellende doe je je paard dan aan! En dat voor een paar banketstaaf rotcenten? Nou dan ben je een echte paardenliefhebber hoor!

Raar dat iedereen hier wel ziet dat het verkeerd is om een paard van de slacht te redden maar (bijna) niemand het raar vind om je paard naar de slacht te doen.

Dat vind ik nou raar, veel raarder dan een paard van de slacht willen redden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 00:09

Stennis schreef:
Ik schrik me rot hier! Er komen stapels paarden die nog prima in orde zijn bij de slager terecht, veulens, koudbloeden, paarden die verkeerd behandelt zijn vanalles. Wil je er een redden? Doen! Veemarkten zijn i.d.d. een goede plaats om paardjes te redden.

Het overgrote deel van de reacties hier vind ik schokkend! Als ik ergens lees dat je "de vorige eigenaar ook erg veel pijn kunt doen als je een paard bij de slacht wegkoopt" "en mensen die met pijn in hun hart" hun paard naar de slacht sturen, dan snap ik er helemaal niets meer van.
De slager is voor een paardenliefhebber toch helemaal geen optie? Als je je lieveling ivm ziekte in moet laten slapen dan komt het toch niet in je hoofd op om hem door je verzekering op transport naar italie of polen te laten sturen voor het geld.
In mijn ogen is een paard niet je maatje als je het arme dier na jaren van trouwe dienst naar de slager stuurt! Dan geef je echt geen reet om het paard! Als je paard je vriend is en hij is zo ziek dat het beter is hem in te laten slapen dan laat je hem euthaniseren in zijn vertrouwde omgeving en niet door een verzekeringsmaatschappij ophalen en doorverkopen aan een handelaar die het dier op slachttransport naar Italie of Polen zet om daar vermoord te worden. Wat een hoop pijn, stress en ellende doe je je paard dan aan! En dat voor een paar banketstaaf rotcenten? Nou dan ben je een echte paardenliefhebber hoor!

Raar dat iedereen hier wel ziet dat het verkeerd is om een paard van de slacht te redden maar (bijna) niemand het raar vind om je paard naar de slacht te doen.

Er zijn paardeneigenaren die in hun leven de ervaring hebben gemaakt dat het laten inslapen soms gepaard kan gaan met de nodige problemen en het niet altijd zo moeiteloos gaat, dat het paard gaat knokken tegen de verdovingen, en niet zomaar zachtjes inslaapt om nooit meer wakker te worden. Deze paardenliefhebbers willen dat er snel een einde aan het leven van het paard gemaakt wordt, en kiezen daarom voor de slacht. Niet omdat ze er dan eventueel nog geld voor vangen, maar omdat het - mits goed gedaan, snel een eind aan het leven van een paard maakt.

Paardenliefhebbers die hun paard naar de slager sturen willen doorgaans voorkomen dat het paard op transport wordt gesteld naar het buitenland, die houden het uiteinde van het touw in handen of laten dat iemand doen waar ze vertrouwen in hebben en zorgen ervoor dat het hier in Nederland gebeurd. Dus om op grond van de keuze van een eigenaar voor de dood van een paard via de slacht meteen maar concluderen dat je geen echte paardenliefhebber bent is niet correct.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 00:11

stennis, ben het best wel met jou eens!

en cassidy, die paarden waar jij het over hebt, die zijn sowiezo niet weg te kopen van de slager.
maar er gaan echt zoveel paarden 'gewoon' naar de slacht, wegens overschot of weet ik veel wat, die dieren zijn gewoon kansloos, en het is geweldig als iemand daar 1 van koopt voor het leven!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 00:18

Ik heb anders eerder de indruk dat er genoeg paarden naar de paardenmarkt gaan die wel bij de slager hadden moeten staan, alleen omdat de eigenaar de allerlaatste moeilijke beslissing nou net niet zelf durft te nemen. Of omdat er te veel mensen klakkeloos van alles op elkaar zetten, zonder te kijken of er markt is voor de veulens. Zolang er mensen zijn die nog steeds dergelijke fokprodukten kopen, zal er altijd een overschot zijn aan dieren die niet verkocht worden, en zo bij de slager belanden.

Dus wil je een paard redden? Koop een paard met papier, van een fokker die heeft nagedacht bij wat hij doet. En beloon de moeite van deze fokker.....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:00

Cassidy schreef:
Ik heb anders eerder de indruk dat er genoeg paarden naar de paardenmarkt gaan die wel bij de slager hadden moeten staan, alleen omdat de eigenaar de allerlaatste moeilijke beslissing nou net niet zelf durft te nemen. Of omdat er te veel mensen klakkeloos van alles op elkaar zetten, zonder te kijken of er markt is voor de veulens. Zolang er mensen zijn die nog steeds dergelijke fokprodukten kopen, zal er altijd een overschot zijn aan dieren die niet verkocht worden, en zo bij de slager belanden.

Dus wil je een paard redden? Koop een paard met papier, van een fokker die heeft nagedacht bij wat hij doet. En beloon de moeite van deze fokker.....

