Pony gekocht en problemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 21:36

Moestuin schreef:
Daarom keuring altijd voor eigen rekening nemen en nooit laten afhandelen door de verkopers en diens eigen dierenarts. Neem altijd een eigen dierenarts of onafhankelijke mee.

Ja te goed van vertrouwen…
En zeker van geleerd!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:56

Vind de foto weinig zeggen over de stand van voeten. Heeft je eigen dierenarts de pony in real life gezien om tegen het oordeel van eerdere dierenarts in te gaan.

Er word hier geschreven als zijnde kinder kinder pony aangekocht maar uit ts haar berichten begrijp ik dat het geen kinder knder pony was bij proefrijden dus dit gaat in dit verhaal niet op.

Pony was al niet meteen braaf bij proef rijden buiten rijden zoals ik begrijp!

Ik krijg meer de indruk dat je concessies hebt gedaan en deze pony wel kon betalen en alles van harte hebt genomen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:05

amyz schreef:
Maar TS koopt een brave pony voor een kind. Die moet je toch geen jaar koekies hoeven voeren voor ie zich kan gedragen?
Toen ik mijn merrie verkocht (als brááf recreatiepaard) reed de nieuwe eigenaar er binnen een week mee door het bos. En dat paard is echt ernstig prinses op de erwt en was van jongs af aan bij mij. En echt, ze wordt met intens veel liefde verzorgd en vond het vooral juist heerlijk om meteen te gaan doen wat ze leuk vindt.

Ik vind dat als TS een brave kinderpony koopt, de pony niet op zn achterbenen over straat hoort te gaan.

Er is wel een tussenweg, ik heb genoeg paarden en pony;s braaf zien zijn bij de ene eigenaar, en onzeker en angstig bij de ander. Dan gaat het echt om het leiderschap wat je kunt bieden, en het heeft geen zier te maken met je rijkunsten. Als jij te weinig leiderschap toont voor wat een pony nodig heeft kan een pony daar echt heel onzeker van worden. En vaak heeft men dat niet eens door. Of zijn ze zich er niet bewust van. Sterker nog, ik denk dat het meer aan de ruiter/eigenaar ligt dan aan de pony. Dat is niet erg, maar dan moeten de verwachtingen worden bijgesteld.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:08

Even een compliment voor TS dat ze alles zo netjes beantwoord en ook niet gepikeerd raakt. Helemaal top.

Wat een lastige situatie.
Ik heb ook weleens wat verkocht en ik denk dat ik in deze situatie ook niet zo happig zou zijn op de pony terug nemen.
Voorop gesteld dat ik mijn paarden in advertenties vaak juist een tikkie 'erger' maak dan dat ze zouden zijn en ik al helemaal geen pony als bomproof zou verkopen. En ik waarschuw mensen ook altijd minstens 10 keer met: geef ze even de tijd om te wennen! Ik weet wat ze doen op mijn terrein en in mijn omgeving, maar het kan natuurlijk veranderen.
Ik heb ook een fries-fjord kruising verkocht die zich bij de nieuwe eigenaresse ineens los trok in de wei als ze hem ging halen. Had ik hem nog nooit zien doen! Is gelukkig snel goed gekomen en zij heeft hem al 5 jaar.

Aan de andere kant, als je echt een hele brave wilt hebben waar een 14 jarige snel mee naar buiten kan vind ik het niet slim om er 1 te kopen die bij de vorige eigenaar ook al wat wakkerder was en een ditje en datje buiten had. Dan kan je op je vingers natellen dat hij in de eerste maand bij jullie ook nog niet gelijk helemaal relaxed gaat zijn.
En dan had ik sowieso zelf naar buiten gewild tijdens het proefrijden. Al was het maar een kort rondje aan een touw.
Dan kan je het toch beter aanvoelen.

