Paard verkopen tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:36

Esplen de vorige fotos heb ik gezien niet de nieuwe en daar was niks mis mee. On balans op foto doet niks af aan het paard zeker niet een recreatie paard van 20!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 21:38

Dank je. Ik krijg een beetje het gevoel dat ik voor een rechtbank sta zo onderhand :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:42

Muronia schreef:
Dank je. Ik krijg een beetje het gevoel dat ik voor een rechtbank sta zo onderhand :+

Er wordt inderdaad vrij apart gereageerd. Ik ben blij dat ik geen verkoper ben, ik zou hier niet tegen kunnen.

Jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik best willen kijken of hij bij ons zou passen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:58

Muronia schreef:

Maar echt he. Maar je zult ook vast wel zo'n berichten hebben gekregen via mp. Verkoop is op moment echt rustig. Probeer tierwelt eens via Duitsland of 2dehands. Facebook groep al geprobeerd?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:02

Muronia schreef:

Nou dat dus. Niemand kan in iemand zijn portemonnee of lichaam kijken. Er was laatst nog een topic over chronisch ziek zijn en dat die mensen zo snel veroordeeld worden. En dat gebeurt hier nu gewoon ook continu snoeihard. Ik ben zelf bekend met dagelijks pijn en gelukkig ben ik overgestapt naar pony’s, want dat scheelt toch écht veel loei waar uitmestwerk. Want allejezus, wat schijten die grote paarden veel. :+ Eén stal minder per dag scheelt al echt behoorlijk wat bij dit formaat kasteel.

Ik duim voor je dat er spoedig een geinteresseerde komt. Een stalgenoot van mij heeft recent een 18 jarige verkocht, ook L1, dat heeft ook best lang geduurd voordat er uberhaupt kijkers kwamen. Bij deze leeftijd hebben mensen toch liever een school master. Er gaat vast iemand komen ts, het is een leuk paard met een aansprekende uitstraling en mooie bouw. :)

Duitsland is inderdaad wellicht ook een goed idee.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 22-06-24 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 22:03

Dank voor de tips. 2dehands is van België toch? Ik had op facebook 2 groepen gevonden (paarden en pony's en paard pony zoekt maatje). Verder weet ik niet op welke groepen je paarden kunt aanbieden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:16

Ik vind het een erg leuk paard.
Misschien heb ik het gemist, maar is hij nooit buiten gereden omdat je daar onzeker over was of is hij “lastig “ buiten?

Ik denk dat je hem makkelijker verkoopt als hij mee naar buiten kan. Kun je ‘m door een handige ruiter wellicht een paar keer mee laten nemen, zodat hij ervaring op kan doen?

Klinisch laten keuren, vind ik ook een goed idee.

Overigens vind ik het vreemd dat er een paar keer “slacht “ geopperd wordt.
Dier is gezond en braaf. Waarom wordt er überhaupt door Bokkers aan slacht gedacht?

Ik zou ‘m persoonlijk of vanuit huis verleasen of met pensioen doen. Eenmaal verkocht, heb je t niet in de hand wat er verder met hem gaat gebeuren.

Er zijn inderdaad kleine maneges. Ik snap dat t niet je voorkeur heeft, maar als je ‘m toch wilt verkopen, zou je een proefperiode af kunnen spreken om te zien of hij zich kan vinden in het manegewerk.

AnnoNiemand

Re: Paard verkopen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:25

Misschien tijdelijk ergens onderbrengen om ervaring op te doen met (groeps)bosritten? Dat zou wel een voordeel op kunnen leveren bij verkoop.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:30

anjali schreef:
Hij heeft (volgens de adv. op E-horses ) ook een hele mooie stamboom. Als je er echt snel vanaf wil dan zou je hem inderdaad in bruikleen kunnen doen. Soms hechten bruikleners zich zo aan een paard dat ze tenslotte tot koop overgaan. Het kopen van een paard wat je niet vantevoren kent is altijd een risico en als je een 20-jarige koopt en het klikt niet dan kun je hem zelf heel moeilijk weer kwijt aan iemand anders. Met een jong paard gaat dat gemakkelijker. Ik kijk dus vanuit het standpunt van de koper. En het is altijd in het belang van een paard dat hij ergens terechtkomt waar men blij met hem is.