Oh en dat wwerloze dier dat helemaal niets heeft geen kans geven? Terwijl je weet dat die knol van de fokker toch wel een goed tehuis krijgen door mensen zoals jij?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:03

Ik heb zelf mijn vorige merrie gekocht bij een slachthandelaar in Drenthe. Ze had met haar been vast gezeten tussen de laadklep en was een wandelend skelet. Ik heb dit dier van Drenthe naar Purmerend gereden en het helemaal opgeknapt. Dit dier had liefde en aandacht nodig. Ze was al over de twintig geschat. Ik heb de gok genomen en een heerlijk jaar met deze merrie mogen hebben. Ze en ik genoten allebei.

Ik heb haar vorig jaar in laten slapen doordat ze een zware koliekaanval heeft gehad. Ik ben met haar in Utrecht beland en daar konden ze weinig voor haar doen. Ik heb haar in laten slapen, dit is een bewuste keus van mij geweest. Niets slager, als je echt van je dier houd laat je haar/hem inslapen zodat je weet dat ze niet van handelaar naar handelaar gaan. Inslapen mensen! En hoeveel pijn het de eigenaren doet om hun dier dood te zien gaan? Hoe pijnlijk moet het voor het dier zelf wel niet zijn......

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:05

Weet niet als dit hier hoort maar (verplaatsen mag, graag zelfs):

Wie weet een stal waar ze paarden in huurkoop te koop hebben.

Alvast bedankt.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:10

Stennis schreef:
"en mensen die met pijn in hun hart" hun paard naar de slacht sturen, dan snap ik er helemaal niets meer van.
In mijn ogen is een paard niet je maatje als je het arme dier na jaren van trouwe dienst naar de slager stuurt! Dan geef je echt geen reet om het paard! .

Met dit stukje zul je een aantal eigenaren flink op hun hart trappen, en deze deed inderdaad zeer bij mij. Goed het is jou mening maar als je bedenkt dat niet alle paarden op transport naar italie gaan maar ook hier in Nederland geslacht worden!
Ik ben ook niet tegen in laten slapen, maar de vorige pony bij ons is een flinke strijd geweest voor dat ze ging. Dus we hebben afgelopen oktober het moeilijke besluit genomen om Salco niet in te laten slapen maar naar de slacht te laten gaan. De eigenaar is er bij geweest en die vertelde ook dat het erg snel en pijnloos ging, deze man heeft Sal 14 jaar gehad is elke dag bij Sal geweest. Hoe kun je dan gaan lopen verkondigen dat je dan geen reet om een paard geeft!!!!

Maar goed voordat het weer een welles nietes verhaal wordt, zullen we gewoon weer on-topic gaan?
Laatst bijgewerkt door KimH op 28-11-06 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:14

ik moet toegeven dat het soms heel eng kan zijn.. in 2000 heb ik mn pony inlaten slapen, en die wilde niet.. zakte door haar voorbenen heen maar de rest kwam niet en ze ging achteruit lopen,zo richting draad etc.. nee dat was niet het ideale beeld wat ik had..
nu afgelopen september heb ik mn paard in laten slapen.. ohh wat was ik bang weer zoiets als met de pony te zien.. gelukkig was mn paardje "op"van binnen en gaf hij zich meteen over en heb ik hier wel een zeer goed gevoel bij..

stel mn paard was ook gaan tegen stribbelen, was ik zeker bij een vd volgende gaan over wegen die naar een slachter te brengen.. ( voor wie durfd fotos in mn profiel)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:27

[quote="Stennis"]
[quote]

Ik denk dat het een eindeloze discussie word als je het wil hebben over slachten/inslapen en dan moet je bij een ander topic zijn.
Meningen verschillen nou eenmaal, ik vind dat je het niet je maatje kan aandoen om hem te laten worstelen tegen de dood.
Ik zie niet in wat verzekeringen en handelaren te maken hebben met een slager? Ik heb twee paarden zelf naar de slager gebracht met mijn vader, mijn vader hield het touwtje vast en weet zeker dat ze alle twee snel en pijnloos zijn gestorven.
Onzin verhalen over Polen, Italie en handelaren?

Op dit moment moet je bij betalen als je je paard laat ophalen om naar de slager te brengen, dus dat van die centen klopt ook niet.

Ik ben een paardenliefhebber in hart en nieren, je kwetst mij ( en anderen ) met dit soort opmerkingen.

Juist als je om een paard geeft moet je genoeg lef hebben om te kunnen besluiten dat de dood beter is voor een dier, en dan is het erg triest als iemand anders denkt een paard te 'redden' terwijl het iets mankeerd. Als je een paard dus een leven vol pijn gund ipv een snelle dood, dan ben je naar mijn mening geen paardenliefhebber.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:30

Mijn vraag: Waarom zou je in Godsnaam een slachtpaard bij
huis willen hebben? Vaak gaan die paarden naar de slacht om
een bepaalde reden.

Mjaa U moet het zelf weten Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:05

Stennis schreef:

bent hier helemaal mee eens.