Maar net zoals al meerdere hier ook een positieve hart onder de riem... Ik heb dit jaar een PRE gekocht die een steiger probleempje had (bij de eerste keer kijken al, dus ik wist waar ik aan begon) maar na een maand of 3 wennen, wandelen en gewoon alleen al werken aan de band die je langzaam op aan het bouwen bent heb ik daar nu een toppaard aan.
Het hoeft geen jaren te duren, maar geef het beestje even.

Ik vind het wel slim dat je alsnog een scan laat maken door je eigen dierenarts, als er dan wat gevonden word heb je in ieder geval een punt waar je actie op zou kunnen ondernemen.

JeanneV

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:15

steile of ongelijke voet is in de regel geen reden tot afkeuring! Met een bij jullie opgedane blessure is de kans dat pony terug kan naar verkoper heel klein geworden.... Of je neemt je verlies en neemt volgende week afscheid voor weinig geld... of je vind je weg met deze pony en dat is eerst genezen en dan braaf maken...

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 22:43

StalNollie schreef:
Vind de foto weinig zeggen over de stand van voeten. Heeft je eigen dierenarts de pony in real life gezien om tegen het oordeel van eerdere dierenarts in te gaan.

Er word hier geschreven als zijnde kinder kinder pony aangekocht maar uit ts haar berichten begrijp ik dat het geen kinder knder pony was bij proefrijden dus dit gaat in dit verhaal niet op.

Pony was al niet meteen braaf bij proef rijden buiten rijden zoals ik begrijp!

Ik krijg meer de indruk dat je concessies hebt gedaan en deze pony wel kon betalen en alles van harte hebt genomen.

Oh dat vind ik wel een aanname hoor die laatste zin :') …..

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 22:52

kimberley82 schreef:
Even een compliment voor TS dat ze alles zo netjes beantwoord en ook niet gepikeerd raakt. Helemaal top.

Wat een lastige situatie.
Ik heb ook weleens wat verkocht en ik denk dat ik in deze situatie ook niet zo happig zou zijn op de pony terug nemen.
Voorop gesteld dat ik mijn paarden in advertenties vaak juist een tikkie 'erger' maak dan dat ze zouden zijn en ik al helemaal geen pony als bomproof zou verkopen. En ik waarschuw mensen ook altijd minstens 10 keer met: geef ze even de tijd om te wennen! Ik weet wat ze doen op mijn terrein en in mijn omgeving, maar het kan natuurlijk veranderen.
Ik heb ook een fries-fjord kruising verkocht die zich bij de nieuwe eigenaresse ineens los trok in de wei als ze hem ging halen. Had ik hem nog nooit zien doen! Is gelukkig snel goed gekomen en zij heeft hem al 5 jaar.

Aan de andere kant, als je echt een hele brave wilt hebben waar een 14 jarige snel mee naar buiten kan vind ik het niet slim om er 1 te kopen die bij de vorige eigenaar ook al wat wakkerder was en een ditje en datje buiten had. Dan kan je op je vingers natellen dat hij in de eerste maand bij jullie ook nog niet gelijk helemaal relaxed gaat zijn.
En dan had ik sowieso zelf naar buiten gewild tijdens het proefrijden. Al was het maar een kort rondje aan een touw.
Dan kan je het toch beter aanvoelen.

Maar net zoals al meerdere hier ook een positieve hart onder de riem... Ik heb dit jaar een PRE gekocht die een steiger probleempje had (bij de eerste keer kijken al, dus ik wist waar ik aan begon) maar na een maand of 3 wennen, wandelen en gewoon alleen al werken aan de band die je langzaam op aan het bouwen bent heb ik daar nu een toppaard aan.
Het hoeft geen jaren te duren, maar geef het beestje even.

Ik vind het wel slim dat je alsnog een scan laat maken door je eigen dierenarts, als er dan wat gevonden word heb je in ieder geval een punt waar je actie op zou kunnen ondernemen.

Dank je wel _/-\o_

Mooi dat je je succes verhaal deelt! Er is altijd hoop :j en top dat jij dat paard een kans hebt gegeven.
En uiteindelijk zullen ook wij ons ermee redden!
Ik heb alles voor de paarden over. En nee verkoop het nu ook zo niet dat verdient geen enkel paard/pony. Hij moet eerst weer gezond worden.
De scan zal uitwijzen hoe nu verder te (be)handelen.

