verkoper wil overeenkomst NIET nakomen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

santie

Re: verkoper wil overeenkomst NIET nakomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:19

Dat vind ik ook raar, daar zal ik nog eens over bellen.

Het paardje is nl gechipt + pp afgegeven, op de dag dat ze naar mij toe is gebracht, volgens de PVE kon dat gewoon. ik weet nl ook dat het anders ging, (ik heb een paar jaar geleden het paard van mijn dochter laten chippen) het duurde een paar weken, voordat ik het paspoort binnen kreeg, dus vandaar dat ik er toen (aug) over gebeld had.

Toch raar allemaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:41

op blz 4/5 van het paspoort (waar het signalement opgenomen is) daar staat de datum van schetsen/chippen.
Op blz 1 staat de datum vanaf wanneer het paspoort geldig is.
Bij mijn veulen van dit jaar is dat:
signalement opgemaakt: 08 aug. 2006
document geldig vanaf: 11 aug. 2006
en haar stamboekpapier is van 10 aug. 2006
Het kan dus wel heel snel, maar niet ter plekke (het wordt niet met pen ingevuld)

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:59

ze is niet geschetst, wel omschreven, op 03-08-2006, er staat hierbij geen handtekening en stempel, deze staan wel op de 1e pagina. ze heeft volgens de verkoper geen papieren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:07

komt het paspoort wel van een erkende PUI?
lijst staat op www.nl-paardenpaspoort.nl
en alleen die mogen een paspoort uitgeven zoals bedoelt in de beschikkingen.

Omschreven als aftekeningen op benen ed. Is het chipnummer gedrukt of dmv barcode stickers in het paspoort geplaats? en als het barcodestickers zijn, wel gestempeld en afgetekend?
[begint oa op spammen te lijken Clown ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:50

Deze verhalen maken mij zo kwaad! Leef echt met je mee en hoop dat je je gelijk kan gaan halen! Waardeloze praktijken zijn het. Heb kortgeleden iets soortgelijks meegemaakt met een C pony die we voor onze dochter gekocht haddden en waarvan achteraf bleek dat ie gewoon kreupel was na een paar keer rijden, laten onderzoeken bij de dierenarts, en er bleek veel meer aan de hand te zijn met het ponytje! Brrrr, word echt weer bloedlink als ik eraan denk. Wij hadden net als jij een koopovereenkomst met de verkoper.......voor details over onze 'zaak' en om de situaties te vergelijken wil ik best een en ander toelichten per pb of mail. Ben ook heel nieuwsgierig of dit dezelfde 'handelaar' is, want je verhaal heeft veel overeenkomsten met het onze.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 21:52

Het chipnummer is dmv een sticker in het paspoort geplakt, de aftekeningen zijn wel gedrukt, er staat alleen op de 1e pagina, rechts onderin een stempel, met naam en handtekening, deze persoon is wel een erkende chipper volgens de PVE. ook met die persoon heb ik contact gehad en ja hoor hij kon zicht dit paard nog goed herrinneren" en ook op verzoek van wie hij dit paard chipte" daarna kwam hij met een verhaal wat op dat moment heel aannemelijk klonk. Als je echt wilt weten welke instantie dit paspoort heeft verstrekt doe ik dit graag via pm, omdat ik deze liever niet met naam en toe naam op het net wil neerzetten.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:13

vind het een beetje raar kliken hoor
een goede shipper gaat eerst na of het beesie geen chip het
weet niet wat ik hier van moet geloven sorry

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 18:14

Het paard heeft 2 chips, of jij het nu geloofd of niet.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:12

Hoi,
Ik kan je hierin geen advies geven maar ik hoop dat het gedoe gauw afgehandeld wordt.
Veel sterkte ermee!!!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:37

Waarschijnlijk was er eerst een officieel stamboekdocument/paspoort waarop de eerste chip vermeld stond. Dit is kwijtgeraakt (maar kan ook zijn ingenomen/vernietigd omdat het dier b.v. voor de dood verkocht is geweest na afkeuring door de verzekering...).