Alleen is het een ruin, dus die stamboom ( papier) doet er niet toe, al zit de Telegraaf erbij.

Persoonlijk zou ik dit paard, hoe lief hij ook is, niet meer verkopen. En als hij echt niet meer bij je kan blijven zijn er andere opties.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:33

boemel schreef:
Overigens vind ik het vreemd dat er een paar keer “slacht “ geopperd wordt.
Dier is gezond en braaf. Waarom wordt er überhaupt door Bokkers aan slacht gedacht?

Leeftijd en veelal zijn oudere dieren heel goed tot ze verhuizen en een nieuwe eigenaar krijgen die niet die 1 graad scheef staand oor goed oppakken door nog niet goed genoeg kennen. Management doet veel en een ouder dier heeft minder veerkracht om veranderingen op te vangen.
Voor mij was het ook, boven de 18 of met een aandoening gaat enkel dood uit handen (slacht of euthanasie). Kansen van een jong dier zijn gewoon beter.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 22:38

Ik vind dat best wel onzin, tenminste vanuit mijn eigen ervaring. De pony die we hier nu zo oud hebben, is gekomen toen ze 24 was en nu dus inmiddels 30. Mijn dochter haar eerste pony was 21 toen ze kwam en heeft de verhuizing ook prima doorstaan. Ze is overleden toen ze 24 was door melanomen maar daar had niemand iets aan kunnen tegenhouden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:40

Ik zou een paard als Flo juist wel interessant vinden als bruikleenpaard. Als maatje in de kudde, mijn ruin is vervroegd met pensioen, de jongste nog niet onder het zadel en de mini te klein :+. Dan zou ik lekker met Flo aan de gang kunnen.
Maar niet als koop. Ik vind de prijs toch wel aardig voor een 20 jarige met alleen een paar jaar bak ervaring. Aan het buitenrijden is nog best te werken. Maar financieel gezien is bruikleen voor mij interessanter dan koop van een paard met deze leeftijd en achtergrond en het feit dat ik al 3 grasmaaiers te bekostigen heb :+
En dus volledig vanuit mijn eigen situatie bekeken.

Kun je hem niet een maand in training zetten specifiek voor het buitenrijden? Want ik denk dat als hij verder een braaf paard is en buitenrij ervaring heeft, dat het echt een leuk paard voor de recreatieruiter is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 23:23

Ik heb je berichten gelezen TS, niet alle andere reacties.
Zoals ik zei ben ik zelf langzamerhand op zoek naar een paard. Ik ben zelf met name op zoek naar een paard voor dressuur, maar zou ook wel af en toe willen buitenrijden of een sprongetje maken.
Mij schrikt met name het 20 jaar af, en ook dat hij weinig ervaring heeft (bijv. geen buitenrijden). Het zou mijn eerste paard zijn, en ik vind een ouder paard juist een pre, maar ik vind het spannend hoe lang ik zou kunnen rijden met dit paard voor hij echt gebreken begint te vertonen. Voor een eerste paard zou ik het ook lastig vinden sneller weer afscheid te moeten nemen.
Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken en hebben we geen idee hoe lang hij gezond blijft.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 23:52

Century schreef:
Ik heb je berichten gelezen TS, niet alle andere reacties.
Zoals ik zei ben ik zelf langzamerhand op zoek naar een paard. Ik ben zelf met name op zoek naar een paard voor dressuur, maar zou ook wel af en toe willen buitenrijden of een sprongetje maken.
Mij schrikt met name het 20 jaar af, en ook dat hij weinig ervaring heeft (bijv. geen buitenrijden). Het zou mijn eerste paard zijn, en ik vind een ouder paard juist een pre, maar ik vind het spannend hoe lang ik zou kunnen rijden met dit paard voor hij echt gebreken begint te vertonen. Voor een eerste paard zou ik het ook lastig vinden sneller weer afscheid te moeten nemen.
Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken en hebben we geen idee hoe lang hij gezond blijft.