Mijn dochter zat er zelf op met buitenrit(je) over de weg naar het bos.
Het hoeft ook geen dooie te zijn maar dit steigergedrag vind ik zo rot…. ondanks dat mijn dochter ervaring heeft en ook al tussen de paarden start vond zij het flink eng toen ik ermee liep. Ze zei daar loop ik dus echt niet mee langs de weg. En dat kan ook niet veel te gevaarlijk op dit moment.
Kinderpony ging mij even om dat ze tegen mij zeiden dat hij geschikt is voor ruiter met een beetje ervaring….. Dan mag ik verwachten dat ir toch flink braaf is.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 22:57

JeanneV schreef:
steile of ongelijke voet is in de regel geen reden tot afkeuring! Met een bij jullie opgedane blessure is de kans dat pony terug kan naar verkoper heel klein geworden.... Of je neemt je verlies en neemt volgende week afscheid voor weinig geld... of je vind je weg met deze pony en dat is eerst genezen en dan braaf maken...

Ik spreek ook niet over afkeuren…. Dat is namelijk niet wat een dierenarts doet met een klinische keuring. Tenzij het ongeschikt is voor je gebruiksdoel. Maar bemerkingen horen zeker genoemd te worden.

Nee verkopen doen wij nu niet. Dat verdient hij niet. De pony mag hier niet de dupe van worden.
Wij gaan er alles aan doen om hem weer op de been te krijgen. En met het gedrag gaan wij ook bezig met de juiste hulp.
Dus als hij niet terug gaat naar de verkoper dan blijft hij en hopen wij op een succes verhaal als bovenstaande verhalen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:02

Staat het nu in het rapport of niet?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:03

Earth schreef:
amyz schreef:
Maar TS koopt een brave pony voor een kind. Die moet je toch geen jaar koekies hoeven voeren voor ie zich kan gedragen?
Toen ik mijn merrie verkocht (als brááf recreatiepaard) reed de nieuwe eigenaar er binnen een week mee door het bos. En dat paard is echt ernstig prinses op de erwt en was van jongs af aan bij mij. En echt, ze wordt met intens veel liefde verzorgd en vond het vooral juist heerlijk om meteen te gaan doen wat ze leuk vindt.

Ik vind dat als TS een brave kinderpony koopt, de pony niet op zn achterbenen over straat hoort te gaan.

Er is wel een tussenweg, ik heb genoeg paarden en pony;s braaf zien zijn bij de ene eigenaar, en onzeker en angstig bij de ander. Dan gaat het echt om het leiderschap wat je kunt bieden, en het heeft geen zier te maken met je rijkunsten. Als jij te weinig leiderschap toont voor wat een pony nodig heeft kan een pony daar echt heel onzeker van worden. En vaak heeft men dat niet eens door. Of zijn ze zich er niet bewust van. Sterker nog, ik denk dat het meer aan de ruiter/eigenaar ligt dan aan de pony. Dat is niet erg, maar dan moeten de verwachtingen worden bijgesteld.

En hoe moeten de verwachtingen dan bij worden gesteld? Misschien begrijp ik je verkeerd. Ik heb aan onze verwachting voldaan door een pony te zoeken die braaf is met buitenrijden. Braaf in de zin van er niet vandoor racen, steigeren of bokken.

En ik kan mij er zeker in vinden wat je vertelt over leiderschap. Ik ben bekend met grondwerken.
Ik ben rustig gebleven en steady toen hij uit zn plaat ging en ben gewoon mijn ding blijven doen. Maar had ik het zweet op mn rug? Ja. Vond ik het leuk? Nee erg vervelend en op een gegeven moment ook wel spannend. Dat voelt ie natuurlijk.
Met een reden een 15 jarige pony gekocht en geen 3 jarige.
Ik heb genoeg ervaring met paarden, groot klein hengst merrie jong oud…… Dus ja ik verwachte dit gedrag dus niet.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:04

Bienotje schreef:
Staat het nu in het rapport of niet?