Toen is er ergens tussen 2000 en nu een nieuw paspoort aangevraagd, waarbij het dier wel geschetst is, maar duidelijk niet op chip is gecontroleerd.
Toen dit paspoort er eenmaal was heeft iemand later alsnog een chip laten plaatsen, waarbij opnieuw niet is gekeken of er al 1 inzat. De paspoortconsulenten van de PVE en van de stamboeken mogen na plaatsing van de chip de stickers in het (al aanwezige) paspoort plakken en hier dan meteen de officiele stempel op zetten (als de veearts dit doet moet het paspoort naar het stamboek of de KNHS worden verzonden om af te laten stempelen).

In theorie zou dit de gang van zaken helemaal verklaren.

Overigens vraag ik me af of je, nu je weet dat het dier in werkelijkheid 15 jaar is i.p.v. 10 jaar, de koop alleen daarom al niet kan laten ontbinden. Ook al handelde de verkoper al dan niet ter goeder trouw. Wat je hebt gekocht voldoet nu eenmaal niet aan de verwachtingen (non-comformiteit). Een dier van 10 is nog in de bloei van z'n leven, eentje van 15 is bijna 'over the top'. Het is dan vervolgens aan de verkoper om het verder uit te zoeken met diegene waar zij hem weer vandaan heeft, niet jouw probleem in ieder geval.

Misschien is het ook de moeite om even een aantal grotere verzekeraars (Hippozorg, het voormalige Interpolis, Onderlinge Bierum, EFO) af te bellen om te vragen of zij ooit een dier met dat eerste, oudere, chipnummer over hebben genomen. Dan kan het zijn dat je paard is 'omgekat', zoals ze bij gestolen auto's doen. Papieren weg, nieuwe identiteit creëren en verkopen maar....

Nog één laatste tip: niet inruilen. Je bent nu al 1x voor zeep gegaan op dit adres, laat het geen 2ex gebeuren!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 00:04

Knavia schreef

Waarschijnlijk was er eerst een officieel stamboekdocument/paspoort waarop de eerste chip vermeld stond. Dit is kwijtgeraakt (maar kan ook zijn ingenomen/vernietigd omdat het dier b.v. voor de dood verkocht is geweest na afkeuring door de verzekering...).

Misschien is het ook de moeite om even een aantal grotere verzekeraars (Hippozorg, het voormalige Interpolis, Onderlinge Bierum, EFO) af te bellen om te vragen of zij ooit een dier met dat eerste, oudere, chipnummer over hebben genomen. Dan kan het zijn dat je paard is 'omgekat', zoals ze bij gestolen auto's doen. Papieren weg, nieuwe identiteit creëren en verkopen maar....

@ Word het paspoort in beide gevallen niet teruggestuurd naar het stamboek?

Knavia schreef
Toen is er ergens tussen 2000 en nu een nieuw paspoort aangevraagd, waarbij het dier wel geschetst is, maar duidelijk niet op chip is gecontroleerd.
Toen dit paspoort er eenmaal was heeft iemand later alsnog een chip laten plaatsen, waarbij opnieuw niet is gekeken of er al 1 inzat. De paspoortconsulenten van de PVE en van de stamboeken mogen na plaatsing van de chip de stickers in het (al aanwezige) paspoort plakken en hier dan meteen de officiele stempel op zetten (als de veearts dit doet moet het paspoort naar het stamboek of de KNHS worden verzonden om af te laten stempelen).

@ Paspoort is afgegeven op 03-08-2006, chip is ook op deze datum gezet (volgens degene die dit heeft gedaan, erkende ppc) er is geen schets gemaakt, de aftekeningen alleen (gedrukt) omschreven, kan dit dan wel kloppen?
Er staat geen stempel op de sticker met de transpondercode.

Knavia schreef
Overigens vraag ik me af of je, nu je weet dat het dier in werkelijkheid 15 jaar is i.p.v. 10 jaar, de koop alleen daarom al niet kan laten ontbinden. Ook al handelde de verkoper al dan niet ter goeder trouw. Wat je hebt gekocht voldoet nu eenmaal niet aan de verwachtingen (non-comformiteit). Een dier van 10 is nog in de bloei van z'n leven, eentje van 15 is bijna 'over the top'. Het is dan vervolgens aan de verkoper om het verder uit te zoeken met diegene waar zij hem weer vandaan heeft, niet jouw probleem in ieder geval.