Garanties heb je nooit. Ook niet met een jonger paard.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 23:53

Persoonlijk zou ik het fijn vinden om te weten wanneer de foto's ongeveer genomen zijn. Hij ziet er heel goed uit op de foto's en het lijken foto's van verschillende periodes te zijn. Ik ben heel benieuwd, hoe ziet hij er nu uit. Dat vind ik moeilijk te onderscheiden.

Je (aangepaste) advertentie is verder duidelijk, het trekt alleen geen grote doelgroep.
Op FB kan je deze groepen ook nog proberen
Nieuwe stal voor paarden en pony's 11 jaar en ouder
Paarden en Pony's -> Nederland
(ik weet niet zeker hoe actief deze nog zijn)

Is er een mogelijkheid om hem meer ervaring op te laten doen op vreemd terrein/ hoger niveau dressuur/ buitenritten? Dat kan misschien helpen bij de verkoop, maar staat misschien wel ook een bijdrage voor de training/ het uitbrengen tegenover. Wie weet kan het ook helpen om te zien dat het paard minder lastig is dan gedacht met andere ruiter(s) waardoor je weer een grotere doelgroep kan aantrekken.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 07:27

Niet vervelend bedoeld, maar als je echt wil voorkomen dat hij in de handel terecht komt, dan zal je hem moeten houden, simpel als dat! Is niet banketstaaf bedoeld hoor.

Het is een leuk dier om te zien, maar hij heeft ook wat tegens. hij wordt onzeker bij een onzekere ruiter. Een ruiter met ambitie zoekt geen paard van 20. zijn pollenallergie, zijn zo wat zaken. En wat je ook niet mee hebt is dat de paardenhandel niet floriserend is op dit moment.

Ik snap je stuggel, mijn 18 jarige tinkerruin gaat zeker niet meer weg, ik heb een heel fijne bijrijder die dol op hem is en hem 2x per week rijd, ik zelf longeer heb daarnaast nog 2x per week en doe wat grond werk. Is het geen optie om een bijrijder voor hem te vinden? Zou hij geschikt zijn als coachpaard?

Succes met de verkoop, of niet ;-)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 07:32

Daihyo schreef:
Ik zou een paard als Flo juist wel interessant vinden als bruikleenpaard. Als maatje in de kudde, mijn ruin is vervroegd met pensioen, de jongste nog niet onder het zadel en de mini te klein :+. Dan zou ik lekker met Flo aan de gang kunnen.
Maar niet als koop. Ik vind de prijs toch wel aardig voor een 20 jarige met alleen een paar jaar bak ervaring. Aan het buitenrijden is nog best te werken. Maar financieel gezien is bruikleen voor mij interessanter dan koop van een paard met deze leeftijd en achtergrond en het feit dat ik al 3 grasmaaiers te bekostigen heb :+

Kun je hem niet een maand in training zetten specifiek voor het buitenrijden? Want ik denk dat als hij verder een braaf paard is en buitenrij ervaring heeft, dat het echt een leuk paard voor de recreatieruiter is.

Nou, hier zou ik zeker eens contact mee opnemen als het mijn paard zou zijn...

Overigens zou ik een paard in deze prijsklasse geen maand in training zetten. Dat kost bijna 1/3 tot 1/2 van zijn waarde, dat kan toch niet uit. Met het risico dat het snel snel moet en het dan nog niet goed bevestigd is....want ik kan het paard ergens neer zetten waar hij 500 meter over straat moet en dan midden in de bossen zit en hij braaf lijkt.
En bij de nieuwe eigenaar moet hij misschien wel een half uur door een woonwijk,langs een kudde koeien, etc en komen ze niet verder dan 50 meter van het erf. Dan is hij verkocht als braaf buiten en krijg je daar gezeik over.