Wat staat erin?
Er staat bij ongelijke hoeven rv steiler dan lv.
Staat niks over afkeur.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:11

Je zegt ook net zelf dat een dierenarts niet doet aan expliciet afkeuren. De opmerking staat vermeld zoals je mag verwachten.

Dierenarts heeft hier geen partij in lijkt mij dus.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:11

Okay, ik probeer het te begrijpen: dat is de bemerking toch in het rapport gekomen. Goedgekeurd met een bemerking/opmerking (dat zijn woorden met dezelfde betekenis). Volgens mij is er een spraakverwarring.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:17

De opmerking verschil in voorvoeten bij verder een klinisch normaal beeld, is geen reden tot een negatief aankoopadvies. Het is een waarneming, verder niets.

Een verzekeraar (of stamboek) kan er heel moeilijk over doen, maar klinisch hoeft een verschil in voetjes geen bezwaar te zijn voor sportief gebruik.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:20

amyz schreef:

Het blijven dieren!

Ik heb een shetlander waar ik mee op vakantie ga, hij kijkt nergens van op in verkeer. Kan alleen op pad maar ook met anderen.
En toch ging het laatst mis, hij maakte een vreugdesprongetje, halstertouw schoot uit mn hand en hij rende ineens terug naar de paddock.

Hij was verhuisd en was er niet op zn plaats.

Hij is niet ineens niet te vertrouwen en levensgevaarlijk omdat dit gebeurde :n
Zijn koppie was er gewoon niet klaar voor.
Inmiddels weer teug verhuisd naar mn vorige stalling en ik heb mn kerel weer terug.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:22

@bienotje en @Evelienkiss

Precies, ik heb met mijn @&:€:)hoofd niet nagedacht om direct het rapport te vragen.
Ik was goedgelovig dat de dierenarts dit zou melden mondeling en de verkoper mij dan wel zou berichten/bellen. Dat had ik aangegeven.
Maar omdat deze dierenarts het geen bemerking vind had hij er niets over gezegd alleen maar aangekruist. En ik dacht dus oh alles is goed dan is er dus geen afwijking aangevinkt… want ik vroeg na de keuring nog Zijn er op of aanmerkingen?
Dom dom dom.
Ik heb zelf wel zo gehandeld bij keuren verkoop eigen paard… dus ging er vanuit
En tsja daar zit het hem in je kunt nergens vanuit gaan.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:24

Dees schreef:
De opmerking verschil in voorvoeten bij verder een klinisch normaal beeld, is geen reden tot een negatief aankoopadvies. Het is een waarneming, verder niets.

Een verzekeraar (of stamboek) kan er heel moeilijk over doen, maar klinisch hoeft een verschil in voetjes geen bezwaar te zijn voor sportief gebruik.

Klopt maar een dierenarts die de klinische keuring doet behoort het wel te benoemen omdat het aangevinkt wordt als afwijking.
Aldus mijn eigen dierenarts. Ongeacht de ernst van de stand.
Want waarom zet hij het anders op papier als het geen bemerking is? Zoals hij zelf beweert…..

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:30

Dees schreef:

Precies dit, het is een opmerking maar bij klinisch goed (buigproef, harde/zachte cirkel etc.) is dat geen reden tot afkeur.

Zelf heb ik ook vorig jaar een relatief gevoelig (jong, dat wel) paard gekocht. Ik kreeg hem met een prima eerlijk verhaal en dat zorgde er wel voor dat ik hem eerst 6 weken de tijd gegeven heb alvorens überhaupt iets met hem te doen. Daarna de eerste keer het erf af was een ramp, hij stond recht overeind en ondanks dat hij duidelijk geen "paniek" had was het best wel even spannend (paard is 1.65, uitgekoerste draver. Zijn reactie was meer een uiting van overmatige energie). Na twee keer lange lijnen snapte hij de bedoeling en sindsdien is hij de grootste lieverd die ik ooit in handen gehad heb.