@ Dat dacht ik ook, al is dit niet de hoofd reden
Maar...volgens de verkoper (op de koopovereenkomst) heb ik helemaal geen paard van haar gekocht.

Knavia schreef
Nog één laatste tip: niet inruilen. Je bent nu al 1x voor zeep gegaan op dit adres, laat het geen 2ex gebeuren!

@ ZEKER NIET!!!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 01:06

@Wordt het paspoort in beide gevallen niet teruggestuurd naar het stamboek?

Nee, het paspoort gaat mee met het paard, naar de nieuwe eigenaar, in dit geval de verzekering dus. Die verkopen de paarden weer door aan handelaren, voor de dood als het goed is.
Het is aan diegene die het paard laat inslapen of slachten om de dokumenten eventueel naar het stamboek te retourneren, als het stamboek dat zou wensen. Daar komt in de praktijk natuurlijk niets van terecht.

@Paspoort is afgegeven op 03-08-2006, chip is ook op deze datum gezet (volgens degene die dit heeft gedaan, erkende ppc) er is geen schets gemaakt, de aftekeningen alleen (gedrukt) omschreven, kan dit dan wel kloppen?
Er staat geen stempel op de sticker met de transpondercode.

Ja, sorry, met 'schetsen' bedoel ik het omschrijven van de aftekeningen. Het maken van een echte tekening/schets wordt met 'intekenen' aangeduid meestal. Dat intekenen gebeurt eigenlijk alleen bij FEI-wedstrijd paarden en paarden die naar het buitenland gaan.
In het paspoort moet ofwel het chipnummer voorgedrukt staan, dan staat het meestal ook onderaan elke bladzijde en in ieder geval op de 1e bladzijde meegdrukt waar ook de gegevens van het paard staan (naam, stamboeknummer, geslacht, kleur, vader, moeder, geboortedatum, fokker). Het chipnummer staat dan of helemaal bovenaan of net boven of onder stamboeknummer ('transpondercode').
Komt het chipnummer alleen voor op stickers (dan op de 1e bladzijde, op de bladzijde met de uitgeschreven afetekeningen en op de bladzijde waarop de influenza entingen worden genoteerd) dan moeten deze stickers overgestempeld worden, zodat Handige Harry niet de stickers kan lospeuteren en met een ander paspoort kan verwisselen.

Ik weet dat er speciale dagen zijn waarop zéér veel paarden tegelijk geschetst en gechipt worden. Misschien dat ze op die dagen vanuit het stamboek ook de apparatuur meenemen om zo'n paspoort te maken. Zeker weet ik het niet.

@ Dat dacht ik ook, al is dit niet de hoofd reden
Maar...volgens de verkoper (op de koopovereenkomst) heb ik helemaal geen paard van haar gekocht.

Heb je getuigen die je het geld hebben zien overhandigen?
Ik heb geloof ik een stukje van je tekst overgeslagen met lezen, want ik begrijp niet precies wat je bedoelt met de koopovereenkomst waarmee de verkoper beweert dat ze je geen paard heeft verkocht. Hoe dan ook, de wet gaat boven elke overeenkomst. Indien jij het paard van haar overhandigd hebt gekregen (samen met het al dan niet kloppende paspoort, dus je hebt het paard niet uit het weiland gestolen, lijkt me zo...) én zij daarvoor een financiele vergoeding heeft ontvangen én zij is bedrijfsmatig bezig met de handel in paarden (ze verkoopt 10 of meer paarden per jaar) én jij hebt dat paard in hoedanigheid van een particulier gekocht (dus niet voor je eigen manege of om weer door te verkopen) dan is er sprake van een consumentenkoop en gelden alle wettelijke bepalingen hiervoor, of er nu wel of niet een koopovereenkomst is.
Zo'n overeenkomst kan de koper enkel extra zekerheden bieden, bijvoorbeeld de garantie op terugkoop van het veulen bij een drachtige merrie, ofdat een hengst alsnog terug mag als de nog niet ingedaalde bal niet op 3-jarige alsnog is verschenen. Het mag en kan niet worden gebruikt om de rechten van de consument in te perken. Gebeurt dat wel, dan kan je gerust tekenen want het houdt toch geen stand voor de rechter.
Alleen bij bepaalde veilingen kan de koop af/af worden gesloten. Dat betekent dat de verkoper geen enkele garantie of zekerheden biedt over datgene wat er geveild wordt (behalve dat het niet illegaal is verkregen o.i.d) en dat al het risico bij de koper ligt. Dat is voor wie van een gokje houdt...