Het paard is 20, hij is gewoon zoals hij is een het is toch juist eerlijk om hem zo ook te verkopen. En niet nu ineens ook nog van alles last minute moet leren. Dat kan de nieuwe eigenaar dan toch beter op zijn gemak doen?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 07:53

Maar ze willen een goede plek vinden en een blijvend huis. Buiten kunnen rijden zou de markt voor goede baasjes enorm vergroten. Of je daar een maand naar een trainingstal voor moet sturen weet ik niet. Maar gewoon een handige ruiter(waarschijnlijk zal dat betaald zijn maar ken de kennisen kring niet van ts) een paar keer ermee naar buiten laten gaan en dan verder doorpakken met je bijrijder lijkt me niet heel gek. Dan kunnen mensen bij je thuis ook ervaren dat hij naar buiten kan, en je kunt gewoon eerlijk zeggen dat dit iets is wat hij nog niet zo heel lang doet en nog verder ervaring moet opbouwen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 07:57

Uiteindelijk kost dat wel tijd en een 20 jarige die niet veel van huis is geweest en ook nog zenuwachtig is kost miss wel meer tijd dan een gereden 5 jarige…
Tegen die tijd kan het ook best tegen september/ oktober lopen en dan wordt de tijd ook niet gunstiger om te verkopen…

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:50

Als je idd zeker wil weten dat hij niet op een manege terechtkomt of in de handel dan moet je hem of in de lease gooien of zelf houden. Dat is de enige garantie die er is.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:13

Ik heb heb zijn advertentie gezien voordat dit topic er was en hij spreekt me erg aan, maar inderdaad niets over zijn buitenrij ervaring. En dat telt voor mij, als recreatie ruiter, echt mee. Als een jong paard dit niet kent, prima, dat leren we hem wel. Maar hij is natuurlijk al wat later beleerd en heeft voor zijn leeftijd nog niet veel gezien (zo komt het over).
Dat rijden bijvoorbeeld niet meer gaat voor jou is echt balen, vooral voor jezelf. Maar heb je al eens met hem alleen (of samen met een ander paard), buiten gewandeld in het bos? Hoe is hij dan? Als wandelen in het bos ‘okey’ verloopt, zou ik er al weer veel meer vertrouwen in hebben dat buitenrijden op den duur ook wel okey gaat.

Wat betreft alles, hij spreekt me echt aan! Die leeftijd zou mij niet tegenhouden (zegt degene die nu met een 21 jaar oud trekpaard zit, gekocht met 18 jaar en die een hoop lichamelijke klachten heeft). Zeker niet als je de foto’s ziet en ziet hoe hij er lichamelijk uit ziet. Nu zijn foto’s maar foto’s natuurlijk.
Het is dat ik mijn merrie er nog is, even echt rot gezegd, maar anders had hij oprecht wel op mijn ‘potentiële paarden lijst’ gestaan. En het is dat ik het financieel niet kan dragen om twee paarden te hebben, anders had ik hem mooi samen met mijn merrie gezet en er zelf inderdaad af en toe nog eens lekker op gereden.

Ik heb het wel voorbij zien komen, maar niet jou reactie daarop gelezen. Hoe zou het zijn als je een verzorger zoekt voor hem? Misschien juist bewust voor de korte periode om hem te leren buitenrijden voor de verkoop. Of juist voor de lange termijn zodat hij op zijn vertrouwde plekje kan blijven.

Je moet inderdaad net de juiste treffen, ik heb echt een hart voor oudere paarden en zou ze het liefste allemaal overkopen hahaha. Maar ik zou mijn hand er niet voor omdraaien zo weer een ouder paard te kopen. Mits de prijs oke is, en die vind ik op zich ook nog wel in jou advertentie!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:18

Sky_As schreef:
Daihyo schreef:

Nou, hier zou ik zeker eens contact mee opnemen als het mijn paard zou zijn...

Dit dus.
Kan een goede optie zijn, en zo maakt het paard weer wat kilometers, mocht het dan alsnog afgebroken worden, dan vind je misschien sneller iemand anders. Maar dan moet je natuurlijk altijd wel een noodplekje kunnen vrij houden ervoor.

Ikzelf ben geen buitenruiter, maar heb te weinig tijd om te rijden en onvoldoende motivatie, heb hier al 2 grasmaaiers en 2 pensionpaarden lopen, maar was hij nog iets kleiner geweest, had het wel gekriebeld eerlijk gezegd. De leeftijd schrikt me dan weer minder af voor hetgeen ik maar met een paard doe.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:12

En op zoiets reageren?
Kan Flo doen waar hij goed in is.

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:15

Het aanbod van Daihyo is wel echt een buitenkans!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:37

Ik denk dat bruikleen met goede afspraken over en weer wel een goede optie zou zijn.