Gun die pony dus gewoon nog even de tijd. Zet hem desnoods aan de lange lijnen als hij dat kent (of leer het hem in de wei o.i.d.) want dan sta je toch iets veiliger mocht hij omhoog komen. Op die manier kun je hem ook leren op eigen benen te staan. Uiteraard dit pas doen als hij weer hersteld is van de blessure.

Ik denk wel dat je wat betreft hem terugbrengen niet erg sterk staat. Zeker gezien de blessure die hij bij jullie opgelopen heeft. Dat is natuurlijk niet jullie fout maar dat is ook niet de verantwoordelijkheid van de verkoper om op zich te nemen door de pony terug te brengen.

Ik snap ook goed dat je er niet op gehoopt had/gerekend had dat je een projectpony zou kopen maar het is wel een mooi leermoment voor zowel jou als je dochter.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:33

Onali schreef:
amyz schreef:

Het blijven dieren!

Ik heb een shetlander waar ik mee op vakantie ga, hij kijkt nergens van op in verkeer. Kan alleen op pad maar ook met anderen.
En toch ging het laatst mis, hij maakte een vreugdesprongetje, halstertouw schoot uit mn hand en hij rende ineens terug naar de paddock.

Hij was verhuisd en was er niet op zn plaats.

Hij is niet ineens niet te vertrouwen en levensgevaarlijk omdat dit gebeurde :n
Zijn koppie was er gewoon niet klaar voor.
Inmiddels weer teug verhuisd naar mn vorige stalling en ik heb mn kerel weer terug.

Wat fijn dat het nu weer goed gaat op zn oude plekkie!
En zeker blijven het dieren en dat mag ook.
Vertrouwen moet groeien.. Maar de manier hoe ze zich uiten vind ik zelf heel belangrijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:38

Marus schreef:
Dees schreef:

Klopt maar een dierenarts die de klinische keuring doet behoort het wel te benoemen omdat het aangevinkt wordt als afwijking.
Want waarom zet hij het anders op papier als het geen bemerking is? Zoals hij zelf beweert…..

Als het is aangegeven op het keuringsrapport, heeft die DA echt keurig aan zijn informatieplicht voldaan.
Hij is geenszins verplicht geweest om.jou mondeling over al zijn bevindingen te informeren. Mogelijk is her verschil in het oordeel van die DA helemaal niet zo noemenswaardig.

Jij had er gewoon bij moeten zijn zodat je actief had kunnen doorvragen.

Het heeft geen zin om met insinuaties om je heen te meppen, puur omdat jij pech hebt met je aankoop.
Laatst bijgewerkt door Dees op 28-11-22 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:39

Kan ook overmacht zijn hè.
Jullie kennen elkaar nog niet goed en misschien had hij het al subtieler laten merken en pakte jij dat niet op.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:40

HopeMyDay schreef:
Dees schreef:

Precies dit, het is een opmerking maar bij klinisch goed (buigproef, harde/zachte cirkel etc.) is dat geen reden tot afkeur.

Zelf heb ik ook vorig jaar een relatief gevoelig (jong, dat wel) paard gekocht. Ik kreeg hem met een prima eerlijk verhaal en dat zorgde er wel voor dat ik hem eerst 6 weken de tijd gegeven heb alvorens überhaupt iets met hem te doen. Daarna de eerste keer het erf af was een ramp, hij stond recht overeind en ondanks dat hij duidelijk geen "paniek" had was het best wel even spannend (paard is 1.65, uitgekoerste draver. Zijn reactie was meer een uiting van overmatige energie). Na twee keer lange lijnen snapte hij de bedoeling en sindsdien is hij de grootste lieverd die ik ooit in handen gehad heb.