Zo geven ook de louche handelaren altijd een inruilgarantie.
Ja, nogal wiedes, als het paard niet aan de (reële) verwachtingen voldoet zijn ze volgens de wet verplicht om ofwel het 'gebrek' te 'herstellen', wat bij een dier vaak niet echt mogelijk is, ofwel een gelijkwaardig vervangende zaak aan te bieden. En daar hoef je in geval van een paard niet akkoord mee te gaan want er zijn geen 2 paarden exact gelijk aan elkaar (op dat kloon-gedoe na dan...). Dus kan de verkoper niet aan die eisen voldoen, en dient de koop ontbonden te worden.
Paard terug, geld terug.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 01:20

Knavia schreef:
Nee, het paspoort gaat mee met het paard, naar de nieuwe eigenaar, in dit geval de verzekering dus. Die verkopen de paarden weer door aan handelaren, voor de dood als het goed is.
Het is aan diegene die het paard laat inslapen of slachten om de dokumenten eventueel naar het stamboek te retourneren, als het stamboek dat zou wensen. Daar komt in de praktijk natuurlijk niets van terecht.

Dat is wettelijk geregeld dat je het paspoort moet terugsturen naar de PUi binnen een bepaald termijn na overlijden/sterfte/slacht.

Knavia schreef:
Ik weet dat er speciale dagen zijn waarop zéér veel paarden tegelijk geschetst en gechipt worden. Misschien dat ze op die dagen vanuit het stamboek ook de apparatuur meenemen om zo'n paspoort te maken. Zeker weet ik het niet.

Nope, enkel als het paard al een paspoort had dan kan er ter plekke transponderstickers geplakt en gestempeld worden. En anders komt het paspoort via de PUI per post.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 01:43

Knavia
ik heb met haar een koopovereenkomst afgesloten, maar zij zegt dat zij mij geen paard heeft verkocht. (toch heb ik een overeenkomst met haar naam en handtekening erop) het paard is door haar man gebracht en ook aan hem betaald, mijn vriend was daarbij (en er liepen een paar meisjes rond.) Zij zijn zeker bedrijfsmatig met paardenhandel bezig, ook hebben zij een manege.

Maar ik snap er nu helemaal niets meer van op de eerste blz staat het chipnr op een sticker, maar op de 4 blz staat het erin geprint en op de influenza pagina staat het helemaal niet.

Dan zal ik morgen eens bij de verzekeringen informeren, Bedankt voor de tip.

ga maar eens slapen Slapen

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 20:30

Vanmiddag heb ik 4 verzekeringen afgebeld.
EFO & Hippo zorg: mogen deze info niet aan derde verstrekken.
Hippo paardenverzekering: heeft hiervan geen databank. maar wist wel om welke handelaar het ging (klopte ook nog)
Bierum: degen die daar over ging was vandaag vrij, zij bellen mij morgen terug.

Welke verzekeringen zijn er nog meer, ik ben hier nl niet zo in thuis.

[quote="Alane"]
Dat is wettelijk geregeld dat je het paspoort moet terugsturen naar de PUi binnen een bepaald termijn na overlijden/sterfte/slacht.

@ wat als dit niet gebeurd? daar is natuurlijk niets tegen te doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:18

Van mij was even een reactie op Knavia die stelde dat het op 'wens' zou zijn van het betreffende stamboek als je de papieren/paspoort terug stuurt.