Gun die pony dus gewoon nog even de tijd. Zet hem desnoods aan de lange lijnen als hij dat kent (of leer het hem in de wei o.i.d.) want dan sta je toch iets veiliger mocht hij omhoog komen. Op die manier kun je hem ook leren op eigen benen te staan. Uiteraard dit pas doen als hij weer hersteld is van de blessure.

Ik denk wel dat je wat betreft hem terugbrengen niet erg sterk staat. Zeker gezien de blessure die hij bij jullie opgelopen heeft. Dat is natuurlijk niet jullie fout maar dat is ook niet de verantwoordelijkheid van de verkoper om op zich te nemen door de pony terug te brengen.

Ik snap ook goed dat je er niet op gehoopt had/gerekend had dat je een projectpony zou kopen maar het is wel een mooi leermoment voor zowel jou als je dochter.

Er zit wel een verschil in het feit dat jij wist wat je kocht… En dan kun je zelf de overweging maken of je dat aan gaat ja of nee. En of jij kundig genoeg bent daarvoor.

Ik heb mijn eigen merrie ook verkocht met een eerlijk verhaal wat betreft karakter en rijden.
En verkocht aan mensen waarvan ik dacht ja dit kan passen! En al die andere belangstellenden die het zooooo graag wilden ivm prijs ( friezen zijn duur maar door karakter deze voor de helft weggegaan) heb ik niet laten komen. Puur omdat ik wist dat dat niet goed ging komen.

En ja ik snap de verkopende partij ook zeker hoor! Want het is een vervelende situatie en die blessure maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:44

Dees schreef:

Dees schreef:
Als het is aangegeven op het keuringsrapport, heeft die DA echt keurig aan zijn informatieplicht voldaan.
Hij is geenszins verplicht geweest om.jou mondeling over al zijn bevindingen te informeren. Mogelijk is her verschil in het oordeel van die DA helemaal niet zo noemenswaardig.

Jij had er gewoon bij moeten zijn zodat je actief had kunnen doorvragen.

Het heeft geen zin om met insinuaties om je heen te meppen, puur omdat jij pech hebt met je aankoop.

Je kunt het ook overdrijven |(
Om mij heen meppen…. Zucht.

En er in het vervolg bij zijn heb ik wel geleerd. Overkomt mij niet weer.

Maar Dees de da is mij dus niets verplicht mondeling te melden. Maar de verkoper heeft het rapport ook ondertekent. Met haar had ik de afspraak bij op of aanmerkingen bellen. En na het bericht is goedgekeurd heb ik geappt waren er op of aanmerkingen. Als verkoper heb je ook een meldplicht. Dan had zij dit toch horen te vermelden? Ff buiten het feit om dat ik zo dom ben geweest niet direct te vragen naar rapport…

Of bekijk ik het nu met teveel emotie?
Laatst bijgewerkt door Marus op 29-11-22 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:49

Kan het niet aan de oerbalans liggen? Mijn paard is hartstikke braaf, maar zo gauw hij een minuscuul handje vitalbix door zijn grasmix krijgt dan is het ineens een schrikkerig dier.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:50

Natuurlijk zit er verschil in of je weet wat je koopt maar of je het nu weet of niet, een paard is een individu en sommige paarden (waaronder die van mij) uiten zich wat extremer dan anderen. De uitingsvorm kan zo ontzettend veel oorzaken hebben, pijn (maagzweren, veroorzaakt/verergerd door stres bijvoorbeeld), energieke beperking, wennen aan een nieuwe omgeving etc.

Maar in veel gevallen helpt gewenning, structuur en routine wel voor zo'n paard. Dat hij nu verplicht stil moet staan geeft ook een periode van gewenning en ruimte om relatie op te bouwen met zijn nieuwe baasjes.

Een paard is een individu en zal niet direct aankunnen wat je van hem vraagt. Jij bent er als eigenaar om het paard door die periode heen te begeleiden. Of het nu een paard is wat je direct mee kan nemen naar het bos en daar 3 uur mee kan rijden of dat het een paard is dat wat meer tijd nodig heeft.