Zeker is er niets tegen te doen als het niet gebeurd... heb je al nagevraagd bij de PUI (PVE of stamboek waar de eerste chip is geregistreerd) of die wat weten over het 1e paspoort?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 23:17

Bij het tinkerstamboek weten zij alleen dat, het paspoort nog op naam staat van degene die haar geimporteerd heeft. Met hem heb ik al contact gehad, hij heeft haar in 2001/2002 verkocht. Tussen 2002 en nu kan ik dus behalve iemand, (waarschijnlijk vorige eigenaresse) die nog niet heeft gereageerd op mijn mail) helaas niets vinden over haar verleden.

Het PVE kan mij al helemaal nergens mee helpen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:17

ook wel raar dat de uitvoerende instantie geen antwoord kan geven/helpen hoe en wat, ik vind het nogal een ernstige blunder dat een PPC er zo een 2e transponder inzet zonder controle.

vwb de verzekeringen: eigenlijk raar dat ze geen uitsluitsel kunnen geven of een paard afgekeurd/overgenomen is bij hen.. zo werken ze zelf fraude in de hand.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 15:24

Alane schreef:
vwb de verzekeringen: eigenlijk raar dat ze geen uitsluitsel kunnen geven of een paard afgekeurd/overgenomen is bij hen.. zo werken ze zelf fraude in de hand.

@ Dat lijkt mij nou ook, maar de meeste verzekeringen, hebben hiervan niet eens een registratie oid en anders verstrekken zij deze info niet aan derde,

Maar.... ze zijn er allemaal wel ZEKER van dat de paarden die zij innemen ook daadwerkelijk naar de slacht gaan.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 22:14

Even een stukje uit de "In de strengen"

Vanaf 2004 is de chipverplichting uitgebreid en niet langer alleen verplicht voor deelname aan wedstrijden binnen de sportsorganisatie. Het PVE stelt de chipverplichting in voor alle paarden geboren vanaf 2004. Er mag door het stamboek geen paspoort meer afgegeven worden zonder dat het paard voorzien is van een chip of heeft voldaan aan de ontheffingsprocedure van het PVE (DNA patroon vastleggen) Het PVE heeft de inhoud van het paspoort voorgeschreven en het KWPN word als paspoortuitgevende instantie gemandateerd(?) om paspoorten uit te geven.

Doordat de I&R regelgeving van toepassing is bij nieuw te registreren paarden, word ook het chipnummer voor de productie van het paspoort vast gelegd. Vanaf 2004 word het paspoort uitgegeven met een voorgedrukt chipnummer, waardoor de verplichte stempels komen te vervallen.

@ Zou dit dan alleen gelden voor de KWPNstamboek of voor elk stamboek?
Mijn paspoort heeft nl op de 1e pagina, 1 sticker (zonder stempel er op), maar is ook (op de 4e pagina) voorgedrukt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:50

www.nl-paardenpaspoort.nl
in de IDS staat alleen wat geld voor het KWPN stamboek...
in grote lijnen zal het wel kloppend zijn.
Mijn KWPN veulen heeft geen stickers in haar paspoort staan, en alleen op pag. 1 staat het chipnr gedrukt. Idem bij mijn jaarling (welsh, NWPCS zit bij het KWPN in)
terwijl mijn anderen meerdere gestempelde stickers hebben (in het paspoort)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:50

Alane schreef:
www.nl-paardenpaspoort.nl
in de IDS staat alleen wat geld voor het KWPN stamboek...
in grote lijnen zal het wel algemeen kloppend zijn.
Mijn KWPN veulen heeft geen stickers in haar paspoort staan, en alleen op pag. 1 staat het chipnr gedrukt. Idem bij mijn jaarling (welsh, NWPCS zit bij het KWPN in)
terwijl mijn anderen meerdere gestempelde stickers hebben (in het paspoort)

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 23:06

ik heb net eens aan de sticker zitten peuteren Bloos en het gedrukte chipnummer staat er onder Verward Foutje???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 01:12

zijn de beide chipnummers wel gelijk? dus die op de sticker gelijk aan de voorgedrukte?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 22:23

jep, het zijn dezelfde nummers.